verinen räkä

outoako?

siis 1v 1kk lapsella oli aamulla kuivunutta ruskea punertavaa (veristä ileisesti) räkää valunut ja kuivunut nenän alle ja päivällä vähän saman värisiä räkä klönttejä tullut nenästä... onko normaalia?? vai ylireagoinko..

7

5413

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

liekö kolauttanu nenänsä illalla,yöllä johonkin ja sen takia vuotanut.en näe suurta vaaraa tuommosessa.

Onko ollut pitkäänkin nuhainen? Flunssan aikana limakalvot voivat heikentyä niin että sieltä tihkuu pieniä määriä limaa. Mutta verenvuoto nenästä voi olla myös allergiasta johtuvaa.

Mutta jos sitä verta ei ihan solkenaan vuoda, vaan sitä on ainoastaan pieninä viiruina rään seassa, niin ei liene syytä huoleen.

• epätavallistako?

Eiköhän tuo ole aivan tavallista näin talvikaudella (=lämmityskausi ja kuiva sisäilma). Meillä ainakin 1½v. pojalla lähes aina, kun saamme räkää "metsästettyä" nenästä, siinä on mukana vähän vertakin. Olen ajatellut sen liittyvän kuiviin limakalvoihin (jonka vuoksi laitan suolaliuosta päivittäin sieraimiin). Olenko väärässä?

• sammakkoprinsessa06
        epätavallistako? kirjoitti:

Eiköhän tuo ole aivan tavallista näin talvikaudella (=lämmityskausi ja kuiva sisäilma). Meillä ainakin 1½v. pojalla lähes aina, kun saamme räkää "metsästettyä" nenästä, siinä on mukana vähän vertakin. Olen ajatellut sen liittyvän kuiviin limakalvoihin (jonka vuoksi laitan suolaliuosta päivittäin sieraimiin). Olenko väärässä?

on ihan pakko vastata. Suolahan se vasta limakalvoja kuivattaakin. Kokeilepa itelles huvikses...

• ei kuivata
        sammakkoprinsessa06 kirjoitti:

on ihan pakko vastata. Suolahan se vasta limakalvoja kuivattaakin. Kokeilepa itelles huvikses...

Mietoa suolaliuosta voi käyttää nenätippoina avaamaan vauvan tukkoisen nenän esim. vilustumisen yhteydessä. Veikkaan, että esim. hanavesi kuivattaisi enemmän limakalvoja ;). Elimistössämme on luonnollisesti suoloja.

• 4:n äiti

Vauvoille tarkoitetut nenätipat ovat suolavettä, fysiologista keittosuolaliuosta. Samaa tavaraa saa myös sumutteena.

• olet!

Kuivan nenän kosteutus

Nenän limakalvoja olisi hyvä hoitaa yhtä säännöllisesti kuin hoidamme hampaitamme. Nenän limakalvo ja värekarvat toimivat eräänlaisina suodattimina ulkoilman (esimerkiksi allergeenit) ja elimistön välillä. Nenän limakalvojen säännöllinen puhdistus ja kosteutus parantaa myös oireiden lievittämiseen käytettävien nenäsuihkeiden vaikutusta. Limakalvoja kostuttavia valmisteita on markkinoilla sekä vesi- että öljypohjaisina, Öljypohjaiset kosteuttavat limakalvoja vesipohjaisia pitkäaikaisemmin, mutta saattavat maistua suussa nenään annostelun jälkeen. (Humidose, A-vita, Nozoil)

Nenän limakalvojen huuhtelun apuvälineeksi sopii nenänhuuhtelukannu (Sarvikuono). Huuhteluliuoksen tulee olla hieman suolaista ja kädenlämpöistä. Natriumkloridiliuos 0,9% tai tavallinen vesijohtovesi, johon on lisätty teelusikallinen suolaa sopivat huuhteluliuokseksi.

www.yliopistonapteekki.fi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe