Kysymys,,,

kysymys...

Millaista allergiaa Chincillat aiheuttavat? Tarkoitan, että jos vaikka on allerginen kissoille ja kaneille, voiko ottaa chincillan?

5

1098

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nohchin

Fakta on, että chinchilla voi allergisoida siinä, missä muutkin eläimet. Allergiaa aiheuttavat proteiinit eli hilse ja eritteet (sylki, virtsa, papanat jne). Tiheän turkin ansiosta chinchilla allergisoi ehkäpä keskimäärin vähemmän, mutta allergiat ovat yksilöllisiä ja toiselle chinchilla aiheuttaa pahoja oireita ja toiselle taas ei. Myös heinä sekä purun ja kylpyhiekan pöly saattaa aiheuttaa toisille oireita.

• chilling

voisin sanoa, että olen tosi allerginen ainakin kissoille ja kanille, mutta chinchilloista en ole saanut mitään oireita, vaikka meillä on ollut niitä jo vuoden. Heinäallergiat on sitten tietysti asia erikseen ja yleensäkin allergiathan on tosi yksilöllisiä. En ole kuitenkaan kuullut, että joku olisi chilloille allerginen...

• Nohchin
        chilling kirjoitti:

voisin sanoa, että olen tosi allerginen ainakin kissoille ja kanille, mutta chinchilloista en ole saanut mitään oireita, vaikka meillä on ollut niitä jo vuoden. Heinäallergiat on sitten tietysti asia erikseen ja yleensäkin allergiathan on tosi yksilöllisiä. En ole kuitenkaan kuullut, että joku olisi chilloille allerginen...

Itse tiedän monia, jotka on allergisia chinchilloille (nimenomaan itse eläimelle) ja saa niistä rajuja oireita. Mutta vastaavasti tiedän ihmisiä, jotka on allergisia melkein "kaikille muille karvaisille eläimille", mutta chinchilla sopii. Jokainen voi kokeilla chinchillaa omalla vastullaan, mutta takuuta allergiavapaudesta kukaan EI voi antaa. Järkevää on vierailla useita kertoja paikassa, jossa on chinchilloja (esim. kasvatttajan luona) ja kokeilla tuleeko oireita. Toki allergia voi puhjeta sitten myöhemmin... Mutta tällä kokeilulla voidaan edes karsia jotain pois.

• Nohchin
        chilling kirjoitti:

Tässä hyvä linkki:

http://myrskylyhdyn.com/forum/YaBB.pl?num=1175633576;start=all

Voitte lukea, että useampi SAA oireita chinchilloista, mutta monella taas on chinchilloja, vaikka muuten saa helposti oireita muista eläimistä.

• chonge

chinsut ei aiheuta allergiaa tai tosi harvoilla.Ainut on jos on allerginen heinälle ja purun pölylle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, minkä tiedon juuri nyt haluaisit

tietää hänestä, naisesta?
      Ikävä
      130
      1403
    2. Stubbin ylimielinen uho vie Suomea sotaan!!?

https://m.youtube.com/watch?v=aQ3c540lm9o Miten voi olla että maamme presidentii toimii näin vastuuttomasti kuten hölöt
      Maailman menoa
      482
      1182
    3. Miesten suusta kuultua

Olen tässä samaa nyt muutaman kerran kuullut miesten suusta seuraavaa, toki hieman erilaisin sanavalinnoin kerrottuna: "
      Sinkut
      165
      706
    4. Nainen, minkä tiedon juuri nyt haluaisit

tietää hänestä, miehestä?
      Ikävä
      49
      627
    5. Mitä vikoja

kaivatussasi on?
      Ikävä
      44
      617
    6. Sinkut-palstan suurin valhe

Sinkut-palstan suurin valhe on väite siitä, että naisten olisi helpompaa pariutua kuin miesten. Niin kauan kuin sitä va
      Sinkut
      190
      607
    7. Martina Aitolehti täräyttää suorat sanat Immu Fight Nightista: "Menen tietysti voittamaan"

Martina Aitolehti on ehtivä. Nyt hän on mukana Immu Fight Nightissa - ja kehässä vastaan tulee Nanna Karalahti. Miten l
      Kotimaiset julkkisjuorut
      101
      602
    8. Haluaisin mies tietää pari juttua

Haluisin mies laittaa sulle viestiä ja kysyä paria asiaa sulta. Mun piti kysyä ne tässä joitakin päiviä sitten irl, mutt
      Ikävä
      21
      559
    9. Nainen mitä jos kaivattusi olisi biseksuaali

Loppuisiko kiinnostus
      Ikävä
      74
      553
    10. Miten usein

Vielä siellä muistelet meitä tai minua?
      Ikävä
      40