pitempi sairasloma?

jelppikää mua!

Tässä tilanteeni lyhyesti...Olen osa-aikatyössä ja määräaikaisessa työsuhteessa. Nyt kuitenkin sairaslomalla lokakuusta lähtien. Palkallisesti työpaikassani voi sairastaa 60päivää ja olen siis saanut koko ajan palkkaa sairaanaoloajaltani. Nyt on vuoden vaihde tulossa ja käsittääkseni nuo 60päivää nollaantuu? Onko asia näin...Ja jos on tarkoittaako se että täytyy olla töissä joku tietty määräaika vai nollaaantuuko ne sairaslomalla ollessakin? Lääkärin mielestä en ole työkuntoinen työhön(polvivaiva ja odotan isoa leikkausta,työ hoitoalan työtä) jossa olen ja kuitenkin määräaikainen työsopimus kesäkuulle.
Tilannetta hankaloittaa se että minulla on ihan hirvittävä henkinenpaine työasiasta sairauteni lisäksi ja vieläpä se että olen yksinhuoltaja ja arjen sujuminen on täysin riippuvainen tuloistani. Työpaikallakin palkanlaskija tammikuuhun saakka pois. Ja keskiviikkona lääkäri jossa pitäisi päättää jatkot. Ja vielä,haluaisin tilanteeseeni sellaisen ratkaisun,että se olisi myös työnantajan edun mukainen. Työnilaatu on kuitenkin sellainen ettei sitä voi keventää fyysisesti. Tuli monta asiaa mutta toivottavasti joku osaisi neuvoa minua hiukan...:(

14

9040

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta..

Hei,
      ainainkin niin, ettei sun kannata miettiä työnantajaa tässä tapauksessa lainkaan.
      Sä olet se kaikkein tärkein!!! Jos et huolehdi itsestäsi, kukaan muukaan ei huolehdi, se on fakta.

Käsittääkseni saat sairasloma-ajan palkkaa Kelasta, kun oman työnantajan palkanmaksu loppuu. Minä menisin sinuna heti Kelaan kysymään asiaa. Muistaakseni Kelan palkka on tänä vuonna vuoden 2005 mukaisesta palkasta tietty osuus, ehkä joitain 60%? kelalla on myös oma-vastuuaika, jolloin palkkaa ei tule lainkaan.

Miten sun kerrytyt kesälomat? Pystyisitkö jotenkin niitä käyttämään hyväksesi? Siitä tulisi ainakin muutama roponen jossain vaiheessa. Ainakin mun työpaikalla voi käyttää uutta lomaa heti 1.1. alkaen. Jos työsoppari loppuu jo kesäkuussa, tuskin sitä lomaakaa tarvitset. Ja jos työpaikallasi sattuisi olemaan hyvitys talviajalla käytetystä kesälomasta??

Onnea polvileikkaukseen!

• mutta..

Hei, jos raha ratkaisee, voisi olla hyväksi, jos kuitenkin yrittäisit käydä töissä.

Tuli mieleen, että jos olet ollut pari kuukautta, 90 päivää? pois töistä, voisit yrittää sovitella työnantajan ja työpaikkalääkärin kanssa työkokeilua. Tämä voi olla aika tyhmä idea, mutta yksi varteenotettava vaihtoehto, jos sellainen onnistuisi. Siitä ei ole harmainta aavistustakaan, onko se kannattavaa vai ei ja nollaantuuko ne sairaslomapäivät sillä. Ehkä soittaisin sinuna liittoon?? Koska nuo yleensä liittokohtaisia asioita, ei työpaikkakohtaisia.

Unohda oikeasti se työnantajan etu ja mieti, mikä on sinulle parhaaksi. Jos se on terveys se ok ja pysyt sairaslomalla ja jos se on raha, sekin on ok, sillä köyhänä on todella kurja sairastaa. Kelan raha on tosi pieni ja siinä vaiheessa on kurjaa maksaa jotain polklinikkamaksuja sairaalaan, kun menet leikkaukseen.

• vuoden alusta
        mutta.. kirjoitti:

Hei, jos raha ratkaisee, voisi olla hyväksi, jos kuitenkin yrittäisit käydä töissä.

Tuli mieleen, että jos olet ollut pari kuukautta, 90 päivää? pois töistä, voisit yrittää sovitella työnantajan ja työpaikkalääkärin kanssa työkokeilua. Tämä voi olla aika tyhmä idea, mutta yksi varteenotettava vaihtoehto, jos sellainen onnistuisi. Siitä ei ole harmainta aavistustakaan, onko se kannattavaa vai ei ja nollaantuuko ne sairaslomapäivät sillä. Ehkä soittaisin sinuna liittoon?? Koska nuo yleensä liittokohtaisia asioita, ei työpaikkakohtaisia.

Unohda oikeasti se työnantajan etu ja mieti, mikä on sinulle parhaaksi. Jos se on terveys se ok ja pysyt sairaslomalla ja jos se on raha, sekin on ok, sillä köyhänä on todella kurja sairastaa. Kelan raha on tosi pieni ja siinä vaiheessa on kurjaa maksaa jotain polklinikkamaksuja sairaalaan, kun menet leikkaukseen.

tammi-helmikuulta tulee se normaali palkka ja sen jälkeen 2/3 kesäkuun loppuun, eli sen 180 päivää. Ainakin vakituisessa työsuhteessa. Kelahan maksaa Sinun sairauspäivärahasi työnantajalle tämän 180 päivää ja sen jälkee sinulle suoraa edellyttäen tietysti, että olet kykenemätön työhön. Kokonaisuudessaan Kela maksaa sairauspäivärahaa 300 päivältä, siihen lasketaan nyt tän loppuvuoden sairauspäivät mukaan. Kannattaa Sinun Kelasta ottaa selvää jos olet oikeutettu tulojesi pienennettyä johonkin tukimuotoon. Joulumieltä Sinulle kuitenkin, kyllä ne asiat selviää, kun vielä pääset leikkaukseen ja saat työkykysi takaisin.

• lukaisepa...
    • TES:sistä

Antamillasi tiedoilla ei voi vastata siihen nollautuvatko nuo 60 päivää vai ei. Nollautuminen riippuu täysin siitä TES:sistä, jota työpaikallasi noudatetaan.

Jos et voi kysyä palkanlaskijalta, niin kai työpaikassasi joku tietää, mitä TES:siä noudatetaan. TES:sistä vastaus kysymykseesi löytyykin sitten helposti. Joissain TES:seissä päivät nollautuvat, toisissa eivät.

• kun kehtais kysyä....

Valtio on työnantajani. Kysyn työkavereilta,tuntuu tosi nololta vaikka kyllä se pitäisi olla ok! Toiset puurtaa töissä ja minä sairaana kotona! Mutta pakkohan mun jostain olis jotain saatava ja olkoon se palkka tai sitten sairauspäiväraha! Kiitokset teille kaikille vastanneille. Aivan hukassa olen kun en ole koskaan ollut pitempään sairaana ja pois töistä

• mutta..
        kun kehtais kysyä.... kirjoitti:

Valtio on työnantajani. Kysyn työkavereilta,tuntuu tosi nololta vaikka kyllä se pitäisi olla ok! Toiset puurtaa töissä ja minä sairaana kotona! Mutta pakkohan mun jostain olis jotain saatava ja olkoon se palkka tai sitten sairauspäiväraha! Kiitokset teille kaikille vastanneille. Aivan hukassa olen kun en ole koskaan ollut pitempään sairaana ja pois töistä

Hei,
        yritän kovasti korostaa, ettei kannata ajatella työantajaa tai edes työkavereita vaan pelkästään itseä ja omaa perhettä. Ne elämässä kaikkein tärkeintä.

Valitettavasti työkavereilta ei saa tukea, muuten kuin voivottelun verran, he eivät maksa palkkaasi. Työantajalle taas työntekijä on vain silloin "arvokas", kun tekee työtä, mahdollisimman pienellä palkalla. Arvo loppuu siihen, kun kellokorttia ei leimata.
        Arvo palautuu taas sitten, kun olet taas täydessä kunnossa :)

Hyvää joulua ja onnea polvileikkaukseen & pidä ihan todella vain itsestäsi huolta! Ensin itse, sen jälkeen perhe. Muilla ei olekaan niin väliä.

• sairasloma
        kun kehtais kysyä.... kirjoitti:

Yhtäjaksoinen sairasloma ei "nollaa" päiviä missään muussa vaiheessa, kuin päättyessään.

Mikäli sama sairaus uusiutuu 30 pv:n sisällä, katsotaan tuo edellisen sairasloman jatkoksi.

Kelan omavastuuaika on tuo 1 9 päivää sairastumisen alusta. Tämähän on jo "käytetty" ja mennyt työnantajan piikkiin.

Eli työnantaja maksaa 60 päivää ja on ilmeisesti? tästä tehnyt Kelalle sairaspäivärahahakemuksen. Kela on maksanut työnantajalle tuon Kelan osuuden. Nyt jos saat jatkoa sairaslomaan, pitää sinun palkanlaskijan kanssa yhdessä tehdä tuo uusi hakemus. Tähän on tärkeä kirjoittaa, että jatkohakemus, tällöin ei mene uudelleen tuota omavastuuta.

• Sairaslomalainen

Ei todellakaan nollaannu vuodenvaihteessa sairaspäivät. Sairasloma voi hyvin jatkua, mutta maksajana on tämän jälkeen Kela ja sairaspäiväraha on n.70% palkasta. Perustuu viime vuoden tuloihin. Kannattaa hakea viimeisimmän 6kk palkanperusteella sairaspäivärahaa. Usein sillä säännällä saat paremman sairaspäivärahan.

• jelppikää mua!

olin palkanlaskijaa sijaistavaan henkilöön yhteydessä ja hän taas oli sitä mieltä että...sairaslomapäivät nollaantuvat vaikka vuodenvaihteen yli jatkuisi sairasloma! Onpas vaikee tilanne,en osaa häneenkään nyt satasella luottaa? Kun monenlaista tietoa täältä ja tämä kyseinen henkilö ei vakituisena meillä vastaamassa palkka-asioista;(! Paniikkihan tässä iskee mutta kiitokset kaikille avusta ja tuesta!

• se riippuu
        jelppikää mua! kirjoitti:

olin palkanlaskijaa sijaistavaan henkilöön yhteydessä ja hän taas oli sitä mieltä että...sairaslomapäivät nollaantuvat vaikka vuodenvaihteen yli jatkuisi sairasloma! Onpas vaikee tilanne,en osaa häneenkään nyt satasella luottaa? Kun monenlaista tietoa täältä ja tämä kyseinen henkilö ei vakituisena meillä vastaamassa palkka-asioista;(! Paniikkihan tässä iskee mutta kiitokset kaikille avusta ja tuesta!

aivan TYÖNANTAJASTA/työsopimuksesta! Ei se nyt kaikilla mene niin, että ensin saadaan palkkaa ja sitten tiputaan KELA:n pv-rahoille.
        Itselläni on aivan samanlainen tilanne, nyt kun vuosi vaihtuu, niin tilanne nollaantuu!!!!

• mukaan ...
        jelppikää mua! kirjoitti:

Olen samaa mieltä kuin edellinen vastaaja. Ainakin valtion yleisen virkaehtosopimuksen mukaan näyttäisi siltä, että kalenterivuoden vaihtuessa saat uudelleen täyden palkan sen 60 päivää. Sen jälkeen saat vähän vähemmän 180 päivään asti jne.

Eli älä huoli. Hyvää joulua Sinulle.

• Sairaslomalla myös
        se riippuu kirjoitti:

aivan TYÖNANTAJASTA/työsopimuksesta! Ei se nyt kaikilla mene niin, että ensin saadaan palkkaa ja sitten tiputaan KELA:n pv-rahoille.
        Itselläni on aivan samanlainen tilanne, nyt kun vuosi vaihtuu, niin tilanne nollaantuu!!!!

Onhan Sinulla itselläsi tieto minkä alan työehtosopimusta noudatetaan ?
        Siinä sanotaan tarkasti miltä ajalta maksetaan.

Kaivoin omani esille, minulla ei nollaannu. En ole kunnalla enkä valtiolla töissä.

• jelppikää mua!
        mukaan ... kirjoitti:

Olen samaa mieltä kuin edellinen vastaaja. Ainakin valtion yleisen virkaehtosopimuksen mukaan näyttäisi siltä, että kalenterivuoden vaihtuessa saat uudelleen täyden palkan sen 60 päivää. Sen jälkeen saat vähän vähemmän 180 päivään asti jne.

Eli älä huoli. Hyvää joulua Sinulle.

kiitokset! Ei kai se auta kuin uskoa että se nollaantuu ja jos ei nollaannu niin sitten odotetaan sairaspäivärahoja...Yritän tehdä järkevän ratkaisun kun kuitenkin on kyse omasta terveydestä ja kovasta kivusta!
        Mukavaa joulunodotusta kaikille;)!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7037
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1305
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      1118
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      885
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      877
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      846
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      753
    Aihe