pitkä vai ei

matematiikasta

Kannattaako ottaa pitkä matematiikka lukiossa, vaikka ei olisi mikään erityinen nero ja jos ei yhtään tiedä, mihin elämässä aikoo.

Onko parempi kahlata pitköä matikka läpi ja vaikka vaihtaa lyhyeen kuin ottaa lyhyt.

Kun todistusnumerothan ei vaikuta mihinkään pyrkimiseen vai kuinka, ainoastaan yo-todistus.

Uusi lukio on epäonnistunut, liian monimutkainen, kursseineen, kurssisuunnitelmineen jne.

Jos et heittäisi mitään soopaa kokoon.

9

1512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .,.,.,.,.,

      Jos et yhtään tiedä mitä tulevaisuudessa tekisit, niin suosittelen pitkää matikkaa. Parempi katsoa kuin katua.

      Ja jos ei luista niin vaihdat sitten lyhyeen.

      • sanovatpa

        Sanovatpa ihmiset mitä tahansa, niin kyllä se vaan niin on, että matikkaa ja kieliä täytyy lukea pikkuhiljaa, muita aineita lukee vaikka ihan omin päin... (ei tietysti tule samoja syvällisiä keskusteluja, mutta kaikkea ei voi saada).


    • tietenkin

      Jos otat lyhyen => valinta on lopullinen
      Jos otat pitkän => voit joko jatkaa sitä tai vaihtaa lyhyeen

      Tietenkin otat pitkän, katsot miten sujuu ja teet lopullisen päätöksen parin kurssin jälkeen.

      • Molempia kokeillut

        Riippuu ihan itsestäsi. Oma mielipide on että pitkää ei kannata ottaa jos matematiikka ei oikeasti kiinnosta tai ei ole hyvä siinä.

        Kyllä hakutilanteessa vaikuttaa myös lukiotodistuksen keskiarvo eli tällä tavalla todistus numerot vaikuttavat.

        Itse kävin 10 pitkän kurssia mutta kirjoitan matikan lyhyenä. Ensin tuli pitkästä jotain 7:kaa mutta loppu kursseissa asiat olivat jo sen verran haastavia että numerot olivat siellä 5-6:ssa.

        Lyhyessä matikassa tulee asioita paljon vähemmän ja oppii paremmin hallitsemaan vähemmän asioita. Pitkässä tulee järkyttävän paljon asiaa ja ainakin mulla on sellanen että muistan kaikki asiat jotenkuten mutta en osaa laskea. Mun mielestä on parempi osata vähemmän asiaa kunnolla kun se että tietää jotenkuten paljon asiaa mutta ei osaa kuitenkaan sitä kunnolla. Voit kuitenkin sitä pitkää koittaa, mutta ainakin omakohtaisista kokemuksista ja mitä oon nähny niin pitkässä menestyvät yleensä ne jotka jo yläasteella ovat saaneet matikasta jotain 9 tai 10:iä. Kuitenkin on poikkeuksia mutta edelleen pitäisi olla matikasta kiinnotunut jos se on pakkopullaa jo nyt niin suosittelen lyhyttä, säästyt monilta irronneilta hiuksilta ja hampaiden kiristelyltä.


      • puhui

        Pitkästä vaan ei voi siirtyä lyhyeen, kun sisällöt on erilaiset.


    • opo80

      Miksi et kääntäisi kysymystä toisinpäin ja käyttäisi nyt aikaasi sen pohtimiseen, mitä haluat tehdä lukion jälkeen? Kirjoituksesi pohjalta oletan, että olet 9-luokkalainen. Joten sinulla on käytännössä ensi syksyyn asti aikaa miettiä tarvitsetko pitkää matikkaa. Joten: Nyt marssit opon juttusille, juttelet vanhempiesi kanssa, kavereiden, sukulaisten yms. ja juttelet ammatin valinnasta: millainen työ sinua kiinnostaa, millaista työtä läheisesi sinulle suosittelisivat. Hanki tietoa eri ammateista (esim. opintoluotsi.fi, ammattinetti.fi) ja tee ammatinvalintatesti: mol.fi/avo
      Pitkää matematiikkaa tarvitset seuraavilla aloilla yliopistossa: teknillistieteellinen (arkkitehti, diplomi-insinööri), luonnontieteellinen (matematiikka, fysiikka, kemia, biologia ja näiden soveltavat tieteet esim. tähtitiede, tietojenkäsittely, biokemia) ja lääketiede (myös eläinlääketiede ja hammaslääketiede). Eli selvitä ainakin kiinnostaako mikään näistä. Mikäli ei kiinnosta niin kaikesta muusta selviät lyhyellä matikalla.

      • nuori ........................

        Ei niin nuorena voi tietää, mihin ammattiin haluaa tai miltä työllisyystilanne näyttää kolmen vuoden kuluttua ja siitä sitten vielä muutaman vuoden kuluttua eteenpäin.

        Biokemia, biologia ja kemia eivät vaadi opiskelussa matematiikkaa. Korreloiko edes kemiallinen ajattelutapa matemaattisen lahjakkuuden kanssa. Toki niin päin, että jos on hyvä matikassa, selviää varmaan biokemian ja kemian opinnoistakin, muttei ole edellytys hyvälle menestykselle niissä. Noilta kolmelta aloilta ovet eivät olisi suljettu lyhyellä.


    • pitkä M

      Eli itse suosittelisin ehdottomasti pitkää matematiikkaa juuri tulevaisuuden opiskelunäkymiä silmällä pitäen.

      Pitkästä matematiikasta annetaan erittäin monessa yliopistossa (tai siis aineessa) enemmän pisteitä kuin lyhyestä matematiikasta. Tietyllä aloilla, kuten oikeustiede tai lääketiede jne, jopa pienetkin piste-erot ovat usein merkityksellisiä.

      Jos esimerkiksi saisit pitkästä matematiikasta M:n (mikä on täysin mahdollinen kaikille jos vain viitsii lukion alusta asti paneutua matematiikkaan edes jonkin verran) tarkoittaa se yleensä samaaa pistemäärää hakupareissa kuin lyhyen matematiikan L!

      Tietenkin asenteella matematiikkaa kohtaan on iso merkitys kuinka sitä oppii. Jos asenteesi on tyyliä; "matematiikka on syvältä.../ei vois vähempää kiinnostaa" voi lyhyt matematiikka olla edes jonkin lainn vaihtoehto.

      Täytyy vielä todeta, että monella on ainakin omasta mielestäni vääränlainen käsitys pitkästä matematiikasta. Usein ajatellaan, että se edellyttää aina monen tunnin läksyjen tekoa ja että aine olisi vain matematiikassa lahjakkaille. Pitkä matematiikka vaatii vain sen ettei niin sanotusti tipu kärryiltä, jolloin opiskelu muuttuu tuskallisemmaksi. Ei se mahdotonta ole.

      Itse en ole täysin samaa mieltä, että todistusnumeroilla ei olisi merkitystä pyrkimisessä. Tavallaan se on totta, sillä niitä ei todellakaan tulla kyselemään, MUTTA lähes aina se lopullinen yo-numero on suurin piirtein sama kuin todistuksessa olevin kurssien keskiarvo. Suurin virhe, mitä pitkässä matematiikassa voi tehdä on se että luulee, että voi laiskotella itse kurssit/tai vain panostaa "puoliteholla" ja sitten vasta lukea kunnolla itse yo-kokeisiin. Tämä ei taatusti tule onnistumaan; sisältäähän pitkä matematiikka 14 pakollista/syventävää kurssia, joista jokainen kirja on 100-200 sivua pitkä.

      Tuli liian pitkä sepustus tällä kertaa, mutta toivottavasti auttoi. Kysele lisää jos joku kohta jäi epäselväksi!

      Terveisin tämän syksyn abi.

      • kurssi

        Miksi lukion matematiikan I kurssi on pelkkää kertausta? Tosi turhauttavaa enkä tajua miksi, tosi epämotivoivaa. Onneksi oli niin surkea opettaja, ettei asiasta jäänyt mitään epäselvyyttä, miksi. Ei olisi kyennyt opettamaan mitään muuta.

        Miksi 2. jaksolla ei saa matikkaa. Järjetön ajatus. Matematiikkaa ei voi opiskella silloin tällöin. Sitä pitää opiskella tasaisen tappavasti, kuten kieliä ja liikuntaa.

        Lukion liikunta on pähköhulluidea. Jaksoissa! Jos sen tarkoitus on vain innostaa harrastamaan jotain, voitaisiin sekin kertoa, miksi. Muuten sitä ei ymmärrä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe