Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Avioero ja lapsen kulttuuriperimä

suomalainen äiti

Luin jotain vanhoja kirjoituksia, jossa puhuttiin minkämaalaisia perheitä täällä on. Itse olen eronnut lapseni ghanalaisesta isästä jo 2 vuotta sitten ja kasvattanut lapseni yksin.Isä ei ota osaa lapsen elämään millään tavoin, eivätkä muut isän puoleiset sukulaiset. Jos minulta kysytään minkamaalainen perhe olette, vastaan suomalainen. Perheeseenihän kuuluu vain minä ja lapseni ja minun sukulaiseni. Eihän se ole minun vastuullani opettaa lapselleni, minullekin vierasta kulttuuria ja kieltä. Ja minusta se kieli ja kulttuuri luovat sen "kansalaisuuden, ghanalaisuuden" ei se ihonväri ja afrotukka. Miksi siis kutsuisin perhettäni, suomalais-ghanalaiseksi? Olen ehkä ottanut tylyn asenteen, mutta en halua opettaa jotain jota en osaa. Opetan vain sitä mitä osaan, eli suomenkieltä ja suomalaisia tapoja. Hän on suomalainen tummaihoinen. Toki kerron lapselleni, miksi hän on erinlainen ulkonäöltään, ja kerron mistä isän juuret ovat.Ja sen vähän mitä osaan hänen suvustaan. Lapsi saa sitten itse tultuaan vanhemmaksi selvittää, jos haluaa enemmän tietää juuristaan ja isän kulttuuriperimästä. No tämä tästä. Hyvää joulua kaikille!

5

1179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pablo Escobar

      Lapsesi ei tule monien silmissä ikinä olemaan suomalainen.

      • .?:

        no ei varmaan sunlaisten silmissä, mutta veikkaan että aika montaa ei jaksa kiinnostaa


    • kolmen äiti

      Olen myös eronnut lasteni afrikkalaisesta isästä eikä hän pidä lapsiin mitään yhteyttä. Minä kuitenkin teen kaiken,mitä voin, jotta lapset myös tietävät isänsä kotimaasta ja kulttuurista! En halua,että heille tulee negatiivista kuvaa siitä,vaikka isä on mikä on.. Teen parhaani,että he tietävät voivansa mennä siihen maahan vanhempina milloin vain tutustumaan paremmin sukulaisiin yms.. Harmi kyllä kieltä en osaa riittävästi opettaakseni heille edes jonkin verran, vain muutamia lauseita ja sanoja.. Mutta he tietävät,mistä isä on kotoisin, ketä lähisukulaisia siellä on, mitä kieltä isä puhuu, osaavat tervehtiä "oikein" isänsä maanmiehiä yms.
      Tiedän joitakin jo aikuisia "suomalais-ulkomaalaisia" ihmisiä, jotka ihan selvästi ovat todella epätietoisia ja kuin "äitinsä katkeruuden" perineitä, en todellakaan halua lasteni käyttäytyvän samoin vanhempina!! Asumme Suomessa ja minä olen suomalainen,mutta minäkin olen ihan oma itseni ja lapsilleni opetan asioita,miten ne itse näen ja asioista keskutellaan ja paljon...mm. makkara, sauna ja kalja eivät kuulu minun tapoihin. ;)

    • Kulkija vain....

      Kaikkea tekin naiset surette.Onko se ihan väärin jos kasvatatte lapsistanne kunnon kansalaisia,oli se isä sitten vaikka kuusta kotoisin.Eikös suomalaiset juuret riitä?

      • ........

        Lapset alkavat jossain vaiheessa kyselemään juuristaan, yleensä se kulttuuri missä asutaan on vahvempi pakostakin.
        Mutta tietysti vielä lapsenkengissä oleva Suomi tekee monikultuurisille lapsille olon tukalaksi, varsinkin jos ulkonäkö on poikeavaa arjalaisuudesta, eli voi olla että lapset alkavat miettimään syvemmin muita nähden juuriaan ja sieltä ponnahtaa kysymykset miksi. Olkaa rehellisiä äidit, koska haluattehan lapsenne parasta, vastatkaa kysymyksiin mitä pienokaiset esittää perhesuhteista huolimatta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1957
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1743
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1604
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1346
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1236
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1223
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe