Kysymys,,,

kysymys...

Millaista allergiaa Chincillat aiheuttavat? Tarkoitan, että jos vaikka on allerginen kissoille ja kaneille, voiko ottaa chincillan?

5

1098

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nohchin

Fakta on, että chinchilla voi allergisoida siinä, missä muutkin eläimet. Allergiaa aiheuttavat proteiinit eli hilse ja eritteet (sylki, virtsa, papanat jne). Tiheän turkin ansiosta chinchilla allergisoi ehkäpä keskimäärin vähemmän, mutta allergiat ovat yksilöllisiä ja toiselle chinchilla aiheuttaa pahoja oireita ja toiselle taas ei. Myös heinä sekä purun ja kylpyhiekan pöly saattaa aiheuttaa toisille oireita.

• chilling

voisin sanoa, että olen tosi allerginen ainakin kissoille ja kanille, mutta chinchilloista en ole saanut mitään oireita, vaikka meillä on ollut niitä jo vuoden. Heinäallergiat on sitten tietysti asia erikseen ja yleensäkin allergiathan on tosi yksilöllisiä. En ole kuitenkaan kuullut, että joku olisi chilloille allerginen...

• Nohchin
        chilling kirjoitti:

voisin sanoa, että olen tosi allerginen ainakin kissoille ja kanille, mutta chinchilloista en ole saanut mitään oireita, vaikka meillä on ollut niitä jo vuoden. Heinäallergiat on sitten tietysti asia erikseen ja yleensäkin allergiathan on tosi yksilöllisiä. En ole kuitenkaan kuullut, että joku olisi chilloille allerginen...

Itse tiedän monia, jotka on allergisia chinchilloille (nimenomaan itse eläimelle) ja saa niistä rajuja oireita. Mutta vastaavasti tiedän ihmisiä, jotka on allergisia melkein "kaikille muille karvaisille eläimille", mutta chinchilla sopii. Jokainen voi kokeilla chinchillaa omalla vastullaan, mutta takuuta allergiavapaudesta kukaan EI voi antaa. Järkevää on vierailla useita kertoja paikassa, jossa on chinchilloja (esim. kasvatttajan luona) ja kokeilla tuleeko oireita. Toki allergia voi puhjeta sitten myöhemmin... Mutta tällä kokeilulla voidaan edes karsia jotain pois.

• Nohchin
        chilling kirjoitti:

Tässä hyvä linkki:

http://myrskylyhdyn.com/forum/YaBB.pl?num=1175633576;start=all

Voitte lukea, että useampi SAA oireita chinchilloista, mutta monella taas on chinchilloja, vaikka muuten saa helposti oireita muista eläimistä.

• chonge

chinsut ei aiheuta allergiaa tai tosi harvoilla.Ainut on jos on allerginen heinälle ja purun pölylle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      109
      2290
    2. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      25
      920
    3. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      896
    4. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      71
      892
    5. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      845
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      564
      823
    7. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      82
      728
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      660
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      24
      612
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      60
      581
    Aihe