haluaisin tietää monen aikaan lapsenne menevät nukkumaan? siis poikani on 11 vuotias,ja väittää että kaverit saa valvoa jopa yhteen..
en oikein usko,ja itse määrään nukkumaan klo 22 erkisin ja viikonloppuna saa valvoa 23 asti..ihan unirytmin takia jo.
olenko aivan kalkkis ja tyhmä äiti???
enkä anna katsoa kiellettyjä ohjelmia teeveestä.
Nukkumaanmenoajat
22
2052
Vastaukset
- puhua sen äidin kanssa......
nukkumaanmenoajoista...kaikki muutkin saavat....vanha vedätys! Mutta jos pyydät numeroa, että soitat,tulee kiire sänkyyn!
Eikä tosiaan kannata antaa katsoa "pahoja" leffoja...ei tarvi.
Aikanaan sanoin pojalle, että paa vaan mun syyks...pa*ka äiti kun ei anna katsoa...tosiasia oli ettei itse halunnut katsoa niitä,EI USKALTANUT! mutta ei kehannu kertoa kavereille! - valvominen kuulostaa jo
liiottelulta. Tosin voihan se olla tottakin. Naapurissa asui kerran lapsiperhe jossa 3 ja 6- vuotiaat valvoivat tuohon yö yhteen kun vanhemmat eivät sitä vertaa välittäneet, että olisivat laittaneet ne nukkumaan ollenkaan.
Oma poika on nyt 7v ja arki-iltoina meillä mennään nukkuun puol 9 maissa, kun koulu alkaa klo9. Viikonloppuna saa valvoa klo 22 saakka. Poikkeuksen muodostavat esim joku uusvuosi ja joululomalla saa kans olla vapaammin. Paljon on meilläkin kuulee tuota "miksi minä en kun muutkin saa...." mutta kuiten sitten menee aika helpolla nukkuun.
Ja noista ohjelmista... Aikanen nukkumaanmeno onneksi estää näkemästä noita pahimpia, mutta esim. Salkkarit tulee turhan aikasin. Salkkareissa on kuiten paljon käsittämättömiä asioita ja kielenkäyttöä 7v ikäselle. Mitää teurastusta ja tolkutonta ampumista meillä ei katsota ja sillä selvä. Ihan sama vaikka luokkakaverit katsoiskin, mut ei meillä. Eikä poika edes uskaltais katsoa niitä.- kokemusta siitäkin
KAIKKI naapureiden 7-vuotiaat lapset saivat valvoa yhteen ja kahteen. Vain meidän raukkalapsemme joutui menemään sänkyyn ihmisten aikaan.
No kysyin sitten kerran kavereilta, paljonko kello on, ja eivät edes tunteneet koko aparaattia.
- ovat
14 v, 13 v, 11v, 9 v, 6 v, 4 v, ja 3kk kaksoset. 3 kk:t menevät tutimaan 8 aikoihin. 20.30-20.45 menee 4 v ja 6 v. 21 mene 11, 13 ja 14v. saisivat arkena valvoa 21.30, se on ehdoton maksimi, muuten ei jaksa päivällä. ( meillä arkisin kaikilla herätys 6.30 ) useinkaan eivät valvo yli 21.15. numero 9 odotetaan syntyväksi elokuussa...
- edelliseen
meillä ei ole teeveetä joten ei sitä ongelmaa ole.
- Elviira ja lapset
8- ja 10-vuotiaat pojat. Arkisin menevät nukkumaan 21-22, nuorempi monesti vähän ennen vanhempaa ihan oma-aloitteisesti mikä on suuri helpotus. Saattaa yhtäkkiä sanoa että mä menen jo nukkumaan. Perjantaina ja lauantaina valvovat useimmiten vähän pidempään, mutta alkavat kellon lähestyessä 23 olla kypsää kauraa petiin.
Eräs ystäväni joka itse on yökyöpeli, antoi poikansa valvoa aina niin pitkään kuin tämä halusi. Poika nukahti lastenvideon tv:ssä pyöriessä usein vasta puolenyön aikaan jo leikki-ikäisenä. Oman huoneen ja sinne oman tv:n hän sai 6-vuotiaana eli eskariin mennessään ja siellä saa katsoa telkkaria niin myöhään kuin haluaa. Nyt on 11 ja menee kuulemma arkisin nukkumaan 23 aikoihin (koulu alkaa usein jo 8 maissa) ja viikonloppuisin valvoo aina yhteen. Tuosta että mitä saa katsoa tv:stä, niin ei ole missään vaiheessa rajoitettu ja kun 6-vuotias muutti omaan huoneeseen kera sen oman telkkarin, sanoi äitinsä mulle että millä hän sitä vahtisikaan mitä se siellä katsoo. Kyllä meillä tiedetään ja vahditaan, mutten mielestäni myöskään kohtuuttomia nipota. Ei meillä pojat kitise etten anna katsoa mitään hyviä juttuja, ovat usein itse samaa mieltä ettei ole heidän ikäisten leffoja jne. kaikki mitä iskä katselee. Jännärit ja sellaiset. - ollut
Omani meni yksitoistavuotiaana arkisin nukkumaan klo 9 mennessä.
Nyt 16-v ja menee suunnilleen omaan tahtiinsa. Tosin yrittää välillä vieläkin vedättää joissain asioissa tuota linjaa "kun muutkin saa".
Tuohon totean vain, että muista en ole vastuussa ja toisten huusholleista en tiedä, mutta meillä tehdään näin. Uskoo kyllä kun sama linja on ollut pienestä pitäen. - nuori mummeli
Aika järkyttyneenä olen seurannut lastenlapsieni nukkumaanmenoaikoja
Arkisin nämä 8-13 ikävuosien välillä olevat koululaiset menevät nukkumaan klo 22.00-23.00 välillä.
Viikonloppuisin saa mennä "milloin vaan koska aamulla voi nukkua pitkää, mitä välii sillä"...
Lapsien kavereita on yökylässä usein ja silloin hillutaan taloissa aamupuolelle öin.
Talot ovat suuria kaksikerroksisia omakotitaloja, joka mahdollistaa yöpelaamisen.
Olen usein nähnyt luonani sunnuntai-iltapäivällä täysin rähjääntyneen oloiset ja kiukkuiset lapset, kun on valvottu ja leikitty lähes koko yö.
(Lapset kun kuvittelevat olevansa jotain teinejä jo...)
Tolkutonta sanoo mummo! - blondi-72hki
vanhimmat tytöt menevät klo 23 viimmeistään nukkumaan ja nuorimmat klo 21.
Vapailla saavat valvoa myöhään. - poitsu 14 v.
n. klo 21.00 petiin viikolla, sitten lueskelua, mutta yleensä kuorsaa täysiään jo puoli kymmeneltä, paljon on kylläkin klo. 7.00 herätyksiä kouluun, että siitä varmaan johtuu. Viikonloppuna sitten saa valvoa aika vapaasti, mutta ei yleensä kehtaa, kun ei ole hälle juurikaan mitään sopivaa katsottavaa telkusta, menee yleensä jo n. 22.00 koisimaan, joskus saattaa tulla joku sallittu elokuva tai k.15 leffa minkä haluaa katsoa, ja annakin katsoa, kun ei tuota ikää paljon siitä puutu.
- minäx
11-vuotias ja 12-vuotias menevät arkena nukkumaan klo 22 ja viikonloppuna sänkyyn 22.30 jossa saavat lukea klo 23 saakka. Ei ole mitään purnauksia ollut.
- kikka
Meillä arkena 8v --> 19.30 9v --> 20.00 ja 11v --> 21.00 Herätään noin seiskalta.
Perjantaina katsotaan hauskat kotivideot ja sen jälkeen "unimaille" (11v lukee vielä joskus sängyssä) Yleensä kuitenkin sammuvat noin heti, koska aamulla oltu pystyssä jo arkiaikaan. Lauantaina katotaan Huuma, jonka jälkeen tytöt menee nukkumaan (8&9) ja pojan (11) kanssa katsotaan vielä Selviytyjät -> ja good night.
Juhlaillat, kuten tuleva joulu ja uusivuosi on poikkeuksia.
Kielletyistä ohjelmista ei ole ollut ongelmia, koska meidän lapset on niin "unessa eläjiä", että jopa "the joulukalenterin" joistain alkuhyypiöistä tuli painajaisia -> eivät halua edes katsoa K-13 tms. Salkkareista ollaan joskus väännetty kättä, mutta olen voittanut, koska niitä ei meillä vaan katsota (ite en voi sietää kyseistä ohjelmaa) - oon vaan mä
Olen nyt 14. Minulla ei ole oikein koskaan olut mitään tarkkoja nukkumaan menoaikoja. Joskus kun olin ala-asteella äiti sanoi harvoin että eikö nyt olis aika jo mennä nukkumaan. Kutosella menin kymmeneen mennessä ellei tullut jotain ohjelmaa (Todistettavasti syyllinen, Ilman johtolankaa, CSI Miami)
tai joku sellainen. Ja minulla on ainakin ihan hyvin mennyt vaikka katonkin ne elokuvat jotka haluan vaikka olisivat K15 tai K18 tai vaikka valvonkin pitkään.
Nyttenkin olen vielä hereille vaikka aamulla pitäisi herätä noin 7:30
Katsoin 11-vuotiaana Rawia ja Smackdownia eivätkä nekään mitään vahinkoa tehneet.Ja tiedä nettä ne ovat näyteltyjä mutta on niissä ainakin kuviteltua väkivaltaa.
Minun mielestäni lapsien elämää ei pitäisi rajottaa liikaa.
Viikonloppuisin valvon 12-4 mutta yleisintään 1-3 - mapee
on tuo kavereiden "saaminen" asiassa kuin asiassa. Kun sitten asiaa tutkii enemmän niin totuus on toisenlainen..
Meillä vanhempainillassa kerran ope laittoi kirjoittamaan lappuun ajan jolloin lapsen on mentävä nukkumaan. Lopputulos oli että yksikään vanhemmista ei näin anonyymistikkään tunnustanut että viidesluokkalaiset saisivat valvoa viikolla yli kymmeneen ja kun luokka oli siitä keskustellut niin yhteentoista valvoi liki puolet ja iso osa jopa puoleen yöhön..
Meillä maate mennään niin, että kymmenen tunnin uni on alakoululaisella taattu ennen heräämistä. - tttttttttttt7
Mä muistan ainaki sen,et sillon ku olin joku 7-8v ja isosiskot jotain 9-11v,ni meillä piti olla aina klo:19.00 kotona,klo:20.00 piti olla iltapalaa syömässä tai hampaita pesemäs ja sit klo:21.00 piti olla jo sängyssä.Musta se oli ihan hyvä käytäntö sillon,mut se sit jossain vaihees unohdettiin,ja sit ku olin joku 10-11v,ni valvoin yleensä korkeentaan klo.23.00 (vaik kyl mun varmaan ois viimeistään pitäny olla kymmenelt nukkumas).
No nykyään ku oon sit jo 16v ni ei sitä äiti enää pahemmin valvo muuten ku et sanoo vaan että "meeppäs nyt jo nukkuun" jos kello alkaa lähennellä kahtatoista.Et ei mulla enää mitään nukkumaan meno aikoja oo ku ei niitä kukaan pysty valvoon,ku äiti nukahtaa aina jo ennen mua :D Et arki-iltoinaki saattaa mennä välil jopa kolmeen ja viikonloppusin viiteen..Mut kyl mä nykyään pyrin meneen arki-iltoina nukkuun silleen,et saan vähintään sen 6 tuntii unta,mut 8-10 tuntii ois tietysti aina parempi :) - asadadada
Te ootte outoja O_O
- mä oon 12
mä oon kakstoista arkena meen yleensä nukkumaan klo 22-24. Jos arkena tulee joku hyvä elokuva niin katon sen. Ja viikon loppuna klo 24-01. Ja sillonkin katon jonkun hyvän elokuvan jos tulee.Saan kahtoo K15 elokuvia.
- aatuutilullaa
Voi olla että jotkut lapsesi kavereista valvovat yhteen,ilman lupaa tai luvan kanssa mutta mielestäni tuon ikäisen pitäisi mennä nukkumaan niin että ehtii sen 10 tuntia nukkua.
Minulla 10v lapsi joka menee nukkumaan oma-alotteisesti klo 21-22 viikolla. Viikonloppuna saa valvoa kahteentoista mutta harvoin jaksaa valvoa niin myöhään. Juhannuksena ja uutena vuonna olen antanut luvan valvoa niin myöhään kuin haluaa mutta olisko kerran jaksanut valvoa yhteen asti.
Eli et ole kalkkis etkä tyhmä äiti,päinvastoin. Ja kielletyt ohjelmat ovat syystäkin kiellettyjä. - tiukka mutsi
kuusi vuotias menee arkena sänkyyn tasan klo 20.00 ja lomilla klo 21. 9kk menee siinä main kanssa nukkumaan, heräävät molemmat 07-08 aikoihin. Hyvä rytmi olla se pitää ja vanhemman aikainen nukkumaan meno johtuu siitä että nuori ei jaksa olla virkeä ja reipas seuraavana päivänä.
- cobija
itsellä ikää 17, ja arkisin menen nukkumaan yleensä noin 22:00, viimeistään kahdeltatoista. Ihan sen takia, ettei koulussa pysy hereillä, jos on nukkunut sen 6 tuntia. viikonloppuisin valvon sitten myöhään yöhön, mutta olenkin jo iso tyttö.
joskus ala-asteella nukkumassa oltiin jo yhdeksän aikaa, vaikka välillä taidettinkin marista, että kaikki muutki saavat valvoa pidempää. Todellisuudessa en tosiaan tiennyt mihin aikaan kaverit menevät nukkumaan. :D Viikonloppuisin saatiin valvoa yhteentoista asti.
Nyt kun minä ja veljet ollaan jo isompia (15,17,19), ei mitään nukkumaanmenoaikoja ole, eikä sitä valvota milloin me mennään nukkumaan. Äiti siltin vieläkin kehottaa kymmenen aikoihin painumaan pehkuidin, jotta jaksaisi koulussa. Ja tottahan se on. Laittakaa vaan lapsenne ajoissa nukkumaan, se on nimittäin tuskaa olla koulussa jos meinaa nukahtaa tunneille. Eikä siinä sitten mitään opikkaan.
tosta telkkarijutusta, muistelisin, että yläasteelta asti ollaan saatu katsoa K-15 leffoja. Salkkareita ei meilläkään ala-asteikäsinä katsottu. En kyllä koskaan ymmärtäyt miksi... lieneekö niissä sitten jotain haitallista lapsille. En osaa sanoa. - ()()()()()()
Meillä kaikki lapset (vanhimmat 10 ja 11) menevät sänkyyn klo 20 joka ilta, myös viikonloppuisin. Pienemmät nukahtaa, mutta nuo isommat saavat lukea kunnes nukahtavat lukemiseen, mikä tapahtuu normaalisti aina ennen yhdeksää. Kaikki heräävät aamulla noin klo 6.30-7 aivan itse myös viikonloppuisin.
Jos on jokin erityinen poikkeus (vieraita, uusivuosi tms), niin silloin joustetaan tietysti nukkumaanmenosta, mutta ei muulloin. Sen poikkeuksen jälkeenkin heräämisaika näyttää olevan sama ja sitten ollaan vain seuraavana päivänä väsyneempiä ja kiukkuisia. - mom for 11-yrs old
Kannattaa kysyä huvikseen omalta opettajalta, että onko maanantaiaamuisin ongelmia opettamisen kanssa. Voin vannoa, että jokainen opettaja tunnistaa sen, että maanantaiaamuna opetus kaikuu kuuroille korville. Se johtuu siitä, että viikonloppuna valvotaan myöhään ja maanantaiaamuna joutuu heräämään täysin kesken unien. Tämä on levinnyt jo päiväkoteihinkin!!!
Meillä 11-v pitää tulla kotiin arkisin klo 20, jotta ehtii seuraavan tunnin aikana syömään iltapalan ja käymään pesulla. Klo 21 komennan sänkyyn ja hän saa lukea kirjaa 15-30 minuuttia (riippuu vähän siitä, moneksiko menee kouluun seuraavana päivänä). Läksyt hän tekee koulusta tultua. Hänellä on herätyskello aamuisin soimassa klo 8, mutta yleensä heräilee itsestään klo 7.30 aikoihin. Näinollen hän ehtii nukkua käytännössä noin 10 tunnin yöunet. Käsittääkseni 11-v unentarve on keskimäärin 10-11 tuntia.
Viikonloppuisin saa valvoa vähän pidempään, jos on kavereita yökylässä. Harvoin valvovat klo 23 pidempään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195214- 472879
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312581Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231959En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111747- 1181657
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231445Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101418- 971407