Kinkun kastike

Ursa

Olen joka joulu onnistunut luistamaan kinkun kastikkeen tekemisestä. :D Tietysti sekoittanut ja tarjoillut (ja juonut) glögiä sillä välin... Meidän kinkun kastikkeessa ei ole kyllä ikinä ollut oikein mitään muuta kuin paistolientä ja kermaa, ja oikein hyvää on ollut. Mutta onko kellään mitään "järkyttävän" ihanaa reseptiä tai vihjettä? Löytyneissä ohjeissa mainitaan usein omenahillo, sinappi ja joskus konjakki, tuleeko niistä hyvää?

11

6248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • serop1

      Kinkun kastike:

      3 dl kinkun paistolientä
      4 dl ruokakermaa
      2 dl omenasosetta
      1 dl sinappia
      2 rkl voita
      2 rkl vehnäjauhoja
      jauhettua valkopippuria

      1. Sulata voi kattilassa, älä kuitenkaan ruskista sitä.
      2. Sekoita mukaan vehnäjauhot.
      3. Lisää paistoliemi ja kerma ohuena nauhana koko ajan sekoittaen. Lisää omenasose ja sinappi.
      4. Hauduta noin 5 minuuttia, ja mausta valkopippurilla.

      Halutessasi kevyemmän kastikkeen, valmista se lihaliemestä ja omenasoseesta.

      Lsiäksi jos haluaa oikein hienostella niin voi lorauttaa jotain oikein täyteläistä punaviiniä sekaan :) Mutta ei tarvitse. Perusohje kerrassaan hyvä...

      ITsellä iski joku siivousvimma ja nyt siivoilen viimisiä lipastonlaatikoita. Vaikka meillä ei tontut kruki laatikoihin ;)

      • Olitpa nopea. No siinä ainakin oli sekä omenasose että sinappi. En taida punaviiniä laittaa kastikkeeseen, sitä on kuitenkin laseissa. ;)

        Onneksi olkoon siivousvimman johdosta. Minä alan pestä kylppäriä ja eteisiä. Lipastojen laatikot saa odottaa pitkälle kevääseen, en jumatsuikka mulla riitä motivaatio kaamosaikana siivota yhtään mitään minkä voi kätevästi piilottaa näkyvistä. :) Tänään onkin tosi pimeää, mutta se onneksi johtuu siitä että taivas on paksussa pilvessä ja sieltä tulee tällä kertaa LUNTA. Ei mitään joulukorttimaisemaa ole toistaiseksi kun puut tököttävät ihan mustina synkkää taivasta vasten, mutta täällä ei kuitenkaan taida "White Christmas" jäädä pelkäksi haaveeksi. Pimeys ja lumettomuus on kyllä niin loputtoman synkkä yhdistelmä, eri asia etelämpänä jossa sentään jonkin tunnin saa nauttia auringonpaisteesta joulun aikaankin...


      • serop1
        Ursa kirjoitti:

        Olitpa nopea. No siinä ainakin oli sekä omenasose että sinappi. En taida punaviiniä laittaa kastikkeeseen, sitä on kuitenkin laseissa. ;)

        Onneksi olkoon siivousvimman johdosta. Minä alan pestä kylppäriä ja eteisiä. Lipastojen laatikot saa odottaa pitkälle kevääseen, en jumatsuikka mulla riitä motivaatio kaamosaikana siivota yhtään mitään minkä voi kätevästi piilottaa näkyvistä. :) Tänään onkin tosi pimeää, mutta se onneksi johtuu siitä että taivas on paksussa pilvessä ja sieltä tulee tällä kertaa LUNTA. Ei mitään joulukorttimaisemaa ole toistaiseksi kun puut tököttävät ihan mustina synkkää taivasta vasten, mutta täällä ei kuitenkaan taida "White Christmas" jäädä pelkäksi haaveeksi. Pimeys ja lumettomuus on kyllä niin loputtoman synkkä yhdistelmä, eri asia etelämpänä jossa sentään jonkin tunnin saa nauttia auringonpaisteesta joulun aikaankin...

        Tulispa täälläkin lunta. Viiem yönä on tullut ihan vähän, niin ei ihan asfaltti loista.

        Mä olen ollut tänään kyllä ylitehokkaalla päällä. Pari koneellsita pyykkiäkin saanut pestyä, lipaston sain juuri tehtyä.

        Huomenna haetaankin sitten karvapallero kotia


      • serop1 kirjoitti:

        Tulispa täälläkin lunta. Viiem yönä on tullut ihan vähän, niin ei ihan asfaltti loista.

        Mä olen ollut tänään kyllä ylitehokkaalla päällä. Pari koneellsita pyykkiäkin saanut pestyä, lipaston sain juuri tehtyä.

        Huomenna haetaankin sitten karvapallero kotia

        Mikä karvapallero??? Uusi pentu?? :D :D :D

        Pyykkiä olen minäkin pessyt niin ettei mahdu kuivumaan... Uuden kylppärin laittaisin lahjatoivomuslistaan ensimmäiseksi, mutta ei se taida mahtua pukin pulkkaan (tai niin pientä en huoli).


      • serop1
        Ursa kirjoitti:

        Mikä karvapallero??? Uusi pentu?? :D :D :D

        Pyykkiä olen minäkin pessyt niin ettei mahdu kuivumaan... Uuden kylppärin laittaisin lahjatoivomuslistaan ensimmäiseksi, mutta ei se taida mahtua pukin pulkkaan (tai niin pientä en huoli).

        Saiskin sen pennun... Mutta ei nyt voi hankkai sellasta, kun ntuli hiukan äkillinen elämäntilanteen muutos. Muutenhan jaloissa pyöris jo kääpiösnautseri :/

        Haetaan tuo oma karvapallo takaisin kotiin. Se lähti viikko sitten ihan itte "mummolaan". Mummolassa vietetään huomenna jo jouluateria, kun vanhempani joutuvat molemmat töihin jouluksi..


      • serop1 kirjoitti:

        Saiskin sen pennun... Mutta ei nyt voi hankkai sellasta, kun ntuli hiukan äkillinen elämäntilanteen muutos. Muutenhan jaloissa pyöris jo kääpiösnautseri :/

        Haetaan tuo oma karvapallo takaisin kotiin. Se lähti viikko sitten ihan itte "mummolaan". Mummolassa vietetään huomenna jo jouluateria, kun vanhempani joutuvat molemmat töihin jouluksi..

        ymmärrän. :) Joo, minusta joulu alkaa oikeastaan tänä iltana, ja koko viikonlopun voi laskea aatoksi. Ei sillä ole niin väliä milloin sitä jouluateriaa alkaa syödä, kunhan sitä on paljon.

        Minä olen kieltäytynyt lähtemästä viikonloppuna tai aattona mihinkään koska nartulla on juoksut ja nuoriherra hiukan sählää, vaikka nyt tilanne on jo rauhoittunut ja poikakin kerkeää jo nukkua yönsä... En tiedä johtuuko se tuon uroksen nuoruudesta, että sen kiinnostus heräsi parin päivän "viiveellä" siitä kun narttu selvästi osoitti että ei laittaisi enää hanttiin jos tilaisuus tulisi kohdalle... Tosi hienosti meni kuitenkin tällä kertaa, ei tullut edes mieleen että olisi tarvinnut toista koiraa hommata jonnekin hoitoon juoksujen ajaksi, vaikka sekin olisi varmasti ollut mahdollista. Uros oli kaksi vuorokautta vähällä unella ja syönnillä, kunnes kuono lopulta kopsahti lattiaan ja alkoi kuorsata ;), narttu on ollut tyytyväinen omassa yksiössään jossa on mukava sohva, ja viileän välinpitämätön kuulemiaan rakkaudentunnustuksia kohtaan...

        Koska minä olen liimannut itseni kiinni omaan kotiin ja koirankarvoihin, niin miehen sukulaisia sitten pistelehtii täällä aattona ja joulupäivinä. Eka kertaa vietän joulua omassa kodissa, joka ikinen vuosi olen lähtenyt vanhempien luokse. Joten onhan tämä siinä mielessä uutta ja ihmeellistä. :)


      • Kylläpä vaikuttaa hyvältä kastikkeelta.Meillä on aina ollut toi perinteinen malli,mutta nyt täytyy vinkata tolle meijän perheen kokille,että tekisi tämän kastikkeen.
        Toi omenasose voi antaa aika mukavan tujauksen.

        Siivoukset on hyvässä mallissa.Minä kun teen "joulusiivouksen" jo alkusyksystä,heh,kun vielä huvittaa.
        Ennen joulua sitten vaan perusjutut,kun ei tässä pahimman pimeyden aikana yleensä mikään luista,kun noi pakolliset vaan on rämmittävä.

        Lumesta ei ole tietookaan,joten täytyy nauttia edes niistä muutamasta kirkkaasta päivästä,kun vahingossa sateiden väliin on jäänyt...


      • Ursa kirjoitti:

        ymmärrän. :) Joo, minusta joulu alkaa oikeastaan tänä iltana, ja koko viikonlopun voi laskea aatoksi. Ei sillä ole niin väliä milloin sitä jouluateriaa alkaa syödä, kunhan sitä on paljon.

        Minä olen kieltäytynyt lähtemästä viikonloppuna tai aattona mihinkään koska nartulla on juoksut ja nuoriherra hiukan sählää, vaikka nyt tilanne on jo rauhoittunut ja poikakin kerkeää jo nukkua yönsä... En tiedä johtuuko se tuon uroksen nuoruudesta, että sen kiinnostus heräsi parin päivän "viiveellä" siitä kun narttu selvästi osoitti että ei laittaisi enää hanttiin jos tilaisuus tulisi kohdalle... Tosi hienosti meni kuitenkin tällä kertaa, ei tullut edes mieleen että olisi tarvinnut toista koiraa hommata jonnekin hoitoon juoksujen ajaksi, vaikka sekin olisi varmasti ollut mahdollista. Uros oli kaksi vuorokautta vähällä unella ja syönnillä, kunnes kuono lopulta kopsahti lattiaan ja alkoi kuorsata ;), narttu on ollut tyytyväinen omassa yksiössään jossa on mukava sohva, ja viileän välinpitämätön kuulemiaan rakkaudentunnustuksia kohtaan...

        Koska minä olen liimannut itseni kiinni omaan kotiin ja koirankarvoihin, niin miehen sukulaisia sitten pistelehtii täällä aattona ja joulupäivinä. Eka kertaa vietän joulua omassa kodissa, joka ikinen vuosi olen lähtenyt vanhempien luokse. Joten onhan tämä siinä mielessä uutta ja ihmeellistä. :)

        antama kinkun kastike ohje on kyllä vertaansa vailla. Uskomattoman hyvä, vois syödä melkein pelkkää kastiketta.

        Me haettiin karvapallo tänä aamuna. Tuossa tuo ihmettelee maailman menoa ja tutkii uutta kotiaan.


      • Birjanna kirjoitti:

        antama kinkun kastike ohje on kyllä vertaansa vailla. Uskomattoman hyvä, vois syödä melkein pelkkää kastiketta.

        Me haettiin karvapallo tänä aamuna. Tuossa tuo ihmettelee maailman menoa ja tutkii uutta kotiaan.

        tuosta edellisestä. Eli oma käyttämäni kinkunkastike on muuten sama paitsi siinä ohjeesa kuullotetaan pilkottu sipuli ensimmäisenä ennen vehnäjauhoja.


      • Birjanna kirjoitti:

        tuosta edellisestä. Eli oma käyttämäni kinkunkastike on muuten sama paitsi siinä ohjeesa kuullotetaan pilkottu sipuli ensimmäisenä ennen vehnäjauhoja.

        Minä tykkään sipulista niin paljon että laitan sitä melkein kaikkeen paitsi riisipuuroon ;) mutta taidan ihan tuon miehen kunniaksi laittaa kinkun kastikkeen ilman sitä sipulia. Pistää sitten rosolliin vähän enemmän. :D Sitä se ei uskalla syödä muutenkaan kun siinä on semmoisia tosi vaarallisia aineksia kuten punajuurta.

        Mukavaa joulunaikaa sinne sinullekin...


      • Birjanna kirjoitti:

        antama kinkun kastike ohje on kyllä vertaansa vailla. Uskomattoman hyvä, vois syödä melkein pelkkää kastiketta.

        Me haettiin karvapallo tänä aamuna. Tuossa tuo ihmettelee maailman menoa ja tutkii uutta kotiaan.

        jouluhalauksia pikku karvanaamalle!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      261
      6108
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      145
      3586
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2599
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2476
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2052
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1625
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      120
      1621
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1473
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1290
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      106
      1143
    Aihe