gynekologinen syöpä

stage1

Minulla poistettiin kuukausi sitten kohtu ja munasarjat syövän vuoksi. Nyt on iltaisin ja öisin tullut kuumotuksia, jotka alkaa jaloista ja menee läpi koko kehon, on niin kuuma öisin, että pitää potkia peitto pois päältä. Yöunetkin ovat lyhentyneet, kun ei nukuta. Onko täällä muita joilla on tullut samanlaisia oireita? Johtuuko nämä oireet alkaneista vaihdevuosista, olen 51v.

6

2631

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tapaus?

Jos munasarjat poistettiin, hormonitoiminta loppui käytännössä siihen. Eli menopaussi on nyt päällä ellei samalla määrätty hormonilääkitystä. Oireet tuntuisivat tyypilliseltä. Ehkäpä lääkäri ajatteli ettei ikäsi vuoksi enää ole tarvetta hormonihoidolle vaan antaa menopaussin tulla. Jos selviät pelkillä kuumilla aalloilla, olet onnellisessa tilanteessa. Mutta jos alkaa tulla pahempiakin oireita, pyydä gynekologiltasi hormonikorvaushoitoon lääkkeet.

• gyne

Ap. kirjoittajan oireet tosiaankin viittaavat hormoninpuutteeseen. Todennäköisyyttä lisää se, jos kuukautisia on vielä tullut ennen leikkausta (ja erityisesti jos on ollut säännöllinen kierto). Leikkauksen jälkeen systeemistä hormonikorvaushoitoa (tabletit, laastarit, geeli) ei kuitenkaan suositella estrogeeniriippuvaisten gynekologisten syöpien kanssa (kuten kohdun runko-osan syövät, munasarjan endometrioidi syöpä), koska se voi lisätä uusintariskiä. Limakalvo-oireisiin (kuivuus, oheneminen, virtsavaivat) käytettävät estriolivalmisteet (Ovestin, Pausanol) ovat käytännössä kuitenkin aina sallittuja. Ne vaan eivät auta systeemioireisiin.

Jos ap.kirjoittajalla ei ollut enää kuukautisia ennen leikkausta, ei kyse välttämättä ole vaihdevuosioireista. Tällöin kannattaisi tarkistaa kilpirauhaskokeet.

Syöpäleikkauksen jälkeen potilasta seurataan aina naistentautien poliklinikalla, vaikka muita hoitoja kuin leikkaus ei syöpään tarvittaisikaan. Poliklinikkakäynnillä kannattaa ottaa oireilu puheeksi. Jos syöpä on sellainen, ettei estrogeenin käyttö ole suositeltavaa, voidaan kokeilla muunlaista - hormonitonta - hoitoa (esim. Bellergal, tietyt mielialalääkkeet)

• suparu
        gyne kirjoitti:

Ap. kirjoittajan oireet tosiaankin viittaavat hormoninpuutteeseen. Todennäköisyyttä lisää se, jos kuukautisia on vielä tullut ennen leikkausta (ja erityisesti jos on ollut säännöllinen kierto). Leikkauksen jälkeen systeemistä hormonikorvaushoitoa (tabletit, laastarit, geeli) ei kuitenkaan suositella estrogeeniriippuvaisten gynekologisten syöpien kanssa (kuten kohdun runko-osan syövät, munasarjan endometrioidi syöpä), koska se voi lisätä uusintariskiä. Limakalvo-oireisiin (kuivuus, oheneminen, virtsavaivat) käytettävät estriolivalmisteet (Ovestin, Pausanol) ovat käytännössä kuitenkin aina sallittuja. Ne vaan eivät auta systeemioireisiin.

Jos ap.kirjoittajalla ei ollut enää kuukautisia ennen leikkausta, ei kyse välttämättä ole vaihdevuosioireista. Tällöin kannattaisi tarkistaa kilpirauhaskokeet.

Syöpäleikkauksen jälkeen potilasta seurataan aina naistentautien poliklinikalla, vaikka muita hoitoja kuin leikkaus ei syöpään tarvittaisikaan. Poliklinikkakäynnillä kannattaa ottaa oireilu puheeksi. Jos syöpä on sellainen, ettei estrogeenin käyttö ole suositeltavaa, voidaan kokeilla muunlaista - hormonitonta - hoitoa (esim. Bellergal, tietyt mielialalääkkeet)

minulla on endometrium syöpä tiedätkö tästä syövästä jotain minulle aika uutta ja pelottavaa

• suparu

minulta poistettiin kohtu ja munasarjat kesällä nyt on tosi paha olla en tiedä mikä olis avuksi olen 47 vuotias ahdistaa ja on ihan hervoton olo

• ???

Koska munasarjat poistettiin, kärsit todennäköisesti menopaussioireita, ellei samalla määrätty hormonikorvaushoitoa. Kannattaisi varmaankin lähteä gynelle tai endolle, valittaa oireista ja pyytää hormonikorvauslääkkeet.

• suparu
        ??? kirjoitti:

Koska munasarjat poistettiin, kärsit todennäköisesti menopaussioireita, ellei samalla määrätty hormonikorvaushoitoa. Kannattaisi varmaankin lähteä gynelle tai endolle, valittaa oireista ja pyytää hormonikorvauslääkkeet.

onko kellään tietoa tällaisesta syövästä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe