Koulukiusaaminen

Mahdollisuuksia vaikuttaa?

Lapseni en ensimmäisellä luokalla. Hän on ollut koulukiusattu lähes siitä asti, kun koulunsa aloitti. Potkimista, tönimistä, haukkumista, kovempikouraista fyysistä kiinni käymistä jne. Koko syksy meni taistellessa, että sain lapseni kouluun. Muuten lapseni tykkää tehdä koulutehtäviä, mutta jokapäiväinen ilmoitus jo illalla kuului: huomenna en mene kouluun. Opettajaan on oltu yhteydessä, opettaja on puhuttanut kiusaajia, antanut jälki-istuntoa ja ilmoittanut kiusaajien vanhemmille. Nyt kuvioon on tullut myös rahan kiristystä. Olen ollut yhteydessä kouluun useampaan otteeseen, opettaja on ymmärtäväinen ja luvannut selvittää asian perinpohjin. Silti mikään ei tunnu auttavan.

Tunnen äitinä syyllisyyttä, että olen kasvattanut siihen malliin, että ketään ei saa koskaan lyödä, potkia tms. Lapseni ei osaa puolustautua, vaan on alistettuna tilanteessa.

Mitä mahdollisuuksia minulla on vaikuttaa asiaan, miten pitkälle voin mennä? Mitä tahoja on olemassa, joihin voin ottaa yhteyttä, koska koulu ei tunnu saavan tilannetta laukeamaan? Kiusaajien vanhemmat tuntuvat sivuuttavan asian olkiaan kohauttamalla: "ei meidän lapsi ketään voi kiusata"... Olen harkinnut jopa lapseni pois ottamista koulusta, mutta tällöin hän kärsisi lisää siitä että jää kouluopetuksesta jälkeen.

Olen onnellinen, että joululoma on edessä, ja lapseni sekä koko perhe saa hengähdystaukoa tähän tilanteeseen.

Hyvää ja Rauhallista Joulua kaikille!

18

1175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juupas eipäs

      Eilen jossakin ohjelmassa joku rehtorintapainen sanoi ympäripyöreästi, ettei kiusaamisia pystytä lopettamaan.
      Meilläkin opetettu ettei ketään saa lyödä , jne.

      Varmasti tuntuu kauhealta lapsesta jolle opetettu tapoja kun saa itse selkään.
      Meillä pojille ostettu hanskat ja säkki kun täyttivät 5v, yhdessä hakataan säkkiä ja toitotetaan ettei ketään saa lyödä.
      Nuorin eskarissa, jossa ainakaan vielä ei väkivaltaa ole ollut. Koulu panostaa paljon koulukiusaamisen ehkäisyyn, se on hyvä asia. Itse kouluhakattuna tiedän tarkalleen miltä kiusatusta tuntuu. Kouluajoista lähtien olen halunnut kostaa, tappaa, niiden ajatusten kanssa elän elämääni.

    • pedakooki.

      on koulupsykologi. tai ainakin psykologi joka on käytettävissä. ota yhteyttä häneen.
      kun lapsi on vielä noin pieni niin hänelle ei missään tapauksessa saa jättää vastuuta selvittää tilannetta itse.
      voit myös antaa lapsesi jäädä kotiin kun oikein vaikealta tuntuu. se saattaa painostaa koulua enemmän toimimaan ja ratkomaan tilannetta.
      voit myös mennä lapsen mukaan kouluun ja koittaa tarkkailla tilannetta ja tutustua näihin toisiin lapsiin. jos saat jonkinlaisen "otteen" näihin kiusaajiin niin että heillä herää kunnioitus sinua kohtaan niin se saattaa riittää.
      aloita näistä....

      • Anonyymi

        Psykologit ei auta ketään.NUORENA KÄVIN PSYKO ITSE ALKOI ITKEMÄÄN. EI MINUN ELÄMÄ NIIN KURJAA OLLUT, OLI VIIMEINEN KERTA. HYVIN ON SILTI ELÄMÄ MENNYT,


    • ..............

      Vaadi yhteispalaveria kiusaajien vanhempien kanssa, johon voi tarvittaessa ottaa osan ajaksi myös lapset mukaan. Näin heillekin tulee selväksi, että aikuiset ovat tietoisia tilanteesta ja puuttuvat siihen. Samalla kuulet myös, millainen kuva muilla vanhemmilla tapahtumista on ja kertoa omankin näkökulmasi.

      Jos tilanne ei siitäkään parane, ota yhteys rehtoriin sekä koulukuraattoriin tai koulupsykologiin. Kannattaa edetä nopeasti, ettei lapsesi koko ensimmäinen vuosi mene piloille.

      Minkä ikäisiä muuten kiusaajat ovat? Rahankiristys vaikuttaa jo vanhempien lasten tekosilta, mutta jos ovat ekaluokkalaisia, tilanne on kyllä mielestäni todella huolestuttava.

      • täälläkin...

        Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että yhteispalaveri kiusaajan/kiusaajien vanhempineen sekä kiusatun vanhempineen lisättynä opettajan läsnäololla saattaisi olla ratkaisu tilanteeseen. Toivottavasti!

        Tällä kiusaaminen saataisiin ehkä loppumaan, kun lapset todellakin ymmärtäisivät, että kaikki ovat tosissaan ja että tilannette pidetään koko ajan silmällä. Jotta toivottuun lopputulokseen päästäisiin, täytyisi kiusaajan vanhempien tosin olla myös teidän muiden tukena ja samalla linjalla. Jos kiusaajan vanhempi ei usko lapsensa kiusaavan muita, tilanne on vaikeampi. Tällaisiakin vanhempia taitaa olla pilvin pimein, jotka eivät usko, että oma lapsi voisi käyttäytyä kielteisellä tavalla.

        Kiusaamiselle on tehtävä loppu!


      • saada uskomaan
        täälläkin... kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että yhteispalaveri kiusaajan/kiusaajien vanhempineen sekä kiusatun vanhempineen lisättynä opettajan läsnäololla saattaisi olla ratkaisu tilanteeseen. Toivottavasti!

        Tällä kiusaaminen saataisiin ehkä loppumaan, kun lapset todellakin ymmärtäisivät, että kaikki ovat tosissaan ja että tilannette pidetään koko ajan silmällä. Jotta toivottuun lopputulokseen päästäisiin, täytyisi kiusaajan vanhempien tosin olla myös teidän muiden tukena ja samalla linjalla. Jos kiusaajan vanhempi ei usko lapsensa kiusaavan muita, tilanne on vaikeampi. Tällaisiakin vanhempia taitaa olla pilvin pimein, jotka eivät usko, että oma lapsi voisi käyttäytyä kielteisellä tavalla.

        Kiusaamiselle on tehtävä loppu!

        Eikös aloittaja juuri valitellut sitä, että kiusaajien vanhemmat eivät usko lastensa kiusaavan ketään. Tällaisessa tilanteessa on varmasti erittäin vaikeaa saada heitä paikalle asiasta keskustelemaankaan... Ja kuka pakottaa? Tuskin opettajalla on oikeuksia siihen. Koulu kyllä velvoitetaan tekemään yhteistyötä vanhempien kanssa, mutta vanhempia ei velvoita mikään/kukaan... Ja yleensä se yhteistyöhalukkuus loppuu siinä vaiheessa, kun oma lapsi on sillä pahatekijä puolella, valitettavasti.


      • fjkh
        saada uskomaan kirjoitti:

        Eikös aloittaja juuri valitellut sitä, että kiusaajien vanhemmat eivät usko lastensa kiusaavan ketään. Tällaisessa tilanteessa on varmasti erittäin vaikeaa saada heitä paikalle asiasta keskustelemaankaan... Ja kuka pakottaa? Tuskin opettajalla on oikeuksia siihen. Koulu kyllä velvoitetaan tekemään yhteistyötä vanhempien kanssa, mutta vanhempia ei velvoita mikään/kukaan... Ja yleensä se yhteistyöhalukkuus loppuu siinä vaiheessa, kun oma lapsi on sillä pahatekijä puolella, valitettavasti.

        Jospa kiusaajan vanhemmilla ei ole minkäänlaista käsitystä millainen se kiusaamistilanne todella koulussa on. Lapsi saattaa kotona olla todella hyvä ja tottelevainen lapsi. Mutta koulun olosuhteet luovat puitteet kiusaamiselle, ei siihen tarvita kotia eikä vanhempien osuutta.

        Koulussa eläminen päivät pitkät suuressa samanikäisten laumassa on niin täysin erilaista elämää kuin kotona, että kuka tahansa lapsi saattaa ajautua kiusaajaksi. Se on vain merkki siiitä, että lapset ovat jätetty koulussa olemaan keskenään ilman aikuisen valvontaa ja kontrollia. Ei siinä tarvita vanhempia huudella apuun vaan koulun omia aikuisten resursseja ja heidän luomaansa kouluyhteisöä pitää kiireesti tutkia.

        Tuota ajatusta kannattaa miettiä tarkemmin, että kiusaajan vanhempien päitä vaaditaan pölkylle, kun koulun itsensä pitäisi lopettaa kiusaamiset ja selvittä ne siellä keskuudessaan.


      • ja ei niin helppoa
        fjkh kirjoitti:

        Jospa kiusaajan vanhemmilla ei ole minkäänlaista käsitystä millainen se kiusaamistilanne todella koulussa on. Lapsi saattaa kotona olla todella hyvä ja tottelevainen lapsi. Mutta koulun olosuhteet luovat puitteet kiusaamiselle, ei siihen tarvita kotia eikä vanhempien osuutta.

        Koulussa eläminen päivät pitkät suuressa samanikäisten laumassa on niin täysin erilaista elämää kuin kotona, että kuka tahansa lapsi saattaa ajautua kiusaajaksi. Se on vain merkki siiitä, että lapset ovat jätetty koulussa olemaan keskenään ilman aikuisen valvontaa ja kontrollia. Ei siinä tarvita vanhempia huudella apuun vaan koulun omia aikuisten resursseja ja heidän luomaansa kouluyhteisöä pitää kiireesti tutkia.

        Tuota ajatusta kannattaa miettiä tarkemmin, että kiusaajan vanhempien päitä vaaditaan pölkylle, kun koulun itsensä pitäisi lopettaa kiusaamiset ja selvittä ne siellä keskuudessaan.

        On totta, että koulun omissa rakenteissa on varmasti myös tarkasteltavaa, mutta kyllä kouluissa lasten jatkuva valvonta on mahdotonta. Suurin osa kiusaamistilanteista tapahtuu joka tapauksessa aikuisten silmien ulottumattomissa, oli valvontaa miten paljon tahansa. Koulukiusaamiselle otollisimpia tilanteita nimittäin ovat mm. vessakäynnit ja koulumatkat, eikä koululla ole mahdollista olla niitä valvomassa. Mielestäni on sitä paitsi käsittämätön ajatus, että kiusaamistapaukset heitettäisiin kokonaan koulun vastuulle. Suurin osa varsinkin vanhempien lasten kiusaamisista tapahtuu nimittäin muulloin kuin kouluaikana, vaikka koulukiusaamisesta puhutaankin, koska lapset tuntevat toisensa koulun kautta. Vanhemmat päävastuullisesti kasvattavat lapsensa (tai heidän tulisi tehdä se)ja heidän tulisi tehdä se siten, että kiusaamista ei esiinny missään olosuhteissa. Ei koulussa eikä vapaa-ajalla. Valvonnan määrästä riippumatta.


      • Mahdollisuuksia vaikuttaa?
        fjkh kirjoitti:

        Jospa kiusaajan vanhemmilla ei ole minkäänlaista käsitystä millainen se kiusaamistilanne todella koulussa on. Lapsi saattaa kotona olla todella hyvä ja tottelevainen lapsi. Mutta koulun olosuhteet luovat puitteet kiusaamiselle, ei siihen tarvita kotia eikä vanhempien osuutta.

        Koulussa eläminen päivät pitkät suuressa samanikäisten laumassa on niin täysin erilaista elämää kuin kotona, että kuka tahansa lapsi saattaa ajautua kiusaajaksi. Se on vain merkki siiitä, että lapset ovat jätetty koulussa olemaan keskenään ilman aikuisen valvontaa ja kontrollia. Ei siinä tarvita vanhempia huudella apuun vaan koulun omia aikuisten resursseja ja heidän luomaansa kouluyhteisöä pitää kiireesti tutkia.

        Tuota ajatusta kannattaa miettiä tarkemmin, että kiusaajan vanhempien päitä vaaditaan pölkylle, kun koulun itsensä pitäisi lopettaa kiusaamiset ja selvittä ne siellä keskuudessaan.

        Kiusaajien vanhemmat ovat kyllä tietoisia, millaisesta kiusauksesta on kyse. Heihin on koulun kautta oltu yhteydessä ja heidän lapsensa ovat itse kertoneet myös opettajalle keskustelutilanteessa kiusanneensa, miten ovat kiusanneet jne.

        Koulussamme on myös välituntivalvoja, mutta mahdoton sitä kai on valvoa joka hetki mitä selän takana tapahtuu, tai mitä tapahtuu kun kiusattu ja kiusaajat "joutuvat" samaan aikaan esim. vessaan.

        Aikaisemmalle kyselijälle, rahankiristäjä on saman luokan poika.


    • ekaluokkalaisen äippä

      kuulostaa todella inhottavalta, itse olisin varmasti hyvin ahdistunut tilanteessasi.
      Oma poikani on myös opettettu ettei ketään saa lyödä ja asiat on ratkaistava puhumalla.
      Hän on vielä hyvin pieni, lyhyt poika, mutta vielä en ole kuullut kiusaamisesta.
      Vaadi saada neuvonpito kiusaajien ja heidän vanhempiensa kanssa, rehtori mukaan ja opettajat.
      Itse olen ollut koulukiusattu, yläasteella tosin mutta itsellä auttoi koulunvaihto ja siitä sain uutta rohkeutta kun pääsin sieltä vanhasta pois.

      Jaksamista teille ja toivottavasti saatte heti tammikuussa asian selvitettyä jottei lapsi joudu enää kauaa kärsimään.

    • kiusaamisen.

      Minä olen opettanut lapsilleni et ekana ei saa lyödä, mut viimeisenä pitää ja saa lyödä. On tyhmää kiusata, mut vielä tyhmempää on olla kiusattuna.

      Koska tapauksessanne ei virallista tietä tule parannusta asiaan, kehoitan lisäämään lapsen harrastusvalikoimaan kamppailulajin. Nyrkkeilystä on heti apua. Lyömään oikein oppii nopeasti ja se on tehokasta. Lisäksi kun kouluun leviää tieto nyrkkeilyharrastuksesta, ei enää välttämättä tarvi edes lyödä.

      • onko kukaan huomannut?

        Tästä ketjusta olen lukenut näin:
        On selvä asia, että koulussa kiusataan.
        On selvä asia, että valvontaa ei pysyttä suorittamaan niin, että kiusaamista ei olisi.
        Kiusaamista siis on edelleenkin ja se "sallitaan" valvonnan puutteen takia.

        Koska epäkohta koulun organisaatiossa on näin selvä, miksi vastuussa olevat viranomaiset eivät puutu siihen? Miksi vanhemmat suostuvat lähettämään lapsiaan elämään tällaiseen instituutioon, lapsi viettää koulussa enemmä valveillaolojastaan kuin kotona.

        Minulle tämä ainakin kertoo, että kun lähetän lapseni kouluun, otan tietoisesti sen riskin, että lapseni elämä ja tulevaisus tuhoutuu siellä.


      • kenenkään pikkukusipään
        onko kukaan huomannut? kirjoitti:

        Tästä ketjusta olen lukenut näin:
        On selvä asia, että koulussa kiusataan.
        On selvä asia, että valvontaa ei pysyttä suorittamaan niin, että kiusaamista ei olisi.
        Kiusaamista siis on edelleenkin ja se "sallitaan" valvonnan puutteen takia.

        Koska epäkohta koulun organisaatiossa on näin selvä, miksi vastuussa olevat viranomaiset eivät puutu siihen? Miksi vanhemmat suostuvat lähettämään lapsiaan elämään tällaiseen instituutioon, lapsi viettää koulussa enemmä valveillaolojastaan kuin kotona.

        Minulle tämä ainakin kertoo, että kun lähetän lapseni kouluun, otan tietoisesti sen riskin, että lapseni elämä ja tulevaisus tuhoutuu siellä.

        liusata lastani koulussa. Jos mikään muu ei auta niin käyn itse läimäsemässä tällästä kouluterroristia turpaan.

        Vaikka kuinka eletään sivistyneessä yhteiskunnassa niin voimaa kunnioittaa, tai ainakin pelkää, kaikki.


      • onkin selvä
        onko kukaan huomannut? kirjoitti:

        Tästä ketjusta olen lukenut näin:
        On selvä asia, että koulussa kiusataan.
        On selvä asia, että valvontaa ei pysyttä suorittamaan niin, että kiusaamista ei olisi.
        Kiusaamista siis on edelleenkin ja se "sallitaan" valvonnan puutteen takia.

        Koska epäkohta koulun organisaatiossa on näin selvä, miksi vastuussa olevat viranomaiset eivät puutu siihen? Miksi vanhemmat suostuvat lähettämään lapsiaan elämään tällaiseen instituutioon, lapsi viettää koulussa enemmä valveillaolojastaan kuin kotona.

        Minulle tämä ainakin kertoo, että kun lähetän lapseni kouluun, otan tietoisesti sen riskin, että lapseni elämä ja tulevaisus tuhoutuu siellä.

        1960 - luvulla oli yleistä antaa oikein kunnolla turpaan sitä kiusattua. Sama meno jatkunut vuosikymmeniä, ja jatkuu, koulut ei asialle voi mitään. Siksi Jokelan koulussa tapahtunut tragedia tarvittiin, hetken saa maan hiljaiset olla rauhassa koulussa ja elää omaa elämäänsä,
        ehkä jo ensivuonna kaikki on hyvin, elämme jälleen ruusutarhassa, seuraavaan verilöylyyn asti. Se tulee joskus, se on varmaa.
        Siksipä päättäjien tulisi asiat ottaa tosissaan ja laittaa kiusaajat vastuuseen teoistaan, ei selloaisia tarvita kouluissa. Sitä odotellessa hakataan säkkiä.


      • pitää antaa

        mutta lapsia ei saa jättää keskenään tappelemaan ja oman onnensa varaan!!!! Aikuisten tehtävä se on ratkaista ongelmat. Ikävää jos kiusaajien vanhemmat eivät välitä, mutta silloin kiusattu pitää vaikka ottaa pois koulusta... siis jokaisen psyyken tuhoaisi ikuinen kiusaaminen ja vihassa eläminen.


    • vastaa että

      Puututaan aina ja niillä keinoin kun on, ja heti kun tiedetään.

      Yhtälö on kuitenkin hiukan sama kuin vaikkapa:

      " Miksi jotkut ajavat aina ylinopeutta?: Miksei poliisi tee mitään?"

      tai

      "Miksi liikenteessä on jatkuvasti rattijuoppoja?
      On se kumma, ettei yhteiskunta tee mitään"...

      ...tekee, tekee, mutta ikävä kyllä niitä aina on. Ja vuodesta toiseen, oppilaat vaihtuvat ja uusia tulee.. jos vaikka entiset onkin koulussa saatu oppimaan tapoja ( ellei niitä ole kotona opetettu ), niin he kasvavat koulusta ulos ja joka vuosi alkaa uusi "työstäminen".

      Usein vain pitäisi opettaa ensin joidenkin oppilaiden vanhemmille tapoja, sillä kouluun tullessa lasten tavat ovat kotona opittuja.... niin hyvät kuin huonotkin.

      Hyvää joulua kaikille!!

      • yhtälösi ei toimi

        tässä tilanteessa. Liikenteessä kulkijat ovat AIKUISIA, jotka ovat itse vastuussa teoistaan. Heillä on aikuisen ajattelukyky (ei tosin kaikilla) ja aikuisen ymmärrys. Aikuiset saavat tapella ja sovitella asioitaan keskenään ja vastata seurauksista. Poliisi ja yhteiskunta valvoo ja puuttuu rikkeisiin, sillä on hillitsevä vaikutus ja paha saa rangaistuksen jäädessään kiinni.

        Mutta ei LAPSET! He ovat turvatttomia ja tarvitsevat jatkuvasti aikuisten huolenpitoa ja opastusta. Aina kun lapsille tulee uusi tilanne, esim. kouluun meneminen täysin uuteen ja outoon ympäristöön, he tarvitsevat opastusta miten siellä eletään ja ollaan. Lisäksi lapset tarvitsevat koko koulussa oloajan jatkuvasti valvontaa ja päivättäistä muistutusta uudelleen ja uudelleen samoistakin asioista, miten koulussa ja suuressa lapsilaumassa pitää elää.

        Rehtosi on oikeilla jäljillä siinä, että koulun tehtävä on opetaa lapsille koulun tapoja ja koulussa käyttäytymistä. Siihen eivät vanhemmat pystykään, koska kotona ihmissuhde ja kanssakäymisen kuviot ovat pienet, vain muutaman tutun ihmisen kanssa, ja täysin erilaiseet kuin koulussa. Aina uudet oppilaat on opetettava koululaisiksi elämään kouluyhteisössä. Opettaminen loppuu vasta sitten kun he lähtevät pois.

        Kun kouluun tulee uusia oppilaita, uusia opettajia, lasten täytyy oppia elämään hieman muuttuneissa olosuhteissa, opettajien täytyy se heille opettaa ja valvoa sitä. Eikö tämä ole opttajilla itsestään selvä asia?

        Lapsi tarvitsee aina SEN HETKEN opastusta missä tilanteessa hän elää. Kotona äiti voi sanoa aamulla lapselle, että ole sitten kunnolla siellä koulussa. Mutta kun lapsi ajautuu ristiriitatilanteeseen, hän ei tiedäkään miten siinä ollaan kunnolla jos jokin aikuinen ei kerro. Ei kai lapselta voi sellaista edellyttääkään.

        Lapsen tempperamentti on synnynnäinen, eikä sitä voi enää muutta. Jotkut reagoivat heti ja välittömästi asioihin tekemällä. Myös tunnekäyttäytyminen on toisilla voimakasta. Niin aikuisilla kuin lapsillakin. Miten he elävät kouluyhteisössä erilaisina, siitä ovat vastuussa koulun aikuiset eivät vanhemmat.

        Usein kiusaaminen lähtee liikkeelle luokkatilanteesta, jossa opettaja ehkä tiedostamattaan ilmeillään ja eleillään sanoillaan moittii, halveksii, uhkailee, vähättelee jotain oppilasta. Toiset luovat sitten oppilaasta mielikuvan sen perusteella ja aihetta kiusaamiseen löytyy. Tässä vain yksi esimerkki monien joukosta.


    • poismuuttanut

      Hei,
      hengähdystauko on hyvä, mutta asiat eivät ole pitkänkään loman jälkeen toisin vaan kiusaaminen jatkuu ja kiusaajat tulevat vielä julmemmiksi. Sitten kun lapsesi puolustautuu, ehkä lyö ja muuta, hän on se syypää. Näin on käynyt meille, Yli kaksi vuotta kestettiin ja lapsi sairastui psyykkisesti. ÄIti yksin hoiti asioita, isä ei niihin paljon puuttunut kuin pakottamalla.
      Ope ei halunnut puuttua tai uskaltanut eikä rehtori sen paremmin kuin silitteli kiusaajien päätä. Ope huusi puhelimeen väsyneenä ja sairastui vakavasti itsekin.
      Viime toukokuussa uhkailin sitten yhtä kiusaajaa ihan itse henkilökohtaisesti, se tepsi jonkin aikaa. Mutta syksy tuli ja muut jatkoivat ja sama sairas opettaja, joten muutimme hyvin kauas tuosta koulusta ja koko alueesta.
      Nyt aika näyttää ja toivon parasta. Haluiasin palata mutta en voi lapseni takia.

      Tämä on meidän kertomuksenne. Emme pystyneet siellä auttamaan poikaamme ja kukaan muukaan ei halunnut, joten kannattaa miettiä muuttoa.
      Voimia!!!!!!!!
      t: muistan aina

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe