Elikkäs parhaillaan käynnissä olevan ensiharvennuksen jälkeen ois tarkotus lannoittaan koivikkoa....mhy:n metsäsuunnitelmassa lukee et koivikkoa vaivaa boorin puute? Mitähän mahtaa moinen puutostila tarkoittaa ja paljonkohan lannoitus tulisi maksamaan? Koivikkoa on noin 4 ha ja se on istutettu 1991 - 1992....kasvu on ollut todella reipasta...paksuus rinnankorkeudella paikoitellen jopa >10cm....tummaa tyvilahoa en ole löytänyt jo kaadettujen puiden kannoista.
Peltokoivikon
6
2626
Vastaukset
- helikopterilla
Boorilannoitus on syytä tehdä ja siihenhän saa tukeakin, mutta yleensä käytetään helikopteria, jolloin lannoitus maksaa n 300e/ha.
Jos energiaa ja voimia riittää, voi sen tehdä itsekin säkkitavaralla, jolloin työlle jää kohtuullinen palkka. Peltohan on yleensä helpon kulkuyhteyden vierellä, joten lannotteita ei joudu kantamaan pitkiä matkoja. - metsuri....
itse olen lannoittanut metsiä aivan tavallisella maataloustraktorilla. Apulantaviska vain perään.
Ensiharvennuksen ajouria hyväksi käyttäen sitten vain töihin.
tee urat mahdollisimman suoraan ja uraväli 20 metriä niin homma onnistuu hienosti.
Helikopterilannoitus maksaa n. 250e/ha
Mutta koska kyseessä on noin pieni läntti niin tee itse jos mahdollista.
Niin ja boorin puutos hidastaa kasvua, aiheuttaa kasvuhäiriöitä ja tekee latvoista usein pensasmaisia.
Eli tee lannoitus mahdollisimman nopeasti.
Oletko mistäpäin? Periaatteessa voisin käydä tekemässä sen sinulle jos et hirveän kaukana asu?- se on
itä suomessa. aattelin kyl tehä samal viisiin et otan vanhan apulannanlevittimen ja kaverilta lainaan vergutsonia (MF35) ja päräytän apulannat pitkin kankaita...kuulemma joku 300 - 400 kg / ha pitäs riittää...ja maatalouskaupassa 1000 kg säkki maksaapi boorilannoitetta noin 335 €...
- metsuri.........
se on kirjoitti:
itä suomessa. aattelin kyl tehä samal viisiin et otan vanhan apulannanlevittimen ja kaverilta lainaan vergutsonia (MF35) ja päräytän apulannat pitkin kankaita...kuulemma joku 300 - 400 kg / ha pitäs riittää...ja maatalouskaupassa 1000 kg säkki maksaapi boorilannoitetta noin 335 €...
Hyvä että vinkki kelpas:). Juu vähän kaukana asut kun itse asustelen täällä Keski-Suomessa Keuruulla.
Toisena vinkkinä et ennen kuin aloitat työt niin tee levystä sellainen sulku siihen viskan taakse niin apulantaa ei leviä suotta ajouralle vaan kaikki lentää metsikköön.
300 kg/ha riittää vallan hyvin.
Ajouriin kannattaa tosiaan panostaa että ne olisi mahdollisimman suorat ja uraväli n.20m.
Saat apulannan näin levitettyä mahdollisimman tarkasti joka paikkaan.
T.Julius
- helikopteri
lannoitin v 06 14 hehtaaria helikopterille ja lasku oli n.1700e johon kuului alv yhdistys hoiti koko homman että laske siitä h. hinta mutta se boorilannoitus näkyi jo viime kesänä latvat olivat paremmat kyllä kannattaa se tehdä
- kallistuneet
Taksat ovat nousseet, koska meille tuli 6 ha:n lannoittaminen mhy:n kautta maksamaan 1800 euroa. Jotain tukea taisi tulla jäkikäteen, muttei merkittävää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722766
- 632674
- 681792
- 241627
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219