Olen ajatellut ajaa autolla Dakariin, Senegaliin. Auto pitää vielä ostaa. Kiikarissa on Toyota Land Cruiser 80-90 lukujen taitteen tienoilta ilman turhia sähköisiä lisävarusteita. Kuulemma Eestistä saisi halvemmalla. Tietääkö joku virolaisia nettiauto-tyyppisiä saitteja? Marokossa autoileminen on tuttua ja turvallista välillä Casablanca-Marrakesh-Zagora) Varmaankaan Tanger-Casablanca ei tuota myöskään ongelmia. Myös Senegal on tuttu maa. Olen ajanut myös St.Louis-Dakar hiekkarantaa pitkin 200 km. Laskuveden aikaan ranta on kuin asfalttitie. Minua askarruttaakin lähinnä Länsi-Saharan alue. Onko turvallista ajaa Atlantin rantaa Mauritanian rajalle, vai kannataako kiertää Länsi-Sahara Algerian Tindoufin kautta ja mennä sieltä Mauritaniaan? Yksi reitti kulkee myös Saharan yli Atlasvuorten itäpuolella Algerian alueella. Onko kellään kokemuksia tai mahdollisesti esim. ranskankielisiä sivustoja suositella? Kiitos etukäteen.
autolla marokosta senegaliin
5
984
Vastaukset
- jamboBwana
Jep, on paljon tietoa asiasta kun menin täältä Suomesta viime talvena autolla Gambiaan.Marokossa ajaminen varsin iisiä ja Länsisaharakin on varsin helppo ajettava, eikä mitään tarvitse pelätä. Yöpyä voi teltalla reitin varrella ja bensan saantikin onnistuu hyvin suunniteltuna niin ettei tarvitse ottaa varakanistereita ( toki ne on hyvät olla). Toi sisempi reitti Tindouf ym. on tietääkseni ollut käyttämättä jo jonkin aikaa ja pääreitti siis rannikkoa pitkin. Tarvittavia papereita mm. Mauritanian viisumi esim. Casablancasta 2 vrk. Carnet de passage de duane haettava autoliitosta, panttiraha 1500 e ( tarvitaan Senegalissa) tähän on myös jotain kikkailu vaihtoehtoja.Jos auto on virosta niin sikäläisestä autoliitosta? Mauritanian Nouachibousta ostettava paikallinen vakuutus autolle (saa välittömästi, hinta 5 e) Myös senegalissa ostettava autovakuutus, saa rajalta about 20 e. Rekisteriotteita kandee kopioida muutamia ja pari kansainvälistä ajokorttiakin olisi hyvä olla , jotta poliisien varastaessa ne voit kuitenkin jatkaa. Poliisien pummatessa rahaa kandee vedättää mahdollisimman pitkään ja jos periaatteesi antaa myöden niin heitä niille 5 e niin pääset jatkamaan, yrittävät jopa satasta mutta myös nolla e pääsee jos on aikaa taistella. Mauritania-Senegal rajalla tulli ukot vedättää , mutta yli 25 e ei kandee antaa , muista piilottaa kaikki kamerat ym ennen rajaa , koska muuten tulliukot pummaa niitä ittelle. Reitti diaman raja-asemalle lähtee Rossosta siitä huoltoaseman kohdalta oikealle tai sitten vaan Rossosta yli. Suurin ongelma siis on jos aiot hylätä/ myydä auton Senegalissa. pitää siis tulla ulos auton kanssa ns. carnet maasta ja saada leima niin ei menetä sitä 1500 e. Gambiassa homma hoituu. Tämä on syy miksi useimmat kääntyvät Bamakoon ( Mali)
- totsys
Suurkiitokset, jamboBwana. Olipa paljon hyödyllistä tietoa. Aion vielä Dakarista jatkaa itään ja ajaa Guineaan, jonne meinaan rekisteröidä auton. Olen useamman kerran käynyt Guineasta Senegalissa guinealaisella autolla. Viimeksi tosin yli 5 vuotta sitten. Silloin piti vaan rajalta hankkia kulkulupa 8:si päiväksi ja uusia se sitten Dakarissa. En tiedä, mikä on käytäntö eurooppalaisen auton kanssa. Käsittääkseni Senegaliin ei saa maahantuoda enää yli 5 v. vanhoja autoja. Nyt olisi siis kysymyksessä autoturismi Senegalissa vanhalla kärryllä. Esim. Ranskasta ihmiset tekevät paljonkin automatkoja Länsi- ja Pohjois-Afrikkaan. Minne se panttiraha maksetaan? Saan sen siis takaisin (ainakin teoriassa) kun poistun Senegalista auton kanssa? Guineassa auto täytynee tullata, jos sen aikoo maahan jättää. Sitä en tiedä, miten se käy päinsä jollain pienellä raja-asemalla Senegalin rajalla. Näistä asioista täytyy vielä hankkia tietoa.
Miten muuten matka meni? Ajoitko yksin? Kauanko kesti? - ---
totsys kirjoitti:
Suurkiitokset, jamboBwana. Olipa paljon hyödyllistä tietoa. Aion vielä Dakarista jatkaa itään ja ajaa Guineaan, jonne meinaan rekisteröidä auton. Olen useamman kerran käynyt Guineasta Senegalissa guinealaisella autolla. Viimeksi tosin yli 5 vuotta sitten. Silloin piti vaan rajalta hankkia kulkulupa 8:si päiväksi ja uusia se sitten Dakarissa. En tiedä, mikä on käytäntö eurooppalaisen auton kanssa. Käsittääkseni Senegaliin ei saa maahantuoda enää yli 5 v. vanhoja autoja. Nyt olisi siis kysymyksessä autoturismi Senegalissa vanhalla kärryllä. Esim. Ranskasta ihmiset tekevät paljonkin automatkoja Länsi- ja Pohjois-Afrikkaan. Minne se panttiraha maksetaan? Saan sen siis takaisin (ainakin teoriassa) kun poistun Senegalista auton kanssa? Guineassa auto täytynee tullata, jos sen aikoo maahan jättää. Sitä en tiedä, miten se käy päinsä jollain pienellä raja-asemalla Senegalin rajalla. Näistä asioista täytyy vielä hankkia tietoa.
Miten muuten matka meni? Ajoitko yksin? Kauanko kesti?Omaa kokemusta ei ole, mutta lukuvinkiksi sinulle tai muille kiinnostuneille, jotka eivät ehkä ole huomanneet: suomalaisen Mondo -lehden numerossa 6/2007 (joulukuu) oli pitkä juttu loistavine kuvineen kolmen viikon ajomatkalta Tangerista Dakariin. Artikkelista löytyi lisäksi nettilinkkivinkki http://sahara-overland.com/
Varokaahan miinoja retkillänne! - ---
--- kirjoitti:
Omaa kokemusta ei ole, mutta lukuvinkiksi sinulle tai muille kiinnostuneille, jotka eivät ehkä ole huomanneet: suomalaisen Mondo -lehden numerossa 6/2007 (joulukuu) oli pitkä juttu loistavine kuvineen kolmen viikon ajomatkalta Tangerista Dakariin. Artikkelista löytyi lisäksi nettilinkkivinkki http://sahara-overland.com/
Varokaahan miinoja retkillänne!Tässä vielä linkki keskusteluun, jossa puhutaan onnettomuudesta miinakentällä Länsi-Saharan (Marokon) ja Mauritanian rajalla helmikuussa 2007, jossa kuoli yksi ranskalainen ja toinen sai mm. palovammoja kasvoihinsa..
- ---
--- kirjoitti:
Tässä vielä linkki keskusteluun, jossa puhutaan onnettomuudesta miinakentällä Länsi-Saharan (Marokon) ja Mauritanian rajalla helmikuussa 2007, jossa kuoli yksi ranskalainen ja toinen sai mm. palovammoja kasvoihinsa..
muuten hyvä, mutta linkki unohtui :D
http://www.horizonsunlimited.com/hubb/sahara-travel-forum/landmine-kills-1-spanish-road-25887
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!992218- 841955
- 511543
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai481486- 1531466
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481364Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1441294Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261156- 1091095
Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket251074