Sähkärit puhkoivat erinäisiä reikiä yläpohjan höyrynsulkuun sähköputkien läpivientejä varten. Miten nuo reiät saisi nyt parhaiten tiivistettyä ? Olen kuullut, että jotkut ovat vaahdottaneet ne umpeen uretaanilla, jotkut taas luottaneet teippiin.
Onko muita hyviä konsteja vai jompi kumpi edellä mainituista ?
Höyrynsulun reikien paikkaaminen
14
14107
Vastaukset
- inss
Pienillä rei'llä siis halkaisijaltaan alle 10 mm olevilla ei ole käytännössä mitään merkitystä. Ellet aio kasvihuonetta perustaa asuintiloihin. Tosin ne kannattaa "mielenrauhan" vuoksi varmasti paikata joten jotkut suosittelevat alumiiniteippiä, tosin sen tarttuvuus ei ole aina paras mahdollinen. Uretaani on varmasti ihan hyvä.
- .....
Teippi käy mainiosti!
- capeja
Leikkasin sellaisia 70x70/90x90cm paloja vähän riippuen kattotuolivälistä ja laitoin ne koolauksen ja höyrynsulun väliin reiän kohdalle. Tuntuu kovin tiiviltä kun villat painavat muoveja koolausta vastaan. Pysyy varmasti - teippiä en ole reunoihin laittanut.
-pekka
---
rakennushankkeemme kotisivut,
http://capeja.googlepages.com/
http://capeja.blogspot.com/ - joopajoo.,
Teippiä vaan. joko alumiinia tai höyrynsulkuteippiä. Urtsi ei tartu höyrynsulkuun joten jos sitä käyttää toiminta pitää perustua jonkinlaiseen puristavaan vaikutukseen samoin kuin tuo ehdotettu kelmupaikka.
Jotkut on sotkeneet vesieristettäkin. Sekään ei tartu höyrynsulkuun joten tiivistyksen pitää toimia niin jotta sen irtoaminen ei pilaa härdelliä.
jos puhkottuja kelmuja korjaillaan sähkärin jäljiltä niin eipä siinä käytänössä muita järkeviä ole kuin teippi.- Metsä- ja kalamies
...tai sitten useampi talotehdas kehoittaa tekemään väärin, kun sanovat että pesuhuoneen katon höyrysulku pitää limittää kahia vasten vedeneristeellä.
Samoin muuten käski mestarinikin tekemään, telaamaan kahdesti Kerafiberi höysulun päälle. Tuli muuten tiukka ja "saumaton" kosteuseristys katonrajaan, jos veden/höyryneristyksen kannalta katsotaan.
Lisäksi oma mesuni käski pistämään uretaania nousukaapelien & vesiputkien teknisen tilan puoleiseen päähän uretaania ja telaamaan päälle vedeneristettä. Tiukka paketti tuli siitäkin, mutta miksi tämä tehtiin...sen jätän arvattavaksi... - kehottaa.
Metsä- ja kalamies kirjoitti:
...tai sitten useampi talotehdas kehoittaa tekemään väärin, kun sanovat että pesuhuoneen katon höyrysulku pitää limittää kahia vasten vedeneristeellä.
Samoin muuten käski mestarinikin tekemään, telaamaan kahdesti Kerafiberi höysulun päälle. Tuli muuten tiukka ja "saumaton" kosteuseristys katonrajaan, jos veden/höyryneristyksen kannalta katsotaan.
Lisäksi oma mesuni käski pistämään uretaania nousukaapelien & vesiputkien teknisen tilan puoleiseen päähän uretaania ja telaamaan päälle vedeneristettä. Tiukka paketti tuli siitäkin, mutta miksi tämä tehtiin...sen jätän arvattavaksi...Jos talotehtaiden tai muiden vastaavien systeemit perustuu siihen jotta vesieriste tarttuu höyrynsulkuun niin ollaan kovin heikoilla antimilla liikkeellä.
Höyrynsulku on pe-tä ja siihen ei rasvamuovina tartu yhtään mikään muuten kuin hitsaamalla. - Metsä- ja kalamies
kehottaa. kirjoitti:
Jos talotehtaiden tai muiden vastaavien systeemit perustuu siihen jotta vesieriste tarttuu höyrynsulkuun niin ollaan kovin heikoilla antimilla liikkeellä.
Höyrynsulku on pe-tä ja siihen ei rasvamuovina tartu yhtään mikään muuten kuin hitsaamalla.On se kumma, että itse telasin leimatun höyrysulun päälle Kerafiberia ja jäi muuten TODELLA tiukkaan kiinni.
Toki olin ns esiteippauksen tehnyt alumiiniteipillä, mutta ei sitä mössöä siitä kaapinut irti "tuosta noin vaan", sen verran tiukasti oli muovissa kiinni.
Mestarini suositteli tätä, rakennesuunnittelijani suositteli tätä (tuossa yhteensä 60 vuotta raksa-alan kokemusta...), ainakin Teri-talo ja Kannus-talo suosittelee tätä...miksi jos se on virheellinen ratkaisu? - horoloro
On se kumma, että itse telasin leimatun höyrysulun päälle Kerafiberia ja jäi muuten TODELLA tiukkaan kiinni.
Toki olin ns esiteippauksen tehnyt alumiiniteipillä, mutta ei sitä mössöä siitä kaapinut irti "tuosta noin vaan", sen verran tiukasti oli muovissa kiinni.
Mestarini suositteli tätä, rakennesuunnittelijani suositteli tätä (tuossa yhteensä 60 vuotta raksa-alan kokemusta...), ainakin Teri-talo ja Kannus-talo suosittelee tätä...miksi jos se on virheellinen ratkaisu?Mistä olet löytänyt ne 60 vuoden rakennuskokemukset. Muropurkistako?
Mites meinaat jotta kerafiberiä voitaisi myydä muovipurkeissa jos se siihen tarttuisi? On meinaat kovin helppo siivota jämistä kun on aineet käytetty.
Vetelet ensin alumiiniteipillä ja vesieristettä perään? Äly hoi.
Vesieriste höyrynsulkutiivistyksenä ole virheellinen ratkaisu jos se systeeminä ei perustu tarttuvuuteen rasvamuoveihin. Silloin vaan herää kysymys miksi sitä siinä tarvitaan?
Jos taas perustuu niin talotehtaiden ja ne sun 60 vuotiaiden mesujen ois aika mennä kirjastoon lukemaan olefiinien pintakitkaominaisuuksia.
Sitä on jo jotkut joutuneet kantapään kautta oppimaan kun on korjailtu väärintehtyjä ja vuotavia hanakulmia kun se vesieriste ei nyt vaan valitettavasti ole siveltävä kaikkeen tarttuva taikaviitta. - Metsä- ja kalamies
horoloro kirjoitti:
Mistä olet löytänyt ne 60 vuoden rakennuskokemukset. Muropurkistako?
Mites meinaat jotta kerafiberiä voitaisi myydä muovipurkeissa jos se siihen tarttuisi? On meinaat kovin helppo siivota jämistä kun on aineet käytetty.
Vesieriste höyrynsulkutiivistyksenä ole virheellinen ratkaisu jos se systeeminä ei perustu tarttuvuuteen rasvamuoveihin. Silloin vaan herää kysymys miksi sitä siinä tarvitaan?
Jos taas perustuu niin talotehtaiden ja ne sun 60 vuotiaiden mesujen ois aika mennä kirjastoon lukemaan olefiinien pintakitkaominaisuuksia.
Sitä on jo jotkut joutuneet kantapään kautta oppimaan kun on korjailtu väärintehtyjä ja vuotavia hanakulmia kun se vesieriste ei nyt vaan valitettavasti ole siveltävä kaikkeen tarttuva taikaviitta.Luettuani viestisi, tein seuraavaa:
1) Otin palasen Kalliomuovi Oy:n leimattua PEL höyrysulkua
2) telasin yhden kerroksen Kerafiberia
3) Pistin sen kuivumaan ILPin puhallusvirtaan
4) Kokeilin repiä nyt irti. Kyllä lähtee irti, mutta joudut kyllä kynsillä repimään että saat sen irti, eikä lähde yhtenä mattona vaan pieninä paloina. Kukas sitä sieltä laattojen & laastin alta on kynsimässä - ei kukaan.
Näin ollen lyhyen käytännön kokeen perusteella, kyllä se KeraFiber jää siihen höyrysulkumuoviin kiinni ja muodostaa saumattoman höyrysulun. Esiteippauksessa alumiiniteipin sijasta voi myös käyttää sitä maagista mustaa saksalaista tai Scotchin "6x longer" teippiä, mutta alumiiniteippi sattui olemaan käsillä. Ja tunnetusti se tekee tiukan teippauksen.
Sitten tullaan itse asiaan miksi näin ylipäätään tehtiin. Siksi, että ei ole mitään järkeä päästää koneellisen ilmanvaihdon omaavassa kämpässä sitä vesihöyryä pesuhuoneen yläpuoliseen alaslaskettuun tilaan "tuulettumaan" pois (vaikka siellä poistokanavassa olisikin ne 3x 4mm reikää huolehtimassa ilmankierrosta, kuten minulla ne on varmuuden vuoksi). Vesihöyry jää lillumaan pesuhuoneen yläosaan, josta katoaa hyvin nopeasti poistoilmakanavaan. Tämäkin tuli todettua tänään koko perheen sauna & suihkusession jälkeen, 2 tuntiaa session jälkeen pesuhuoneen seinät ja katto RUTIKUIVIA (kattopaneelien yläpuolella 50x50 tuuletusrimat...)
Toki olisihan tuon pesuhuoneen eristyksen voinut tehdä "oikein" eli päästää tuuletusraoista vesihöyry sinne alaslaskettuun tilaan ja "tuulettumaan naapurhuoneisiin".
Ja mitä tulee pääsuunnittelijani & rakennesuunnittelijani kokemukseen, ovat toimineet kumpikin alalla päälle 30 vuotta, ja nauttivat erittäin suurta arvostusta mm kunnan rakennustarkastuksen taholta. Mm kunnan rakennustarkastuksesta sanottiin pääsuunnittelija-teejiistäni "jos sen hepun saat mestariksi, ei tule olemaan mitään ongelmia". Harvoin kunnan byrokraatti on ollut niin oikeassa...
Joten, puhu mitä puhut. Minä todistin käytännössä asian toimivaksi, sinun vuorosi todistaa miksei se toimi? - Metsä- ja kalamies
horoloro kirjoitti:
Mistä olet löytänyt ne 60 vuoden rakennuskokemukset. Muropurkistako?
Sitä on jo jotkut joutuneet kantapään kautta oppimaan kun on korjailtu väärintehtyjä ja vuotavia hanakulmia kun se vesieriste ei nyt vaan valitettavasti ole siveltävä kaikkeen tarttuva taikaviitta.Höyrysulkumuovi siis pesuhuoneen katossa heti 50x50 naulausrimojen yläpuolella, ja reunoiltaan muovi tulee alas n 30 cm josta teipattu kahi-seinään kiinni ja päälle telattu 2x Kerafiber. Eli koko pesuhuonetta ei ole vuorattu seiniltä höyrysulkumuovilla, jos sitä luulit.
- Pasi Toikka
Höyrysulkumuovi siis pesuhuoneen katossa heti 50x50 naulausrimojen yläpuolella, ja reunoiltaan muovi tulee alas n 30 cm josta teipattu kahi-seinään kiinni ja päälle telattu 2x Kerafiber. Eli koko pesuhuonetta ei ole vuorattu seiniltä höyrysulkumuovilla, jos sitä luulit.
Onko sulla siis pesuhuoneessa höyrynsulku sekä yläpohjan villoja vasten että alaslaskun alapinnassa ?
- Metsä- ja kalamies
Pasi Toikka kirjoitti:
Onko sulla siis pesuhuoneessa höyrynsulku sekä yläpohjan villoja vasten että alaslaskun alapinnassa ?
Kyseessä on alakerran pesuhuone, jonka "päällä" on LVI-tekniikan vuoksi välipohjasta alaslasku. Useiden talotehtaiden rakennepiirustuksissa näkee, kuinka pesuhuoneen vesihöyry päästetään tuohon tilaan "tuulettumaan" viereisiin huonetiloihin. Mesuni mukaan se on käytännössä huono ratkaisu koska kosteus jää käkkimään sinne välipohjan & alaslaskun rakenteisiin eikä tuuletu koskaan kunnolla pois. Näin ollen hän päätti että sitä ei tehdä vaan kosteus & höyry pidetään pesuhuoneessa höyrysulkumuovilla joka limitetään pesuhuoneen katonrajassa tiukasti vedeneristeeseen (kuten hänen valvomillan raksoilla on tehty jo päälle 10 vuotta). Vesihöyry otetaan pois poistokanavaan kuten kuuluukin (LTO 3 metrin päässä). Varmuuden vuoksi tuon välitilan läpäisevään poistokanavaan porattiin muutama 4 mm reikä imaisemaan se kosteus, jos sinne nyt jostain pääsee kosteutta.
Haittapuolia? Pitkän sauna/pesusession aikana aikaa viereisen kodinhoitohuoneen ikkunat huurtuu eli kosteus pakenee tilapäisesti sinne, mutta kun sielläkin on 125 mm poistokanava josta on noin 4 mm IV-LTO:lle, niin tuo kosteus häviää 30 minuutin kuluessa.
Toiseksi, tuplahöyrysulun SAA tehdä jos sinne höyrysulkujen väliin järjestää aktiivisen ilmankierron, eri asia onko siinä mitään järkeä.
- Metsä- ja kalamies
Itse pistin "isoihin" läpivienteihin siten, että suhautin uretaania "alle", päälle laitoin muovin ja teippasin sen tiukasti uretanoistuja putkia vasten (joihin olin tehnyt "kaulukset" höuyrysulusta, uretaani näiden kaulusten ja varsinaisen höyrysulun päälle), sen jälkeen vielä uretaania avoimiin kohtiin. Päällimmäisen kerroksen kuivuttua sahasin rautasahan terällä uretaanin "sileäksi" ja telasin päälle vedeneristettä.
Tiedän, liioitelua & nysväämistä kuten mestarini sanoi tuosta, mutta onpahan lämpökameralla todistettu että yläpohjan höyrysulku EI vuoda (ennen kuin villat asennettiin). Ai miten...sen jätän arvattavaksi palstan ammattilaisille :) - galkfajkslfj
Olen nähnyt jonkun käyttäneen pakkausteippia(kirkasta). Kyllähän se toimii ainakin hetken, mutta omasta kokemuksest tiedän teipin kuivuvan ja täten lohkeilevan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1632571Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2051198Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849