Saako muiden mielestä ravintolassa imettää?
Olin tänään Jumbon Fonda del solissa ja tarjoilija käski minut pois kun imetin vauvaani (3kk). Olimme jo tilanneet ruoat itsellemme, kun tarjoilija ilmoitti että siellä en voi imetystä jatkaa. Vauvan ruokailu häiritsi kuulemma muiden ruokailua. Hassua kun samassa paikassa viime kesänä eräs tarjoilija esitteli napaansa ja jenkkakahvojaan liian lyhyen paitansa kanssa.
Tuntuu kummalliselta että tällaista tapahtuu Suomessa.
missä saa imettää?
82
6305
Vastaukset
- .........................
Janina Andersson imetti eduskunnassa!
Ei kukaan voi tulla tommosta kieltämään. Todella törkeää. Oikeus lapsellakin on ruokailla...- kieltää
riippuu ravintolasta ja joka ravintolalla on oikeus määrätä millaista asiakaskuntaa haluavat. Miksi sitä vauvaa ei voitu sitten imettää ennen ravintolaan menoa? Eihän sen nyt tunnin välein syö..
- Isi
kieltää kirjoitti:
riippuu ravintolasta ja joka ravintolalla on oikeus määrätä millaista asiakaskuntaa haluavat. Miksi sitä vauvaa ei voitu sitten imettää ennen ravintolaan menoa? Eihän sen nyt tunnin välein syö..
Kieltää toki voi mutta mutta, olisit imettänyt vain niin kauan että olisivat soittaneet poliisin kantamaan sinua ja vauvaa pois ravintolasta.
Käsittääkseni ravintola ei voi kieltää etnisis taustaisia kansanryhmiä tulemasta ravintolaan niin tuskin vastasynnyttäneitäkään johan maalaisjärkikin sanoo että, jos asiakas tulee sylivauvan kanssa mihin tahansa tilaan niin imetystä saattaa olla luvassa.
Mitäpä jos kyseinen ravintola alkaisi vaatimaan kaikilta asiakkailta lääkärintodistuksen ettei kenelläkään ole IMETYSVAARAA. Sehän voi olla tarttuvaa... - kolmen laapsen äiti
kieltää kirjoitti:
hei haloo... tarkoituksena kauppakeskuksessa on kai olla ostoksilla, ja ostosten välissä syömään. jos lasten kanssa on liikkeellä, niin kyllä silloin mennään syömään eikä mihinkään VESSAAN imettämään ennen ruokailua.
Missä niitä imetyspaikkoja on muualla? eipä taida olla missään. - kieltää!
ravintolalla on oikeus valita asiakkaansa! samalla tavalla jos sulla on lenkkarit jalassa niin ei ole pakko päästää ravintolaan jos sielä on tietynlainen pukeutumissääntö. mutta siihen ravintolaan pääsyyn ei saa vaikuttaa asiakkaan rotu, eli sitten jos sua ei päästetä ravintolaan sen takia että olet tumma ihoinen, voit syyttää rasismista. mitkään rotuun, uskontoon sun muihin vastaaviin liittyvät kiellot ravintolaan pääsyyn ovat kiellettyjä, muutoin ravintola saa valita asiakkaansa.
- määritelmä
kieltää! kirjoitti:
ravintolalla on oikeus valita asiakkaansa! samalla tavalla jos sulla on lenkkarit jalassa niin ei ole pakko päästää ravintolaan jos sielä on tietynlainen pukeutumissääntö. mutta siihen ravintolaan pääsyyn ei saa vaikuttaa asiakkaan rotu, eli sitten jos sua ei päästetä ravintolaan sen takia että olet tumma ihoinen, voit syyttää rasismista. mitkään rotuun, uskontoon sun muihin vastaaviin liittyvät kiellot ravintolaan pääsyyn ovat kiellettyjä, muutoin ravintola saa valita asiakkaansa.
ihmisrodun vai määritellä monella eritavalla. Jos muut ravintolassa olijat eivät ole olleet samaa rotua imettäjän kanssa niin kyseessä on ROTUSYRJINTÄ. Se sitten onko nyt tapahtunut rodullista syrjintää niin se on oikeudessa mitattava asia ja luulen että, jos tässä molemmat osapuolet istuvat alas niin johan on kumma jos ei päästä imettäjää tyydyttävään ratkaisuun.
Jos kirjoitat ravintoalan ammattilaisena, niin sinun olisi hyvä aloittaa "rotumääritelmä" opintosi vaikkapa sinulle sopivasta tietolähteestä wikipediasta. Kun olet lukenut mitä wikipediassa sanotaan siirry alaasteen biologian opintoihin
Rodusta kirjoitettua wikipediassa: pohjoinen (arjalainen) rotu on pitkää, vaaleata, sinisilmäistä ja pitkäkalloista
läntinen eli mediterraaninen rotu on lyhyempää, tummatukkaista, tummasilmäistä ja pitkäkalloista
itäinen eli alpiininen rotu on lyhyttä, lyhytkalloista, ruskeatukkaistaja ruskeasilmäistä
itäbalttilainen rotu on lyhytkasvuista, lyhytkalloista, sinisilmäistä, vaalea- ja karkeatukkaista ja poskipäiltään ulkonevaa
dinaarinen rotu on pitkäkasvuista, tummatukkaista, tummasilmäistä, lyhytkalloista, leveäotsaista ja kasvonpiirteiltään voimakasta. - syrjintää ehkä
kieltää! kirjoitti:
aina tulee näitä jotka, luulevat voivansa vedota siihen että ei rikottu lakia. Hyvä juristi paikalle ja ei kun neuvottelu pöytään kaikkea sitä sattuu. Ehkäpä tämä imettäjä kuului imettäjienrotuun? Voisikohan tämä imettäjänä syrjityksi tullut vastata imettääkö hän niin hänet voidaan julistaa mahdollisesti imettäjien rotuunkuuluvaksi? niin saadaan tämä rotuasia haltuun tässä keskustelussa...
- ei ole oikeutta
kieltää kirjoitti:
totaalisessti asiakkaitaan, ravintolat eivät voi esim. syrjiä joitain asiakkaita rodun tai sukulpuolen mukaan.
- bnmas,.
syrjintää ehkä kirjoitti:
aina tulee näitä jotka, luulevat voivansa vedota siihen että ei rikottu lakia. Hyvä juristi paikalle ja ei kun neuvottelu pöytään kaikkea sitä sattuu. Ehkäpä tämä imettäjä kuului imettäjienrotuun? Voisikohan tämä imettäjänä syrjityksi tullut vastata imettääkö hän niin hänet voidaan julistaa mahdollisesti imettäjien rotuunkuuluvaksi? niin saadaan tämä rotuasia haltuun tässä keskustelussa...
imettäjä ei ole rotu! ja todellakin ravintolalla on oikeus valita asiakkaansa. esim. ikärajat, tässä ikärajoitus määritelmä on asiakkaiden valitsemista. jotkut ravintolat haluavat vain yli 21vuotiaita asiakkaikseen eikä kyseessä ole syrjintä vaan ravintolan oikeus valita asiakkaansa.
haastetaan samantien sitten kaikki oikeuteen, kaupat oikeuteen jos eivät myy selvästi päihtyneille asiakkaille alkoholia, tässähän syrjitään kännisiä asiakkaita. tai sitten ravintolat ja baarit oikeuteen siitä ku eivät myy alaikäisille alkoholia, tässähän syrjitään alaikäisiä. tai sitten haastetaan esim.kela oikeuteen koska eivät anna asumistukea rikkaille, rikkaita siis syrjitään. tai sitten jos haastetaan oikeuteen asuntojen vuokraajat kun eivät kaikki vuokraa asuntoa jos hakijalla on eläimiä, eläimiä siis syrjitään ja samoin näitä asunnon hakijoita joilla on eläimiä. niin tai haastetaan lapset oikeuteen jos eivät halua leikkiä jonkun kanssa, selvää syrjintää!
eiköhän voitais samantien haastaan joka ikinen ihminen maailmassa oikeuteen, varmasti jokainen "syrjinyt" jotain toista ihmistä jossain vaiheessa! - nuo rotumääritelmät
määritelmä kirjoitti:
ihmisrodun vai määritellä monella eritavalla. Jos muut ravintolassa olijat eivät ole olleet samaa rotua imettäjän kanssa niin kyseessä on ROTUSYRJINTÄ. Se sitten onko nyt tapahtunut rodullista syrjintää niin se on oikeudessa mitattava asia ja luulen että, jos tässä molemmat osapuolet istuvat alas niin johan on kumma jos ei päästä imettäjää tyydyttävään ratkaisuun.
Jos kirjoitat ravintoalan ammattilaisena, niin sinun olisi hyvä aloittaa "rotumääritelmä" opintosi vaikkapa sinulle sopivasta tietolähteestä wikipediasta. Kun olet lukenut mitä wikipediassa sanotaan siirry alaasteen biologian opintoihin
Rodusta kirjoitettua wikipediassa: pohjoinen (arjalainen) rotu on pitkää, vaaleata, sinisilmäistä ja pitkäkalloista
läntinen eli mediterraaninen rotu on lyhyempää, tummatukkaista, tummasilmäistä ja pitkäkalloista
itäinen eli alpiininen rotu on lyhyttä, lyhytkalloista, ruskeatukkaistaja ruskeasilmäistä
itäbalttilainen rotu on lyhytkasvuista, lyhytkalloista, sinisilmäistä, vaalea- ja karkeatukkaista ja poskipäiltään ulkonevaa
dinaarinen rotu on pitkäkasvuista, tummatukkaista, tummasilmäistä, lyhytkalloista, leveäotsaista ja kasvonpiirteiltään voimakasta.ovat menneiden vuosisatojen tiedettä. Nykytiede ei tunnista ihmisrotuja laisinkaan. Wikipedia taas ei lähteenä ole kovinkaan tukeva, sinne kun kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa.
- helposti
kieltää kirjoitti:
voi vauva syödä tunnin välein. Ei taida paljoa olla kokemusta?
- törkeää!
Imetys on niin perustavanlaatuinen oikeus, että sitä ei mielestäni voida kieltää missään. Olen nähnyt imetettävän esim. ruuhkabussissa ja lääkärin odotushuoneessa, ystäväni imetti suurissa syntymäpäiväjuhlissakin. Joten miksi ihmeessä ei sitten ravintolassa?!?
Sinuna soittaisin ravintolan johtajalle, ja tiedustelisin, onko tällainen heillä normaali käytäntö. Voihan olla että tarjoilija toimi omavaltaisesti? Omistajan kuuluisi saada tietää, että henkilökunta suhtautuu rintaruokintaan negatiivisesti! Ja kerro ihmeessä kohtelusta ystävillesi ja tuttavillesi, uskon että monet eivät halua asioida ravintolassa, jossa äitiä kielletään ruokkimasta lastaan!- imetettävän
kirkossakin kesken jumalanpalveluksen.
Jos ravintolasalissa ei saa imettää, ravintola on velvollinen järjestämään mukavan imetyspaikan jostain sivummalta. Olihan ap:n tapauksessa eteisvahtimestari päästänyt äidit lapsineen sisään ja heille oli tuotu jo ruokakin.
- koko seurue sitten?
toiseen ravintolaan? Niin mä olisin tehnyt.
Kiva tietää, niin tiedän etten siihen ravintolaan sitten jalallanikaan astu. - JOHAN ON MARKKINAT
Tissi taisi pilkahtaa ja joku herkkähipiäinen peruspelle otti nokkiin kun ei ollut itse saamassa tissiä. Mikään ei ole niin luoollista kuin se että, tulevaa VERONMAKSAJAA ruokitaan tissillä! Ehkäpä tulevaisuudessa jokaisessa JULKISESSA tilassa on imetyshuone ja se sinne rakennusmääräyksellä tai ey direktiivillä määrätään. Todella PÖYRISTYTTÄVÄÄ ja SUURESTI KUMMEKSUN TAPAHTUNUTTA.
- tuossa tilanteessa
"maitoa"saamatta nälkään..on aliravitsemus jatkunut silloin pitempään.
Jokainen äiti voi itse miettiä silloin,oliko tarpeellista lähteä lainkaan ravintolaan..vai olisiko sittenkin pitänyt jäädä kotiin lasta ruokkimaan...
On vain tilanteita ja paikkoja,joihin imetys ei sovi.Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? - olla tosi
tuossa tilanteessa kirjoitti:
"maitoa"saamatta nälkään..on aliravitsemus jatkunut silloin pitempään.
Jokainen äiti voi itse miettiä silloin,oliko tarpeellista lähteä lainkaan ravintolaan..vai olisiko sittenkin pitänyt jäädä kotiin lasta ruokkimaan...
On vain tilanteita ja paikkoja,joihin imetys ei sovi.Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?tyhmä, mutta mun on todella vaikea ymmärtää, että ketä se haittaa, jos imetän vauvaa ravintolassa, eikä yhtään paljasta pintaa näy. Ravintolassa kannattaa keskittyä siihen omaan seuralaiseen, eikä kuikuilla viereisiin pöytiin.
Jokainen, jota tuo häiritsee, voisi itse miettiä silloin, kannattaako lähteä kotoaan laisinkaan jos ei siedä elämää ympärillään. Jo on ihmeelliseksi mennyt nykypäivänä tämä meno Suomessa. - sietääkö elämää
olla tosi kirjoitti:
tyhmä, mutta mun on todella vaikea ymmärtää, että ketä se haittaa, jos imetän vauvaa ravintolassa, eikä yhtään paljasta pintaa näy. Ravintolassa kannattaa keskittyä siihen omaan seuralaiseen, eikä kuikuilla viereisiin pöytiin.
Jokainen, jota tuo häiritsee, voisi itse miettiä silloin, kannattaako lähteä kotoaan laisinkaan jos ei siedä elämää ympärillään. Jo on ihmeelliseksi mennyt nykypäivänä tämä meno Suomessa.ympärillään vai ei.Oli kyse imettämisestä julkisella paikalla, jollaiseksi ravintolakin ymmärtääkseni luokitellaan..ei se ainakaan kenenkään olohuone ole;)
Miksi on niin vaikea ymmärtää että kaikki eivät kenties moista toimintaa "pidä soveliaana"?
Jokaisella on vapaus olla samaa mieltä, tai eri mieltä..
Omassa perheessä on omat 5 ja miehen 2 lasta...joten eiköhän sitä meillä ole keskivertoperhettä enemmän "elämää nähty";) - sinä, kun
sietääkö elämää kirjoitti:
ympärillään vai ei.Oli kyse imettämisestä julkisella paikalla, jollaiseksi ravintolakin ymmärtääkseni luokitellaan..ei se ainakaan kenenkään olohuone ole;)
Miksi on niin vaikea ymmärtää että kaikki eivät kenties moista toimintaa "pidä soveliaana"?
Jokaisella on vapaus olla samaa mieltä, tai eri mieltä..
Omassa perheessä on omat 5 ja miehen 2 lasta...joten eiköhän sitä meillä ole keskivertoperhettä enemmän "elämää nähty";)tunnut niin fiksu ja elämää nähnyt olevan, että mikä siitä imettämisestä tekee epäsoveliasta, jos ei edes ihoa näy? Haiskahtaa pahasti kaksinaismoralismilta.
- Oho kaikkea
sitä sattuu. Ei taida kaikki ihan elää sivystysvaltiossa. Kaikilla ihmisillä ei ole sivystystä ja tunneälyä. Täähän on syrjintää perkele kaskun eivät heittäneet koko ravintolaa pihalle... ainahan tekosyitä löytyy
- hyvähyvä
Taidamme ensi kerralla mennä rintavan emäntäni kanssa jumboon ostoksille ja syömään erääseen ravintolaan siellä. Kun olemme tilanneet huudan kuka mies haluaa tulla imemään tissiä täältä saisi mutta kun täällä ei saa imettää... kun tulee ulos lähdön aika niin ihan varmasti kaivan vauvan esiin ja emäntä alkaa imettämään soittakoot poliisit jos on pokkaa...
- ei tee suurta numeroa
Olen tästä asiasta kahta mieltä. Mielestäni on normaalia, että myös vauva syö ravintolassa. Miten äiti syötön 'hoitaa', on eri juttu.
Minua ja miestäni vastapäätä ravintolassa istui äiti lapsineen. Vauvaa hän alkoi syöttämään niin, että siitä tehtiin iso numero. Vaikka samaa sukupuolta olenkin, häiritsi minua paljaana oleva rinta (siis ei mitään harsoa tms ja paita niin ylös, että ihan turhaa). Naisen rinta on aina naisen rinta, enkä itsekään tule sitä esittelemään julkisesti jos mahdollisesti joskus imetän.
Mieheni syömistä se häiritsi sen verran, että hän poistui paikalta, vaikka täysi herrasmies onkin. Noloa kyllä, mutta ymmärrän sen.
Kadulla, puistossa yms näitä tilanteita ei edes huomaa, mutta ravintola on paikkana sellainen, jossa tulisi ottaa muut asiakkaat huomioon.
Ps. En ole kateellinen imettävän F-kupin rinnoille, eikä miestänikään ne kiinnostaneet.
- vastailija jatkaa..
Edelliseen vielä.. Koskaan ei ole ollut edes muotia, että kuljettaisiin rinnat paljaana, siis Paljaana. Vaikka avonaisia toppeja onkin. Mielestäni tähän keskusteluun on turha vetää napakoruja tai jenkkakahvoja, koska ne on ihan eri ruumiinosia. Vaikkei viimeinen ehkä kovin silmiä hivelevä olekaan.. :)
- pakko ruokkia
Minäkin imetän missä tarvitaan ja hyväksyn sen muiltakin. Sen voi tehdä huomaamattomastikin ja jos ravintolassa kääntyy vähän selin ja laittaa suojaa niin taatusti ei pitäs häiritä. Vauva ei aina syö silloin kun ollaan sopivassa paikassa ja takuulla en kesken ruoan lähde vessaa tms etsimään. Täytyypä välttää vauvan kanssa tuota ravintolaa.
- kulkemisesta
rinnat paljaana.
Sähän kuljet ihan aivotonna. - asiassa,.,..
kyllä vaan rinnat paljaana kulkeminen on tälläkin hetkellä muotia joidenkin kulttuurien ihmisten parissa ja ollut joskus suomessakin yleinen tapa.
mutta heki siitä kuitenkaan ollut kyse, vaan imetyksestä. - on ok.
asiassa,.,.. kirjoitti:
kyllä vaan rinnat paljaana kulkeminen on tälläkin hetkellä muotia joidenkin kulttuurien ihmisten parissa ja ollut joskus suomessakin yleinen tapa.
mutta heki siitä kuitenkaan ollut kyse, vaan imetyksestä.Rinta on paljaana, jos kuljet muuten vaan rinnat paljaana tai imetät rinnat paljaana. Vertauskuva. Onko se soveliasta vain viimeisessä tapauksessa? Imetetään vaan rauhassa, mutta jätetään esittelyt kotiin.
- lapsi,ja kaikkia
heitä imettänyt..mutta en koskaan julkisesti..koska eiköhän siinä pidä ottaa muutkin ihmiset huomioon.
Itse "lypsin"rintamaidon,jos oli menoja lähellä lapsen ruoka aikaa..ja annoin lapselle tuttipulloa.
Siten tilanne ei ollut kenelekkään kiusallinen.
Itseä on ainakin häirinnyt se, jos naapuripöydässä on nainen alkanut imettämään ja tehnyt sen vielä hyvin "irstaalla"tavalla.- huputti........
itse en imetä enää mutta mun puolesta saa imettää jos tekee sen sillai ettei se häiritse muita/liian paljastavasti. ja kun olen ravintolassa syömässä niin en todellakaan halua että naamani edessä joku alkaa kaivaa rintojaan esiin, lähtee ruokahalut iteltä ku joutuu kattoon toisen paljaita rintoja.
voisivat muutkin huomioida asian niin kuin sinä, jos on pakko sinne ravintolaan mennä vauvan kanssa niin lypsää sitä maitoa tuttipulloon ja antaa siitä sen maidon ravintolassa, ei varmasti häiritse muita. mutta valitettavasti kaikki eivät osaa ajatella muita kuin itseään - ...heru pumpulle,
huputti........ kirjoitti:
itse en imetä enää mutta mun puolesta saa imettää jos tekee sen sillai ettei se häiritse muita/liian paljastavasti. ja kun olen ravintolassa syömässä niin en todellakaan halua että naamani edessä joku alkaa kaivaa rintojaan esiin, lähtee ruokahalut iteltä ku joutuu kattoon toisen paljaita rintoja.
voisivat muutkin huomioida asian niin kuin sinä, jos on pakko sinne ravintolaan mennä vauvan kanssa niin lypsää sitä maitoa tuttipulloon ja antaa siitä sen maidon ravintolassa, ei varmasti häiritse muita. mutta valitettavasti kaikki eivät osaa ajatella muita kuin itseäänniin sitten on parempi jäädä kotiin neljän seinän sisälle?
Kyllä julkisesti voi imettää, niin ettei kukaan
edes huomaa, kun on hyvä imetyspaita ja vaikka huivi siinä suojana.
Ei tarvitse aina niitä suomalaisten rakastamia puklurättejä/kangasvaippoja
levitellä pitkin ja poikin.
Ponchot ovat myös käteviä vaatteita, kun sinne voi vauvan laittaa alle syömään.
Imetys on luonnollinen tapahtuma ja sen voi tehdä häveliäästi.
Yhteisön painostuksesta julkiseen pulloruokintaan siirtyminen,
imetyksen sijasta, taas kertoo vinoutuneesta asenteesta imetystä kohtaan yhteiskunnassamme. Kurjaa :-/ - edellinen
...heru pumpulle, kirjoitti:
niin sitten on parempi jäädä kotiin neljän seinän sisälle?
Kyllä julkisesti voi imettää, niin ettei kukaan
edes huomaa, kun on hyvä imetyspaita ja vaikka huivi siinä suojana.
Ei tarvitse aina niitä suomalaisten rakastamia puklurättejä/kangasvaippoja
levitellä pitkin ja poikin.
Ponchot ovat myös käteviä vaatteita, kun sinne voi vauvan laittaa alle syömään.
Imetys on luonnollinen tapahtuma ja sen voi tehdä häveliäästi.
Yhteisön painostuksesta julkiseen pulloruokintaan siirtyminen,
imetyksen sijasta, taas kertoo vinoutuneesta asenteesta imetystä kohtaan yhteiskunnassamme. Kurjaa :-/juuri sitä tarkoitin että mun puolesta saa imettää julkisilla paikoilla jos sen osaa tehdä viisaasti eli pitää vaikka sen huivin siinä edessä. itse kun olen törmännyt imettäjiin ravintoloissa jotka eivät mitenkään edes yritä peitellä rintojaan kun imettää, ja jos on isot rinnat niin se vauvan pää ei todellakaan pelkästään peitä rintoja. kyllä meni ruokahalut ja vaihdettiin ravintolaa äkkiä.
eli imettäminen on mun mielestä sallittua missä vain kunhan ei heitä niitä rintojaan siihen pöydälle. varsinkin ravintolassa olisi mukavaa jos imettäjät käyttäisivät vaikka sitä liinaa edessä ihan muita ajatellen. - Pihan vahvin
Mahtaako olla että imetyksen kieltänyt tarjoilija tai joku ärtynyt asiakas olisi kenties ollut itse hieman lättärintaisempi tai vaatimattomammin varusteltu ja häntä olisi saattanut ärsyttää nuoren äidin nätit nupukat. Kateus kun on meidän suomalaisten kansantauti.
Toki uskon että myös suomalaisten miesten kansantauti, valtava ylpeys, on ajanut isän, tuon alfauroksen, antamaan noottia koko ravintolalle, hyvä niin!
Jos imetyksen nähnyt ihminen pitää näkemäänsä irstaana tapahtumana niin olisiko ongelma hänen ja näin ollen hän se ongelma muille ihmisille ko ravintolassa. Mielestäni imetystä irstaana ja rivona tapahtumana katseleva ihminen olisi pitänyt poistaa ravintolasta samalla perusteella kuin jos aikuinen ihminen katselee pientä lasta ja pitää näkemäänsä irstaana.
Katseen voi pitää omalla lautasella tai omassa pöytäseurueessaan ja suotavaa olisi ettei kuikuiltaisi naapuripöydässä istuvan rintoja, varsinkin jos se tuntuu aiheuttavan vääristyneitä tuntemuksia katselijassa.
Kyseinen ravintola tulee kuulemaan tapahtumasta vielä :) - häveliäs
Pihan vahvin kirjoitti:
Mahtaako olla että imetyksen kieltänyt tarjoilija tai joku ärtynyt asiakas olisi kenties ollut itse hieman lättärintaisempi tai vaatimattomammin varusteltu ja häntä olisi saattanut ärsyttää nuoren äidin nätit nupukat. Kateus kun on meidän suomalaisten kansantauti.
Toki uskon että myös suomalaisten miesten kansantauti, valtava ylpeys, on ajanut isän, tuon alfauroksen, antamaan noottia koko ravintolalle, hyvä niin!
Jos imetyksen nähnyt ihminen pitää näkemäänsä irstaana tapahtumana niin olisiko ongelma hänen ja näin ollen hän se ongelma muille ihmisille ko ravintolassa. Mielestäni imetystä irstaana ja rivona tapahtumana katseleva ihminen olisi pitänyt poistaa ravintolasta samalla perusteella kuin jos aikuinen ihminen katselee pientä lasta ja pitää näkemäänsä irstaana.
Katseen voi pitää omalla lautasella tai omassa pöytäseurueessaan ja suotavaa olisi ettei kuikuiltaisi naapuripöydässä istuvan rintoja, varsinkin jos se tuntuu aiheuttavan vääristyneitä tuntemuksia katselijassa.
Kyseinen ravintola tulee kuulemaan tapahtumasta vielä :)Itseäni ei haittaa jos jollakulla imettäessä näkyy, se tuntuu kiusalliselta jos itsellä näkyisi. Mutta kun on paitaa ja huivia jne jolla suojata niin saakoon vauvakin ruokaa siellä missä tarvitsee. Yleensä tulee keskityttyä omaan ruokaan ja lapseen eikä kuikuiltua muiden tekemisiä.
- voi ottaa huomioon..
Pihan vahvin kirjoitti:
Kyseinen ravintola tulee kuulemaan tapahtumasta vielä :)Pakko on edelliseen vastata :) Kesällä olin terassilla kahvilla. Sitten aidan toiselle puolelle tuli yksi laitapuolen kulkija ja alkoi lorottamaan kadulle. Niin, eihän sitä tarvitse katsoa, jatkaa vain kahvin nauttimista. Ikävä kyllä, kun tilanteen tiedostaa, ei kahvikaan enää maistu. Tätä en vertaa imettämisen tärkeyteen, vaan asiana olla huomioimatta ympärillä tapahtuvia asioita.
Kateudesta paljon puhutaan, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Hyvä on ottaa muut ihmiset huomioon, varsinkin ravintolassa. Tämän vuoksi ymmärrän ravintolan ohjeistusta. - Pihan vahvin
voi ottaa huomioon.. kirjoitti:
Pakko on edelliseen vastata :) Kesällä olin terassilla kahvilla. Sitten aidan toiselle puolelle tuli yksi laitapuolen kulkija ja alkoi lorottamaan kadulle. Niin, eihän sitä tarvitse katsoa, jatkaa vain kahvin nauttimista. Ikävä kyllä, kun tilanteen tiedostaa, ei kahvikaan enää maistu. Tätä en vertaa imettämisen tärkeyteen, vaan asiana olla huomioimatta ympärillä tapahtuvia asioita.
Kateudesta paljon puhutaan, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
Hyvä on ottaa muut ihmiset huomioon, varsinkin ravintolassa. Tämän vuoksi ymmärrän ravintolan ohjeistusta.Olen täysin samaa mieltä nimim. Muutkin ihmiset kanssa. Hieno näkökulma ja vertaus asiaan :)
Omakin kahvi olkaa olla kitkerää juotavaa jos vieressä kuseksii joku, olkoon laitapuolen kulkija tai Tallinnan matkasta juopunut akateemisesti koulutettu henkilö.
Valtavan hyvä näkökulma tuohon imetykseen ravintolassa ja varsinki kun kyseessä on Jumbo, paikka jota oikein mainostetaan perheiden ostosparatiisina.
Eikö olekin synkkää että ko ravintolaan eksyy hyväuskoiset mainonnan uhreiksi joutuneet
imetysikäisten lasten perheet. Joku kieltomerkki sinne pitäisi saada ja ehdotan jotain esteitä ettei pääsisi rattaiden kanssa lähellekään koko paikkaa.
Koko Jumbo lapsivapaaksi paikaksi ettei mene meillä herkillä pervoilla soppa väärään kurkkuun!
Mutta mutta, kuten totesin, samaa mieltä olen, kuseksia ei saa tämänkään ravintolan lattioille, siitä häiriintyy kanssa ihmiset.
Sen verran hienompi ravintolakin on kyseessä :) - ei mitään
Pihan vahvin kirjoitti:
Kyseinen ravintola tulee kuulemaan tapahtumasta vielä :)lisättävää. näin on edellinen!
- kuinkahan
Pisti silmään tuo termisi "irstaalla tavalla"..
Miten niin luonnollista ja perustavanlaatuista toimenpidettä kuin lapsen ruokkiminen imettämällä voi olla irstasta??
Käyttämäsi termi liitetään yleensä läheisesti pornografiaan. Tuskinpa siitä voi edes puhua saman päivän aikana ravintolassa imettämisen kanssa. - Nimetön
voi ottaa huomioon.. kirjoitti:
Pakko on edelliseen vastata :) Kesällä olin terassilla kahvilla. Sitten aidan toiselle puolelle tuli yksi laitapuolen kulkija ja alkoi lorottamaan kadulle. Niin, eihän sitä tarvitse katsoa, jatkaa vain kahvin nauttimista. Ikävä kyllä, kun tilanteen tiedostaa, ei kahvikaan enää maistu. Tätä en vertaa imettämisen tärkeyteen, vaan asiana olla huomioimatta ympärillä tapahtuvia asioita.
Hyvä on ottaa muut ihmiset huomioon, varsinkin ravintolassa. Tämän vuoksi ymmärrän ravintolan ohjeistusta.Kadulla kuseminen ja vauvan rintaruokinta ovat aivan eri kaliiperin asioita!!
Voihan niitä ylilyöntejäkin olla toki imettävillä naisilla, mutta pääsääntöisesti luulen että hetket ravintoloissa ovat harvinaisuuksia pienten vauvojen äidellä ja moni ajattelemattomuus selittyy syvällä väsymyksellä. Ja luulen että keskimäärin pienten lasten äidit eivät ehdi paljoa ajattelemaan itseään ja sitä miltä tilanteet ulkopuolelta näyttävät kun ovat siinä lastensa tarpeiden keskiössä.
Minua ei kenenkään imetys häiritse. - Äly hoi...
Nimetön kirjoitti:
Kadulla kuseminen ja vauvan rintaruokinta ovat aivan eri kaliiperin asioita!!
Voihan niitä ylilyöntejäkin olla toki imettävillä naisilla, mutta pääsääntöisesti luulen että hetket ravintoloissa ovat harvinaisuuksia pienten vauvojen äidellä ja moni ajattelemattomuus selittyy syvällä väsymyksellä. Ja luulen että keskimäärin pienten lasten äidit eivät ehdi paljoa ajattelemaan itseään ja sitä miltä tilanteet ulkopuolelta näyttävät kun ovat siinä lastensa tarpeiden keskiössä.
Minua ei kenenkään imetys häiritse."Kadulla kuseminen ja vauvan rintaruokinta ovat aivan eri kaliiperin asioita!! "
Eihän kirjoittaja niitä toisiinsa verrannutkaan vaan puhui kyvystä olla huomioimatta asioita/olla välittämättä niistä.
Sisälukutaitoa pliis.... - joten jotain siis
Pihan vahvin kirjoitti:
Kyseinen ravintola tulee kuulemaan tapahtumasta vielä :)imetyksestä tiedän,koska kaikkia heitä olen imettänyt!
Yhä edelleen olen sitä mieltä, että äidin ja lapsen yhteinen hetki l. imetys on hyvin intiimi..joka tulisi huomioida siten, ettei lähde imetyksen aikoihin ravintolaan..tai sitten todellakin lypsää maidon pulloon, ja antaa sen pulloon lypsetyn maidon kun lapselle tulee nälkä.
Mielestäni minulla on oikeus mennä ravintolaan nauttimaan hyvästä ruuasta, hyvässä seurassa,ilman että tarvitsee nähdä imetys tilannetta vastapäisessä pöydässä.
En ole kateellinen kenenkään toisen "rinnoille",omani ovat riittävän isot ja kiinteät.
On vain oikeus ja kohtuus se, että sen kerran kun pääsen mieheni kanssa ravintolaan syömään, saan nauttia siitä hetkestä.Eikä se ole nautinto, jos em. imetystilanne on vastapäisessä pöydässä! - valitettavasti.
kuinkahan kirjoitti:
Pisti silmään tuo termisi "irstaalla tavalla"..
Miten niin luonnollista ja perustavanlaatuista toimenpidettä kuin lapsen ruokkiminen imettämällä voi olla irstasta??
Käyttämäsi termi liitetään yleensä läheisesti pornografiaan. Tuskinpa siitä voi edes puhua saman päivän aikana ravintolassa imettämisen kanssa.On asioita, joita voi tehdä myös hienotunteisesti..muita lähellä olevia häiritsemättä.
Jos tissi vedetään esille roisilla tavalla, ikäänkuin haluttaisi näyttää että "katsokaa minulla on tällainen"..se ei ole luonnollista, eikä hyvien tapojen mukaistakaan.
"Käyttämäni termi käytetään tilanteessa, joka ei näytä luonnolliselta..tilanteessa joka ei näytä normaalilta".
Jos rinta ei ole sinun mielestäsi eroottinen?Niin mikähän se silloin on??
Samahan se olisi, jos mies alkaisi esitellä sukukalleuksiaan viereisessä pöydässä...esittelisi, että "täältä se minun siittiöni lensi..ja tuossa on nyt tulos"..ja osottaisi vieressä imettävää naishenkilöä;) - jo liian paksua!
valitettavasti. kirjoitti:
On asioita, joita voi tehdä myös hienotunteisesti..muita lähellä olevia häiritsemättä.
Jos tissi vedetään esille roisilla tavalla, ikäänkuin haluttaisi näyttää että "katsokaa minulla on tällainen"..se ei ole luonnollista, eikä hyvien tapojen mukaistakaan.
"Käyttämäni termi käytetään tilanteessa, joka ei näytä luonnolliselta..tilanteessa joka ei näytä normaalilta".
Jos rinta ei ole sinun mielestäsi eroottinen?Niin mikähän se silloin on??
Samahan se olisi, jos mies alkaisi esitellä sukukalleuksiaan viereisessä pöydässä...esittelisi, että "täältä se minun siittiöni lensi..ja tuossa on nyt tulos"..ja osottaisi vieressä imettävää naishenkilöä;)Roisilla tavalla imetystä aloitettaessa rinnan ulosveto.. Öööh.. Jep. Johan siihen tarvitaan taustamusiikkia ja muukin stippiesitys jos sen roisiksi koet!!
Ja normaalina heteroseksuaalina en pidä imettävän naisen rinnan vilahtamista eroottisena. Voisiko mikään olla vähemmän eroottista?? Lapsi saa tarvitsemaansa ravintoa äidiltään. EROOTTISTA???? Pervothan on aina saaneet kiksinsä jostain aivan kummallisista jutuista..
Jos vertaat tapahtumaa miehen lerssinesittelyyn ravintolapöydässä, niin kovasti kiero olet, ei voi muuta todeta! Hakeutuisin hoitoon, teinipoika! - kenellähän tarkoitit..
jo liian paksua! kirjoitti:
Roisilla tavalla imetystä aloitettaessa rinnan ulosveto.. Öööh.. Jep. Johan siihen tarvitaan taustamusiikkia ja muukin stippiesitys jos sen roisiksi koet!!
Ja normaalina heteroseksuaalina en pidä imettävän naisen rinnan vilahtamista eroottisena. Voisiko mikään olla vähemmän eroottista?? Lapsi saa tarvitsemaansa ravintoa äidiltään. EROOTTISTA???? Pervothan on aina saaneet kiksinsä jostain aivan kummallisista jutuista..
Jos vertaat tapahtumaa miehen lerssinesittelyyn ravintolapöydässä, niin kovasti kiero olet, ei voi muuta todeta! Hakeutuisin hoitoon, teinipoika!ja ketä, kun teinipojaksi nimittelit?
Kyllä tässä on aikuinen ihminen jolle luonto on luonut naisen vartalon, ja paljon lapsia lisänä.
Omat poikani ovat jo teini iässä eivätkä silti koskaan sortuisi moiseen kirjoitus tyylin..jollaista sinä teet.
Jollei hyväksy muiden vastauksia..ei kannata ehkä tällaiselle foorumille edes kirjoittaa. - kun et ymmärtänyt..
kenellähän tarkoitit.. kirjoitti:
ja ketä, kun teinipojaksi nimittelit?
Kyllä tässä on aikuinen ihminen jolle luonto on luonut naisen vartalon, ja paljon lapsia lisänä.
Omat poikani ovat jo teini iässä eivätkä silti koskaan sortuisi moiseen kirjoitus tyylin..jollaista sinä teet.
Jollei hyväksy muiden vastauksia..ei kannata ehkä tällaiselle foorumille edes kirjoittaa.Omaa tekstiäsi lainaten:
"Samahan se olisi, jos mies alkaisi esitellä sukukalleuksiaan viereisessä pöydässä...esittelisi, että "täältä se minun siittiöni lensi..ja tuossa on nyt tulos"..ja osottaisi vieressä imettävää naishenkilöä;)"
Aika vaikeaa on kuvitella sinua aikuiseksi naiseksi, joka on itse joskus imettänyt. - keskittyä
joten jotain siis kirjoitti:
imetyksestä tiedän,koska kaikkia heitä olen imettänyt!
Yhä edelleen olen sitä mieltä, että äidin ja lapsen yhteinen hetki l. imetys on hyvin intiimi..joka tulisi huomioida siten, ettei lähde imetyksen aikoihin ravintolaan..tai sitten todellakin lypsää maidon pulloon, ja antaa sen pulloon lypsetyn maidon kun lapselle tulee nälkä.
Mielestäni minulla on oikeus mennä ravintolaan nauttimaan hyvästä ruuasta, hyvässä seurassa,ilman että tarvitsee nähdä imetys tilannetta vastapäisessä pöydässä.
En ole kateellinen kenenkään toisen "rinnoille",omani ovat riittävän isot ja kiinteät.
On vain oikeus ja kohtuus se, että sen kerran kun pääsen mieheni kanssa ravintolaan syömään, saan nauttia siitä hetkestä.Eikä se ole nautinto, jos em. imetystilanne on vastapäisessä pöydässä!siihen mieheen, jos kerran niin harvinaista herkkua on tuo kahdenkeskinen ravintolointi? On epäkohteliasta tuijotella muiden tekemisiä muutenkin.
- hin vittuillen? "Äly h...
Äly hoi... kirjoitti:
"Kadulla kuseminen ja vauvan rintaruokinta ovat aivan eri kaliiperin asioita!! "
Eihän kirjoittaja niitä toisiinsa verrannutkaan vaan puhui kyvystä olla huomioimatta asioita/olla välittämättä niistä.
Sisälukutaitoa pliis....Ymmärsin kyllä että vertaus ei ollut avoimesti tarkoitettu rinnastamaan kadulla kuseskelua ja julkista imetystä. Mutta ei siitä silti tarvitse edes piiloviestiä etsiä kun tuli asinomaisella mieleen juuri kuseminen kadulla tästä keskustelusta imetykseen liittyen! Että pidä "äly hoit" ja sisälukutaidottomuudet vaan itselläsi.
- touhuja katsele...
keskittyä kirjoitti:
siihen mieheen, jos kerran niin harvinaista herkkua on tuo kahdenkeskinen ravintolointi? On epäkohteliasta tuijotella muiden tekemisiä muutenkin.
jolleivät itseään vasiten tyrkytä.
On vain epäkohteliasta imettää lasta ravintolassa,johon muut ovat tulleet viihtymään ilman lapsia.
Tokihan minä ennemmin mieheni kauniita silmiä katselenkin..kuin jotain vierasta naista tai lasta.
- lähditte kaikki
ravintolasta. Kyllä ruokapaikassa pitää saada syödä myös vauvojen.
Ihmettelen, miten tuntuu, että tällä palstalla niin monet näkevät kaikkialla ympärillään irstaasti imetteleviä naisia pilvin pimein. Jonkun ketjun olen aiheesta lukenut ja aina sama juttu. Vaikka kuinka mietin, niin yhden ainoan kerran muistan nähneeni jonkun imettäneen ravintolassa (siis jonkun muun kuin itseni tai oman pöytäseurueen jäsenen). Muualla en muista julkisesti imetystä nähneeni. Olen asunut monella paikkakunnalla ja liikkunut mielestäni kohtuullisen paljon, joten luulisi, että olisin muidenkin nähnyt imettävän, jos sellainen kaiken paljastava julki-imettäminen niin yleistä on kuin täällä annetaan ymmärtää.
Itse olen imettänyt lastani suunnilleen missä vain on tarve ollut. Mielestäni imettävällä äidillä on yhtäläinen oikeus liikkua julkisilla paikoilla ja myös hoitaa vauvaansa parhaalla mahdollisella tavalla. Maidon lypsäminen pulloon etukäteen ei täytä lähellekään samaa hygieniaa kuin imettäminen, joten sitä ei sen takia voi pitää yhtä hyvänä vaihtoehtona. Lisäksi se on hankalaa, maitoa on vaikea pitää sopivan lämpöisenä, se ei säily kovin pitkään ja sitä voi olla vaikea varata aina juuri oikea määrä mukaan. Kaikilla ei välttämättä heru lypsyllä samoin kuin imettäessä. Vessassa imettäminen on myös erittäin kyseenalaista jo ihan hygieniasyistä. Ja mielestäni esimerkiksi ravintolassa ei ole reilua vaatia yhtä seurueen jäsentä olemaan vauvan kanssa vessassa muiden syödessä ja sitten hotkimaan jäähtyneen ruokansa kun ehtii.
Mutta kertokaa nyt, miten te huomaatte jonkun viereisissä pöydissä istuvan imettävän. Onko tapananne kurkkia toisten pöytiin ja vielä sinne pöydän taakse, että huomaatte varmasti, jos siellä yritetään piilotella jotain? Yleensä kun ajattelee, kuinka vähän nykysuomessa imetetään ja heistäkin näemmä osa tekee sen vain suljettujen ovien takana, niin miten niitä julkisesti imettäviä on niin kauheasti näkyvillä. Itse väitän, ettei kukaan ulkopuolinen ole voinut koskaan vahingossakaan nähdä tissejäni, vaikka olen imettänyt aina tarvittaessa.
Eli näkyykö imettäjiä viikoittain, kuukausittain vai vuosittain? Vai oletteko nähneet koskaan, mutta kuvittelette vain sen olevan ikävän näköistä? Itse olen siis nähnyt kerran ja esikoiseni on nyt 10-vuotias, joten siitä asti olen ainakin luullakseni rekisteröinyt imetyshavaintoni.- on edelleen ok :)
Niin, miten onkin tapana suurennella asioita. Olen lukenut tämän palstan, eikä kukaan kerro nähneensä pilvin pimein imettäviä äitejä ympärillä. Itse kerroin nähneeni KERRAN RAVINTOLASSA (ja pari muualla) tapauksen, jonka en halua toistuvan. Huomaamattomasti imettävät eivät kiinnitä huomiotani, joten niiden määrästä en osaa sanoa. Ystäväni imettävät minun läsnäollessani, mutta sekään ei liity tähän (kotona tosin). Tässä on osaltani ollut aiheena räikeästi tapahtuva ja turha imetysshow, joka mielestäni ei kuulu ravintolaan tms.
Kukaan ei ole kieltänyt lasta syömästä tai lapsiperheitä liikkumasta julkisilla paikoilla. Haloo.. Outoa, että laitetaan sanat toisen suuhun ja sitten siitä suututaan itse!
- olga 13
Hyvä että asia on herättänyt keskustelua. Mukava on ollut saada sympatiaa asian vuoksi. Itsellä kun oli tuon tapahtuman jälkeen aika epävarma ja nolo olo. Tuntui että minä olen tehnyt jotain todella väärää. Me siis poistuimme ystäväni kanssa samantien paikalta. Sinne jäi meidänkin ruoat ;)
Tuntuu että imetys on ihmisille edelleen tabu, tapahtui se missä tahansa. Sehän on maailman luonnollisin asia. Jostain syystä siihen jotkut tuntuu liittävän seksin. Siinähän vaan vauva ruokailee. Ja minusta on mukava ottaa jo vauvana lapsi mukaan aikuisten ruokailuhetkeen.
Enkä halua syöttää vauvaa jossain invavessassa, joita aika usein hoitohuoneet ovat. Minusta invavessa tulee jättää niiden käyttöön, jotka sitä todella tarvitsevat.- outoameininkiä
Kaikkea sitä sattuukin kaskun eivät soittaneet Carla Del pontelle ja vetäneet teitä oikeuteen sen verran perverssistä toiminnasta oli kysymys että olihan tämä suorastaan rikos ihmisyyttä vastaan.
Varo ettet saa haastetta Haagiin mahtaa olla rikollinen olo? - ravintola
En voi kuin ihmetellä Teitä on kohdeltu kuin karjaa. Mutta täytyy nostaa hattua ravintolalle jonka henkilökunta on erittäin vartalon myötäisissä vaatteissa töissä. Niistähän taitaa näkyä kaikki muu läpi paitsi tuhkaluukku?
Tämä jos joku on alkoholin ja ruuan mainostamista sekstisillä arvoilla saattaa olla että, tuotevalvontakeskuksella olisi sanansa sanottavana.
Olisit kysynyt ketä haittaa ja tarjonnut tissiä sille joka ei ollut lapsena saanut tissiä... - vaikea ajatella siten,
että tuo imetystilanne voi todellakin olla muita häiritsevää?
Eikö olisi ollut helpompaa lypsää maito valmiiksi pulloon?
Ihmettelen tuota lausettasi"Ja minusta on mukava ottaa jo vauvana lapsi mukaan aikuisten ruokailuhetkeen".Eikö teillä sellaisia yhteisiä ruokailuhetkiä kotona jo ole? - .........
vaikea ajatella siten, kirjoitti:
että tuo imetystilanne voi todellakin olla muita häiritsevää?
Eikö olisi ollut helpompaa lypsää maito valmiiksi pulloon?
Ihmettelen tuota lausettasi"Ja minusta on mukava ottaa jo vauvana lapsi mukaan aikuisten ruokailuhetkeen".Eikö teillä sellaisia yhteisiä ruokailuhetkiä kotona jo ole?Joo,o...kyllähän vaikka pullosta maitoa antaisin, kun sinne jotain saisin. Kun ei heru niin ei heru ja pakko imettää. Täytyykin jatkossa ottaa korvike mukaan ja antaa rinnan sijaan niin ei häiritä ketään...
- jolla paineita
......... kirjoitti:
Joo,o...kyllähän vaikka pullosta maitoa antaisin, kun sinne jotain saisin. Kun ei heru niin ei heru ja pakko imettää. Täytyykin jatkossa ottaa korvike mukaan ja antaa rinnan sijaan niin ei häiritä ketään...
imetyksestä??
Kun maito nousee imetyksen aikana rintoihin,niin kyllä sen saa myös rintapumpulla nousemaan..imu on siinä jopa paljon voimakkaampi kuin lapsi rintaa imisi.
Pumppuja on saatavana käsikäyttöisinä, sekä moottorilla toimivana.Ehkä se maito lähtisi silloin jopa paremmin "nousemaankin".
Ymmärrän, että lapsen kanssa haluaa kulkea ja käydä paikoissa joissa kävi ennen lapsen saamistakin.
Kuitenkin oli kyse vain imetyksestä julkisessa paikassa...ei siitä etteikö lapsia saisi elämässä näkyä. - ei heru
jolla paineita kirjoitti:
imetyksestä??
Kun maito nousee imetyksen aikana rintoihin,niin kyllä sen saa myös rintapumpulla nousemaan..imu on siinä jopa paljon voimakkaampi kuin lapsi rintaa imisi.
Pumppuja on saatavana käsikäyttöisinä, sekä moottorilla toimivana.Ehkä se maito lähtisi silloin jopa paremmin "nousemaankin".
Ymmärrän, että lapsen kanssa haluaa kulkea ja käydä paikoissa joissa kävi ennen lapsen saamistakin.
Kuitenkin oli kyse vain imetyksestä julkisessa paikassa...ei siitä etteikö lapsia saisi elämässä näkyä.En ole nuori ja imetykseni on pelannut nyt 2kk..mutta pumpulle ei heru. En ole ainoa sitä lajia. Alusta asti on kaikin keinoin koetettu ja tulos olematon vaikka vauva saa tarpeekseen. Vauva syö 2-3h välein, ja tarkkaan ei voi ennakoida. Pitänee ravintoloiden oville laittaa merkintä imetyksen sallimisesta niin kaikki voivat valita sopivan.
- Saara 31
jolla paineita kirjoitti:
imetyksestä??
Kuitenkin oli kyse vain imetyksestä julkisessa paikassa...ei siitä etteikö lapsia saisi elämässä näkyä.Täällä myös yksi jolla ei heru pumpulle yhtään. Lapsi ei myöskään huoli pulloa, joten muutama sentti tissiä vilahtaa välillä melkein missä vaan. En voi lukittautua kotiin lapsen kanssa vuodeksi.
Oma kokemukseni on, että ihmiset kiinnittävät enemmän huomiota itkevään lapseen kuin imettämiseen. Normaalit ihmiset kääntävät hienotunteisesti katseensa syrjään kun alan kaivella imetyspaitaa. Sitten on myös näitä "pervoja" jotka tulevat oikein varta vasten katsomaan lähempää imetystä.
- hämmästytttää
...maailmassa monta on ihmeellistä asiaa se hämmästtyttää kummastuttaa pientä kulkijaa...
- äiti =)
...sitä mieltä, että voi aivan hyvin imettää vaikka julkisilla, jos peittää "tavaransa" niin, ettei kukaan näe niitä. Aivan eriasia imettää tissit esillä, kuin peittää kaikki esim.linalla yms. Sehän on vain, kuin pitäisi lastaan sylissä....
- vaaan....
jos se imetyksesi häiritsi muita asiakkaita ja he valittivat hemkilökunnalle, on henkilökunnalla oikeus pyytää poistumaan ravintolasta. siis näin se menee todellakin. mutta omasta mielestäni jos joku on valittanut että se häiritsee olisivat voineet vain sanoa asiasta sinulle että jos peittäisit sen imetyksen, huonosti kirjotettu lause mutta siis että laitaisit vaikka liinan siihen päälle ettei kukaan näe imetystäsi. varsinkin ku kyseessä on perheravintola niin kyllä pitäisi vain sanoa asiasta ja pyytää enemmän peittelemään imetystä kuin heittää pihalle sen takia.
oothan laittanu palautetta sinne?? käy laittamassa tai sit menet sinne ravintolaan käymään ja pyydät puhua paikan pääjehun kanssa asiasta.- ..........
Syöttekö te aina kellon mukaan ja ennakoiden jotka sanotte että vauva syököön ennen ravintolaan menoa? Se oiskin helppoa kun se aina söisi silloin kun minä haluan, mutta mutta....se on vauva joka vaatii ruokaa silloin kun vaatii ja joskus on syötettävä siellä missä sattuu olemaan.
- ,mn vm,.
.......... kirjoitti:
Syöttekö te aina kellon mukaan ja ennakoiden jotka sanotte että vauva syököön ennen ravintolaan menoa? Se oiskin helppoa kun se aina söisi silloin kun minä haluan, mutta mutta....se on vauva joka vaatii ruokaa silloin kun vaatii ja joskus on syötettävä siellä missä sattuu olemaan.
enpä voi sille mitään että tiedän että tytöllä on 3tunnin välein nälkä ja osaan sijoittaa menot sen mukaan :) tiedän että kaikilla ei näin ole mutta meillä on joten se siitä minun osaltani. tiedän että jos syötän tytön klo.13 niin seuraava syönti on klo 16.00 ja on 3tuntia aikaa käydä syömässä tai tehdä jotain muuta.
- ettei lasta pidä
,mn vm,. kirjoitti:
enpä voi sille mitään että tiedän että tytöllä on 3tunnin välein nälkä ja osaan sijoittaa menot sen mukaan :) tiedän että kaikilla ei näin ole mutta meillä on joten se siitä minun osaltani. tiedän että jos syötän tytön klo.13 niin seuraava syönti on klo 16.00 ja on 3tuntia aikaa käydä syömässä tai tehdä jotain muuta.
"totuttaa" siihen että jatkuvasti maitoa on tarjolla...itsellä oli nuorimmainen jatkuvasti rinnoilla(1-2 tunnin välein), ja olin ihan lopussa...Neuvolan täti neuvoi pitämään 3- 4 tunnin taukoja imetyksestä..ja jopa auttoi,lapsi ja itsekin voin paremmin.Loppui samalla vauvan vatsan kipristelytkin.
Se oli kuulema lohtu syömistä..kun vauva ei suostunut tuttia imemään lainkaan. - Tisu
No nyt keksin: Joku perheenisi on silmäillyt sinua ilmeisen pitkään ja vaimokos siitä närkästymään. Näinhän se yleensä menee. Naisen kosto on kamala!!
- imetys
ettei lasta pidä kirjoitti:
"totuttaa" siihen että jatkuvasti maitoa on tarjolla...itsellä oli nuorimmainen jatkuvasti rinnoilla(1-2 tunnin välein), ja olin ihan lopussa...Neuvolan täti neuvoi pitämään 3- 4 tunnin taukoja imetyksestä..ja jopa auttoi,lapsi ja itsekin voin paremmin.Loppui samalla vauvan vatsan kipristelytkin.
Se oli kuulema lohtu syömistä..kun vauva ei suostunut tuttia imemään lainkaan.on sitä, että annetaan lapselle tissiä kun se sitä haluaa. mummoni neuvoi, että hän on aina lykännyt vaan tissin suuhun kun vauva on kitissy ja tyytyväinen on ollut sen jälkeen. mummollani 9 lasta, että uskon hänen tietävän jotain. itse teen samoin lapseni kanssa ja on hyvin tyytyväinen lapsi, vatsavaivoja ei juurikaan ole (2,5kk).
mutta tätä kai kahta koulukuntaa, kellon mukaan ruokaa lapselleen antavat ja ne jotka antavat lapselle ruokaa kun on nälkä, eikä kellon sanelemana.
kommentti alkuperäiseen. totta hitossa vauvaa pitää saada imettää myös ravintolassa, kunhan ei tee siitä suurta esittitelyshowta. - ei myöskään
ettei lasta pidä kirjoitti:
Se oli kuulema lohtu syömistä..kun vauva ei suostunut tuttia imemään lainkaan.ymmärretty, että äidinmaito on koostumukseltaan täysin erilaista kuin lehmänmaito. Äidinmaito sulaa vauvan vatsasta jopa 20 minuutissa. Ja eroa on myöskin äitien välillä. Joidenkin äitien täytyy imettää tiheämpään, että maidontuotanto pysyy käynnissä. Missään neuvolassa ei enää nykypäivänä pitäisi opettaa imetyksen aikatauluttamista.
Lapsentahtisesti imetetty vauva ei myöskään tarvitse tuttia. Ja imetys on vauvalle aina myös "lohtusyömistä".
- kohta taas pikkuvauvan imet...
Välillä tuntuu ettei näillä joillain lapsia olekaan. Mitenkään muuten en voi käsittää näitä "eikö olisi helpompaa lypsää pulloon ja antaa siitä" -kommentteja.
Mikäs sen helpompaa kuin ottaa lapsi syliin ja antaa rintaa? Verrattuna siihen että lypsäisi etukäteen ennen liikkeelle lähtöä (missä sen sitten säilyttäisi tuntikausiakin ja lämmittäisi?) tai menisi (minne???) lypsämään kun lapsen tulee nälkä. Eikä rinnat imetyksen alussa edes tuommoisesta tykkää että ensin lypsetään kaikki mitä irtoaa ja sitten ollaan tunteja imettämättä. Ja sitten tulisi pumpun ja pullojen pesut ja keittelyt päälle. Itse olen ihan onnistuneesti imettänyt 2 vuotta, enkä silti ole ikinä herunut pumpulle. Niin se vaan voi olla. Eikä esikoinen suostunut pullosta juomaankaan, joten ihan mahdottomuus tuollainen toiminta olisi itselle ollut. Sitäpaitsi paljon vähemmän muut paikallaolijat häiriintyivät kun pystyin lapsen syöttämään jo ennenkuin itku alkoi. Toisin olisi ollut jos olisi pitänyt ruveta pulloja kaivamaan ja lämmittämään.
En aio seuraavankaan lapsen kanssa suunnitella liikkeelläoloa sen mukaan koska lapselle ehkä tulee nälkä, vaan kaupungilla ollaan niin pitkään kun on tarve ja lapsi syö rintaa silloin kun on nälkä. Ravintoloissa ja kahviloissa olen usein imettänyt ja aion imettää vastaisuudessakin. Ilmeisesti kuitenkin osaan tehdä sen varsin huomaamattomasti, kun yleensä pöydän toisella puolella istuvakaan ei imetystä huomaa ennenkuin ehkä silloin kun alan röyhtäyttää lasta :) - ievaliisa
Olen jo kahden lapsen mummo ja sen ikäinen, että olen nähnyt ajan jolloin mikään ei ollut sopivaa. Onneksi noista ajoista on päästy (kuka on päässyt) ja nyt ovat vauvat ja vaaritkin yleensä tervetulleita ravintolaan. Aivan luonnollinen asiahan se on jos äiti imettää nälkäistä lastaan ravintolassa. Minusta taas on häiritsevää se kun tarjoilijat juoksevat napa paljaana asiakkaita palvellessaan. Syotä vaan "Olga" lastasi ravintolassa vastakin.
- Saara
Ehdotan, että Jumbon Fonda del sol boikottiin moisen kohtelun vuoksi.
- vastailee..
ja väsynyt semmonen jotenka ei nyt kiinnitetä huomiota mahdollisiin kirjotusvirheisiin tai lauseen tyhmään kokoamiseen *hehe*. Itse imetän missä kehtaan ja missä tarvitaan. Jos ravintolassa niin menee vain laitapöytiin selkä muihin päin jos mahollista? samaltahan se ruoka sielläki maistuu. Jos ei mahdollista niin liinaa tai huivia suojaksi, ei ketään luulis haittaavan. :) Leikkipuistossakin imetetty, ei todellakaan lapsen nälkä kato paikkaa...
- äippä
oma äitini sanoi,kun olimme hautajaisiin menossa,että ota pullomaitoa mukaan,niin mä sanoin että tottakai imetän helpompaahan se on,kun etsiä mikroa siellä jne...oli ilmeisesti sitä mieltä,että hautajaisissa ei saa imettää...
- imetän silloin kun tarvii
Törkeää kohtelua olet saanut osaksesi. Minua ihan pöyristyttää, miten jotkut suhtautuvat yleisellä paikalla imettäviin. Kyllä niitä "roisilla" tavalla imettäviä on kuitenkin todella harvassa, eikä kovin moni ole taatusti edes nähnyht, että joku imettää jotenkin epäsopivalla tavalla. Kyllä jokainen normaali nainen haluaa hoitaa asian mahdollisimman huomaamatta, ei niin, että tissiä jotenkin esiteltäisiin.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että vauvallakin on oikeus syödä silloin kun nälkä on ja missä tahansa lähestulkoon. Ja jos vauva on rintaruokinnalla, ei ole mitään järkevää syytä sitä varten antaa korviketta, että on ravintolassa syömässä. Kaikki vauvat ei edes huoli pulloa, kuten minun toinen lapseni. ihan sama, onko pullossa omaa vai kaupan maitoa. Ja minäkään en heru pumpulle kuin muutamia tippoja. Kolme kuukautta sain pumpattua, kun yritin opettaa vauvalle pulloakin, ei oppinut ja en enää kokeillut pumpatakaan, nyt kun kokeilin, ei enää tullut kun heruminen ei käynnisty kuin vauvalle. Minulla siis kaksi vaihtoehtoa, olla kotona neljän seinän sisällä kuukausia, tai imettää jos olen kahvilassa, ravintolassa...
Pari kertaa olen kahvilassa imettänyt, ravintolassa kerran. Olen tehnyt sen mahdollisimman huomaamattomasti, eikä ole tullut onneksi pahoja katseita. Jos joku ravintola haluaa rajata imettävät äidit ja vauvat pois asiakkaistaan, tulisi siitä ilmoittaa oven ulkopuolella, kuten ikärajoistakin, jotta tietää ettei sinne sitten mene. Mutta tuo on kuitenkin ahdasmielisyyttä ja syrjintää.
Olispa jouluostosten tekokin jäänyt tänä vuonna väliin, jos en olisi kahvilassa imettänyt. Vaikka kuinka syötän ennen lähtöä kotona, voi reissu venähtää pitemmäksi kuin syöttöväli.
Mutta ei hätää, onneksi ongelma on niillä henkilöillä, joita imetyksen näkeminen haittaa. Jos joku näkee vauvan syöttämisessä jotain rivoa, seksuaalista tai muuten sopimatonta, kuten tälläkin palstalla moni näkee, niin kannattaa ihmeessä ryhtyä miettimään, mistä moinen asia maailman luonnollisinta asiaa kohtaan johtuu. Erityisesti ihmetyttää tämä asennen naisilla, jotka itsekin ovat imettäneet. Kummallista ahdasmielisyyttä. Jos joku minulle tulisi asiasta huomauttamaan, sanoisin kyllä takaisin ja rumemmin. Jos ajettaisi ulos ravintolasta, olisi seuraavana päivänä lehdessä yleisönosastolla kirjoitus, jotta muutkin tietäisivät välttää kyseistä ravintolaa.
Eihän imettävää äitiä voi kieltää ravintolassa imettämästä sillä perusteella, että joku ei halua katsoa sitä. Onko pakko tuijottaa muita koko ajan, jos inhottaa? Entäs jos minä sanoisin tarjoilijalle, että en halua että viereisessä pöydässä oleva lihava ihminen syö pizzaa minun nähteni, kun minua inhottaa katsella sitä? Ajaisiko tarjoilija lihavan ihmisen pois? Tai että joku on niin ruma, että ruokahalu menee, tai haisee pahalle jne...
No, meitä on joka lähtöön.
Jännä juttu, että ennen omaa lasta, en koskaan aiemmin ole nähnyt imettävää äitiä ravintolassa tai kahvilassa. Niitä on varmasti silloinkin ollut, siihen vain ei ole kiinnittänyt huomiota kun ei liikuttanut itseään millään tavalla. Nyt olen silloin tällöin nähnyt, ja koskaan ei ole inhottanut. Päinvastoin, ruokaileva vauva on aina suloinen. - BOIKOTTIIN
tietenkin .kaikki mukaan!
- SAS
Luin koko ketjun ja avaanpa minäkin sanaisen arkkuni tähän aiheeseen, vaikken ole mikään imetysaktivisti.
Kummallista, että imettämiseen ja siihen liittyvä paljaan pinnan vilahtelu tunnutaan liittävän jotenkin seksuaalisuuteen tai irstauteen. Imetys on kuitenkin kaukana siitä, kokemus on oman lapsen imettämisestä. Siihen ei taatusti liity mitään sellaista. Se on ruokailua. Oikeasti, olin jotenkin kuvitellut, että Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa ollaan sen verran järkeviä ja jalat maassa verrattuna esim. usaan, joka on kaksinaismoralismin kehto maailmalla. Eipä näytä Suomi paljon jääneen jälkeen tässä kehityksessä.
Jos vähiin, todella paljastaviin vaatteisiin pukeutunut nainen istahtaa viereesi bussissa, ravintolassa tms. julkisessa paikassa, se ei varmasti häiritse ketään, häntä ei varmasti ajettaisi pois (edes ravintolassa, vaikka rinnat olisivat melkein lautasella). Päinvastoin, miehet tykkää.
Söisitkö itse ruokasi vessassa? Tuskin. Lapsiperheenä meillä on paljon kokemusta ns. lastenhoitohuoneista erilaisilla reissuilla, oli ne sitten huoltoasemilla tai kauppakeskuksissa. Ne ovat todella epäsiistejä ja haisevat pahalle, myös Jumbon lastenhoitohuoneet. En todellakaan imettäisi lastani siellä.
Joku täällä ehdotti/vaati, että vauvan syöttäminen hoidetaan kotona, siis kauppareissut ajoitetaan niin, ettei lasta tarvitsisi imettää esim. ravintolassa. Joku vielä sanoi, ettei vauva muka syö tunnin välein. Tällä henkilöllä ei ilmeisesti ole kokemusta lapsista...kyllä vauvat voivat syödä tunninkin välein, se ei ole mitenkään harvinaista. Pulloon voi toki pumpata maitoa ennen reissua, mutta pumpattu maito ei kauan säily käyttökelpoisena. Missäs saat säilytettyä maidon kylmässä ruokailuun asti? Fonda del solin keittiön jääkaapista tuskin heruu tilaa tuttipulloille. Kaikki lapset eivät edes huoli pulloa tai korvikemaitoa. Imetys on vaivattomin tapa hoitaa vauvan ruokailu reissun päällä.
Ei tainnut nyt Fonda del solin tarjoilija ymmärtää millaista ampiaispesää sohaisi. Meidän perheen ruokailut on tuossa ravintolassa ruokailtu, on siellä onneksi muitakin ravintoloita. Hiekkalaatikoilla nämä jutut menevät suusta suuhun hyvin nopeasti. Äidit kertovat asiaa eteenpäin hyvinkin aktiivisesti toisilleen. Kotiäidit juuri kuluttavat aikaa ostoskeskuksissa, joten ei todellakaan hyvää mainetta ko. ravintolalle. Koko henkilökunnan sietäisi saada asennekasvatusta aiheesta. - ihmisäiti
Saa imettää. Missä vaan.
Muutamia todella hyviä vastauksia on ollut tässä ketjussa. Ja sitten vastapainoksi niitä, jotka ainakin minut saavat vain hyvin turhautuneeksi ja hämmentyneeksi. Miten voikin nainen tulla sellaiseen johtopäätökseen, että imettäminen on irstasta, luonnotonta tai vastenmielistä? Ihan oikeasti, jos siltä tuntuu, kannattaa nyt heti pysähtyä tarkastelemaan ajatuksiaan ja arvojaan. Ja aloittaa tavallaan ihan alusta.
On totta, että naisen rinnat ovat eroottista aluetta. Ne ovat eroottista juuri siksi, että ne liittyvät niin läheisesti suvun jatkamiseen eli jälkeläisen ruokkimiseen. Ne ovat ensisijaisesti vauvan ruokkimiseen tarkoitetut, vasta tämän takia, aivan toissijaisesti, nk. eroottiset. Nykymaailmassa nämä asiat tahtovat kääntyä päälaelleen, mutta naisten ja äitien jos joidenkin pitäisi tunnistaa se todellinen järjestys.
Ollaanpa hyvin omituisessa tilanteessa, jos vauvalta viedään oikeus ruokailla silloin kun sillä on nälkä. Vauvaa ei ole mitään mieltä opettaa syömään pullosta, ellei pakko ole. Esimerkiksi oma esikoiseni ei koskaan oppinut pullosta syömään, vaikka sitä enemmän tai vähemmän yritimmekin välillä. Imetys on kerrassaan nerokas tapa ruokkia vauvaa: maito on aina sopivan laatuista ja -lämpöistä, tuoretta ja turvallista. Ketään aikuista ihmistähän ei laiteta vessaan aterioimaan; miten ihmeessä sinne sysättäisiin viaton vauva?
Joku väittää, että ruokahalu menee imettävää äitiä ja vauvaa katsellessa. Ihanko totta? Minäpä kerron, mistä muusta ruokahalu voi mennä: Äänekkäästä ja örveltävästä juopposeurueesta. Lihavasta ihrakasasta, joka suupielet rasvaa valuen vetää hampurilaista naamaansa. Ällöttävän nirsosta rouvashenkilöstä, joka nyhtää ja nyppii ruokaansa syömättä palaakaan. Junttimiehestä, joka röyhtäisee ja hyvä kun ei pieraise kuuluvasti jokaisen suupalan jälkeen. Kaikkia näitä näkee ravintoloissa päivittäin. Siis näkee, jos oikein haluaa nähdä ja keskittyä viereisiä pöytiä tarkkailemaan. Vauvaansa imettäviä äitejä näkee harvoin. Vuosien äitiysurallani olen nähnyt vauvaa imetettävän julkisella paikalla kolme kertaa.
Alkuperäiselle: Älä ihmeessä tunne syyllisyyttä tai ole nolo: sinä toimit aivan oikein. Muiden tässä pitäisi peiliin katsoa. Onneksi sana kiirii :) - Myös imettävä äiti
että jokainen joka on kunnon kasvatuksen kotonaan saanut tajuaa ottaa myös kanssa ihmiset huomioon.Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää,että kaikki eivät niin tykkää jos vieressä joku imettää?.
Ei se imettäminen kuitenkaan niin pyhä tehtävä ole että siitä pitää vetää herne nenään jos joku ei siitä tykkää.
Itselleni on kerran tarjoilija tullut huomauttamaan imetyksestäni kun jotakin se oli häirinnyt.En vetänyt hernettä nokkaani vaan imetin lapsen loppuun vesassa.Ei ollut kovin vaikeaa,mutta ei kyllä keuhean hohdokastakaan,mutta minkäs teet pitää ottaa kansaihmisetkin huomioon eikä tuijotella vaan omaan napaan.- ei kestä yhteiskunnassa
ihmisten keskellä elämistä, voi aina jäädä kotiin, tai vanhainkotiin jos haluaa olla ikärasisti eikä kestä lapsia. kaikki ollaan oltu lapsia, ja niitä tulee aina olemaan. onneksi ne kyttäävät vanhukset ja muut jotka ovat elämästä vieraantuneet ovat kuitenkin vähemmistö. jääkööt kotiin!
- Luola-äippä
koska jos niin ei olisi tehty aikojen alusta alkaen, niin ei me tässä tällä saitilla keskusteltaisi näinkin pöhköstä asiasta.
Ekan lapsen kanssa olin vähän ujompi, mutta nuorimmainen söi sillä siunatulla hetkellä, kun tuli nälkä. Ja voi sitä tilannekomiikkaa ympärillä...kerrankin aikani imetettyäni oivalsin, että lähelläni istuva mies lukee lehteä, mutta jotain outoa hänen habituksessaan oli, kunnes äkkäsin, että hänen lukemansa lehti oli ollut koko ajan ylösalaisin. Mielenkiintoista tekstiä...tai tosi kierosilmäinen lähimmäinen.
Olen imettänyt 50-vuotispäivillä, jotka muuttuivat yhtäkkiä seuroiksi. Hämmennystä tilanne herätti ilmiselvästi. Kiskoin lopulta puseron vauvan pään yli ja istuin tuolilla. Imevä iäkäs vauva alkoi hyräillä virsien tahtiin ja kanttori soitti...ja seurojen loputtua ainakin 50 ihmistä patisti minua ottamaan jotain suolaista, koska minulla kuulemma oli varmaan jo nälkä. Meidät taidettiin muistaa kauan.
En ole tutustunut (jaksanut)lukea koko viestiketjua, mutta yhteiskunnan asenteiden muutokseen ei auta mikään muu kuin julkinen imetys. Jatkakaa vaan ja imettäkää kaikkialla! Jos jossain ollaan niin pöllöjä, että imettävä äiti käsketään muualle, niin se paikka kannattaa aina ilmoittaa täällä netissä, ettei mennä pilaamaan fiiliksiä. - Imetyksen tukija
...miten paljon julkisesti imettävät äidit herättävät närästystä joissakin ihmisissä. Varsinkin kun Suomessa kolmen kuukauden ikäisistä lapsista vain 25–66% on täysimetettyjä riippuen asuinalueestaan. (STM 2005)
Yksi keino, jolla kahvilat ja ravintolat voisivat tukea (julkistakin) imetystä, olisi ottaa imetyssymboli (http://www.imetys.fi/itu/imetyssymboli.pdf) käyttöön. Tämä merkki kertoisi jo ovella onko paikka oikein imetysmyönteinen: äitiä ei tultaisi häätämään keskenkaiken pois. Tai jos paikka haluaisi olla muuten imetysmyönteinen, se järjestäisi oikean imetys- tai lastenhoitohuoneen, jonka ovessa ei koreile wc-merkki tai tuttipullon kuva.
Nykyiset asenteet imetystä kohtaan eivät muutu jos tietoisesti ei pyritä muutokseen. - PaGteeri
Jää meidän Lapsiperheeltä ko ravintolan palvelut tästä lähin käyttämättä.
Onneksi Jumbossakin löytyy ravintoloita joissa saa edelleen imettää tai ainakaan en ole nähnyt että imettävää olisi törkeästi kielletty imettämästä.
Tsemppiä Olga et ole tehnyt mitään väärää.
Ja hyvää "Kesän" odotusta kaikille :) - Mieti...
Muistan tapauksen koska olin kyseisenä ajankohtana ravintolassa syömässä ja käyn edelleen päivittäin.
Kuulin myös mitä tarjoilija sanoi sinulle imettävä äiti.
Jokaisella on oikeus imettää missä haluaa.
Mutta...
Meitä ja ilmeisesti muitakin häiritsi sanotaanko kohteliaasti "uhkea" rintavarustuksesi jota et peitellyt paidalla, harsolla yms.
Teatraalisesti otit rinnan esiin.
Tarjoilija tuli kaikesta päätellen muiden asiakkaiden pyynnöstä KOHTELIAASTI pyytämään teitä käyttämään lapsen hoitoon ravintolan välittömässä läheisyydessä sijaitsevaa LASTENHOITO-huonetta. (sitähän varten se on)
Tällöinkin tarjoilijan puhuessa otin vielä lapsen pois rinnaltasi niin että tissisi näkyi kyllä aika monelle.
Minusta Te otitte nokkaanne/suutuitte asiasta aivan liikaa ja liioitellusti.
Rintaruokinta ei ole kiellettyä varmasti missään, kyseisessäkin ravintolassa monesti ruokitaan lasta rinnalla mutta se on aina tehty "siveellisesti".
ollaan kuitenkin julkisella paikalla.
Varmasti monella työpaikalla sinä päivänä puhuttiin sinusta ja tisseistäsi.
Mietippä sitä! - Jaris
Joo en itsekkään halua ruokailla ravintolassa, jossa äiti marttyyri imettää lastansa kaikkine mahtavine varustuksineen. Ensinnäkin imettävä äiti voisit myös kunnioittaa muita ruokailijoita ja ajatella, että ne kaikki 30 minuutin ruokatunnilla varustaneet työntekijät ehkä haluaa ruokailla rauhassa, kiireen keskellä. He eivät suinkaan halua katsella sinun häikäilemätöntä meininkiä. Itse olen työskennellyt Ravintola-alalla 20 vuotta ja sanoisin näin, että suurin osa äideistä, jollei melkein kaikki haluavat ja imettävätkin vauvansa ravintolassa erittäin sivistyneesti. He eivät haluakaan tuoda omaa rintavarustustansa kaikkien nähtäviksi sillä, onhan kuitenkin kyseessä vauvan ensimmäisistä elinkuukausista. Väitän myös kolmen lapsen äitinä, että kyllä se oman vauvan imettäminen on minun ja sen vauvan yhteinen juttu, vaan ei kaiken kansan nähtäväksi.Olen henkilökohtaisesti joutunut sanomaan eräässä ravintolassa, kun eräs pienen vauvan äitin alkoi vaihtaa vauvan kakkavaippaa nurkkapöydässä, että "kiitos mutta syön juuri nyt ja toivoisin että menisit vaihtamaan vaipan muualle. Tämä äiti ei ymmärtänyt ja kun sanoin siitä henkilökunnalle,niin hän suivaantui ja haukkui koko ravintolan paskaksi ja siitä se show alkoi. Maaailman luonnollisimpia asioita on, että se vauva syö ja kakkaa, mutta kaikki pienten lasten vanhemmat voivat käyttää järkeä ja miettiä, että ravintoloissa on asiakkaana muitakin kuin pienten lasten äidit ja isät. Ennenkaikkea kohtuus kaikessa ja antakaa muille asiakkaille rauha ruokailla. TERVE JÄRKI KÄTEEN!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1091257
Taas puukotus yläristillä!
Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!38995Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin
Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka41905- 102888
Ihana juhannusperinne
Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa46717Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...56708Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella
Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r78669Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa
Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s65641- 34606
- 57587