Kannattaako harrastajakirjoittajan lukea suomalaista (nyky)kirjallisuutta?
Pyydän näkökulmia aiheesta: Kenen kotimaisen kirjailijan tekstit ovat vaikuttaneet omaan kirjoittamiseesi? (Ja millä tavalla?)
Muutamia kirjailijoita, jotka olen itse kokenut antoisiksi oman kirjoittamiseni kannalta:
- varhaisempia: tunnustetut "modernistit" ovat mielestäni avartavaa luettavaa. Esim. Eeva-Liisa Mannerin proosatekstit ("Kävelymusiikkia pienille virtahevoille ym.), joku 50-60-luvun Holappa, Veijo Meri, Marja-Liisa Vartio, ehkä Haavikkokin.
- lyhytproosa: hyvä novellisti haussa!
- runot: antoisia ainakin Manner, Haavikko, Saarikoski (kolmen kärki)
- jouluhankinnat: jos jouluksi tahtoo itseään ilahduttaa, ei Laura Lindstedtin "Sakset" ole ainakaan huono valinta. Ja kyllä se H. Tavin "Esim. Esa" on ilmeisesti kaiken suitsutuksen arvoinen.
Nyt niitä omia kokemuksia vaan kehiin.
Keitä kirjoittajan pitää lukea?
14
696
Vastaukset 14
- Skeba
Maailman parhaita lyhytprosaisteja (mun mielestä, ei ole mitattu tai punnittu mitenkään):
- Mark Twain
- Somerset Maugham
- Graham Greene
- Edgar Allan Poe (horror)
- Guy de Maupassant
- Anton Tsehov
- jne.
Sitten on novellikokoelmia, joissa on monia eri kirjailijoita. Suosittelen esim. Maailmankirjallisuuden mestariinovelleja. - laura888
tiedättekö mistä saisi niitä uusia kielikuvia joita arvostetaan kirjoitelmissa? muualta kuin kirjoista. löytyiskö jostain jotain luetteloa? tulee itse käytettyä aina niitä iänikuisia kielikuvia jotka tekevät tekstistä kliseisen..sori kun kysyin väärässä paikassa mutaa kun et osannut luoda itse keskustelua...
- tehokkuus on
juuri niiden omaperäisyydessä. Luo itse omat kielikuvasi - älä jäljittele muita.
Parempi kirjoittaa selkeää, omaperäistä tekstiä kuin sillisalaattia, johon on poiminut toisten kielikukkasia pikku nipuiksi keskelle kesantoa.
Olisikohan parempi keskittyä sanomaan asit niin kuin ne näkee, täsmällisesti, ja näkemään asiat yhä selkeämmin. Kielikuvat, vertaukset, uudet sanat jne voivat kaikki tulla luontevasti siihen mukaan, mutta niiden ei pitäisi olla kirjoituksen lähtökohta. Mielestäni. - laura888
tehokkuus on kirjoitti:
juuri niiden omaperäisyydessä. Luo itse omat kielikuvasi - älä jäljittele muita.
Parempi kirjoittaa selkeää, omaperäistä tekstiä kuin sillisalaattia, johon on poiminut toisten kielikukkasia pikku nipuiksi keskelle kesantoa.
Olisikohan parempi keskittyä sanomaan asit niin kuin ne näkee, täsmällisesti, ja näkemään asiat yhä selkeämmin. Kielikuvat, vertaukset, uudet sanat jne voivat kaikki tulla luontevasti siihen mukaan, mutta niiden ei pitäisi olla kirjoituksen lähtökohta. Mielestäni.Okei kiitti! Ajattelin vaan kun en oikein osaa kirjoittaa mutta kai se sujuvuus tulee kun alkaa harjoitella..ja ehkä jotain kileikuvia tai muita mukaan ajan kuluessa...
- Skeba
laura888 kirjoitti:
Okei kiitti! Ajattelin vaan kun en oikein osaa kirjoittaa mutta kai se sujuvuus tulee kun alkaa harjoitella..ja ehkä jotain kileikuvia tai muita mukaan ajan kuluessa...
Semmonen teos kuin:
ELÄMÄN VIISAUDEN KIRJA
Hannu Tarmio tehnyt
Siitä löytyy joskus ihan kivoja. laura888 kirjoitti:
Okei kiitti! Ajattelin vaan kun en oikein osaa kirjoittaa mutta kai se sujuvuus tulee kun alkaa harjoitella..ja ehkä jotain kileikuvia tai muita mukaan ajan kuluessa...
luonut oman kielen" sanoi aikanaan yksi kirjoituskurssin vetäjä.
Tänään sää on liian surullinen. Niin surullinen, että ylöskiskotut liput itkee vasten salkoa.
Rohkeasti harjoittelemalla pääsee aina eteenpäin.- scarabaeus
tehokkuus on kirjoitti:
Olisikohan parempi keskittyä sanomaan asit niin kuin ne näkee, täsmällisesti, ja näkemään asiat yhä selkeämmin. Kielikuvat, vertaukset, uudet sanat jne voivat kaikki tulla luontevasti siihen mukaan, mutta niiden ei pitäisi olla kirjoituksen lähtökohta. Mielestäni.hei!
koska en ole kirjallisuutta koskaan opiskellut, niin nyt en sitten kait sen takia oikein ymmärrä tässä tätä mitä tarkoitatte
kielikuvilla
laittaisitteko joitakin esimerkkejä.
Kiitos! - tosissas?
scarabaeus kirjoitti:
hei!
koska en ole kirjallisuutta koskaan opiskellut, niin nyt en sitten kait sen takia oikein ymmärrä tässä tätä mitä tarkoitatte
kielikuvilla
laittaisitteko joitakin esimerkkejä.
Kiitos!Kielikuvat
Vertaus : Hän paistoi kuin Naantalin aurinko.
Metafora: Yön pimeällä taivaalla välkkyi hopeinen metalliraha. ( Kuuta verrattu hopeiseen metalirahaan ilman kuin sanaa.)
kirjallisuutta kannattaa lukea. Mikäli pyrit Kriittiseen korkeakouluun joudut lukemaan ja kirjoittamaan paljon erimuotoisia tekstejä.
Suurimman vaikutukusen minuun on tehnyt yksi Rosa Liksom, syystä tai toisesta.
Runopuolelta E-L Manner, Edith Södergran, Heli Laaksonen,- se Laaksonen
voi tehdä vaikutuksen? Eikö se ole ihan tavanomaista jorinaa, mutta murteella, miten se tekee sitä muka hyvän? En tajua, tylsää minusta.
se Laaksonen kirjoitti:
voi tehdä vaikutuksen? Eikö se ole ihan tavanomaista jorinaa, mutta murteella, miten se tekee sitä muka hyvän? En tajua, tylsää minusta.
sen salaisuus, pieniä arkipäiväisiä tarinoita.
Helin murrenovellit vastaavasti raskaslukuisia, juuri noiden murresanojen vuoksi.
Siis minun mielestä- Skeba
runontaja kirjoitti:
sen salaisuus, pieniä arkipäiväisiä tarinoita.
Helin murrenovellit vastaavasti raskaslukuisia, juuri noiden murresanojen vuoksi.
Siis minun mielestäMut ei ol mummiälest yhtä vaikki. Ja hyvi tekstei. Mää tykkä niim piruks.
(nii ja on se aika hyvä näkönenki, jos sil asial ny mittä merkityst o täsä)
- ei kannata
lukea ketään.
Jos siis haluaa olla originelli... - Outsider-fani
Outsiderin kirjoja ehdottomasti. Idoli ja esikuva minulle. Outsiderista on muuten tehty kirja nimellä Outsiderin kirja.
Harmi, että Haapakosken tuotantoa tunnetaan nykyisin melko vähän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas
Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei81000Mies joka on oikeasti kiinnostunut
Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää125946- 109929
- 53872
Rauha, sopiiko
Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.85802Kunnanhallitus
Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.42756Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!
Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle66701Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys
Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev150687- 55625
- 70566
- 95551
- 60514
- 52511
- 35487
- 22466
Humppila korvasi johtajia tekoälyllä
https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 15050448- 32440
- 24430
Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi
Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....31423Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?
Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi246408