Tupakointi 14v

meillä

14-vuotias tyttömme tuli kerran illalla kotiin. Hänen takkinsa haiskahti tupakalle, mutta ajattelin jättää asian mainitsematta, mikäli se jäisi yhteen kertaan. Mutta tänään hän tuli koulusta, ja takki haisi taas tupakalle. Hänen äitinsä haistoi heti tupakan hajun, ja löysi takin taskusta vajaan tupakka-askin. Kysyin tytöltä polttaako hän, mutta hän kielsi. Otin hänen kännykkänsä takavarikkoon, ja vaadin rehellistä vastausta. Hetken päästä hän myönsi vähän aikaa polttaneensa. Annoin kännykän takaisin, koska enhän voinut häntä totuuden puhumisesta rankaista.

Puhuin tytölle, miten tyhmää on ottaa tuollainen koko elämän riesaksi, ja aloittaa se saadakseen mainetta. Äiti raivosi kuinka meillä ei tupakkaa polteta ja suutuksissaan määräsi hänet kotiarestiin. Tiedän, ettei kotiaresti tai täydellinen polttamisen kieltäminen auttaisi, koska hän silloinkin todennäköisesti polttaisi salaa, joten vähän aikaa "tapeltuamme" kumosin kotiarestin.

Lähdinkin kauppaan, ja ostin sadalla eurolla tupakkaa: 10 pakettia irtotupakkaa ja savukepaperia, 10 pussia filttereitä ja 12 erilaisia tupakka-askeja. Tulin kotiin, ja sanoin, että kun kerran niin tykkäät tuosta tupakanpoltosta, niin siinä on; ja tyhjensin kassin hänen syliinsä. Koska hän on saanut viikkorahaa 5 euroa, ilmoitin, että hänen viikkorahansa on pidätetty 20 viikoksi. Sanoin, että jos tupakka on sinulle niiiin tärkeää, niin polta sitten, jos et kerran tarvitse mitään uusia vaatteita tai mitään hauskaa, kyllä me sinulle tupakkaa voidaan ostaa sillä rahalla.
Että näin meillä.

34

10072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meetwurstinakki

      Ihan ovelaa. Mutta toisaalta ainahan voi tehdä pientä bisnestä. Myy osan kavereille korkeammalla hinnalla.

      Mutta on tytön ilmeessä varmaan ollut näkemistä.

    • sepi

      Tupakan välittäminen alaikäiselle on laitonta, tiesitkö?

      • ex tupakoitsijan isä ja ex ...

        Nii siis tuollainen käytöshän on aivan lapsellista. Tuollainen "ostetaan lapselle tupakkaa ja viikkorahat pois" ei johda mihinkään. Eikä myöskään se että kielletään totaallisesti tupakointi. Minun tyttäremme poltti muutaman kuukauden (ja saimme sen selville) ja autoimme häntä lopettamaan polttamisen ilman mitään kauheauta karjumista ja tappelua/sun muutakaan kotiarestia yms. Kun aloimme epäilemään että polttaako hän, kysyimme sitä häneltä ja hän vastasi (pienen harkitsemisen jälkeen) myöntävästi vaimoni kylä suuttui ja tivasi että mistä hän sai tupakkaa ja muuta vastaavaa, mutta rauhoittui kyllä hyvin nopeasti. Emme antaneet mitään kauheita rangaistuksia, vaan otimme pankkikortin pois, ettei hän ostaisi enää tupakkaa. Sen jälkeen me ostimme hänelle tupakkaa, mutta annostelimme sen käyttöä. Eli annoimme aluksi hänelle 3 tupakkaa päivässä, sen jälkeen 2 päivässä ja sen jälkeen 1 päivässä ja näiden jaksojen jälkeen 2 viikossa. Jokainen "jakso" kesti viikon ja tyttäremme pääsi näin helposti irti tupakasta. Eli suosittelisin tälläistä käytäntöä paljon enemmän. Suosittelisin myös ottamaan nuo ostetut tupakat häneltä pois (siitäkin syystä että hän ei myisi niitä eteenpäin), ja antamaan sitä viikkorahaa, koska ne teinitytöt tarvitsevat sitä rahaa paljon muuhunkin. Tyhmäähän tupakointi tietenkin on, mutta siitä ei pääse helposti irti, varsinkaan kovan painostuksen alaisena. Tupakoinnista kannattaa myös keskustella tyttönne kaverien vanhempien kanssa ja kysyä epäilevätkö he lastensa tupakoivan jne.


      • "Sepi"

        Hei apua, onko oikeesti?
        Ketä se todellisuudessa kiinnostaa? On tuokin niin turha laki, et HUH.
        Tiesitkö että todennäköisesti koti-korttelisi kiskakin myy tupakkaa ala-ikäisille?


    • ex tupakoitsijan isä ja ex ...

      Nii siis tuollainen käytöshän on aivan lapsellista. Tuollainen "ostetaan lapselle tupakkaa ja viikkorahat pois" ei johda mihinkään. Eikä myöskään se että kielletään totaallisesti tupakointi. Minun tyttäremme poltti muutaman kuukauden (ja saimme sen selville) ja autoimme häntä lopettamaan polttamisen ilman mitään kauheauta karjumista ja tappelua/sun muutakaan kotiarestia yms. Kun aloimme epäilemään että polttaako hän, kysyimme sitä häneltä ja hän vastasi (pienen harkitsemisen jälkeen) myöntävästi vaimoni kylä suuttui ja tivasi että mistä hän sai tupakkaa ja muuta vastaavaa, mutta rauhoittui kyllä hyvin nopeasti. Emme antaneet mitään kauheita rangaistuksia, vaan otimme pankkikortin pois, ettei hän ostaisi enää tupakkaa. Sen jälkeen me ostimme hänelle tupakkaa, mutta annostelimme sen käyttöä. Eli annoimme aluksi hänelle 3 tupakkaa päivässä, sen jälkeen 2 päivässä ja sen jälkeen 1 päivässä ja näiden jaksojen jälkeen 2 viikossa. Jokainen "jakso" kesti viikon ja tyttäremme pääsi näin helposti irti tupakasta. Eli suosittelisin tälläistä käytäntöä paljon enemmän. Suosittelisin myös ottamaan nuo ostetut tupakat häneltä pois (siitäkin syystä että hän ei myisi niitä eteenpäin), ja antamaan sitä viikkorahaa, koska ne teinitytöt tarvitsevat sitä rahaa paljon muuhunkin. Tyhmäähän tupakointi tietenkin on, mutta siitä ei pääse helposti irti, varsinkaan kovan painostuksen alaisena. Tupakoinnista kannattaa myös keskustella tyttönne kaverien vanhempien kanssa ja kysyä epäilevätkö he lastensa tupakoivan jne.

      • tällälailla

        Siis ei tässä olla millään "ostetaan lapselle tupakkaa ja viikkorahat pois" -asenteella, vaan tarkoitus oli vain tehdä koko touhu naurettavaksi. Kuten jo aikaisemmin sanoin, ja sinäkin sanoit, ei kotiarestit tai totaalikiellot auta. Tulemme auttamaan häntä lopettamisessa juuri tuolla säännöstelyperiaattella tms. Eikä hän niitä tupakoita itselleen ottanut, vaan ne ovat meidän hallussa.


      • myrkkypötköt kieltoon
        tällälailla kirjoitti:

        Siis ei tässä olla millään "ostetaan lapselle tupakkaa ja viikkorahat pois" -asenteella, vaan tarkoitus oli vain tehdä koko touhu naurettavaksi. Kuten jo aikaisemmin sanoin, ja sinäkin sanoit, ei kotiarestit tai totaalikiellot auta. Tulemme auttamaan häntä lopettamisessa juuri tuolla säännöstelyperiaattella tms. Eikä hän niitä tupakoita itselleen ottanut, vaan ne ovat meidän hallussa.

        "Siis ei tässä olla millään "ostetaan lapselle tupakkaa ja viikkorahat pois" -asenteella, vaan tarkoitus oli vain tehdä koko touhu naurettavaksi."

        tupakan ostaminen sadalla eurolla on tekona erittäin naurettavaa, mutta enpä usko että se saa tupakoinnin itsessään näyttämään erityisen "naurettavalta". ja miten tupakoinnin naurettavuus liittyy "ostetaan lapselle tupakkaa ja viikkorahat pois" -asenteeseen?

        "Tulemme auttamaan häntä lopettamisessa juuri tuolla säännöstelyperiaattella tms."

        muuten hyvä, mutta oliko nyt järkevää ostaa ne 10 pakettia irtotupakkaa? ei tuommoista määrää voi säännöstellä järkevästi. ex-tupakoitsijan kuvailemalla säännöstelymenetelmällä tupakkaa tarvitaan VAIN 2-3 askin verran (20 pötköä/aski)

        "Eikä hän niitä tupakoita itselleen ottanut, vaan ne ovat meidän hallussa."

        palaten vanhaan kysymykseen, oliko tuo ostaminen nyt niin järkevä päätos? näyttää enemmänkin siltä että haluat vain bröyssäillä omalla ostovoimallasi juuri sille henkilölle jotta sinun kuuluisi auttaa asiassa.

        mieti huolella ketä rankaiset, miten ja mistä. rangaistus ontuu ja pahasti, mm. koska
        -isosta tupakkatuotemäärästä on vaikea päästä eroon järkevällä tavalla, tyttöhän voi yhtä hyvin myydä niitä edelleen.
        -sinut voitaisiin ilmiantaa poliisille alaikäiselle välittämisestä
        -viikkorahojen jäädyttäminen 20 viikoksi menee myös hieman överiksi. viikkorahan koko idea on opetella käyttämään rahansa vastuullisesti. jos ostopäätös ei ollut tyttären oma, niin mitä opittavaa tapauksesta voisi mahdollisesti olla? virheistä opitaan. omista.

        ihan vain uteluaisuudesta, olisitko tehnyt jotain vastaavaa jos tyttäresi olisi tullut kotiin humalassa/pilvessä?


      • dontbuykidsdrugs
        myrkkypötköt kieltoon kirjoitti:

        "Siis ei tässä olla millään "ostetaan lapselle tupakkaa ja viikkorahat pois" -asenteella, vaan tarkoitus oli vain tehdä koko touhu naurettavaksi."

        tupakan ostaminen sadalla eurolla on tekona erittäin naurettavaa, mutta enpä usko että se saa tupakoinnin itsessään näyttämään erityisen "naurettavalta". ja miten tupakoinnin naurettavuus liittyy "ostetaan lapselle tupakkaa ja viikkorahat pois" -asenteeseen?

        "Tulemme auttamaan häntä lopettamisessa juuri tuolla säännöstelyperiaattella tms."

        muuten hyvä, mutta oliko nyt järkevää ostaa ne 10 pakettia irtotupakkaa? ei tuommoista määrää voi säännöstellä järkevästi. ex-tupakoitsijan kuvailemalla säännöstelymenetelmällä tupakkaa tarvitaan VAIN 2-3 askin verran (20 pötköä/aski)

        "Eikä hän niitä tupakoita itselleen ottanut, vaan ne ovat meidän hallussa."

        palaten vanhaan kysymykseen, oliko tuo ostaminen nyt niin järkevä päätos? näyttää enemmänkin siltä että haluat vain bröyssäillä omalla ostovoimallasi juuri sille henkilölle jotta sinun kuuluisi auttaa asiassa.

        mieti huolella ketä rankaiset, miten ja mistä. rangaistus ontuu ja pahasti, mm. koska
        -isosta tupakkatuotemäärästä on vaikea päästä eroon järkevällä tavalla, tyttöhän voi yhtä hyvin myydä niitä edelleen.
        -sinut voitaisiin ilmiantaa poliisille alaikäiselle välittämisestä
        -viikkorahojen jäädyttäminen 20 viikoksi menee myös hieman överiksi. viikkorahan koko idea on opetella käyttämään rahansa vastuullisesti. jos ostopäätös ei ollut tyttären oma, niin mitä opittavaa tapauksesta voisi mahdollisesti olla? virheistä opitaan. omista.

        ihan vain uteluaisuudesta, olisitko tehnyt jotain vastaavaa jos tyttäresi olisi tullut kotiin humalassa/pilvessä?

        Ai alkoholin kohdalla ostanut satasella viinaa ym ja pilven kohdalla satasella kukkaa? Ei hyvää päivää :/ tupakka on vähän eri asia ja vaikeampi lopettaa


    • zaaauuuu

      Kuka sinä olet perheessä? Isä?...

      No ihan kivat tupakat tytöllenne hankitte =)

    • SCK[NU]

      Pakoititko polttamaan tupakat? sillä jos polttaa kaiken kerralla ja on aloittelija, niin sitten oksennellaan ja yskitään, jolloin luulisi jäävään yhteen kertaan.

    • maketheoriginal

      suotta riehut mamma ja pidätät viikkorahoja. se ei auta. polttaminen on jokasen omasta ällistä kiinni.

    • hahahahahahahahhhhahha

      Oisit viellä sitten istunu tyttös kanssa sängylle ja tokaissu ''no tyttö, otetaaks kumpiki kunnon hermosauhut?''

    • Tyypillinen tupakoitsija.

      Ei ees paha, poltan itekin. Ja nuuskaa tulee joskus käytettyä. Ja kun isä on kännissä otan siltä vähän viinaakin. Niin ja bisse on joka päiväistä. Ja muista että olen 95 syntynyt.

    • kessuakessua

      no kiellot ei todellakaan auta. mitä enemmän kieltoja sitä enemmän pahan tekoa :D
      niin mä ite ainakin tein :D
      sillonkun ite jäin vanhemmille kiinni tupakasta. ne vähän ärisi ja käski painua huoneeseen.
      en ollut moksiskaan.
      vanhemmat jutteli keittiössä hetken ja sen jälkeen ulkoovi pamahti ja isä lähti kauppaan.

      hän osti kanssa todella paljon tupakkia.
      kun hän tuli kotiin hän käski mut pihalle.
      hän ite istui rappusille ja käski mun seistä.
      hän käski mun avata ensimmäisen maxi askin.

      ja sanoi et ala sitten polttaa.
      no poltin tupakan. kun tumppasin sen hän käski polttaa toisen perään. no poltin sen. näin jatkui vajaan askin ajan. kunnes oksensin.
      en saanut edes mitään juotavaa kurkkua kuivas ja suussa maistui paska. pyörrytti hulluna mutta oli
      pakko polttaa.

      sen jälkeen en ole tupaksta imun imua ottanu.
      oli sen verta järkky kokemus.
      tätä samaa aijon käyttää omiin lapsiin jos ne rupee tupakan kanssa hölmöileen.

    • dgfhfghgh

      voih. kumpa olis mua kielletty polttamasta sillo nuorempana. alotin tupakanpolton 5lk jäin kiinni mutta kukaan ei kieltänyt mtn. päin vastoin, kävin äitini kanssa tupakalla. äiti myös osti röökit.
      siin samas alko viinan juonti.
      ja se minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.
      hyvin se viina alas menee ja kessua kans. verisyöpäkin ollu mut ei sekää menoo haittaa.
      nyt yritän päästä tupakasta eroon kun poikaystävä ei tykkää että poltan.
      mutta huonolla menestyksellä eroon pääsen.

    • Skipa

      ajatus tietenkin oli aivan kohdallaan jne.
      se että määräät kotiarestia ja otat kännykän pois, pidä ne itselläsi, älä tee sitä virhettä että annat aina perikse.
      SINÄ olet perheen pää, sinä laadit säännöt ja niiden puitteessa eletään!
      Älä salli sellaista varsinkaan mikä on alle 18 vuotiaalta kiellettyä.!

    • JaMES?

      Kyllähän tosta ois hyvät sätkät vääntäny ku 300g puruja, kyllä mulle ois kelvannu. :) lähettäkää toki postissa

      • ghhhhhhhhhhhhhh

        olisit mielummin syöttäny sille yhen tupakan. ja toi viikkoraha homma meni ihan nappiin. tukkapöllyä vielä nii oppis paremmin.


    • Näin nyt vaan on.

      Mitä enemmän kieltoja, sen enemmän pahantekoa, todellakin!! Päätöksen pitää lähteä ihmisestä itsestään, ei muiden painostuksesta! Jos pakotatte tyttärenne lopettamaan, ei siitä tule yhtään mitään. Sama homma jatkuu, vain kahta kauheampana. Jos tyttärenne polttaa, polttakoon. Mitä teillä on siihen sanomista, ei vaikuta teidän elämäänne millään lailla. Tyttärenne luultavasti on jo niin vanha, että kykenee itse tekemään päätöksiä. Tajuakoon itse sitten aikanaan kuinka tyhmän virheen on tehnyt aloitaessaan tupakanpolton. Eikä sitä kaikki virheenä pidä. En ainakaan minä.

    • Shanna-85

      Itse sain teininä vastaavassa tilanteessa remmiä p..seelle kotona. Samoin toimisin omien lapsienikin kanssa, koska tiedän kokemuksesta, että siitä on apua. Raju keino, mutta tepsii.

      • olikjhgfrty

        No kyllä se ne rahat jostain repii


    • tupakka huules vittu

      mä oon 11v. ja poltan!!mun vanhemmatkin polttaa ja kähvellän niiltä salaa pari tupakkiiii

    • Pekka Puska

      Vanha kunnon Pekka Puska -metodi.

    • dsasd

      Pakko sanoa että jotkut teistä on siaraita tai teidän vanhemmat! Ostat kassilen tupakkaa raivoissasi, idiootti. Voit oikeasti sallia polttamisen pienissä määrin ja ymmärtää esim. jos tyttösi polttaa viikonloppuisin.

      "Kunnes oksensin" Sairaat vanhemmat sulla, ehkä suhun tepsi muttei ehkä sun lapsiin. Vitun sairasta, varmaan kiva katsoa kun lapsi oksentelee vieressä antamatta vettä tjsp.

      Olette sairaita, keksikää paremmat keinot. Vitun idiootit.

    • TodellaLissu

      Joo, ainaki ajattelit laatikon ulkopuolelta :D
      Ihan nokkela juttu, tyttäres varmaa ensimmäisen viikon ajan on ihan "JES" mut ootas vaa ku se vetää sitä päivittäin ni ei enää halutakkaa vetää röökiä. Ja sittenkös alkaakin harmittaa kun on röökiä mielin määrin (Jota ei halua polttaa), eikä yhtään rahaa.

      Joo itse oon 14 poltan hyvin harvoin, ehkä joskus bileissä, mut muuten ei innosta

      • .,,.,.,.,.,.94

        Itse jäin viikko sitten ensimmäistä kertaa tupakasta kiinni äidilleni. Olen jo vuoden polttanut ja aika säännölliseksi meni viimeisen 3 kuukauden aikana ( noin aski päivässä ). Rahaa paloi ja velkoja kertyi.

        Kun jäin kiinni, äitini oli hermona. Ja koska hän ei itse koskaan ole tupakkaa maistanutkaan, ei hän ymmärtänyt miten suuret sosiaaliset paineet ja "velvoitteet" tupakointiin nyky nuorilla on.
        Isäni ymmärsi vallanmainiosti ja ei valittanut tai raivonnut minulle asiasta, vaan kertoi omista kokemuksistaan tupakkaan liittyen, koska oli itse noin 30 vuotta polttanut ja sitten lopettanut.
        Isäni kertoi kuinka suvussamme on sydän- ja verisuoni tauteja, ja sen takia itsekin oli lopettanut 30 vuoden sauhuttelun jälkeen.
        Isäni kertoi myös tunnelman keventämiseksi mitä merkkiä poltti ja totesi että itseään kunnioittavat tupakoitsijat polttavat punaista tupakkaa.
        Isä rohkaisi ja ehdotti kokeilemaan nikotiini purkkaa jos haluaisin, ja lupasi, että ostaisi niitä minulle jos vain itse haluaisin lopettaa.
        Niinpä lähdin apteekkiin ostamaan nikotiini purkkaa isäni kanssa. Matkalla vielä isä totesi, että äiti eikä hän voi minun tupakoimiseen vaikuttaa mitenkään, eli jos haluan polttaa, niin sitten ei kannata tuhlata rahoja nikotiini purkkaan, vaan mielummin hän ostaa minulle askin tupakkaa.

        Päätin kuitenkin valita nikotiinipurkan, koska huomasin, että haluan lopettaa.
        Nyt olen ollut kokonaan ilman tupakkaa jo noin viikon ajan.

        Suosittelen vanhemmille tuollaista suhtautumista asiaan kuin isälläni oli. Ainakin jos isänikin olisi ehdottomasti kieltänyt minua polttamasta, tai jäädyttänyt viikkorahani / Kotiarestia antanut / takavarikoinut puhelimeni, en varmasti olisi lopettanut, sen sijaan olisin polttanu tuplasti enemmän - ihan vittuillakseni.
        Lopettaminen on pitkä prosessi, ei saa hermota jos lapsi yllättäen tuleekin lopettamispäätöksen jälkeen kotiin tupakan hajuisena. Joskus tulee ns. "lunta tupaan", mutta kyllä siitä selviää.


      • wertsukka
        .,,.,.,.,.,.94 kirjoitti:

        Itse jäin viikko sitten ensimmäistä kertaa tupakasta kiinni äidilleni. Olen jo vuoden polttanut ja aika säännölliseksi meni viimeisen 3 kuukauden aikana ( noin aski päivässä ). Rahaa paloi ja velkoja kertyi.

        Kun jäin kiinni, äitini oli hermona. Ja koska hän ei itse koskaan ole tupakkaa maistanutkaan, ei hän ymmärtänyt miten suuret sosiaaliset paineet ja "velvoitteet" tupakointiin nyky nuorilla on.
        Isäni ymmärsi vallanmainiosti ja ei valittanut tai raivonnut minulle asiasta, vaan kertoi omista kokemuksistaan tupakkaan liittyen, koska oli itse noin 30 vuotta polttanut ja sitten lopettanut.
        Isäni kertoi kuinka suvussamme on sydän- ja verisuoni tauteja, ja sen takia itsekin oli lopettanut 30 vuoden sauhuttelun jälkeen.
        Isäni kertoi myös tunnelman keventämiseksi mitä merkkiä poltti ja totesi että itseään kunnioittavat tupakoitsijat polttavat punaista tupakkaa.
        Isä rohkaisi ja ehdotti kokeilemaan nikotiini purkkaa jos haluaisin, ja lupasi, että ostaisi niitä minulle jos vain itse haluaisin lopettaa.
        Niinpä lähdin apteekkiin ostamaan nikotiini purkkaa isäni kanssa. Matkalla vielä isä totesi, että äiti eikä hän voi minun tupakoimiseen vaikuttaa mitenkään, eli jos haluan polttaa, niin sitten ei kannata tuhlata rahoja nikotiini purkkaan, vaan mielummin hän ostaa minulle askin tupakkaa.

        Päätin kuitenkin valita nikotiinipurkan, koska huomasin, että haluan lopettaa.
        Nyt olen ollut kokonaan ilman tupakkaa jo noin viikon ajan.

        Suosittelen vanhemmille tuollaista suhtautumista asiaan kuin isälläni oli. Ainakin jos isänikin olisi ehdottomasti kieltänyt minua polttamasta, tai jäädyttänyt viikkorahani / Kotiarestia antanut / takavarikoinut puhelimeni, en varmasti olisi lopettanut, sen sijaan olisin polttanu tuplasti enemmän - ihan vittuillakseni.
        Lopettaminen on pitkä prosessi, ei saa hermota jos lapsi yllättäen tuleekin lopettamispäätöksen jälkeen kotiin tupakan hajuisena. Joskus tulee ns. "lunta tupaan", mutta kyllä siitä selviää.

        ei oo mitään nii tyhmää ku helvetti polttaa tupakkaa. itte oon 18 ja oon aina ollu porukas jos kaverit polttaa eikä oo mitää ongelmaa ollu olla ilman tupakkaa vaik muut polttaa eli se ei oo mikään helvetin syy


      • dsaaddsadsa
        wertsukka kirjoitti:

        ei oo mitään nii tyhmää ku helvetti polttaa tupakkaa. itte oon 18 ja oon aina ollu porukas jos kaverit polttaa eikä oo mitää ongelmaa ollu olla ilman tupakkaa vaik muut polttaa eli se ei oo mikään helvetin syy

        Eli olen siis tällainen pöljä teinipoika, ja olen nyt polttanut tupakkaa noin pari kuukautta. Punaista kessua palaa n. 1-2 päivässä, viikonloppuisin kavereiden kanssa 2-4. Välillä pidän aina taukoja että maistuisi taas myöhemmin paremmalle.

        Tämä huono tapatupakointi pitäisi lopettaa nyt kun minulla ei vielä onneksi ole fyysistä riippuvuutta. Mutta ah sitä tunnetta kun saa tupakkaringissä tai yksin kuistilla panna savukkeen palamaan, ei siitä sosiaalisuuden lisääjästä pääse yli eikä ympäri.


      • thgjkowituiroepwöaz,
        dsaaddsadsa kirjoitti:

        Eli olen siis tällainen pöljä teinipoika, ja olen nyt polttanut tupakkaa noin pari kuukautta. Punaista kessua palaa n. 1-2 päivässä, viikonloppuisin kavereiden kanssa 2-4. Välillä pidän aina taukoja että maistuisi taas myöhemmin paremmalle.

        Tämä huono tapatupakointi pitäisi lopettaa nyt kun minulla ei vielä onneksi ole fyysistä riippuvuutta. Mutta ah sitä tunnetta kun saa tupakkaringissä tai yksin kuistilla panna savukkeen palamaan, ei siitä sosiaalisuuden lisääjästä pääse yli eikä ympäri.

        jos olisin ollu toi tyttö ni olisin ottanu itelleni röökit ja myyny kavereille tai sit polttanu ite. Olis khyl kelvannu tollattee


    • 13polttaa

      Oon 13v ja oon polttanu viidenneltä luokalta asti. Oon jäänny kiinni 3kertaa mut en lopettanu. SIT KU JÄIN ISKÄLLE KII NI EI JUMALAUTA! Iskä anto mulle askin ja sano et poltappa toi. No polttelin siinä sitte kunnes oksensin. Sen jälkee en oo polttanu muuten ku vaa kavereitten periä. Nyt mulla on sähkötupakka jonka äiti osti että pääsisin eroo röökist. Hyvin toiminu.kaveritkii on lopettanu...melkein. kyllähän sitä tupakkaa kokeillee et näyttää kovalt äijält. :( sähkötupakka toimii ja nikotiini purkka. Parempi keino lopettaa ku oksentaminen.heippa!

    • oman elämän kulkija

      Tää on just tätä PAKKOLOPETUSLAITOS! Meininkii. Mun vanhemmat sano mulle et polta jos huvittaa. Ei ne mulle tupakkaa osta,ei ne kiellä mua polttamast. Ne sano et se on sun valinta kunhan et jää kii poliisille... En oo jääny ja TUPAKKA ON MAAILMAN IHANIN ASIA!! 1 ASKI PÄIVÄS! Ja ei se mua haittaa jos mä nuorena kuolen. Mä haluun muutenki olka lintu enkä ihmine. Loppu

    • Saulikokko

      Sulla on aika kovat paineet kun sun 14vuotias tyttö on polttanut keksin paremman ratkaisun annat piirustus paperia ja tulitikkuja jotain halpoja ja näytät miten hän voi tehdä paperiröökin ettei se ole myrkyllistä ala ikäiset saa polttaa siihen asti pelkkää paperista tehtyä tupakkaa

    • ItseSauhuttelija

      En pidä tuota tupakan ostamista lapselle hyödyllisenä. Itse olisin hiljaa tyytyväinen että minulle ostettaisiin puruja.

      Hyvä keino olisi sanoa lapselle että jos aikoo kerran polttaa niin turhaan sitä salaa vanhemmilta, vaan polta ihan vanhempienkin nähden. Lähtee monella into tupakointiin hyvinkin äkkiä.

    • Ikuinen-Vitsaus

      Yhteiskunta muuttuu ja tupakoijan asema huononee entisestään. Voidaan sanoa, että tulevaisuudessa polttaja luokitellaan kroonisesti sairaaksi, eikä kukaan halua ottaa häntä töihin. He siis saavat ne huonopalkkaisimmat työpaikat, ei vaativaan työpaikkaan voida ottaa henkilöä, joka tupakoinnilla todistaa luonteensa vetelyyttä.

      Jos lapsesi on niin tyhmä, ettei tätä tajua voit syyttää vain omia geenejäsi ja huonoa kasvatusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3075
    3. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    4. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe