Onko kellään hyvää vihjettä, mistä vikaa kannattaisi etsiä, kun Scania LBS 141:n käsijarrupiirille ei tule ilmaa. Eli "spärrningsventil" ei saa ilmaa ja käsijarru ei vapaudu. Minulla oli aikaisemmin LS140, jossa oli sama ongelma ja se piti käyttää korjaamolla, ennen kuin asia tuli kuntoon. Nyt kaverin LBS 141 sairastaa samaa tautia ja etsimme vikaa kahteen mieheen parikin tuntia. Tuloksena oli, että totesimme ruotsalaisen insinöörin saaneen uskomattoman määrän mielenkiintoista sälää mahtumaan kuorma-autoon jo vuonna -81. Ilman paineilmakaaviota ei vian paikallistaminen siis onnistu.
Vanhojen kuorma-autojen harrastajien piireissä liikkuu sitkeä huhu, että kyseessä olisi jonkin asteinen tyyppivika. Eli osaako kukaan antaa vihjeitä tässä pikku ongelmassa?
Scania 140/141:n käsijarruongelma
8
6485
Vastaukset
Saman ongelman kanssa puuhasin erään toisen merkin kanssa, siinä tämä nappi nousi ylös kun auto kävi tyhjäkäyntiä.
Se nappi tarvii tietyn paineen että pysyy alhaalla.
Vika löytyi muistaakseni nelipiiriventtiilistä.
Kun vielä on tuon ikäluokan vehje niin uskon että vika on sielä.
Nelipiiriventiili ei täytä kaikkia säiliöitä täyteen.
on kaksi tapaa korjata vika.
1. ostaa uusi ventiili, joko scanialta tai jos löydät ventiilistä tyyppinumeron niin se voi löytyä sen perusteella raskaankaluston liikkeistä.
2. Purkaa ja putsata se.
Jos saat sen purettua niin älä sekoita osien paikkaa, tarkoitan tällä niitä neljää kuppia joittenka alla on vahva jousi.
Niissä kupeissa on säätöruuvi joka säätelee ventiilien avautumista.
Jos ne sekoittaa niin säiliöt täytyy väärässä järjestyyksessä.
Tilanteeksi voi tulla se että saat käsijarrun pois päältä vaikka sinulla ei ole käyttöjarruissa painetta.
Voi olla että tuon ventiilin aukaiseminen on jonkun säänöksen mukaan kielletty tai vaatii ainakin jarrutyöluvan.
Meillä ne on ja kymmeniä olen aukaissu ja putsannu joskus aikoinaan, tosin tänä päivänä tulee halvemmaksi hakee kaupasta uusi.Olishan se hyvä selvittää että tuleeko sieltä kompurasta tarpeeksi painetta? eli tuleeko etu ja takajarrupiiriin täydet paineet mittarien mukaan.
Tämä käsijarrupiiri tarvii eniten painetta ja täyttyy viimmeisenä.
Jos etu ja takapiiri ei täyty kunnolla niin ei käsijarrupiirikään aukea.- Penan Scania
RK-asentaja kirjoitti:
Olishan se hyvä selvittää että tuleeko sieltä kompurasta tarpeeksi painetta? eli tuleeko etu ja takajarrupiiriin täydet paineet mittarien mukaan.
Tämä käsijarrupiiri tarvii eniten painetta ja täyttyy viimmeisenä.
Jos etu ja takapiiri ei täyty kunnolla niin ei käsijarrupiirikään aukea.Kompura toimii, eli molemmat piirit täyttyvät (mittarit vihreän alueen ylälaidassa) ja kompura menee vapaalle. Nelipiiriventtiiliä LBS 141:stä emme kahteen mieheen etsiskelemällä löytäneet,vaikka itse murikka on tutun näköinen P82 Scaniasta (siinä autossa ilma ei mennyt varustelupiirille nelipiiriventtiilin jumittaessa). Olisiko mahdollista, että nolla- ja ykkössarjan Scanioissa ei olisi ainakaan vastaavaa nelipiiriventtiiliä, kuin tuoreemmissa?. Onhan vanhempien paineilmajärjestelmän komponentit, kuten esim.pi-säiliöt aika lailla erilaisia sijoitukseltaan ja malliltaan, kuin esim. kakkos- tai kolmossarjassa.
Penan Scania kirjoitti:
Kompura toimii, eli molemmat piirit täyttyvät (mittarit vihreän alueen ylälaidassa) ja kompura menee vapaalle. Nelipiiriventtiiliä LBS 141:stä emme kahteen mieheen etsiskelemällä löytäneet,vaikka itse murikka on tutun näköinen P82 Scaniasta (siinä autossa ilma ei mennyt varustelupiirille nelipiiriventtiilin jumittaessa). Olisiko mahdollista, että nolla- ja ykkössarjan Scanioissa ei olisi ainakaan vastaavaa nelipiiriventtiiliä, kuin tuoreemmissa?. Onhan vanhempien paineilmajärjestelmän komponentit, kuten esim.pi-säiliöt aika lailla erilaisia sijoitukseltaan ja malliltaan, kuin esim. kakkos- tai kolmossarjassa.
Täytys nähdä jotta sais hahmotettua järjestelmän.
Etsippä vikaa näin.
Täytä normaalisti järjestelmä.
Mene kaikki ilmasäiliöt läpi eli säiliön pohjassa olevasta vedenpoistoventiilistä kokeilet onko kaikissa säiliöissä painetta.
Jos jossain tuntus olevan vähemmän niin se saattais olla käsijarrupiirin säiliö, siitä lähtevää putkea seuraten saatta löytyä paineensäätö / takaiskuventiili sellainen mötikä johon tulee yksi putki ja lähtee yksi.
Etu ja takapiirin säiliöt saa selville kun päästää säiliöstä kaikki ilmat pois ja katsoo kumpi viisari putoaa, tämä kannatta tehdä niin on helpompi hahmottaa tilannetta.- Penan Scania
RK-asentaja kirjoitti:
Täytys nähdä jotta sais hahmotettua järjestelmän.
Etsippä vikaa näin.
Täytä normaalisti järjestelmä.
Mene kaikki ilmasäiliöt läpi eli säiliön pohjassa olevasta vedenpoistoventiilistä kokeilet onko kaikissa säiliöissä painetta.
Jos jossain tuntus olevan vähemmän niin se saattais olla käsijarrupiirin säiliö, siitä lähtevää putkea seuraten saatta löytyä paineensäätö / takaiskuventiili sellainen mötikä johon tulee yksi putki ja lähtee yksi.
Etu ja takapiirin säiliöt saa selville kun päästää säiliöstä kaikki ilmat pois ja katsoo kumpi viisari putoaa, tämä kannatta tehdä niin on helpompi hahmottaa tilannetta.No tehtiin ohjeesi mukaan ja selvisi seuraavat asiat: Märkäsäiliö on oikealla puolella, heti hytin takana. Takajarrupiirin säiliö on iso säiliö vasemmalla,akkukotelon vieressä. Toisen jarrupiirin säiliö löytyi oikealta puolelta vastaavasta kohtaa ja se käsijarrupiirin säiliö on takajarrupiirin säiliön vieressä vasemmalla. Märkäsäiliön kohdalla, vastakkaisella puolella on varustelupiirin säiliö.
Kaikki muut säiliöt täyttyivät normaalisti, mutta käsijarrupiirin säiliö ei ollenkaan. Mielenkiintoista, että myös varustelupiirin säiliö täyttyi, ja eikös ainakin nelipiiriventtiilillä varustetuissa järjestelmissä varustelupiiri ole "ravintoketjun viimeinen", eli varustelupiiri ei saa ilmaa, ennenkuin käsijarrupiiri on täynnä.
Sitten seurattiin putkihässäkkää ja pääteltiin, että käsijarrupiirin säiliöstä lähtevä putki on ilmeisestikkin se, jossa on paineensäätöventtiili. Tämä putki johti sitten maskin takana olevaan vaijeriohjattuun "spärrningsventiliin". Kokeiltiin sitten vielä löysätä putken liitosta ja eihän sieltä tullut ilmaa. Näin arvelimme jo etukäteen, mutta pakkohan se oli kokeilla. Sitten palasimme käsijarrupiirin säiliön luokse ja seurasimme sitä toista putkea, jonka oletimme siis säiliön syöttöputkeksi. Tässä vaiheessa me kaksi asianharrastajaa olimme jo varmoja, että jännittävä loppuratkaisu lähestyy. Mutta jäljitys pysähtyi oikealla puolella voiman kotia (luetaan 14,2 litran V8-moottori) olevaan ihmeellisen näköiseen palikkaan. Kyseinen palikka on runkopalkin kainalossa, lähellä koneen sivukorvaketta. Palikka on vähän kuin neliskanttinen, pystyssä oleva messinkitanko (30x30x200) ja näyttää siltä, kuin kaikki jarruputket kulkisivat ko. palikan läpi. Tulkitsimme, että se ei ole nelipiiriventtiili, vaan jonkinlainen ohjaamon ja itse alustan jarruputkien yhdyskappale, joka liittyy auton syntyvaiheiden tarpeisiin Södertäljessä vuonna -81.
Toivottavasti se palikka ei ole mikään venttiili, sillä se oli kertakaikkisen inhottavassa paikassa asentajaa ajatellen. Lisäksi projektimme tuskaa lisäsi se, että samassa kohtaa kulki ranteenvahvuinen nippu kaapeleita ja paineilmaputkia, joten jatkoseuranta ei enää onnistunut. Paikka oli muös niin ahdas, että emme päässeet löysäämään liitoksia palikan molemmin puolin, jolloin olisi selvinnyt, että tuleeko ilmaa palikalle asti. Tässä vaiheessa kiersimme jarrukelloista käsijarrut auki ja siirsimme projektin säilytystalliin. Nyt kaivattaisiin sitten lisää neuvoja ja tietysti täytyy yrittää metsästää LBS141:n paineilmakaaviota. Googlella ei löytynyt mitään vihjettä, tietääkö joku onko Scanian paineilmakaavioita nähtävillä netissä? Täytyy tietysti ensi viikolla kysellä myös Scan-Autosta. Kiitokset tässä vaiheessa neuvoja antaneille, projekti jatkuu! Vaikka jarrut ovatkin vauhdin surma, niin kyllä se käsijarrukin 141:een vielä tarvitaan. Penan Scania kirjoitti:
No tehtiin ohjeesi mukaan ja selvisi seuraavat asiat: Märkäsäiliö on oikealla puolella, heti hytin takana. Takajarrupiirin säiliö on iso säiliö vasemmalla,akkukotelon vieressä. Toisen jarrupiirin säiliö löytyi oikealta puolelta vastaavasta kohtaa ja se käsijarrupiirin säiliö on takajarrupiirin säiliön vieressä vasemmalla. Märkäsäiliön kohdalla, vastakkaisella puolella on varustelupiirin säiliö.
Kaikki muut säiliöt täyttyivät normaalisti, mutta käsijarrupiirin säiliö ei ollenkaan. Mielenkiintoista, että myös varustelupiirin säiliö täyttyi, ja eikös ainakin nelipiiriventtiilillä varustetuissa järjestelmissä varustelupiiri ole "ravintoketjun viimeinen", eli varustelupiiri ei saa ilmaa, ennenkuin käsijarrupiiri on täynnä.
Sitten seurattiin putkihässäkkää ja pääteltiin, että käsijarrupiirin säiliöstä lähtevä putki on ilmeisestikkin se, jossa on paineensäätöventtiili. Tämä putki johti sitten maskin takana olevaan vaijeriohjattuun "spärrningsventiliin". Kokeiltiin sitten vielä löysätä putken liitosta ja eihän sieltä tullut ilmaa. Näin arvelimme jo etukäteen, mutta pakkohan se oli kokeilla. Sitten palasimme käsijarrupiirin säiliön luokse ja seurasimme sitä toista putkea, jonka oletimme siis säiliön syöttöputkeksi. Tässä vaiheessa me kaksi asianharrastajaa olimme jo varmoja, että jännittävä loppuratkaisu lähestyy. Mutta jäljitys pysähtyi oikealla puolella voiman kotia (luetaan 14,2 litran V8-moottori) olevaan ihmeellisen näköiseen palikkaan. Kyseinen palikka on runkopalkin kainalossa, lähellä koneen sivukorvaketta. Palikka on vähän kuin neliskanttinen, pystyssä oleva messinkitanko (30x30x200) ja näyttää siltä, kuin kaikki jarruputket kulkisivat ko. palikan läpi. Tulkitsimme, että se ei ole nelipiiriventtiili, vaan jonkinlainen ohjaamon ja itse alustan jarruputkien yhdyskappale, joka liittyy auton syntyvaiheiden tarpeisiin Södertäljessä vuonna -81.
Toivottavasti se palikka ei ole mikään venttiili, sillä se oli kertakaikkisen inhottavassa paikassa asentajaa ajatellen. Lisäksi projektimme tuskaa lisäsi se, että samassa kohtaa kulki ranteenvahvuinen nippu kaapeleita ja paineilmaputkia, joten jatkoseuranta ei enää onnistunut. Paikka oli muös niin ahdas, että emme päässeet löysäämään liitoksia palikan molemmin puolin, jolloin olisi selvinnyt, että tuleeko ilmaa palikalle asti. Tässä vaiheessa kiersimme jarrukelloista käsijarrut auki ja siirsimme projektin säilytystalliin. Nyt kaivattaisiin sitten lisää neuvoja ja tietysti täytyy yrittää metsästää LBS141:n paineilmakaaviota. Googlella ei löytynyt mitään vihjettä, tietääkö joku onko Scanian paineilmakaavioita nähtävillä netissä? Täytyy tietysti ensi viikolla kysellä myös Scan-Autosta. Kiitokset tässä vaiheessa neuvoja antaneille, projekti jatkuu! Vaikka jarrut ovatkin vauhdin surma, niin kyllä se käsijarrukin 141:een vielä tarvitaan.Tosin te taidatte olla sen järjestelmän kanssa viisaampia kuin minä. En muista kyseisen mallin kanssa painineeni.
Tuo minun ohje on ihan perusohje millä itse olen vikoja hakenut ja löytänyt.
Asiaa voisi selventää jos lähtee jarrukelloista päin eteneen, jarrukello > pikapoistoventiili > käsijarruventiili > tuleeko jatkuvapaine ventiilille? ja ohjauspaine ventiilille (tämä paine taitaa olla kateissa)
Tiedän kyllä ongelman kun ilmaputki nippu on rungon sisällä, öljyinen ja kireellä kuin viulun kieli, putken seuraaminen on todella hankalaa.
Paperille piirtäminen on hyvä keino hahmottaa tilannetta.
Netistä ei löydy näitä kaavioita, scanialla jos käy henkilökohtaisesti niin voi saada kopion järjestelmästä (on vielä paperitavaraa toisin kuin tämänpäivän vehkeistä jotka on tietokoneella)- Anonyymi
RK-asentaja kirjoitti:
Täytys nähdä jotta sais hahmotettua järjestelmän.
Etsippä vikaa näin.
Täytä normaalisti järjestelmä.
Mene kaikki ilmasäiliöt läpi eli säiliön pohjassa olevasta vedenpoistoventiilistä kokeilet onko kaikissa säiliöissä painetta.
Jos jossain tuntus olevan vähemmän niin se saattais olla käsijarrupiirin säiliö, siitä lähtevää putkea seuraten saatta löytyä paineensäätö / takaiskuventiili sellainen mötikä johon tulee yksi putki ja lähtee yksi.
Etu ja takapiirin säiliöt saa selville kun päästää säiliöstä kaikki ilmat pois ja katsoo kumpi viisari putoaa, tämä kannatta tehdä niin on helpompi hahmottaa tilannetta.säiliöön menoliitimessä on takaiskuventiili sellainenkumipallonpuolikas aivan ennensäiliöta etupyöränoikella puolella säiliö ei täyty tarkista
on tullut vastaan niissä merkeissä jotka korjaan, eli Daf ja Iveco. Nelipiiriventtiili on useinmiten ollut syypänä. Alussa niitä hajoitettiin ja putsauksen jälkeen rasvattiin ja pistettiin paikoilleen. Vuosien kokemusten perusteella lyödään uusi venttiili kiinni, siinä on uudet kumit ja jouset ja varmaan toimii. Nelipiiriventtiilillä on moninkertainen mahdollisuus aiheuttaa häiriötä, pitäkää se kunnossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin5911005Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh174631Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r334017Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4412228Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142180Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2601648FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01421Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu771240Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101165- 391136