Pakkotohtoriksi?

asdfasdfsdafasdf

Olen yhteiskuntatieteiden maisteri, puolitoista vuotta työttömänä ollut sellainen. Tällä hetkellä tosin olen kaupungilla ns. lapion varressa tukityöllistettynä, mutta kohta odottaa taas työttömyys, mikäli ei ihmeitä tapahdu ja saan kunnon töitä. Työttömänä tuet on 0 € avovaimon töissä käynnin takia. Pitäisikö tässä ruveta vastentahtoisesti vääntämään väitöskirjaa, että saisi edes jostain joskus rahaa ("apurahahelvetti")? Parempi kai sekin kuin nollatulot. On kyllä kaikenlainen glamour kadonnut jatko-opinnoista, kun tohtoreitakin pusketaan nykyään liukuhihnalta.

11

5135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jouluja!

      Kyllähän se pakko-opiskelukin parempi vaihtoehto on kuin kotona työttömänä turhautuminen. Yliopistolla sentään tapaat muita ihmisiä ja voit solmia mielenkiintoisia kontakteja oman alasi ihmisiin. Jos väitöskirja tuntuu tässä vaiheesa työläältä ajatukselta, niin oletko katsellut täydennyskoulutuskeskuksen sivuja? Jos hankkisit jotakin "ammatillisempaa" lisäkoulutusta, esim. opettajan pätevyyden? Tai löytyisikö yliopistojen maisteriohjelmista jokin kiinnostava sovellusala? Kun sinulla on maisterin tutkinto, voit nykysysteemin mukaan opiskella toisen maisterin tutkinnon pelkät syventävät suorittamalla. Onko jokin ala, miskä on aina kaihertanut mielessäsi? Nyt olisi hyvä tilaisuus kokeilla sitä! Usein voi käydä niin, että kunhan vais uskaltaa tehdä sen päätöksen, että astuu omasta turvallisesta mutta yksinäisestä maailmastaan ulkomaailmaan, niin toisten ihmisten seura ja suhteet vetäisevät mennessään ja isotkin haasteet pienenvät pala palalta!

    • ehkä fiksuinta

      Onhan se väikkäri hieno suoritus, mutta jos et nytkään saa töitä, niin eikö sama ole edessä väikkärin jälkeen?

      Ehkäpä radikaali ratkaisu ja etsiytyminen alalle, jolla on töitä? AMK-tradenomin paperit tulevat parissa vuodessa ja sitten pääsee jo siisteihin sisähommiin, luultavasti noin 1,5-kertaisella palkalla yliopistopuurtamiseen verrattuna.

      T: sivusta seurannut, onneksi itse järjen päähänsä jo abivuonna kerännyt

      • onpa typerää

        siis amk-ihmisillä on palkka pari tonnia vähemmän kuin maisterilla. Maisterin tutkinto on niinkuin miljoona kertaa parempi. Kyllä maisteri aina työllistyy, varsinkin muutaman vuoden päästä kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle niin ne suorastaan revitään käsistä.


    • RYHTIÄ HAKUUN

      Nouse ja kokoa itsesi etsi niin varmasti löydät
      muutakin kuin lapion varsihommaa, työtä sekin,
      mut haluut muutosta, Sun itse pitää etsiä, ei kukaan
      tule kotoa hakeen, eikä työkkärin nykytila toimi siten kuin pitäsi, eli etsiä työttömälle sopiva työ

      USKO ITSEESI- ONNISTUT !
      -TOSI ON !

      • Jeesus

        Työttömänä saatte elämästänne paljon enemmän irti kuin työuralla. Koulun jälkeen on elämästänne mennyt se toimeentulo, josta joudutte lopun aikanne huolehtimaan itse. Joudutte tekemään työtä, voidaksenne elättää joitain mummoja kadulla hakkaavia kakaroita. Kuka vitussa nyt sellaista jaksaa?

        Luopukaamme tuosta luontoa saastuttavasta ja meidän itsemmekin kannalta haitallisesta tietoyhteiskuntamallista, joka vain tekee meistä koneilla ohjattavia läskikasoja, joilla ei ennen pitkää ole MITÄÄN osaa avaran luonnon nisäkäslajistossa!


      • Jeesus
        Jeesus kirjoitti:

        Työttömänä saatte elämästänne paljon enemmän irti kuin työuralla. Koulun jälkeen on elämästänne mennyt se toimeentulo, josta joudutte lopun aikanne huolehtimaan itse. Joudutte tekemään työtä, voidaksenne elättää joitain mummoja kadulla hakkaavia kakaroita. Kuka vitussa nyt sellaista jaksaa?

        Luopukaamme tuosta luontoa saastuttavasta ja meidän itsemmekin kannalta haitallisesta tietoyhteiskuntamallista, joka vain tekee meistä koneilla ohjattavia läskikasoja, joilla ei ennen pitkää ole MITÄÄN osaa avaran luonnon nisäkäslajistossa!

        Länsimaat! HAISTAKAA PASKA!!


    • joskus tohtoriksi

      Jos et ole tyytyväinen nykyiseen tilaasi, pyrkisin hakeutumaan mahdollisimman käytännönläheisiin työtehtäviin sille alalle, mikä kiinnostaa. Sitä kautta voit päästä eteenpäin, kun teet ahkerasti perusduunia etkä luovuta ensimmäisissä vastoinkäymisissä.

      Jos nyt lähdet väitöskirjaa tekemään, olet luultavasti vielä enemmän out työelämästä. Kuka haluaa työllistää tohtoria, jolla ei ole työkokemusta? Ehkä voit päästä tutkijaksi yliopistoon, mutta onko se sitä mitä haluat?

      Itsekin haluaisin joku päivä valmistua tohtoriksi, mutta olen luonut pohjaa sille työelämän kautta, tosin sekin on rankkaa, kun työn ohessa yrittää vääntää maisteritutkintoa.

      Kannattaa laatia hyvä, kuvallinen CV, miettiä, mitä tahdot todella ja sen jälkeen määrätietoisesti alat hakemaan sen alan työtä. Samalla opiskele alaa, kaiva sieltä oleelliset menestystekijät ja opettele ne. Lähetä kaikkiin henkilöstövuokraus- ja rekrytointiyrityksiin CV:si ja lyhyt hakukirje itsestäsi ja katso vapaita tehtäviä www.job.fi. Sieltä löytyy melkein kaikki Suomessa toimivat työnvälitysfirmat.

      Tsemppiä vain, löydät varmasti kunnon duunia ja pääset eteenpäin. Se, että olet saanut maisterin paperit, osoittaa, että pystyt järjestelmälliseen työhön. Nyt vain suuntaat kohti konkreettisia tekoja.

      • vinkkejä ja mahdollisuuksia

        Tuo itsensä puskeminen työelämään on tosiaan usein pitkä prosessi ja vaatii luonteenlujuutta, mutta usein myös tukea läheisiltä. Edellisen viestin ohjeet ovat varsin hyviä ja vähän samanlaista strategiaa olen itsekin onnistuneesti käyttänyt työnhaussa.

        Kaikista oleellisinta työllistymisessä on kuitenkin jatkuvan itsensä kehittämisen ohella asenne. Pyri kuitenkin aina allalle, joka edes jollakin lailla sivuaa sitä, mitä sydämessäsi haluat tehdä. Ja sitten tee osaamisesi ja halusi tehdä juuri sitä juttua jollain tavalla näkyväksi: tuore cv, hakeutuminen alan täydennyskoulutukseen (ei tarkoita aina pakkotohtoriutta tai yliopistollisia jatko-opintoja) sitä kautta uudet verkostot. Tärkeintä on saada jalka oven väliin asiallisessa organisaatiossa tai yrityksessä. Voit myös aluksi tarjota palveluksiasi freenä, toiminimellä, asiantuntijaosuuskunnan jäsenenä tai perustaa muutaman samanhenkisen kanssa yritys. Yrittäjänä toimimisessa on se hyvä puoli että jos saat hyvän asiakkaan, ja hoidat jonkun aikaa pienempääkin tilausta hyvin, sinulle voidaan ehdottaa siirtymistä suoraan yrityksen palkkalistoille. Silloin voit valita: jatkatko toimeksiantajana vai palkkaudut sisään(ja pidät silti osakkuutesi yrityksessäsi).

        Edellä vain muutamia polkuja esimerkkinä, joita voit miettiä.

        Ja tänä maailman aikana entistä tärkeämpää: hyvät vuorovaikutustaidot ja ilmaisukyky (myös työnhakutilanteessa), ole rehellinen (älä rakenna liian pitkiä ceeveitä) mutta ilmaise jotenkin jatkuva halusi kehittyä valitsemmallasi alalla. Sitten vain tervettä itsetuntoa.

        PS.Opiskella kannattaa aikuisenakin aina, mieti kuitenkin tarkkaan onko tohtorius sinulle se relevantein tapa päästä itseäsi tyydyttäviin tehtäviin - muunlaistakin täydennykoulutusta akateemisille on olemassa


    • jatko-opiskelija

      Olen itse hakenut apurahoja jo vuosien ajan ja en ole saanut, vaikka minulla aiheena onkin hyvin trendikäs aihe, mikä liittyy nykypäivään ja siitä saatu tieto hyvinkin tarpeellista käytännössä sitä työtä tekeville yrityksille. En todellakaan ole päässyt kärryille, miten jotkut niitä apurahoja saa. Minulla on professori kyllä yrittänyt auttaa niiden hakemisessa kaikin tavoin, mutta ei onnistu vaan.

      No minulla alkaakin olla loppuvaiheessa, mutta sairastuin tämän prosessin aikana fibromyalgiaan ja kivut ovat kamalat välillä. Olen joutunut olemaan töissä koko prosessin ajan ja se on vienyt voimia tosi paljon. Apurahojen avulla tuokin olisi ollut vältettävissä.

      Olen usein miettinyt, että kannattiko tai kannattaako? Tässä vaiheessa vaikea sanoa vielä lopullisesti, mutta töitä ja kysyntää näyttää olevan koko ajan sekä kotimaassa että ulkomailla. Olen jo joutunut sanomaan ei luennointikyselyihin.

      • astma

        Olen ihan pihalla. Sairastuin sairauteen, joka estää käytännön työn taideopettajana (maisteri), mutta minulla on erityisalaani valtava kutsumus ja intohimo. Ainoa tapa kestää oman pääni kanssa loppu elämä, on aloittaa jatko-opinnot erikoisalueeltani tavalla, joka onnistuu sairauteni kanssa. Yliopisto on näyttänyt vihreää valoa tutkimusajatuksilleni, mutta en yhtään tiedä miten edetä. Mitä seuraavaksi tapahtuu? Olen ollut yliopistolta käytännön työelämässä 10 vuotta. Mitä kuuluu tehdä ensiksi, toiseksi jne? Repalehdan töissä, kunnes tämä asia selviää....

        t. Bohemian tragedy


    • ja ryhdy kansanedustajaksi

      siten saat näkyvyyttä ja nimeä. Jos et tule valituksi eduskuntaan tai valtuustoon kunnallisvaaleissa, niin sitten sulle järkätään hätätöitä jostain, vaikkapa vittuilevien murkkujen erityisluokanopettajana... vähäksi aikaa. Tai sitten hakeudu lähihoitajakoulutukseen, sillä kohta on kaamea pula vanhusten ja dementikkojen sekä mielenterveyspotilaiden hoitajista... niin voit joskus yletä jonkun laitoksen johtajaksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      118
      7229
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      64
      3283
    3. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      72
      1705
    4. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      58
      1349
    5. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1283
    6. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      114
      1057
    7. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      74
      1040
    8. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      89
      962
    9. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      47
      914
    10. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      55
      897
    Aihe