Eli jos tuon nykyisen vaunun vaihtaa samanhintaiseen (säästöä hakemassa) "nokivasaraan" niin kilometrejä on ainakin enemmän takana nokivasarassa ja ikääkin vuosi enemmän.
Tehoa nokivasarassa on vain 115 heppaa eli kohtuulliselle suorituskyvylle pitää antaa hyvästit kuten myös varustelulle ja pienelle matkustamomelulle. Tämä kiistaton ja koettu koeajolla. Polttoainelämmitin löytyy dieselistäkin, mutta entä automaattinen ilmastointi ja sähkölämmitteinen tuulilasi sekä vakionopeussäädin löytyy hyvin harvasta?
Polttoaineen kulutus on mitattu bensassa ja se on 6,9 l/100 km. Jos dieselissä saisi palamaan litran vähemmän niin säästäisi sellaiset 2,50 € / 100 km. 25 000 km:n vuosittaisella ajolla 625 € eli dieselveron verran. Mutta kun tuon dieselin litrahinta on kovasti nousemaan päin...
Eipä taida säästää diesel näillä kilometreillä, kun vanhemmassa autossa tulisi jo kalliimmat huollot vastaan?
Kannattaako diesel-Focus oikeasti
21
3394
Vastaukset
- kulutusero on suurempi
Jotta 2 litraisen bensakoneisen saa kulkemaan 6,9 l/100km keskikulutuksella, ajon täytyy olla pelkkää maantieajoa kevyesti kuormatulla autolla. Vastaavassa ajossa dieselillä on vaikea saada kulumaan yli 5 l/100km.
- satusedälle
2.0 focus keskari 6,9 ! Mene valehtelemaan joulupukille lisää ! Yhdelläkään 2,0 bensakoneella ei päästä tuohon keskikulutukseen ! Mulla on 1,6 115 hv koneella oleva Focus minkä keskikulutus nyt 9,9 ! Paljon on kyllä kaupunkiajoa joten kulutus ei sinänsä ole ihme. En ole edes kesäkelillä päässyt tuohon 6,9 keskikulutukseen. Niin lopuksi, olen ollut " autokoulussa " ns, taloudellisen ajon opissa, jossa testattiin ajotavat. Ensin ajettiin omalla tavalla ja sitten " opettajan " ohjeilla. Opettajan ohjeet laskivat kulutusta 0,1 litralla keskikulutusta, eli ajotavat ovat kyllä hanskassa !!!
- 2-litrainen bensafocus 1
Ilmastointi ei ollut päällä ja sellaista rauhallista maantieajoa ja parin taajaman läpi. Keskinopeus varmaan 70 km/h. Ajoin yhden tankillisen ja mittasin tankkaamalla: 6,915 l/100 km. Alkusyksyä.
Kesällä tulin pohjjoisesta n. 550 km keskinopeudella 95 km/h ja kulutus 7,1 l/100 km.
Eihän tuo ole mikään ihme vanhalla fokkerilla, koska siinä on niin pitkät välitykset vakionopeussäädin. Ilman vakkaria ei näihin lukemiin pääse!
Uudessa 1.6 fokkerissa on sellaiset krossipyörän välitykset, että ilmaa virtaa koneen läpi enemmän kuin vanhassa 2-litraisessa ja tämä näkyy tietysti kulutuksessa! Sama vika kaikissa nykyautoissa... - että..
2-litrainen bensafocus 1 kirjoitti:
Ilmastointi ei ollut päällä ja sellaista rauhallista maantieajoa ja parin taajaman läpi. Keskinopeus varmaan 70 km/h. Ajoin yhden tankillisen ja mittasin tankkaamalla: 6,915 l/100 km. Alkusyksyä.
Kesällä tulin pohjjoisesta n. 550 km keskinopeudella 95 km/h ja kulutus 7,1 l/100 km.
Eihän tuo ole mikään ihme vanhalla fokkerilla, koska siinä on niin pitkät välitykset vakionopeussäädin. Ilman vakkaria ei näihin lukemiin pääse!
Uudessa 1.6 fokkerissa on sellaiset krossipyörän välitykset, että ilmaa virtaa koneen läpi enemmän kuin vanhassa 2-litraisessa ja tämä näkyy tietysti kulutuksessa! Sama vika kaikissa nykyautoissa...jos sille antaa kenkää niin kyllä kulkee, mutta silloin bensaa palaakin jo todella reippaasti. Ainakin 215 km/h:n mittarivauhdissa ottaa 18,8 tai 28,8 l/100 km ajotietokoneen mukaan.. :)
- Diesel..omistaja
2-litrainen bensafocus 1 kirjoitti:
Ilmastointi ei ollut päällä ja sellaista rauhallista maantieajoa ja parin taajaman läpi. Keskinopeus varmaan 70 km/h. Ajoin yhden tankillisen ja mittasin tankkaamalla: 6,915 l/100 km. Alkusyksyä.
Kesällä tulin pohjjoisesta n. 550 km keskinopeudella 95 km/h ja kulutus 7,1 l/100 km.
Eihän tuo ole mikään ihme vanhalla fokkerilla, koska siinä on niin pitkät välitykset vakionopeussäädin. Ilman vakkaria ei näihin lukemiin pääse!
Uudessa 1.6 fokkerissa on sellaiset krossipyörän välitykset, että ilmaa virtaa koneen läpi enemmän kuin vanhassa 2-litraisessa ja tämä näkyy tietysti kulutuksessa! Sama vika kaikissa nykyautoissa..."keskinopeudella 95 km/h ja kulutus 7,1 l/100 km"
Samalla tasaisella nopeudella Focus I TDdi kuluttaa 4,0-4,5 l/100 km... - kuin vanha 2.0
2-litrainen bensafocus 1 kirjoitti:
Ilmastointi ei ollut päällä ja sellaista rauhallista maantieajoa ja parin taajaman läpi. Keskinopeus varmaan 70 km/h. Ajoin yhden tankillisen ja mittasin tankkaamalla: 6,915 l/100 km. Alkusyksyä.
Kesällä tulin pohjjoisesta n. 550 km keskinopeudella 95 km/h ja kulutus 7,1 l/100 km.
Eihän tuo ole mikään ihme vanhalla fokkerilla, koska siinä on niin pitkät välitykset vakionopeussäädin. Ilman vakkaria ei näihin lukemiin pääse!
Uudessa 1.6 fokkerissa on sellaiset krossipyörän välitykset, että ilmaa virtaa koneen läpi enemmän kuin vanhassa 2-litraisessa ja tämä näkyy tietysti kulutuksessa! Sama vika kaikissa nykyautoissa...ja tämäkin nostaa kulutusta ja painon takia vissiin noita välityksiä on muutettu ihan hirveiksi. mut ei ykskutonen jaksais kulkee kakslitrasen välityksillä oikein mihinkään.
- fghdfjdfj
En halua edes harkita muuta vaihtoehtoa kuin diesel jo 20 vuotta ja aina vain paranee.
Jos ajat 25000 km/vuosi, niin kulut ovat tasan, kun otetaan huomioon -07 hankintahinnan ero, mutta 2008 malleissa se kääntyykin jo aiemmin plussan puolelle - Focus 2.0
Kannattaa verrata käytännön suorituskykyyn ja vääntöön enemmän kuin hevosiin. 115hv tdci vanhakoppasessa Fokkerissa kiihtyy maantiellä varmasti paremmin kuin 2.0 bensa kulutuksesta puhumattakaan. Itselläni keskikulutus sekalaisessa ajossa pyörii 8l molemmin puoli.
- Diesel 115 hv wagon
Tätä on kokeiltu moottoritiellä rinnakkain vitosella ja pienemmillä vaihteilla. 130 heppaa on vaan aika paljon enemmän kuin 115... :(
136-heppanen diesel sen sijaan pesee 130-heppasen bensan. - näin menee
Diesel 115 hv wagon kirjoitti:
Tätä on kokeiltu moottoritiellä rinnakkain vitosella ja pienemmillä vaihteilla. 130 heppaa on vaan aika paljon enemmän kuin 115... :(
136-heppanen diesel sen sijaan pesee 130-heppasen bensan.Sehän on faktaa että diesel on varmasti nopeampi vaikkas siinä on kymmenkunta heppaa vähemmäm. Kaupunkiajossa ero on suorastaan hämmästyttävä dieselin eroksi.
Bensaa palaa bensakoneessa reipas 2 litraa ainaskin enemmän. Se joka väittää muuta ei tiedä tai puhuu asiasta jos ei ole kokemusta. Itellä ollut bensa focuksia 3 ja nyt on toinen dieseli alla.Niin huonosti minulla ei mene että palaisin bensafokuksen käyttäjäksi. - pitäisi pestä
Diesel 115 hv wagon kirjoitti:
Tätä on kokeiltu moottoritiellä rinnakkain vitosella ja pienemmillä vaihteilla. 130 heppaa on vaan aika paljon enemmän kuin 115... :(
136-heppanen diesel sen sijaan pesee 130-heppasen bensan.koska vääntömomentti on dieselissä niin paljon suurempi. Katsottu teknisten tietojen taulukosta 2.0 145hp bensa 185 Nm vs. 1.8tdci 115hp diesel 300 Nm, niin kiihdytyksessä 50-100km/h on diesel lähes 3 sekuntia nopeampi. (12,4s. vs. 9,7s, farmari)
- vaikuttaa
pitäisi pestä kirjoitti:
koska vääntömomentti on dieselissä niin paljon suurempi. Katsottu teknisten tietojen taulukosta 2.0 145hp bensa 185 Nm vs. 1.8tdci 115hp diesel 300 Nm, niin kiihdytyksessä 50-100km/h on diesel lähes 3 sekuntia nopeampi. (12,4s. vs. 9,7s, farmari)
Dieselissä vääntö on vain matalilla kierroksilla (1000 - 4000) ja siksi pitää käyttää isompia vaihteita mikä tasoittaa tilannetta bensakoneen eduksi. Bensakone vääntää tuonne 6000 asti ja siksi voi käyttää melkein tuplaten lyhyempiä välityksiä eli pienempää pykälää. Parasta bensakoneessa on välitön veto. Dieselissä saa odotella aina 0,1 - 1 s ahtopaineiden nousua. Tuossa tulee takkiin.
Enpä ole noihin numerotietoihin perehtynyt, mutta ainaskin käytännössä 115-heppainen diesel jäi kiihdytyksessä 130-heppaiselle bensakoneelle ja melko selvästikin. :o
Bensa 2.0 0-100 km/h 9,6 s 2 hengen kuormalla TM:n perheautotestin mittauksessa.
Mittariin saa kelattua 215 km/h tasaisella.
Paljonkos 115 hv diesel? Eipä taida kuulua kympin alittajiin? - Focus 2.0
Diesel 115 hv wagon kirjoitti:
Tätä on kokeiltu moottoritiellä rinnakkain vitosella ja pienemmillä vaihteilla. 130 heppaa on vaan aika paljon enemmän kuin 115... :(
136-heppanen diesel sen sijaan pesee 130-heppasen bensan.En tiedä sitten miten olette testanneet mutta esitteestä poimittua:
5ov 2.0 ST170 TDCI 100 TDCI 115
0-100 9,3 8,2 11,6 10,7
50-100 9,6 9,9 10,0 ?
TDCI 115hv tietoja 50-100 ei ollut saatavilla mutta jos taulukosta arvioi ja vertaa 100hv TDCI niin aika tasoihin ellei paremmin kulje 115hv TDCI verrattuna 2.0 bensa. Kulutuslukemat nyt jokainen pystyy arvaamaan.
PS. TDCI:n saatavilla lastu joka nostaa tehot 140hv ja 300nm.. Eri asia kestääkö vaihteisto. - suosii dieseliä
Focus 2.0 kirjoitti:
En tiedä sitten miten olette testanneet mutta esitteestä poimittua:
5ov 2.0 ST170 TDCI 100 TDCI 115
0-100 9,3 8,2 11,6 10,7
50-100 9,6 9,9 10,0 ?
TDCI 115hv tietoja 50-100 ei ollut saatavilla mutta jos taulukosta arvioi ja vertaa 100hv TDCI niin aika tasoihin ellei paremmin kulje 115hv TDCI verrattuna 2.0 bensa. Kulutuslukemat nyt jokainen pystyy arvaamaan.
PS. TDCI:n saatavilla lastu joka nostaa tehot 140hv ja 300nm.. Eri asia kestääkö vaihteisto.jos saa vetäistä pienempää silmää niin ST ja 2.0 häipyvät pian horisonttiin... Dieselillä kannattaa sen sijaan käyttää isoja pykäliä.
Aika karua, että vanha 2-litrainen perus-bensakone pesee uudemman 2-litraisen ahdetun dieselin.... - Focus 2.0
suosii dieseliä kirjoitti:
jos saa vetäistä pienempää silmää niin ST ja 2.0 häipyvät pian horisonttiin... Dieselillä kannattaa sen sijaan käyttää isoja pykäliä.
Aika karua, että vanha 2-litrainen perus-bensakone pesee uudemman 2-litraisen ahdetun dieselin....Korjaus vielä, että nuo arvot ovat 4.vaihteella ja ST:ssä 5.vaihteella (6vaihdetta).
- 2.0 Ghia
Terve
Kyllä se kahden litran moottorilla pääsee alle seitsemään litraan satasella. Ainakin vanhakoppasella focuksella. Parhaimmillaan olen päässyt 6.0 litraan, mutta silloin ei kyllä ollut kaupunkiajoa ja keskinopeus oli 90km/h. Sillä kuluttaa kaikkein vähiten.
Tiedän että hevosvoimaero ei ole kovin suuri(1.6 115HV vs. 2.0 130) mutta se isompi kone vääntää vain niin hyvin. Auto kulkee todella helposti. Toki bensaa saa myös halutessaan kulumaan mutta se sitten riippuu kuskin luonteesta. 1.6 moottoria saa käskyttää niin kovilla kierroksilla halutessaan samoihin tehoihin.
Sekalaisessa ajossa kulutus nousee noin reiluun 7 litraan. Pelkällä kaupunkiajolla kulutus on noin 9 litraa.
Kyllähän dieseliauto olisi vielä pieniruokaisempi ja vääntöä on varmasti vielä enemmän vaikka en tiedä mitä foortin dieseleissä on koska en ole sellaista omistanut. Juuri tuo dieselin vääntö pienellä kulutuksella kiinnostaa. Seuraava auto on kyllä iso diesel. Chrysler 300C olis kunnon auto. Amerikkalaista tyyliä ja saksalainen tekniikka...- Focus 2.0...
Eipä tuo ruiskutekniikan aikakaudella ole kovin mahdotonta, jos auto on kevyt ja välitykset pitkät. Kyllä 2-litrainen bensafokkeri menee alle seitsemän litran. Ainakin itsellä tankki (50 l) kestää yli 700 km.
MUTTA, kun kaksilitraista polkaisee niin se todellakin liikahtaa ja bensankulutus nousee ihan uusiin lukemiin. Dieselillä nousu ei ole yhtä rajua.
2-litraisen bensakoneen eduksi voi vielä sanoa lämmöntuoton näin talvipakkasilla. - diesel Focus
Focus 2.0... kirjoitti:
Eipä tuo ruiskutekniikan aikakaudella ole kovin mahdotonta, jos auto on kevyt ja välitykset pitkät. Kyllä 2-litrainen bensafokkeri menee alle seitsemän litran. Ainakin itsellä tankki (50 l) kestää yli 700 km.
MUTTA, kun kaksilitraista polkaisee niin se todellakin liikahtaa ja bensankulutus nousee ihan uusiin lukemiin. Dieselillä nousu ei ole yhtä rajua.
2-litraisen bensakoneen eduksi voi vielä sanoa lämmöntuoton näin talvipakkasilla.Mun diesel Focuksen (-99, 66 kW) tankki riittää yleensä yli 1000 km. Vain joskus talvella pätkäajossa kehä III:n sisällä on jäänyt 950 kilometriin. Ennätys on 1400 km rauhallista maantieajoa. Suomessa pääsee paikasta paikkaan tankkaamatta välillä.
Dieseliä saa polkea aivan surutta eikä kulutus kasva sanottavasti. Itse kiihdytän lähes joka kerta talla pohjassa, jos ei tarvitse heti hidastaa. Kulutus jää alle viiden. 240 tkm:n keskikututus on 4,8 l/100 km.
Kevällä vaihdan hyvin palvelleen Focukseni 1.6 TDCi ECOnetic:iin (80 kW). Sille luvataan yhdisteyksi EU-kulutukseksi 4,3 l/100 km. Mun ajossa se jäänee noin 3,9 litraan. Alkaa olemaan jo kiitettävän pieni.
- totuus on
että kummallakaan koneella oleva focus ei kiihdy minnekkään jos aletaan tehokkaista autoista puhua.
- että...
Paljonko ajaa ja paljonko on dieselin ja bensamallin hinta.
Eikä kumpikaan kannata, autoilu on joka tapauksessa h..in kallista. Toinen vain voi olla vähemmän kallis.
Itse ottaisin bensan vaikka tulisikin kalliimmaksi. Teho ratkaisee! - aja bensakoneella...
diesel on tarkan markan miesten kärry.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1117181Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista594777- 954731
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee493899- 513838
- 2173807
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san263383- 512741
- 382721
- 392317