Saksanseisoja

jahimees

Olen hankkimassa seisovaa lintukoiraa. Olen päätynyt mannermaiseen kanakoiraan sen monipuolisuuden takia, ja siksi, että metsästysmaani ovat pääosin metsää ja pusikkoa, eikä englantilaisen koiran laaja haku pääse oikeuksiinsa täällä.
Olen tutustunut muutamaan lk saksanseisojaan sekä metsässä että kotioloissaan, ja kiinnittänyt huomiota muutamaan asiaan: Kummatkin koirat ovat aika rauhattomia kotioloissa, ne eivät meinaa rauhoittua paikoilleen millään ainakaan vieraan tultua taloon. Lisäksi omistajat kertoivat koirien aiheuttaneen mittavia tuhoja yksin jäätyään varsinkin nuorempana. Vieraillessa koirat kiertävät huoneita edestakaisin, läähättävät ja vinkuvat.
Asioista tietämätön saattaisi pitää tällaisia koiria vireinä ja toimintakykyisinä. Itse olen eri mieltä, pidän niitä paremminkin hermorakenteeltaan
heikkoina.
Kummatkin koirat ovat ovat ihan kelpo metsästyskoiria, ne ovat hyvin ohjattavissa ja seisovat lintua varmasti. Kuitenkin niiden metsästysinnossa on mielestäni kovastikin toivomisen varaa. Ne hakevat innokkaasti tunnin tai kaksi, sen jälkeen niitä saa hoputtaa kovastikin hakemaan ja hommasta on muutenkin "hohto" pois.
Toki otanta on olematon kun kokemusta on vain kahdesta seisojasta. Asun kuitenkin sen verran korvessa, että täällä ei seisojaharrastajia juuri ole, ja koko seisojatouhulle lähinnä naureskellaan. Tästä huolimatta aion seisojan hankkia, koskapa kyseinen metsästysmuoto kiinnostaa kovasti.

Kotonamme majailee eläkeikäinen ajokoiranarttu. Se on ikänsä ollut sisällä lähes huomaamaton, hyvin rauhallinen ja kiltti. Kuitenkin sen metsästysinto on aivan eri luokkaa kuin em. seisojien. Se on kunnostaan riippumatta lennättänyt jänistä pimeästä pimeään, ottaen itsestään kaiken irti, ellei sitä ole ottanut ajosta pois.

Mikä on muiden kokemus saksanseisojista? Mieluiten kuulisin heidän mielipiteitä joilla on kokemusta sekä seisojista että muista metsästysroduista. Ovatko seisojat yleensä minkälaisia luonteeltaan, lähinnä kiinnostaa millaisia ne ovat kotioloissa? Se on ainakin puppua että levoton koira rauhoittuu
kovalla liikunnalla. Tietysti koira on liikunnan jälkeen hetken rauhallinen, mutta seuraavana päivänä se on entistä levottomampi kun kunto paranee ja jaksaa riehua entistä enempi.

10

3990

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lk seisojan tuleva omistaja

jos sua häiritsee levottomuus niin hommaa pitkäkarvainen saksanseisoja, se on rauhallinen kotona ja hyvä metsässä. Vanhemmillani oli tollainen koira. Hyvä löytää kanalintuja, ja yhteistyökykyinen koira.
      Olen sitä mieltä lk ja pk eivät ole aivan samanlaisia koska lk on paljon energisempi koira kuin pk, tää on mielipiteeni.

Siskoni hommasi lyhytkarvaisen saksanseisojan, nyt 9 kk vanha. Viimeksi kun käytin sitä ulkona, järkytyin olipa kauheen energinen koira juoksi edestaas että kuntoni joutui koville ja seuraavana päivänä oli käteni lihakset kipee. Kuulin kun isälläni sydän joutui koville kun käytti sitä ulkona ja sama juttu siskoni miehen isälle.
      Itse tilasin myös lyhytkarvaisen saksanseisojan itselleni koska se on energinen koira, käytetään paljon hiihto- ja valjakkokoirina. Itse harrastan hiihtoa ja metsästän paljon.

Ajattelin aluksi, että vähän kaduttaa kun tilasin mutta jälkeen päin ajateltuna se on just sopiva minulle kun olen itse myös levoton :).

Lk:ssa ja pk:ssa on yhtäpaljon hyviä puolia.

tarkoitan KK karkeakarvaista saksanseisojaa enkä pk pitkäkarvaista. Olen ollut höpsö!!!

kun mä oli pikkupoika, meillä oli lk saksanseisoja narttu. Rikkoi paljon kenkiä :)) nuorena ja oli innokas myös porojen perään, sattui niin kun oltiin järvellä saaressa koira niin hyppäsi poron selkään, vanhemmat näkivät ton. Mutta pk ei välitänyt poroista, ei edes kääntänyt päätään siihen suuntaan.

• elmo

tuo mainittu poro/kenkien pureskelu hoituu kyllä kun viitsii paneutua koiran koulutukseen riittävästi,eli ei liity mitenkään siihen onko sulla lyhyt vai pitkäkarvainen seisoja.

• koulutuksen suosittelija
        elmo kirjoitti:

tuo mainittu poro/kenkien pureskelu hoituu kyllä kun viitsii paneutua koiran koulutukseen riittävästi,eli ei liity mitenkään siihen onko sulla lyhyt vai pitkäkarvainen seisoja.

mutta koiran perusluonne ei kouluttamalla muutu. jotkut rodut kärsivät esim. eroahdistuksesta enemmän kuin toiset, vaikka koulutus olisi yhtäläistä.

• minä!
        koulutuksen suosittelija kirjoitti:

mutta koiran perusluonne ei kouluttamalla muutu. jotkut rodut kärsivät esim. eroahdistuksesta enemmän kuin toiset, vaikka koulutus olisi yhtäläistä.

minulla on kotona kk saksaseisoja joka täyttää kohta 2 ja pienenä ne repi kaikki takit naulakosta kun lähdimme jonnekkin mutta ajan myötä sekin jäi pois mitään ongelmaa ei ole kun vieraita tulee ihan tyytyväisenä nukkuu niinkuin aina ennenkin kuulo on välillä vähän heikko kun pääsee irti mutta tulee luo kun on juossut juoksunsa! joten minulla ei ainakaan ole mitn pahaa sanottaa tästä rodusta! voisin olla samaa mieltä että kyllä se aika pitkälle on koulutukseta kiinni minkälainen koirasta tulee!

• ..tietämätön
        minä! kirjoitti:

minulla on kotona kk saksaseisoja joka täyttää kohta 2 ja pienenä ne repi kaikki takit naulakosta kun lähdimme jonnekkin mutta ajan myötä sekin jäi pois mitään ongelmaa ei ole kun vieraita tulee ihan tyytyväisenä nukkuu niinkuin aina ennenkin kuulo on välillä vähän heikko kun pääsee irti mutta tulee luo kun on juossut juoksunsa! joten minulla ei ainakaan ole mitn pahaa sanottaa tästä rodusta! voisin olla samaa mieltä että kyllä se aika pitkälle on koulutukseta kiinni minkälainen koirasta tulee!

kaikki metsästyskoirat on aika energisiä ja metsästysviettisiä ja ne pitää kouluttaa huolella. Koirapuistossa olleet seisojat on yrittäneet ihan koko ajan astua narttuani. Toisaalta seisojat mitä olen metsällä tavannut, ovat olleet lempeitä, yhteistyöhaluisia ja pysyneet omistajan lähettyvillä.
        Miten seisojat toimivat?
        Siis seisovatko aina kun näkevät mielenkiintoisen kohteen, esim. jänis loikkaa läheltä?

Juoksevatko minkään perässä vai onko seisominen niillä ihan verissä yhtä syvällä kuin koko metsästysvietti?

Eikös metsästyskoirille metsästys ole kuin huumetta, ei ne kovin rauhassa kotona oo..?

• kapoint
        ..tietämätön kirjoitti:

kaikki metsästyskoirat on aika energisiä ja metsästysviettisiä ja ne pitää kouluttaa huolella. Koirapuistossa olleet seisojat on yrittäneet ihan koko ajan astua narttuani. Toisaalta seisojat mitä olen metsällä tavannut, ovat olleet lempeitä, yhteistyöhaluisia ja pysyneet omistajan lähettyvillä.
        Miten seisojat toimivat?
        Siis seisovatko aina kun näkevät mielenkiintoisen kohteen, esim. jänis loikkaa läheltä?

Juoksevatko minkään perässä vai onko seisominen niillä ihan verissä yhtä syvällä kuin koko metsästysvietti?

Eikös metsästyskoirille metsästys ole kuin huumetta, ei ne kovin rauhassa kotona oo..?

Täytyy taas kirjoittaa noista seisojista. Ensimmäinen lk-saksanseisojani jonka hankin jo 25v sitten. Se pureskeli ja hajoitti pentuna lähes kaiken,jonka se sai hampaisiinsa l, teki tuhoa yksin ollessaan. "Kohokohta" näistä oli vaimoni aikoinaan kovalla vaivalla hankkima antiikkisohva, joka oli oli eräänä päivänä tuhottu lähes täysin. Vaimoni oli aikaisemmin minulle todenut: "Jos se tuo hajoittaa se kuolee". No ei se siihen kuollut. Edelleenkin meillä on kanakoira (seisoja). Ps. Seuraavien koirien (4) kanssa on mennyt, ainakin tässäsuhteessa aina vaan paremmin. Tuhoamisongelmat ja erostressi on hävinnyt täysin.(Nykyisellä ei mitään ongelmia.) Pitää opettaa koira jäämään yksin. Se tapahtuu pienissä osissa, pentuna.... No ei sitä tässä kirjeessä voi opettaa, mutta etsikää kirjallisuutta. Yksi hyvä pieni vinkki ja ikävä kyllä tupakoinnin puolesta: "Isäntä/emäntä käy nyt ulkona, ja sinä pentu odotat kiltisti sisällä, etkä valita....
        Hyvää Joulua

• Tunnin tai kahden hausta

Omista kk seisojan itse ja sillä tuo haku into kestää aamusta iltaan. Kyllä täytyy sanoa että sekin on koira kohtanen asia. Paras aika mitä esim sorsalla on oltu aamusta klo 8:00 iltaan 23:00 Ja kyllä koira toimi kokoajan kuin ajatus..

• jiärä

muutman erilaisen ja erirotuisen kanssa on tullu touhuttua,viimeisimpänä 2 lkss:aa.
      Muut koirat on ollu sisällä huomaamattomia mutta niin on seisojakin.Seisoja tulee välillä kuitenkin "syliin" mikä mielestäni osoittaa vain ýhteistyön merkitystä koiralle.
      Eikä kumpikaa seisoja oo paikkoja hajottanu,onhan näyttelyhäkit oiva keksintö kun koiran jättää muutamaksi tunniksi yksin.
      Mutta se silmienpalo kun seisojan kans metälle lähdetään.Siinä on sitte kans tekemisen meininki!!Riistainto on kova!!
      Eikä tuo nykynenkää mikää luupää oo,hyvin on kaikenlainen tottelevaisuus päähän menny.Nykyajan ihmiset oottaa vain valmista vaikka asioitten eteen pitää nähdä vaivaakin!!Eikähä ne,jotka on seisojan kans epäonnistunu(koira vetää hihnassa,ei tottele jne jne...)eivät kestä kritiikkiä!!Mitä semmoiset seisojalla edes tekee.Ottavat metsästyskoiran ja menevät metsälle todetakseen että ompa kumma kun ei koira toimi.Eihän sen asian eteen ole edes tehty mitään!!
      Seisoja on erittäin hyvä metsästyskoira,muita en enää ottaisi.Jaa saalista tulee!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      89
      7259
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3841
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3440
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2572
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      2433
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2372
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      123
      2266
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2179
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1888
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      41
      1846
    Aihe