gynekologinen syöpä

Minulla poistettiin kuukausi sitten kohtu ja munasarjat syövän vuoksi. Nyt on iltaisin ja öisin tullut kuumotuksia, jotka alkaa jaloista ja menee läpi koko kehon, on niin kuuma öisin, että pitää potkia peitto pois päältä. Yöunetkin ovat lyhentyneet, kun ei nukuta. Onko täällä muita joilla on tullut samanlaisia oireita? Johtuuko nämä oireet alkaneista vaihdevuosista, olen 51v.
62855
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

Jos munasarjat poistettiin, hormonitoiminta loppui käytännössä siihen. Eli menopaussi on nyt päällä ellei samalla määrätty hormonilääkitystä. Oireet tuntuisivat tyypilliseltä. Ehkäpä lääkäri ajatteli ettei ikäsi vuoksi enää ole tarvetta hormonihoidolle vaan antaa menopaussin tulla. Jos selviät pelkillä kuumilla aalloilla, olet onnellisessa tilanteessa. Mutta jos alkaa tulla pahempiakin oireita, pyydä gynekologiltasi hormonikorvaushoitoon lääkkeet.

Äänestä
  • Ap. kirjoittajan oireet tosiaankin viittaavat hormoninpuutteeseen. Todennäköisyyttä lisää se, jos kuukautisia on vielä tullut ennen leikkausta (ja erityisesti jos on ollut säännöllinen kierto). Leikkauksen jälkeen systeemistä hormonikorvaushoitoa (tabletit, laastarit, geeli) ei kuitenkaan suositella estrogeeniriippuvaisten gynekologisten syöpien kanssa (kuten kohdun runko-osan syövät, munasarjan endometrioidi syöpä), koska se voi lisätä uusintariskiä. Limakalvo-oireisiin (kuivuus, oheneminen, virtsavaivat) käytettävät estriolivalmisteet (Ovestin, Pausanol) ovat käytännössä kuitenkin aina sallittuja. Ne vaan eivät auta systeemioireisiin.

    Jos ap.kirjoittajalla ei ollut enää kuukautisia ennen leikkausta, ei kyse välttämättä ole vaihdevuosioireista. Tällöin kannattaisi tarkistaa kilpirauhaskokeet.

    Syöpäleikkauksen jälkeen potilasta seurataan aina naistentautien poliklinikalla, vaikka muita hoitoja kuin leikkaus ei syöpään tarvittaisikaan. Poliklinikkakäynnillä kannattaa ottaa oireilu puheeksi. Jos syöpä on sellainen, ettei estrogeenin käyttö ole suositeltavaa, voidaan kokeilla muunlaista - hormonitonta - hoitoa (esim. Bellergal, tietyt mielialalääkkeet)

    Äänestä

  • gyne kirjoitti:

    Ap. kirjoittajan oireet tosiaankin viittaavat hormoninpuutteeseen. Todennäköisyyttä lisää se, jos kuukautisia on vielä tullut ennen leikkausta (ja erityisesti jos on ollut säännöllinen kierto). Leikkauksen jälkeen systeemistä hormonikorvaushoitoa (tabletit, laastarit, geeli) ei kuitenkaan suositella estrogeeniriippuvaisten gynekologisten syöpien kanssa (kuten kohdun runko-osan syövät, munasarjan endometrioidi syöpä), koska se voi lisätä uusintariskiä. Limakalvo-oireisiin (kuivuus, oheneminen, virtsavaivat) käytettävät estriolivalmisteet (Ovestin, Pausanol) ovat käytännössä kuitenkin aina sallittuja. Ne vaan eivät auta systeemioireisiin.

    Jos ap.kirjoittajalla ei ollut enää kuukautisia ennen leikkausta, ei kyse välttämättä ole vaihdevuosioireista. Tällöin kannattaisi tarkistaa kilpirauhaskokeet.

    Syöpäleikkauksen jälkeen potilasta seurataan aina naistentautien poliklinikalla, vaikka muita hoitoja kuin leikkaus ei syöpään tarvittaisikaan. Poliklinikkakäynnillä kannattaa ottaa oireilu puheeksi. Jos syöpä on sellainen, ettei estrogeenin käyttö ole suositeltavaa, voidaan kokeilla muunlaista - hormonitonta - hoitoa (esim. Bellergal, tietyt mielialalääkkeet)

    minulla on endometrium syöpä tiedätkö tästä syövästä jotain minulle aika uutta ja pelottavaa

    Äänestä

minulta poistettiin kohtu ja munasarjat kesällä nyt on tosi paha olla en tiedä mikä olis avuksi olen 47 vuotias ahdistaa ja on ihan hervoton olo

Äänestä
  • Koska munasarjat poistettiin, kärsit todennäköisesti menopaussioireita, ellei samalla määrätty hormonikorvaushoitoa. Kannattaisi varmaankin lähteä gynelle tai endolle, valittaa oireista ja pyytää hormonikorvauslääkkeet.

    Äänestä

  • ??? kirjoitti:

    Koska munasarjat poistettiin, kärsit todennäköisesti menopaussioireita, ellei samalla määrätty hormonikorvaushoitoa. Kannattaisi varmaankin lähteä gynelle tai endolle, valittaa oireista ja pyytää hormonikorvauslääkkeet.

    onko kellään tietoa tällaisesta syövästä

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


stage1 kirjoitti:

Minulla poistettiin kuukausi sitten kohtu ja munasarjat syövän vuoksi. Nyt on iltaisin ja öisin tullut kuumotuksia, jotka alkaa jaloista ja menee läpi koko kehon, on niin kuuma öisin, että pitää potkia peitto pois päältä. Yöunetkin ovat lyhentyneet, kun ei nukuta. Onko täällä muita joilla on tullut samanlaisia oireita? Johtuuko nämä oireet alkaneista vaihdevuosista, olen 51v.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu