Kysymys,,,

kysymys...

Millaista allergiaa Chincillat aiheuttavat? Tarkoitan, että jos vaikka on allerginen kissoille ja kaneille, voiko ottaa chincillan?

5

1096

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nohchin

Fakta on, että chinchilla voi allergisoida siinä, missä muutkin eläimet. Allergiaa aiheuttavat proteiinit eli hilse ja eritteet (sylki, virtsa, papanat jne). Tiheän turkin ansiosta chinchilla allergisoi ehkäpä keskimäärin vähemmän, mutta allergiat ovat yksilöllisiä ja toiselle chinchilla aiheuttaa pahoja oireita ja toiselle taas ei. Myös heinä sekä purun ja kylpyhiekan pöly saattaa aiheuttaa toisille oireita.

• chilling

voisin sanoa, että olen tosi allerginen ainakin kissoille ja kanille, mutta chinchilloista en ole saanut mitään oireita, vaikka meillä on ollut niitä jo vuoden. Heinäallergiat on sitten tietysti asia erikseen ja yleensäkin allergiathan on tosi yksilöllisiä. En ole kuitenkaan kuullut, että joku olisi chilloille allerginen...

• Nohchin
        chilling kirjoitti:

voisin sanoa, että olen tosi allerginen ainakin kissoille ja kanille, mutta chinchilloista en ole saanut mitään oireita, vaikka meillä on ollut niitä jo vuoden. Heinäallergiat on sitten tietysti asia erikseen ja yleensäkin allergiathan on tosi yksilöllisiä. En ole kuitenkaan kuullut, että joku olisi chilloille allerginen...

Itse tiedän monia, jotka on allergisia chinchilloille (nimenomaan itse eläimelle) ja saa niistä rajuja oireita. Mutta vastaavasti tiedän ihmisiä, jotka on allergisia melkein "kaikille muille karvaisille eläimille", mutta chinchilla sopii. Jokainen voi kokeilla chinchillaa omalla vastullaan, mutta takuuta allergiavapaudesta kukaan EI voi antaa. Järkevää on vierailla useita kertoja paikassa, jossa on chinchilloja (esim. kasvatttajan luona) ja kokeilla tuleeko oireita. Toki allergia voi puhjeta sitten myöhemmin... Mutta tällä kokeilulla voidaan edes karsia jotain pois.

• Nohchin
        chilling kirjoitti:

Tässä hyvä linkki:

http://myrskylyhdyn.com/forum/YaBB.pl?num=1175633576;start=all

Voitte lukea, että useampi SAA oireita chinchilloista, mutta monella taas on chinchilloja, vaikka muuten saa helposti oireita muista eläimistä.

• chonge

chinsut ei aiheuta allergiaa tai tosi harvoilla.Ainut on jos on allerginen heinälle ja purun pölylle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      57
      3949
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      9
      2551
    3. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      54
      1932
    4. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1416
    5. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1270
    6. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      199
      1237
    7. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1081
    8. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      90
      1069
    9. Olisit ollut niin

Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      41
      896
    10. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      55
      894
    Aihe