Onko laite hintansa arvoinen? Ongelmia asennuksen yhteydessä? Käytössä?
Panasonicin ilmalämpöpumppu
24
14190
Vastaukset
- Antti
Olen itsekin miettinyt ilmalämpöpumpun hankkimista. Säästöähän pitäisi syntyä reilusti ja hankintahinta (1290€ tarjouksessa K-Raudassa Tampereella)pitäisi saada muutamassa vuodessa maksettua. Pelkästään kuluihin ei kannata tuijottaa vaan on otettava huomioon myös jäähdyttävä vaikutus kesällä ja sisääntulevan ilman puhtaus ympäri vuoden. Erityisesti painovoimaisen ilmanvaihdon yhteydessä laite parantaa sisäilmaa. Itse asun uudessa suoralla sähkölämmityksellä lämpiävässä omakotitalossa, jossa on koneellinen ilmanvaihto, mutta ei lämmön talteenottoa. Tietääkö joku kertoa, miten Panasonic toimii koneellisen ilmanvaihdon yhteydessä, laitehan on itsekin "ilmanvaihtokone", meneekö ilmanvaihto sekaisin ja leviääkö lämpö asuntoon tasaisesti?
Lisäksi meillä on varaava takka, jota lämmitetään joka päivä, kun on vähänkin lämmityksen tarvetta.
Tuntuu, että koneellinen ilmanvaihto estää takan lämmön jakautumista tasaisesti asuntoon. Miten takka, koneellinen ilmanvaihto ja ilmalämpöpumppu sopivat yhteen, vai kannattaako panostaa kokonaiseen lämmön talteenottolaitteistoon?- Samppa
Kyselin viime viikolla Meptekistä (ILMO) lämpöhäviöitä ja säästöjä ja antoivat seuraavanlaisen suuntaa-antavan kaavan: Suorasähkölämmityksessä lämmitykseen menee n. 1/3 kokonaiskulutuksesta (tästä olen vähän eri mieltä mutta kuitenkin). Koneellisen ilmanvaihdon korvaaminen lämmön talteenotolla vähentää hukkalämpöä n. puoleen, eli kokonaiskulutuksessa 1/6 säästöä.
Itse tutustuin ko. tuotteisiin meptekin kotisivuilla hintoineen ja tein periaatepäätöksen, että hommaan talteenoton mikäli ilmalämpöpumppu ei tuota haluttua tulosta.
Mitä tulee muuten tuohon takkaan niin senhän periaatteesse pitäisi vain parantaa lämmön jakaantumista mikäli pumppu asennetaan samaan huonetilaan (sama asia toteutetaan usein kattotuulettimella). - juuso
Eihän ilmalämpöpumppu ole mikään ilmanvaihtokone. Sehän vain kierrättää sisäilmaa lämmönvaihtimensa läpi ja samalla suodattaa sekä lämmittää tai viilentää ilman.
- Samppa
juuso kirjoitti:
Eihän ilmalämpöpumppu ole mikään ilmanvaihtokone. Sehän vain kierrättää sisäilmaa lämmönvaihtimensa läpi ja samalla suodattaa sekä lämmittää tai viilentää ilman.
Ja ulkoyksikkö kierrättää ulkoilmaa ja puhdistaa sitä eläimille...
- Sami
Samppa kirjoitti:
Ja ulkoyksikkö kierrättää ulkoilmaa ja puhdistaa sitä eläimille...
Voi olla että on olemassa malleja jotka vaihtaa ilmaa... en ole sellaista kyllä nähnyt. Mistähän mallista on puhe?
Normaalisti ilmalämpöpumppu ottaa lämpöä ulkoilmasta ja siirtää sen sisäilmaan, ilmaa ei siirretä seinän läpi.
- jvr
Asensin ilmalämpöpumpun (Panasonic) 1997. Ennen asennusta enenrgiankulutus oli vuodessa > 40.000 kWh. Ilmalämpöpumpun käyttöönoton jälkeen enenrgiakulutus on ollut noin 28.000 kWh/vuosi.
Asennus oli vaivatonta - päivässä käyttöön (1997 laitteen hintaan kuului asennus).
Pumppu kierrättää sisäilmaa. Ilmaa puhdistava vaikutus perustuu sisäyksikön suodattimiin, jotka on syytä puhdistaa n. kerran kuukaudessa.
Ulkoyksikkö ei ole kaivannut näinä viitenä vuotena mitään huoltoa.- rfvert
Onko kokemusta lämpimän ilman jakaantumisesta
normaalissa huoneistossa, jossa huoneiden koot
vaihtelevat 12 - 25 m2 ja välissä normaalit oviaukot.
Entä lämmön kulkeutuminen portaikon kautta? - Maria
Onko sama kuin poistoilmalämpöpumppu? Olemme asentamassa rakenteilla olevaan omakotitaloomme mutta mistään ei saa luotettavaa tietoa todellisista säästöistä. Meille on tulossa myös takka jota aiotaan käyttää.
- jvr
rfvert kirjoitti:
Onko kokemusta lämpimän ilman jakaantumisesta
normaalissa huoneistossa, jossa huoneiden koot
vaihtelevat 12 - 25 m2 ja välissä normaalit oviaukot.
Entä lämmön kulkeutuminen portaikon kautta?Eihän se ilma kovin hyvin voi jakautua, kun on vain yksi lämmönjakopiste, toki puhaltimella varustettu. Joihinkin ILP-laitteisiin voi kytkeä kaksi sisäyksikköä, mikä tietenkin lisää lämpimän ilman jakaantumista.
ILP ei voi olla ainoa lämpimän ilman lähde - meilä se on vanhassa rintamamiestalossa suoran sähkölämmityksen lisänä. Takkakin löytyy. - ana
Minkä kokoiseen ja ikäiseen rakennukseen asensit ilmalämpöpumpun ja mikä on lämmitysjärjestelmä ja missä päin suomea ?
- rfvert
jvr kirjoitti:
Eihän se ilma kovin hyvin voi jakautua, kun on vain yksi lämmönjakopiste, toki puhaltimella varustettu. Joihinkin ILP-laitteisiin voi kytkeä kaksi sisäyksikköä, mikä tietenkin lisää lämpimän ilman jakaantumista.
ILP ei voi olla ainoa lämpimän ilman lähde - meilä se on vanhassa rintamamiestalossa suoran sähkölämmityksen lisänä. Takkakin löytyy.Eikö ko. laite ole suht kallis yhden huoneen
patteriksi, itse hankkisin laitteen jos jostain saisin "faktaa" lämmön siirtymisestä muihinkin tiloihin kuin siihen huoneeseen missä laite on.
Kyseessä rintamamiestalo suoralla sähkölämmityksellä sekä kakluuni. - jvr
rfvert kirjoitti:
Eikö ko. laite ole suht kallis yhden huoneen
patteriksi, itse hankkisin laitteen jos jostain saisin "faktaa" lämmön siirtymisestä muihinkin tiloihin kuin siihen huoneeseen missä laite on.
Kyseessä rintamamiestalo suoralla sähkölämmityksellä sekä kakluuni.Se kalleus on laskettavissa. Näiden laitteiden käyttöikä on noin 15-20 vuoden paikkeilla. Laitteiden myyjät 'mainostavat' sähkönkulutuksen pienenevän 20-50% (itselläni vuotuinen sähkönkulutus tippui 40.000 kwh:sta 28.000 kWh:iin).
- jvr
ana kirjoitti:
Minkä kokoiseen ja ikäiseen rakennukseen asensit ilmalämpöpumpun ja mikä on lämmitysjärjestelmä ja missä päin suomea ?
Pohjapinta-ala on 8*10 metriä, asuinpinta-alaa 150 neliötä ja rakennettu 50-luvulla. Lämmitysjärjestelmä on suora sähkölämmitys (muutettu josjus 70-luvulla). Paikkakunta Helsinki.
- vettä ?
Olen ymmärtänyt, että ulkoyksiköstä tulisi vettä sankokaupalla. Pitääkö paikkaansa ja jos pitää, niin minne johdat vedet esim. talviaikaan ?
- rfvert
jvr kirjoitti:
Se kalleus on laskettavissa. Näiden laitteiden käyttöikä on noin 15-20 vuoden paikkeilla. Laitteiden myyjät 'mainostavat' sähkönkulutuksen pienenevän 20-50% (itselläni vuotuinen sähkönkulutus tippui 40.000 kwh:sta 28.000 kWh:iin).
Kulutuksesi pienemisestä voisi päätellä, että lämpö jakautuu yllättävänkin hyvin talossasi.
Vai voiko ??
Minkälaisessa tilassa sisäyksikkösi sijaitsee, itselläni ei ole laajaa "hallimaista" tilaa missä hyöty olisi suurimmillaan? Minulla noin 150 m2 ja kulutus 17000 kWh -> säästö noin 3000 kWh ?? - Sami
jvr kirjoitti:
Se kalleus on laskettavissa. Näiden laitteiden käyttöikä on noin 15-20 vuoden paikkeilla. Laitteiden myyjät 'mainostavat' sähkönkulutuksen pienenevän 20-50% (itselläni vuotuinen sähkönkulutus tippui 40.000 kwh:sta 28.000 kWh:iin).
Minkä tehoinen kone on? Jos säästö on ollut 12000kWh (n.1000€/a), niin koneesta on tullut keskimäärin nettotehona ulos peräti yli 1.6kW, jaettuna vuoden jokaiselle tunnille. Ettei vaan oli samaan aikaan tapahtunut jotain muutakin muutosta energian kulutuksessa?
- Sami
Maria kirjoitti:
Onko sama kuin poistoilmalämpöpumppu? Olemme asentamassa rakenteilla olevaan omakotitaloomme mutta mistään ei saa luotettavaa tietoa todellisista säästöistä. Meille on tulossa myös takka jota aiotaan käyttää.
Poistoilmalämpöpumppu (pilp)ottaa energian talosta ulos menevästä ilmasta, kun taas ilmalämpöpumppu (ilp) ottaa energian ulkoilmasta.
Pilpin kannattavuus riippuu paljon siitä että mihin sitä verrataan. Jos verrataan koneelliseen ilmanvaihtoon jossa on lämmön talteen otto (lto), niin ero ei ole kovin suuri. - Sami
Sami kirjoitti:
Poistoilmalämpöpumppu (pilp)ottaa energian talosta ulos menevästä ilmasta, kun taas ilmalämpöpumppu (ilp) ottaa energian ulkoilmasta.
Pilpin kannattavuus riippuu paljon siitä että mihin sitä verrataan. Jos verrataan koneelliseen ilmanvaihtoon jossa on lämmön talteen otto (lto), niin ero ei ole kovin suuri.Unohtui mainita että pilp on periaatteessa ilmanvoitokone eikä talon lämmitin. Tosin useimmat on varustettu sähkövastuksilla, joten se hoitaa myös talon lämmityksen, mutta ei lämpöpumpulla vaan suoralla sähköllä.
- juhu
vettä ? kirjoitti:
Olen ymmärtänyt, että ulkoyksiköstä tulisi vettä sankokaupalla. Pitääkö paikkaansa ja jos pitää, niin minne johdat vedet esim. talviaikaan ?
Minulla ulkoyksikon alla vanha lumikola ,johon vesi tippuu ja jäätyy,siitä vain pari kertaa viikossa pukkaan syntyneen lohkareen pois.Vettä tulee toisinaan aika paljon.
- Kaukomökki
juhu kirjoitti:
Minulla ulkoyksikon alla vanha lumikola ,johon vesi tippuu ja jäätyy,siitä vain pari kertaa viikossa pukkaan syntyneen lohkareen pois.Vettä tulee toisinaan aika paljon.
Mökillä ei kukaan käy edes viikoittain. Kuinka korkealle pumpun ulkoyksikkö tulisi asentaa ettei jäävuori kasva pumppuun saakka?
- Panasonic NE9
Kaukomökki kirjoitti:
Mökillä ei kukaan käy edes viikoittain. Kuinka korkealle pumpun ulkoyksikkö tulisi asentaa ettei jäävuori kasva pumppuun saakka?
Mulla on tallin lämmittäjänä pelkästään Panasonic NE9 ja olen kait tyytyväinen. En ole kulutusta seurannut, joten siinä mielessä en osaa sanoa, onko taloudellin vai ei. Ilmaahan nämä koneet eivät vaihda, joten tuolla alussa minusta Samppa oli väärässä ja Sami oikeassa. Valitisin tuon pumpun siksi, kun siinä oli matalempi ylläpitolämpötila eli pidän tallissa sitä 10 astetta. Lattialämmityssähkökaapelitkin mulla siellä on, kun halvalla sain, mutta en ole niitä päällä pitänyt.
Tuosta jäästä vielä, että moni ehdotti minullekin viemäriputkea poistoon, mutta se lämmin vesi alasvaluessaan jäätyy aika pian, joten tukkoon menee viemärit, joten sitä ei kannata ajatella, jos jollakulla on mielessä käynyt. Mulla on lasten pulkka siinä alla; se on helppo vetää pois kauas seinästä, kääntää ympäri ja potkaista, niin irtoaa helposti. Mökkiä lämmittävän ei kait kannata olla turhan huolissaan, koska itse olen ainakin tosi laiska tuossa asiassa, olisinkohan muutaman kerran käynyt potkimassa. Laita alla olevaan maahan kunnon lasku ja muovi tmv., niin sinnehän se sulaessaan sitten pois valuu... Mulla on kait alta metrin maahan. Toki lumen tullessa jää vielä vähempi rakoa eikä vielä ainakaan ole kiinni asti jäätynyt. Pitääpä käydä katsomassa, kun tuli nyt puheeksi... Pistän tietoa perästäpäin, millainen jäävuori siellä on... - Panasonic NE9
Panasonic NE9 kirjoitti:
Mulla on tallin lämmittäjänä pelkästään Panasonic NE9 ja olen kait tyytyväinen. En ole kulutusta seurannut, joten siinä mielessä en osaa sanoa, onko taloudellin vai ei. Ilmaahan nämä koneet eivät vaihda, joten tuolla alussa minusta Samppa oli väärässä ja Sami oikeassa. Valitisin tuon pumpun siksi, kun siinä oli matalempi ylläpitolämpötila eli pidän tallissa sitä 10 astetta. Lattialämmityssähkökaapelitkin mulla siellä on, kun halvalla sain, mutta en ole niitä päällä pitänyt.
Tuosta jäästä vielä, että moni ehdotti minullekin viemäriputkea poistoon, mutta se lämmin vesi alasvaluessaan jäätyy aika pian, joten tukkoon menee viemärit, joten sitä ei kannata ajatella, jos jollakulla on mielessä käynyt. Mulla on lasten pulkka siinä alla; se on helppo vetää pois kauas seinästä, kääntää ympäri ja potkaista, niin irtoaa helposti. Mökkiä lämmittävän ei kait kannata olla turhan huolissaan, koska itse olen ainakin tosi laiska tuossa asiassa, olisinkohan muutaman kerran käynyt potkimassa. Laita alla olevaan maahan kunnon lasku ja muovi tmv., niin sinnehän se sulaessaan sitten pois valuu... Mulla on kait alta metrin maahan. Toki lumen tullessa jää vielä vähempi rakoa eikä vielä ainakaan ole kiinni asti jäätynyt. Pitääpä käydä katsomassa, kun tuli nyt puheeksi... Pistän tietoa perästäpäin, millainen jäävuori siellä on...Jep. Ulkona kävin mutkan. Luntakin oli tullut aikalailla, joten pulkka oli syvällä lumessa, jäävuoren huippu noin 10cm:n päässä pumpusta, joten ehkä kannattaa useammin piipahtaa siellä tallin takana. En tarkkaan muista, milloin olisin viimeksi siellä käynyt, mutta varmasti on viime vuoden puolella, joten kyllä saa olla huoleton mökkiläinenkin, kunhan vain laittaa paljua, pulkkaa tmv. alle. Tallissa ILP:n lämmittävä ala on noin 50 neliöä, lattiaa laskettiin 20cm alemmas, jottei tule kovin jyrkkää nousua tieltä talliin, joten kuutioita lienee normaaliin vrt. enemmän. Koko vuoden 2009 sähkökulutus meillä oli 15768kWh, josta talon ja käyttöveden ja iv-koneen vesipatterin lämmitykseen meni 6648kWh. Jäljelle jää 9120kWh muuhun taloussähköön mukaanlukien ilmalämpöpumpun. Jos nelihenkisen perheen käyttösähkö on 235 neliön talossa vaikka 10000kWh, jos tämän foorumin muita palstoja uskoo, menee se siis jo miinuksen puolelle. Meidän kohdallamme taloussähköä ei siis selvästikään niin paljoa mene, koska tuohon 9120kWh:in kuuluu siis tallin lämmitys Panasonicilla. Oli se taloussähkö sitten mitä tahansa, niin ottaen huomioon, että talomme on kuitenkin Lapissa, joten ei kait tuo Panasonic ihan hirveän huono voi olla, jos pitää tallin 10 asteessa em. kulutusarvoilla. Tarkoituksena on hommata totsimittari eli totsissa itsessään oleva mittari tuolle Panasonicille, kun on oman sulakkeen takana, joten sitten saisi tarkat arvot. Se maksaa kuitenkin lähemmäs satasen, joten onko siinä sitten taas järkeä tyydyttää tiedonhalua, kun vähän se joka tapauksessa vie... Autotallissa muuten tuo ILP on siinä mielessä hyvä, että sulattaa/kuivattaa auton paremmin, kun käy kokoajan tuulenvire tallissa. Sitten vielä yksi tärkeähkö juttu eli poistoilmakanava (siis tallin painovoimainen ilmanvaihto) on yhä edelleen reilu vuosi valmistumisesta vailla räppänää eli tallin lämmin ilma on karannut kokoajan harakoille melko reippaasti, kun ilma pääsee kulkemaan ihan vapaasti...
- Kaukomökki
Panasonic NE9 kirjoitti:
Jep. Ulkona kävin mutkan. Luntakin oli tullut aikalailla, joten pulkka oli syvällä lumessa, jäävuoren huippu noin 10cm:n päässä pumpusta, joten ehkä kannattaa useammin piipahtaa siellä tallin takana. En tarkkaan muista, milloin olisin viimeksi siellä käynyt, mutta varmasti on viime vuoden puolella, joten kyllä saa olla huoleton mökkiläinenkin, kunhan vain laittaa paljua, pulkkaa tmv. alle. Tallissa ILP:n lämmittävä ala on noin 50 neliöä, lattiaa laskettiin 20cm alemmas, jottei tule kovin jyrkkää nousua tieltä talliin, joten kuutioita lienee normaaliin vrt. enemmän. Koko vuoden 2009 sähkökulutus meillä oli 15768kWh, josta talon ja käyttöveden ja iv-koneen vesipatterin lämmitykseen meni 6648kWh. Jäljelle jää 9120kWh muuhun taloussähköön mukaanlukien ilmalämpöpumpun. Jos nelihenkisen perheen käyttösähkö on 235 neliön talossa vaikka 10000kWh, jos tämän foorumin muita palstoja uskoo, menee se siis jo miinuksen puolelle. Meidän kohdallamme taloussähköä ei siis selvästikään niin paljoa mene, koska tuohon 9120kWh:in kuuluu siis tallin lämmitys Panasonicilla. Oli se taloussähkö sitten mitä tahansa, niin ottaen huomioon, että talomme on kuitenkin Lapissa, joten ei kait tuo Panasonic ihan hirveän huono voi olla, jos pitää tallin 10 asteessa em. kulutusarvoilla. Tarkoituksena on hommata totsimittari eli totsissa itsessään oleva mittari tuolle Panasonicille, kun on oman sulakkeen takana, joten sitten saisi tarkat arvot. Se maksaa kuitenkin lähemmäs satasen, joten onko siinä sitten taas järkeä tyydyttää tiedonhalua, kun vähän se joka tapauksessa vie... Autotallissa muuten tuo ILP on siinä mielessä hyvä, että sulattaa/kuivattaa auton paremmin, kun käy kokoajan tuulenvire tallissa. Sitten vielä yksi tärkeähkö juttu eli poistoilmakanava (siis tallin painovoimainen ilmanvaihto) on yhä edelleen reilu vuosi valmistumisesta vailla räppänää eli tallin lämmin ilma on karannut kokoajan harakoille melko reippaasti, kun ilma pääsee kulkemaan ihan vapaasti...
Totsimittari on minulle outo sana ja ihmeen kalliskin tuo on.
EMG-1 on monipuolinen mittari, eikä maksa kuin muistaakseni reilun kympin. Se mittaa ainakin kilowattitunnit, jännitteen, ja virran.
Mittari löytyi jostakin tavaratalosta, jossa on osasto kodin sähkötilbehööreille. Taisi olla MiniMani se liike Jyväskylässä.
Kiitos "jäävuoritiedoista" - fadsf
Kaukomökki kirjoitti:
Totsimittari on minulle outo sana ja ihmeen kalliskin tuo on.
EMG-1 on monipuolinen mittari, eikä maksa kuin muistaakseni reilun kympin. Se mittaa ainakin kilowattitunnit, jännitteen, ja virran.
Mittari löytyi jostakin tavaratalosta, jossa on osasto kodin sähkötilbehööreille. Taisi olla MiniMani se liike Jyväskylässä.
Kiitos "jäävuoritiedoista"Jep. Se totsimittari on automaattisulakkeen kokoinen ja sen paikallakin eli siinä on se automaattisulake sekä digilukema kulutukselle. En muista ihan tarkkaan, mitä se maksoi, mutta lähemmäs satasen, joten laitatan siihen sitten johdon väliin halvemman normikWh-mittarin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703