isoveli

jensbaa

elikkä.. päätin kirjottaa tänne jos vaikka helpottais pikkasen oloa.. mulla on siis isoveli joka on mulle tärkeintä elämässä, jos sille tapahtuis jotai tapahtuis myös mulle. Ehkä jotkut saattaa ihmetellä tätä asiaa, mutta todellisuudessa tää isoveljeni on mulle oikeesti niin rakas, tärkein henkilö mitä mulla on.
Ongelma on kuitenkin siinä, että mun veljellä ei mee niin hyvin.. Se alkoi käyttämään huumeita, toki nyt vähentänyt niiden käyttöä, mutta sitten sillä on myös velkaa ihan sairaasta, siis oikeesti, sitä ei voi sanoin kuvailla paljo sitä sillä on, mutta paljon. Mun veli tappelee aika usein ja pelkään että menetän sen. yhtenä kertana se oli tapellut niin paljon että joku oli vetässy viillon sen kaulaan.. Ja kaiken tämän lisäksi mun veli varasti auton ja ajoi sillä kännipäissään ja jäi tietty kytille kiinni. Nyt sit ne pohtii että joutuuks mun veli linnaa vai saako se ehdonalaisen. Mun mielestä nää on nii isoja juttuja, ettei minä pysty niitä käsittelemään viiden vuoden masennuksen jälkeen. Olen siis ollut masentunut nyt hiukan reilut 5 vuotta.

Onks kellää melkee samaa tilannetta?

3

2423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • morooo.

      minulla on vastaava tilanne,mutta pelkään pahoin että veljeni (joka on saman kaltainen tapaus) tekee isälleni ja hänen uudelle perheelle jotain, sillä hän uhkasi tappaa isäni,isä sanoi vaan,että no minä pääsen sitten taivaankotiin,että tule tappamaan,rupes siinä vaihees tulee paha olla,ku tajusin mitä isä todella sano. sit veli kävi todellakin isäni kimppuun,isä ei lyönyt takaisin tai mitään, antoi veljen riehua kimpussa,silloin oli kultainen serkkupoika lähellä ja puuttui tilanteeseen.pelkäämpä,että tuollainen tilanne toistuu,ja aina ei välttämättä ole toisia auttamassa. :(

    • pikkusisko minäkin

      Aikalailla tuttu tilanne. Siis huumeet, velat ja rikokset, väkivalta, huono seura. Rakastin veljeäni, rakastan vieläkin, aivan hirveästi ja se oli mulle tärkein ihminen, vaikka se oli raiskannut mut useampaan kertaan. Siis vaikka välistä pelkäsin ja jopa vihasin sitä, niin silti rakastin yli kaiken. Ota siitä nyt selvää. Se oli kuitenkin ainoa ihminen joka kuitenkin välitti ja huolehti minusta, rakasti minua. Rakastin ja pelkäsin, siis pelkäsin että kuolee, poliisi ei koskaan päässyt jäljille sen rikoksista.

      Lopulta tajusin, että minä en sitä voi pelastaa. Yritin kaikkeni. Puhuin sille missä vaarassa se on, miten minuun sattuu sen teot ja se mitä sille voi tapahtua, menin jopa niin pitkälle, että kun tiesin sen olevan menossa tekemään jotain "riskialtista", niin tarjosin sille itseäni ihan vapaaehtoisesti jos se vain ei menisi. Muutaman kerran temppu toimi, eli jätti menemättä ja jäi kotiin ja tiedät varmaan mitä. Tuntuu pahalta edes kertoa tästä. En todellakaan suosittele että kukaan tekisi niin kuin minä tein, mutta halusin vain kertoa että olin niin huolissani. Joten ymmärrän kyllä kuinka huolissaan sisko voi isoveljestään olla. Menin vaan liian pitkälle.

      Aluksi luulin, että minä en tule toimeen jos sille tapahtuu jotain, tai jos se ei voi olla kotona, mutta sitten sain huomata, että pärjäsin joten kuten ilman sitäkin (katosi muutamia kertoja pidemmäksi aikaa, poliisit jo kerran sanoivat että luultavasti on kuollut). Ja jos en olisi pärjännyt, varmaan sosiaalitoimi olisi ottanut minut huostaan tai jotain (isoja ongelmia kotona). Mutta lopulta veljeni tuli järkiinsä, ja jätti ne hommat. En tiedä tarkalleen miten sai jättivelkansa hoidettua, mutta sai kuitenkin. Jätti huumeetkin ja väkivaltaisen elämän. Tietysti ainainen pelko jäi siitä mulle, että mitäs jos sortuu taas. Nytkin epäilen sitä, mutta tajuan että se ei ole minun elämääni.

      Neuvoni sulle on, että yritä puhua sille järkeä päähän ja kerro omista tunteistasi ja ahdistuksestasi, ja jos ei mene perille niin tiedät että olet tehnyt voitavasi. Elä ole masentunut sen takia (tiedän, tosi helppo sanoa, kun ei siitä masennuksesta vain päätetä). Mene psykologin tai psykiatrin puheille ja hae sieltä apua itsellesi. Toista ihmistä ei voi auttaa, itseään voi. Se mitä tulee tapahtumaan veljellesi, tulee tapahtumaan. Ainoa mitä voit tehdä, on pitää huolta itsestäsi. Se jo auttaa että kertoo huolistaan. On todella rankkaa kun joku jota rakastaa käyttää huumeita. Sitä luultavasti ei voi ymmärtää jos ei ole itse kokenut vastaavaa.

      Mutta silloin minustakin tuntui ettei tästä tilanteesta ole ulospääsyä, mutta asiat alkoi jossain vaiheessa menemään parempaan päin ja sillai. Eli toivoa on, ainakin sulle. Veljesi elämää et voi pelastaa, vaikka varmaan niin tahtoisit tehdä.

      • jensbaa

        eli tuossa se jo tulikin. Kiitos vastauksista. :)
        Se on kyllä aika surullista tulla siihen tulokseen ettei pysty auttamaan veljeä, mut niinhän se on että jokaisella on oma elämä ja jokainen tekee ratkaisunsa itse. Aina ei läheisen tuki yksinkertaisesti riitä..
        Mä vaan toivon veljelleni kaikkea hyvää. itse en sitten tiedä uskooko veli, mutta jonakin päivänä toivottavasti uskoisi.. koska rakastan sitä niin paljon. Sisimmässäni kuitenkin tiedän että veljeni rakastaa mua, ja se tietää että oon huolissani siitä ja toivon sille kaikkea hyvää ... :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5619
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      480
      3601
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      160
      3405
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2633
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2439
    6. 270
      2055
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1517
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1442
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1399
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1180
    Aihe