Työkokeilu

minttuliini

Osaako kukaan neuvoa? Olen ollut pitkään sairauslomalla niskani takia, sairaspäivärahan 300 päivää käytetty, kuntoutustukea hain ja hylsy tuli ja siitä nyt valitettu, mutta päätöstä muutoslautakunnasta ei ole vieläkään tullut.Eli toisinsanoen olen nyt työkyvytön työnhakija, joka saa liitosta ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa. Sairaslomaa vielä tämän vuoden loppuun, mutta todennäköisesti jatkuu. Hoitava lääkäri sanoi, että ensi keväänä voisi tulla kyseeseen kevyt työkokeilu. Onko kellään kokemuksia työkokeilusta? Mites toimeentulo siltä ajalta järjestyy? Vaikuttaa etuuksiin? Rehellisiä ja omakohtaisia kokemuksia ja faktatietoa kaivattaisiin pikaisesti. Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille.

75

23076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työkokeilun käynyt
      • Epätietoinen minäkin

        Mitä tapahtui työkokeilun jälkeen? Itse en ole vielä ollut työkokeilussa, mutta saattaa olla edessä keväällä. Minulla molemminpuoleinen iskiasvaiva, protruusio lannerangassa, osteofyytit jne kaularangassa, hermojuuriaukkojen ahtautumia. Kivut ylimaalliset. Särkylääkkeet eivät auta. Jatkuva univaje. Toimintakyky heikko. Silti vak.yhtiö toistuvasti hylännyt tökyv. el.hakemukseni. Kyseessä Etera. Jonka pitäisi olla ihmisen asialla, että silleen!


      • toissakeväällä
        Epätietoinen minäkin kirjoitti:

        Mitä tapahtui työkokeilun jälkeen? Itse en ole vielä ollut työkokeilussa, mutta saattaa olla edessä keväällä. Minulla molemminpuoleinen iskiasvaiva, protruusio lannerangassa, osteofyytit jne kaularangassa, hermojuuriaukkojen ahtautumia. Kivut ylimaalliset. Särkylääkkeet eivät auta. Jatkuva univaje. Toimintakyky heikko. Silti vak.yhtiö toistuvasti hylännyt tökyv. el.hakemukseni. Kyseessä Etera. Jonka pitäisi olla ihmisen asialla, että silleen!

        Olin 2 kk työkokeilussa, eikä se oikein toiminut. Työkokeilu ainakin mulla hoidettiin niin, että meillä oli työpaikan ja lääkärin kanssa neuvottelu. Sovittiin työaika-asia, yleensä 4 h/viikko, siis 20 h ja kaksi kuukautta. Mulla työt sujuivat suht hyvin, mutta olin tajuttoman väsynyt töiden jälkeen. Lääkäri päätti, että kokeilun jälkeen jään sairaslomalle. Sillä tiellä ollaan vieläkin. Sairasloman aikana olen käynyt kahdessa kuntoutustutkimuksessa. Nyt kuntoutustuella ensi kesään saakka. Kuntoutustuen aikana pitäisi kuntouttaa, mutta mulla niitä ei ole ollut.

        Työeläkelaitoshan ei maksa lääkinnällisiä kuntoutuksia yleensä ollenkaan, vaan kuntoutuksen hoitaa Kela (mulla toinen kuntoutustuktimus) tai oman kunnan terveyskeskus. Tai itse omalla rahalla.


      • toissakeväällä
        toissakeväällä kirjoitti:

        Olin 2 kk työkokeilussa, eikä se oikein toiminut. Työkokeilu ainakin mulla hoidettiin niin, että meillä oli työpaikan ja lääkärin kanssa neuvottelu. Sovittiin työaika-asia, yleensä 4 h/viikko, siis 20 h ja kaksi kuukautta. Mulla työt sujuivat suht hyvin, mutta olin tajuttoman väsynyt töiden jälkeen. Lääkäri päätti, että kokeilun jälkeen jään sairaslomalle. Sillä tiellä ollaan vieläkin. Sairasloman aikana olen käynyt kahdessa kuntoutustutkimuksessa. Nyt kuntoutustuella ensi kesään saakka. Kuntoutustuen aikana pitäisi kuntouttaa, mutta mulla niitä ei ole ollut.

        Työeläkelaitoshan ei maksa lääkinnällisiä kuntoutuksia yleensä ollenkaan, vaan kuntoutuksen hoitaa Kela (mulla toinen kuntoutustuktimus) tai oman kunnan terveyskeskus. Tai itse omalla rahalla.

        Muutoksenhakulautakunnan käsittely on poikkeuksetta aivan turhaa, asia ei muutu miksikään. Kannattaa hakea uudelleen kuntoutustukea (ma eläke) uudella b-todistuksella tai juuri hakeutua kuntoutustutkimuksiin (mielellään "laitostutkimusmuodossa" tai sitten työkokeilun kautta.

        Poliklinikkakäynti-kuntoutustutkimukset ovat yhtä tyhjän kanssa.Yleensä sitä on parhaimmillaan juuri sen 30 min tapaamisen aikana, eikä työkyky paljastu siinä ajassa millään.


      • jaksaako enää?
        Epätietoinen minäkin kirjoitti:

        Mitä tapahtui työkokeilun jälkeen? Itse en ole vielä ollut työkokeilussa, mutta saattaa olla edessä keväällä. Minulla molemminpuoleinen iskiasvaiva, protruusio lannerangassa, osteofyytit jne kaularangassa, hermojuuriaukkojen ahtautumia. Kivut ylimaalliset. Särkylääkkeet eivät auta. Jatkuva univaje. Toimintakyky heikko. Silti vak.yhtiö toistuvasti hylännyt tökyv. el.hakemukseni. Kyseessä Etera. Jonka pitäisi olla ihmisen asialla, että silleen!

        Mikä tilanteesi on tällähetkellä?Itse olen taistellut eteran kanssa ja vakuutusoikeudesta sain hylätyn vastauksen,joka oli muutoksenhakulautakunnan kanssa samaa mieltä työkunnostani,koska ikäni on alle 55v
        ja ammatillisesti ei alle 60:t saa työkyvyttömyyseläkettä. Lisäksi työterveyslääkärin b lausunnoilla ei ole vakuutusoiketta sitovaa merkitystä.Työkokeilun suoritin kevennettynä firmassani,joka päättyi viikon kokeilun jälkeen fyysisiin oireisiin ja koviin kiputiloihin.Niihin vakuutusoikeus ei ottanut laisinkaan kantaa.
        Tälläinen syöpäpesä on valtiovallan erikoissuojelussa,johon ei pääse yksityinen ihminen vaikuttamaan mitenkään,kuin mielenterveyden menettämisen kautta,johon se vääjäämättä ajautuu taistellessa oikeuksiensa puolesta.


      • työkyky?
        toissakeväällä kirjoitti:

        Olin 2 kk työkokeilussa, eikä se oikein toiminut. Työkokeilu ainakin mulla hoidettiin niin, että meillä oli työpaikan ja lääkärin kanssa neuvottelu. Sovittiin työaika-asia, yleensä 4 h/viikko, siis 20 h ja kaksi kuukautta. Mulla työt sujuivat suht hyvin, mutta olin tajuttoman väsynyt töiden jälkeen. Lääkäri päätti, että kokeilun jälkeen jään sairaslomalle. Sillä tiellä ollaan vieläkin. Sairasloman aikana olen käynyt kahdessa kuntoutustutkimuksessa. Nyt kuntoutustuella ensi kesään saakka. Kuntoutustuen aikana pitäisi kuntouttaa, mutta mulla niitä ei ole ollut.

        Työeläkelaitoshan ei maksa lääkinnällisiä kuntoutuksia yleensä ollenkaan, vaan kuntoutuksen hoitaa Kela (mulla toinen kuntoutustuktimus) tai oman kunnan terveyskeskus. Tai itse omalla rahalla.

        Hei! Miten noihin kuntoutustutkimuksiin pääsee? Kuka maksaa? Minulla työeläkelaitokselta ennakkopäätös työkokeilusta, mutta kun olen sairastellut viisi vuotta ja minulla on niin monenlaisia vaivoja, ettei kukaan tiedä (en itsekkään) mikä olisi sopivin työkokeilupaikka. Olen yrittänyt pyytää ko. tutkimusta työeläkelaitokselta, mutta he lupaavat vain ammatinvalinnaohjausta joka ei minun tilanteessani auta asiaa.


      • Tarew
        työkyky? kirjoitti:

        Hei! Miten noihin kuntoutustutkimuksiin pääsee? Kuka maksaa? Minulla työeläkelaitokselta ennakkopäätös työkokeilusta, mutta kun olen sairastellut viisi vuotta ja minulla on niin monenlaisia vaivoja, ettei kukaan tiedä (en itsekkään) mikä olisi sopivin työkokeilupaikka. Olen yrittänyt pyytää ko. tutkimusta työeläkelaitokselta, mutta he lupaavat vain ammatinvalinnaohjausta joka ei minun tilanteessani auta asiaa.

        olen samaa mieltä yllä olevan kirjoittajan kanssa. "Poliklinikkakäynti-kuntoutustutkimukset ovat yhtä tyhjän kanssa.Yleensä sitä on parhaimmillaan juuri sen 30 min tapaamisen aikana, eikä työkyky paljastu siinä ajassa millään." Eli hakeudu työkokeiluun (vaikka semmoisen työvalmentajan kautta) sillä työkokeilussa muutaman kuukauden aikana saat tiedon mikä työkykysi todellisuudessa on.


      • Kannattaa ottaa
        Tarew kirjoitti:

        olen samaa mieltä yllä olevan kirjoittajan kanssa. "Poliklinikkakäynti-kuntoutustutkimukset ovat yhtä tyhjän kanssa.Yleensä sitä on parhaimmillaan juuri sen 30 min tapaamisen aikana, eikä työkyky paljastu siinä ajassa millään." Eli hakeudu työkokeiluun (vaikka semmoisen työvalmentajan kautta) sillä työkokeilussa muutaman kuukauden aikana saat tiedon mikä työkykysi todellisuudessa on.

        Ei kuntoutustutkimus ole polkliininen. Se voidaan tilata joko Kelan kuntoutustutkimuslaitokselta tai yksityisiltä kuntoutulaitoksilta, niitähän on maa pullollaan.
        He tekevät ammattihenkilöiden yhteistyönä. Olen ollut sellaisessa 3 viikkoa. Siihen osallistuu lääkäri lääketietelliseltä näkökulmalta, fysioterapeutit, psykologi, sossu, kuntoutusohjaajat yms. ammatti-ihmiset. Se voi olla yksistään laitoksessa tapahtuva, ja saman aikaisesti saat kuntouttavaa hoitoa, tai sitten se voi tapahtua ohjatusti jossain työpaikassa.

        Mutta tuon laitostutkimuksen itse koin erittäin hyväksi. Siihen liittyi samalla myös fysiatrinen laitoskuntoutus kylpylälaitoksessa. Sieltä sain ammatilliset tutkimukset ja lausunnot, myös työergonomisesti, mitä vaaditaan tulevalta työltä tai ammatilta. Sen jälkeen voi ottaa vaikka sen työkokeilun.

        Ne maksaa joko oma työeläkelaitos (kuten mulla) tai sitten Kela, tai molemmat yhdessä.


      • Kannattaa ottaa
        Kannattaa ottaa kirjoitti:

        Ei kuntoutustutkimus ole polkliininen. Se voidaan tilata joko Kelan kuntoutustutkimuslaitokselta tai yksityisiltä kuntoutulaitoksilta, niitähän on maa pullollaan.
        He tekevät ammattihenkilöiden yhteistyönä. Olen ollut sellaisessa 3 viikkoa. Siihen osallistuu lääkäri lääketietelliseltä näkökulmalta, fysioterapeutit, psykologi, sossu, kuntoutusohjaajat yms. ammatti-ihmiset. Se voi olla yksistään laitoksessa tapahtuva, ja saman aikaisesti saat kuntouttavaa hoitoa, tai sitten se voi tapahtua ohjatusti jossain työpaikassa.

        Mutta tuon laitostutkimuksen itse koin erittäin hyväksi. Siihen liittyi samalla myös fysiatrinen laitoskuntoutus kylpylälaitoksessa. Sieltä sain ammatilliset tutkimukset ja lausunnot, myös työergonomisesti, mitä vaaditaan tulevalta työltä tai ammatilta. Sen jälkeen voi ottaa vaikka sen työkokeilun.

        Ne maksaa joko oma työeläkelaitos (kuten mulla) tai sitten Kela, tai molemmat yhdessä.

        Ai niin, olihan mulla tuota laitoskuntoutustutkimusta edeltävästi työeläkelaitoksella 2 päiväiset tutkimukset, että alkavatko he alkuunkaan koko puuhaan. Kun sieltä tuli vihreää valoa, sen jälkeen pääsin varsinaisiin kuntoutstutkimuksiin, jossa fyysinen terveydentilani selvitettiin ja kuntoutettiin samalla.


      • työkyky?
        Kannattaa ottaa kirjoitti:

        Ei kuntoutustutkimus ole polkliininen. Se voidaan tilata joko Kelan kuntoutustutkimuslaitokselta tai yksityisiltä kuntoutulaitoksilta, niitähän on maa pullollaan.
        He tekevät ammattihenkilöiden yhteistyönä. Olen ollut sellaisessa 3 viikkoa. Siihen osallistuu lääkäri lääketietelliseltä näkökulmalta, fysioterapeutit, psykologi, sossu, kuntoutusohjaajat yms. ammatti-ihmiset. Se voi olla yksistään laitoksessa tapahtuva, ja saman aikaisesti saat kuntouttavaa hoitoa, tai sitten se voi tapahtua ohjatusti jossain työpaikassa.

        Mutta tuon laitostutkimuksen itse koin erittäin hyväksi. Siihen liittyi samalla myös fysiatrinen laitoskuntoutus kylpylälaitoksessa. Sieltä sain ammatilliset tutkimukset ja lausunnot, myös työergonomisesti, mitä vaaditaan tulevalta työltä tai ammatilta. Sen jälkeen voi ottaa vaikka sen työkokeilun.

        Ne maksaa joko oma työeläkelaitos (kuten mulla) tai sitten Kela, tai molemmat yhdessä.

        Kiitos vastauksestasi. Fyysisellä puolella minunkin vaivat ovat ja mielelläni menisin ensin tutkimuksiin, koska minulla on niin monenlaisia vaivoja. Lääkäri on b-todistuksessa (useita eri b-todistuksia 4 vuoden aikana) myöskin esittänyt parhaimmaksi vaihtoehdoksi kuntoutustutkimuksen, mutta työeläkelaitos ei hyväksy sitä, vaan suosittelee vain ammatinvalinnanohjausta. Olen käynyt ammatinvalinnanohjaajalla, mutta hän ei osannut auttaa, koska minun tapauksessani on kysymys siitä mitä pystyisin/pystynkö mitään tekemään terveyteni vuoksi. Hain myöskin KELA:lta kuntoutustutkimusta, mutta heidän päätöksen mukaan minun tapaukseni kuuluu työeläkelaitokselle.


      • Työkyvytön työnhakij
        jaksaako enää? kirjoitti:

        Mikä tilanteesi on tällähetkellä?Itse olen taistellut eteran kanssa ja vakuutusoikeudesta sain hylätyn vastauksen,joka oli muutoksenhakulautakunnan kanssa samaa mieltä työkunnostani,koska ikäni on alle 55v
        ja ammatillisesti ei alle 60:t saa työkyvyttömyyseläkettä. Lisäksi työterveyslääkärin b lausunnoilla ei ole vakuutusoiketta sitovaa merkitystä.Työkokeilun suoritin kevennettynä firmassani,joka päättyi viikon kokeilun jälkeen fyysisiin oireisiin ja koviin kiputiloihin.Niihin vakuutusoikeus ei ottanut laisinkaan kantaa.
        Tälläinen syöpäpesä on valtiovallan erikoissuojelussa,johon ei pääse yksityinen ihminen vaikuttamaan mitenkään,kuin mielenterveyden menettämisen kautta,johon se vääjäämättä ajautuu taistellessa oikeuksiensa puolesta.

        Valitettavasti tänä päivänä ei mielenterveys ongelmat eivät auta. Olen itse taistellut kuusivuotta Ilmarista vastaan, jopa ollut niistä viisi ja puoli vuotta kuntoituseläkkeellä, löysivät viimein semmoisen lääkärin joka totesi että olen täysin terve. Kaksi viimeistä vuotta olen kärsinyt vaivojeni lisäksi vakavaa masennusta joka ei Ilmarisen mukaan ole enää mikään este työhön palaamiselle. Kaikki mahdollinen ollaan käyty läpi, omat lääkärini ovat sitä mieltä etten ole työkykyinen, mutta Ilmarisessa on semmoiset lääkärit että saavat sinut etana terveeksi.


      • Anonyymi
        Työkyvytön työnhakij kirjoitti:

        Valitettavasti tänä päivänä ei mielenterveys ongelmat eivät auta. Olen itse taistellut kuusivuotta Ilmarista vastaan, jopa ollut niistä viisi ja puoli vuotta kuntoituseläkkeellä, löysivät viimein semmoisen lääkärin joka totesi että olen täysin terve. Kaksi viimeistä vuotta olen kärsinyt vaivojeni lisäksi vakavaa masennusta joka ei Ilmarisen mukaan ole enää mikään este työhön palaamiselle. Kaikki mahdollinen ollaan käyty läpi, omat lääkärini ovat sitä mieltä etten ole työkykyinen, mutta Ilmarisessa on semmoiset lääkärit että saavat sinut etana terveeksi.

        Minut teki kelan lääkäri 11 kuukauden kelan sairauspäivärahojen jälkeen täysin terveeksi.
        On olemassa sanonta mitä eroa on valelääkärillä ja vakuutuslääkärillä?
        Valelääkäri on nähnyt potilaan.


    • oma kokemus

      Itse olin työkokeilussa ja siltä ajalta sain työmarkkinatuen ja ylläpitokorvauksen. Työaikani oli viitenä päivänä viikossa 4 tuntia. Kokeilun jälkeen mietittiin, onko se minun hommaani ja hakeuduin alan koulutukseen.

      • Millainen juttu se olikaan

        Hei,
        oliko sulla kyse pitkän sairasloman jälkeisestä työkokeilusta? Yleensä sairaslomalaiset saavat työeläkkeen mukaisen kuntoutusrahan joka eläke 33 %. Ei ylläpitokorvauksia???

        Jos kyse oli työttömyyden jälkeisestä työkokeilusta, sitten kuulostaisi siltä, että saa työmarkkinatuen ja ylläpitokorvaukset, joka lienee 8 tai 16 euroa?

        Saisiko vielä tarkennuksen? Terveisin utelias


      • Tarew

        Mä sain työkokeilupaikan semmosen yksityisen firman (Noposen) uravalmentajan avulla, ne neuvotteli mulle myös sinne samaan firmaan missä olin kokeilussa jatkotyöpaikan ja ammattikoulutuksen siihen kylkeen. Koulutuksen kävin Helsingissä, vakuutusyhtiö maksoi matkat, päivärahat ja hotellit. Epäselvissä tilanteissa, niinkuin mulla oli, niin annattaa pyytää vakuutusyhtiöltä uravalmennukseen, siellä selvii nuo kuviot ihan hyvin. Työkokeiluaikana sain myös kuntoutusrahan.


      • wixtz
        Tarew kirjoitti:

        Mä sain työkokeilupaikan semmosen yksityisen firman (Noposen) uravalmentajan avulla, ne neuvotteli mulle myös sinne samaan firmaan missä olin kokeilussa jatkotyöpaikan ja ammattikoulutuksen siihen kylkeen. Koulutuksen kävin Helsingissä, vakuutusyhtiö maksoi matkat, päivärahat ja hotellit. Epäselvissä tilanteissa, niinkuin mulla oli, niin annattaa pyytää vakuutusyhtiöltä uravalmennukseen, siellä selvii nuo kuviot ihan hyvin. Työkokeiluaikana sain myös kuntoutusrahan.

        Hei Tarew! Kauanko sulla vei että pääsit tuohon Noposen valmennukseen?Työkkärin sivuilla oli että kursseja alkaisi nonstoppina? Kauanko valmennus kesti?Mikä tarkalleen ottaen oli toimeentulosi valmennuksen aikana?Kirjoitat että sait päivärahat vakuutusyhtiöltä?Saitko siis kuntoutustukea? Vai sairauspäivärahat kelasta ?Kyselen koska itsellä tilanne sellainen että omassa työssä työkokeilu keskeytettiin liian kuormittavana, nyt sairauslomalla toukokuun loppuun.Eläkeyhtiö tukisi uutta työkokeilua mutta itse en tiedä mikä ala nyt sopisi ja mistä paikan löytäisi.


      • Tarew
        wixtz kirjoitti:

        Hei Tarew! Kauanko sulla vei että pääsit tuohon Noposen valmennukseen?Työkkärin sivuilla oli että kursseja alkaisi nonstoppina? Kauanko valmennus kesti?Mikä tarkalleen ottaen oli toimeentulosi valmennuksen aikana?Kirjoitat että sait päivärahat vakuutusyhtiöltä?Saitko siis kuntoutustukea? Vai sairauspäivärahat kelasta ?Kyselen koska itsellä tilanne sellainen että omassa työssä työkokeilu keskeytettiin liian kuormittavana, nyt sairauslomalla toukokuun loppuun.Eläkeyhtiö tukisi uutta työkokeilua mutta itse en tiedä mikä ala nyt sopisi ja mistä paikan löytäisi.

        Mä kävin yksityisellä uravalmentajalla, eli en ollu ryhmäkoulutuksessa Noposella vaan vasta sitten Helsingissä ammattia ryhmässä opiskelemassa kun sieltä Noposen uravalmentajalta järjestyi tuo Helsingin koulutuspaikka.

        Eli jos lähden alusta selvyyden vuoksi, niin vakuutusyhtiö ohjasi ensin minut Noposelle, sieltä otettiin parin päivän päästä yhteyttä ja sovittiin tapaamisaika seuraavalle viikolle. (Eli nopeaa toimintaa oli, aika pian olin jo mieleisessä työssä.) Muutaman kerran kävin uravalmentajan luona ja se järkkäili mulle työkokeilupaikan, johon sitten työllistyin. Tarvitsin kuitenkin lisäkoulutusta uuteen työhön ja kun lähempänä ei ollu sopivaa oppilaitosta, niin vakuutusyhtiö maksoi mulle matkat Helsinkiin ja sen lyhyehkön koulutuksen teoriajakson. Tältä ajalta sain myös päivärahaa ja majoitukset ym. Opintoihin liittyvät käytännöt suoritan nykytyössäni. Kuntoutustukea sain koko ajan, myös kesällä, jolloin pidin kuukauden loman. Kelan rahalla en ole ollut. Uravalmentaja selvitti mulle koko systeemin ja sain tarkan kaavion tms missä kerrottiin mitä missäkin vaiheessa tapahtuu ja mikä on mun taloudellinen puoli missäkin kohtaa. Voin sanoa, että yksin en olis millään noista selvinnyt, mutta kun joku asiaan perehtynyt hoiti melkein koko järjestelyhomman mun puolesta niin mikäs siinä kun päästiin vielä just sellaiseen lopputulemaan kuin mitä olin ajatellut. Voin suositella kyllä tätä juttua, jos ei itse tiedä mitä elämällään kykenee/ haluaa tehdä. Kysy vielä lisää, jos selitin epäselvästi. Nämä asiat kun ei oo ihan selkeitä edes selittää.


      • Wixtz
        Tarew kirjoitti:

        Mä kävin yksityisellä uravalmentajalla, eli en ollu ryhmäkoulutuksessa Noposella vaan vasta sitten Helsingissä ammattia ryhmässä opiskelemassa kun sieltä Noposen uravalmentajalta järjestyi tuo Helsingin koulutuspaikka.

        Eli jos lähden alusta selvyyden vuoksi, niin vakuutusyhtiö ohjasi ensin minut Noposelle, sieltä otettiin parin päivän päästä yhteyttä ja sovittiin tapaamisaika seuraavalle viikolle. (Eli nopeaa toimintaa oli, aika pian olin jo mieleisessä työssä.) Muutaman kerran kävin uravalmentajan luona ja se järkkäili mulle työkokeilupaikan, johon sitten työllistyin. Tarvitsin kuitenkin lisäkoulutusta uuteen työhön ja kun lähempänä ei ollu sopivaa oppilaitosta, niin vakuutusyhtiö maksoi mulle matkat Helsinkiin ja sen lyhyehkön koulutuksen teoriajakson. Tältä ajalta sain myös päivärahaa ja majoitukset ym. Opintoihin liittyvät käytännöt suoritan nykytyössäni. Kuntoutustukea sain koko ajan, myös kesällä, jolloin pidin kuukauden loman. Kelan rahalla en ole ollut. Uravalmentaja selvitti mulle koko systeemin ja sain tarkan kaavion tms missä kerrottiin mitä missäkin vaiheessa tapahtuu ja mikä on mun taloudellinen puoli missäkin kohtaa. Voin sanoa, että yksin en olis millään noista selvinnyt, mutta kun joku asiaan perehtynyt hoiti melkein koko järjestelyhomman mun puolesta niin mikäs siinä kun päästiin vielä just sellaiseen lopputulemaan kuin mitä olin ajatellut. Voin suositella kyllä tätä juttua, jos ei itse tiedä mitä elämällään kykenee/ haluaa tehdä. Kysy vielä lisää, jos selitin epäselvästi. Nämä asiat kun ei oo ihan selkeitä edes selittää.

        Kiitos vastauksestasi. Sulla on menny kaikki tosi kivasti ja sujuvasti. Mun kohdalla kuntoutusneuvoja eläkeyhtiöstäni sanoi että voin etsiä itse työkokeilupaikan tai että saan siihen myöhemmin? tukea heidän ostamanaan.Nyt täytyisi kuitenkin hakea kelan sairaspäivärahaa toimeentuloksi koska työkokeilupaikkaa ei ole.Olen saanut siis vielä maaliskuultakin kuntoututuen eläkeyhtiöstä. Lisäksi työkokeilu voi kestää max. 3kk koska omaan työhöni paluu työkokeilulla ei onnistunut.Jos nyt saisin minulle sopivan paikan eikä kyseinen työnantaja työllistäisi minua niin sitten taas Kelan sairauspäivärahalle(johon silloin oikeus enää ehkä 2 kuukaudeksi).Niin tai sitten paluu omaan työhön. Joka ei kyllä tule onnistumaan.Kysyin että pitäiskö irtisanoa itsensä niin vastaus eläkeyhtiöstä oli että ehdottomasti ei.
        En tiedä, on jotenkin tuskaista itse näitä selvitellä.Lääkärinkin B-lausuntoa odotellu jo ties kuin kauan.Ja kauanko sitten kestää kelan sairTuntuu että kaikki sysää vastuuta mun asioista vaan muualleauspäivärahassa..ainakin 5 vkoa..Ai niin, työkkärissäkin kävin rankumassa apua mutta eihän ne tietenkään auta kun en ole työtön.
        Olen laittanut tiedusteluja tosi moneen paikkaan ja selvitellyt olisiko kiinnostusta ottaa työkokeiluun.Eipä ole ollut tai sitten ei olla edes vastattu mitään.Yhteen paikkaan ehkä pääsisin mutta he eivät voi kuitenkaan työllistää työkokeilun jälkeen.Niin onkohan siinäkään sitten mitään järkeä?Sitten olis taas 3kk:n jälkeen ihan tyhjän päällä.Parempihan se tietty olisi edes jotain yrittää tehdä, ahdistuu entisestään kotona ja tuntee ittensä ihan hyödyttömäksi.
        Ehkä mä olen liian malttamaton mutta rasittaa odottaa ja pyytää apua koko ajan kun ei sitä käytännössä tipu mistään.
        On mulla yksi oljenkorsi,sain varatuksi perjantaille sellaselle RAY:n rahoittamalle työ-ja uravalmentajalle ajan.En vaan tiedä vielä onko se vain se yksi käynti( ns.ammatinvalinnanohjausta) vai auttaneeko myös jatkossa.Tänkin löysin sattumalta netistä,onneks. Eläkeyhtiö tai työterveyshuolto ei mulle oo maininnutkaan tällasesta.
        Olis hienoa jos nää järjestelmät toimisi samalla tavalla kaikille.Se on musta outoa että ihminen joka oikeesti haluu kuntouttaa itsensä pystyäkseen tekemään vielä vuosia töitä ei saa turokea kun tarvis. Kyllä sitten kaikkia muita hyysätään ja väkisinkin koulutetaan.Pistää vihaksi.
        Jos nyt kerron vielä sen että mä sahasin oman työni kanssa yli 5 vuotta vuoroin saikulla vuoroin töissä ennenkun lääkäri tajus kertoa ammatillisesta kuntoutuksesta niin yllättääkö sekään.Sitäkään ei olis varmaan tapahtunu jos mun oma hoitava lääkäri ei olis ollu opintovapaalla ja sijaistava tajusi kertoa mulle..Sit nyt työkokeilun keskeydyttyä lääkäri oli ensin sitä mieltä että oon vaan laiska,ei tarvetta sairauslomalle ja mun pitää vaan lähteä työnhakuun.Voitko kuvitella?!Valitin lääkärille sähköpostilla.Tais säikähtää,kun sain siltä pian soiton että on tapahtunut väärinkäsitys ja tottakai mulle haetaan jatkoa ammatilliselle kuntoutukselle enkä missään nimessä ole täysin työkykyinen vapaille markkinoille.Niin tai sit oli vaan pettynyt kun se vuosien aikana koittanu vaikka sun mitä mun hoidossa ja lopputulos on kuitenkin se etten varmaan koskaan palaa omaan työhöni.
        No joo tulipas tarinaa, pidä peukkuja että mulla sujuis kaikki yhtä mallikkaasti kuin sinulla! En voi olla kuin onnellinen puolestasi!Kaikkea hyvää sulle!


      • Tarew
        Wixtz kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Sulla on menny kaikki tosi kivasti ja sujuvasti. Mun kohdalla kuntoutusneuvoja eläkeyhtiöstäni sanoi että voin etsiä itse työkokeilupaikan tai että saan siihen myöhemmin? tukea heidän ostamanaan.Nyt täytyisi kuitenkin hakea kelan sairaspäivärahaa toimeentuloksi koska työkokeilupaikkaa ei ole.Olen saanut siis vielä maaliskuultakin kuntoututuen eläkeyhtiöstä. Lisäksi työkokeilu voi kestää max. 3kk koska omaan työhöni paluu työkokeilulla ei onnistunut.Jos nyt saisin minulle sopivan paikan eikä kyseinen työnantaja työllistäisi minua niin sitten taas Kelan sairauspäivärahalle(johon silloin oikeus enää ehkä 2 kuukaudeksi).Niin tai sitten paluu omaan työhön. Joka ei kyllä tule onnistumaan.Kysyin että pitäiskö irtisanoa itsensä niin vastaus eläkeyhtiöstä oli että ehdottomasti ei.
        En tiedä, on jotenkin tuskaista itse näitä selvitellä.Lääkärinkin B-lausuntoa odotellu jo ties kuin kauan.Ja kauanko sitten kestää kelan sairTuntuu että kaikki sysää vastuuta mun asioista vaan muualleauspäivärahassa..ainakin 5 vkoa..Ai niin, työkkärissäkin kävin rankumassa apua mutta eihän ne tietenkään auta kun en ole työtön.
        Olen laittanut tiedusteluja tosi moneen paikkaan ja selvitellyt olisiko kiinnostusta ottaa työkokeiluun.Eipä ole ollut tai sitten ei olla edes vastattu mitään.Yhteen paikkaan ehkä pääsisin mutta he eivät voi kuitenkaan työllistää työkokeilun jälkeen.Niin onkohan siinäkään sitten mitään järkeä?Sitten olis taas 3kk:n jälkeen ihan tyhjän päällä.Parempihan se tietty olisi edes jotain yrittää tehdä, ahdistuu entisestään kotona ja tuntee ittensä ihan hyödyttömäksi.
        Ehkä mä olen liian malttamaton mutta rasittaa odottaa ja pyytää apua koko ajan kun ei sitä käytännössä tipu mistään.
        On mulla yksi oljenkorsi,sain varatuksi perjantaille sellaselle RAY:n rahoittamalle työ-ja uravalmentajalle ajan.En vaan tiedä vielä onko se vain se yksi käynti( ns.ammatinvalinnanohjausta) vai auttaneeko myös jatkossa.Tänkin löysin sattumalta netistä,onneks. Eläkeyhtiö tai työterveyshuolto ei mulle oo maininnutkaan tällasesta.
        Olis hienoa jos nää järjestelmät toimisi samalla tavalla kaikille.Se on musta outoa että ihminen joka oikeesti haluu kuntouttaa itsensä pystyäkseen tekemään vielä vuosia töitä ei saa turokea kun tarvis. Kyllä sitten kaikkia muita hyysätään ja väkisinkin koulutetaan.Pistää vihaksi.
        Jos nyt kerron vielä sen että mä sahasin oman työni kanssa yli 5 vuotta vuoroin saikulla vuoroin töissä ennenkun lääkäri tajus kertoa ammatillisesta kuntoutuksesta niin yllättääkö sekään.Sitäkään ei olis varmaan tapahtunu jos mun oma hoitava lääkäri ei olis ollu opintovapaalla ja sijaistava tajusi kertoa mulle..Sit nyt työkokeilun keskeydyttyä lääkäri oli ensin sitä mieltä että oon vaan laiska,ei tarvetta sairauslomalle ja mun pitää vaan lähteä työnhakuun.Voitko kuvitella?!Valitin lääkärille sähköpostilla.Tais säikähtää,kun sain siltä pian soiton että on tapahtunut väärinkäsitys ja tottakai mulle haetaan jatkoa ammatilliselle kuntoutukselle enkä missään nimessä ole täysin työkykyinen vapaille markkinoille.Niin tai sit oli vaan pettynyt kun se vuosien aikana koittanu vaikka sun mitä mun hoidossa ja lopputulos on kuitenkin se etten varmaan koskaan palaa omaan työhöni.
        No joo tulipas tarinaa, pidä peukkuja että mulla sujuis kaikki yhtä mallikkaasti kuin sinulla! En voi olla kuin onnellinen puolestasi!Kaikkea hyvää sulle!

        Sä vaikutat tosi pärjäävältä ihmiseltä kun tuota sun tekstiä lukee. Pitkä tie ollut takana, nostan hattua sinulle. Ystäväni pääsi eläkeyhtiön kustantamana Noposelle, kun aikansa sitä jaksoi pyytää, ehkä säkin voisit vielä ehdottaa sitä, kun työkokeilupaikkaa et oo itse löytänyt. Ystävälle löytyi parin kuukauden etsinnän jälkeen uusi työ ja hän työllistyi sinne ilman lisäkoulutusta. Tässäkin tapauksessa tämän uravalmentajan työpanoksella oli iso merkitys, koska työpaikka ei ollu mikään vapaaksi ilmoitettu vaan se kaivettiin jostain valmentajan arkistosta tms ja ystävä sanoi että yksin ei olis sellaista työtä edes keksinyt olevankaan... Mä pidän sulle peukkuja ja vaikka varpaitakin pystyssä, että sullakin asiat järjestyisi. Toivotaan siis, että aurinko paistaisi sullekin vielä näissä kuntoutumisasioissa! Ole vaa tiukkana ja vaadi sulle kuuluvia palveluja jatkossakin!! :)


      • Optikko sit joskus
        Tarew kirjoitti:

        Sä vaikutat tosi pärjäävältä ihmiseltä kun tuota sun tekstiä lukee. Pitkä tie ollut takana, nostan hattua sinulle. Ystäväni pääsi eläkeyhtiön kustantamana Noposelle, kun aikansa sitä jaksoi pyytää, ehkä säkin voisit vielä ehdottaa sitä, kun työkokeilupaikkaa et oo itse löytänyt. Ystävälle löytyi parin kuukauden etsinnän jälkeen uusi työ ja hän työllistyi sinne ilman lisäkoulutusta. Tässäkin tapauksessa tämän uravalmentajan työpanoksella oli iso merkitys, koska työpaikka ei ollu mikään vapaaksi ilmoitettu vaan se kaivettiin jostain valmentajan arkistosta tms ja ystävä sanoi että yksin ei olis sellaista työtä edes keksinyt olevankaan... Mä pidän sulle peukkuja ja vaikka varpaitakin pystyssä, että sullakin asiat järjestyisi. Toivotaan siis, että aurinko paistaisi sullekin vielä näissä kuntoutumisasioissa! Ole vaa tiukkana ja vaadi sulle kuuluvia palveluja jatkossakin!! :)

        Uravalmentajan vai mikä työhönvalmentaja se nyt olikaan järjestämä työkokeilu oli mulle se kaikkein merkittävin asia. Siinä todennettiin mitä työtä voin tehdä ja mitä en. Sen jälkeen pääsin opiskelmaan.


      • saikkulainen kans
        Optikko sit joskus kirjoitti:

        Uravalmentajan vai mikä työhönvalmentaja se nyt olikaan järjestämä työkokeilu oli mulle se kaikkein merkittävin asia. Siinä todennettiin mitä työtä voin tehdä ja mitä en. Sen jälkeen pääsin opiskelmaan.

        Sieltä sanottinn että tottakai pääset uravalmentajalle, suosittelivat sieltäkin Nopsen työvalmentajaa. Ihan turhaan jännitin, ei tarvinnut kuin pyytää. Yleensä mitään ei saa niin on tottunut siihen että joutuu kaikesta tappelemaan, tämä oli iloinenyllätys.


      • Monivammanen
        Tarew kirjoitti:

        Sä vaikutat tosi pärjäävältä ihmiseltä kun tuota sun tekstiä lukee. Pitkä tie ollut takana, nostan hattua sinulle. Ystäväni pääsi eläkeyhtiön kustantamana Noposelle, kun aikansa sitä jaksoi pyytää, ehkä säkin voisit vielä ehdottaa sitä, kun työkokeilupaikkaa et oo itse löytänyt. Ystävälle löytyi parin kuukauden etsinnän jälkeen uusi työ ja hän työllistyi sinne ilman lisäkoulutusta. Tässäkin tapauksessa tämän uravalmentajan työpanoksella oli iso merkitys, koska työpaikka ei ollu mikään vapaaksi ilmoitettu vaan se kaivettiin jostain valmentajan arkistosta tms ja ystävä sanoi että yksin ei olis sellaista työtä edes keksinyt olevankaan... Mä pidän sulle peukkuja ja vaikka varpaitakin pystyssä, että sullakin asiat järjestyisi. Toivotaan siis, että aurinko paistaisi sullekin vielä näissä kuntoutumisasioissa! Ole vaa tiukkana ja vaadi sulle kuuluvia palveluja jatkossakin!! :)

        eläkevakyhtiöstä tarjottiin mahdollisuutta mennä Noposelle. Tosin heidän päätöksensä oli että tukevat työkokeilua entiseen työhön, vaikka B-lausunnossa lääkäri kirjoitti että paluu entiseen ei onnistu. Soitin sinne ja kysyin miten tämä on mahdollista jolloin totesivat että kyllä joku koulutukseen liittyväkin sitten käy. Kysyin mistä minä voin tietää mitä pystyn tekemään kun en lääkäri ole. Sitten tarjosivat pääsyä Nopolalle ja sitä kautta sainkin kokeilupaikan, tosin en tule sinne työllistymään vaikka kokeilu onnistuukin, viikko enää jäljellä. Mahtavaa, sitten vissiin kortistoon. Ei vaan tunnu reilulta, kun veren maku suussa ja suomalaisella sisulla oon kokeilun suorittanut. Eläkevakyhtiön mielestä pitäisi työllistyä ja he eivät mulle enää mitään maksa. Saikkua saisin jos vaan hakisin mutta eipä ole rahatonna mahdollisuutta yksityiselle mennä. Ja mitäpä se hyödyttäisikään :-O


      • Joitu
        Monivammanen kirjoitti:

        eläkevakyhtiöstä tarjottiin mahdollisuutta mennä Noposelle. Tosin heidän päätöksensä oli että tukevat työkokeilua entiseen työhön, vaikka B-lausunnossa lääkäri kirjoitti että paluu entiseen ei onnistu. Soitin sinne ja kysyin miten tämä on mahdollista jolloin totesivat että kyllä joku koulutukseen liittyväkin sitten käy. Kysyin mistä minä voin tietää mitä pystyn tekemään kun en lääkäri ole. Sitten tarjosivat pääsyä Nopolalle ja sitä kautta sainkin kokeilupaikan, tosin en tule sinne työllistymään vaikka kokeilu onnistuukin, viikko enää jäljellä. Mahtavaa, sitten vissiin kortistoon. Ei vaan tunnu reilulta, kun veren maku suussa ja suomalaisella sisulla oon kokeilun suorittanut. Eläkevakyhtiön mielestä pitäisi työllistyä ja he eivät mulle enää mitään maksa. Saikkua saisin jos vaan hakisin mutta eipä ole rahatonna mahdollisuutta yksityiselle mennä. Ja mitäpä se hyödyttäisikään :-O

        Mulla oli ihan sama tilanne, eka työkokeilu ei johtanut työllistymiseen. Saatiin vakuutusyhtiöstä lisäaikaa ja toinen kokeilu olikin sitten se oikea ja siellä työssä olen edelleenkin. Yritäppä vielä puhua eläkevakyhtiöön, jos he suostuisivat siihen että voisit jatkaa valmentajan kanssa ja kokeilisitte vielä jotain paikkaa. Ei kannata luovuttaa ja työkkäristä harvempi työllistyy.


      • kokeilijatar
        Joitu kirjoitti:

        Mulla oli ihan sama tilanne, eka työkokeilu ei johtanut työllistymiseen. Saatiin vakuutusyhtiöstä lisäaikaa ja toinen kokeilu olikin sitten se oikea ja siellä työssä olen edelleenkin. Yritäppä vielä puhua eläkevakyhtiöön, jos he suostuisivat siihen että voisit jatkaa valmentajan kanssa ja kokeilisitte vielä jotain paikkaa. Ei kannata luovuttaa ja työkkäristä harvempi työllistyy.

        kaksi meni ihan puihin, kolmatta työtä vasta pystyin tekemään ja siitä tulikin sitten mun uusi ammatti. Välissä toki kävin leikkauksessa ja se helpotti oloa paljon. Eli kannattaa ehdottomasti ensin kokeilla mitä pystyy tekemään.


    • käsipuolipoika

      Meitsillä käsi paskana...sain ajan Verveen...nyt ootan kädet kyynärpäitä myöten ristissä et jotain työkokeilua löytyis...kohta kolme vuotta hommia vatvottu.
      Voin kertoa että odotan verve tapaamista kun lapsi joulua...rupee pikkasen kaatuun seinät päälle eikä taloudellisestikkään mee kovin vahvasti...ei vaan oo ihan helppoo keksiä ittelleen uutta työtä oikeekätisenä kun käsi ei kestä koukistelua eikä oikein mitään nosteluakaan...joo tiedän et nyt lukija aattelee et menisit jätkä toimistohommiin...ihan OK idea mut rehellisesti sanottuna en vaan oo mikään "ruudinkeksijä" tai "penaalin terävin kynä".....:) mut toivotaan nyt parasta ja että Vervestä apua saisin...

      • en mäkään terävä oo

        Toivotaaan, että saat apua. En halua latistaa, olin vervessä, mutta minut siirrettiin sieltä noposelle koska vervellä ei tapahtunut mitään yli vuoteen. Muutaman kerran kävin juttelemassa, mutta mitään hyötyä ei siitä ollut. Noposella sen sijaan sain uuden oppisopimustyön parissa kuukaudessa ja olen ollut tosi tyytyväinen uuteen paikkaan ja ammattiini.Toivotaan silti että sulla olis parempi tuuri.


      • rikkinäinen
        en mäkään terävä oo kirjoitti:

        Toivotaaan, että saat apua. En halua latistaa, olin vervessä, mutta minut siirrettiin sieltä noposelle koska vervellä ei tapahtunut mitään yli vuoteen. Muutaman kerran kävin juttelemassa, mutta mitään hyötyä ei siitä ollut. Noposella sen sijaan sain uuden oppisopimustyön parissa kuukaudessa ja olen ollut tosi tyytyväinen uuteen paikkaan ja ammattiini.Toivotaan silti että sulla olis parempi tuuri.

        Mulla on myös hyvä kokemus uravalmennuksesta. Henkilökohtaisessa rahapulassa pyysin uravalmentajalle pääsyä vakuutusyhtiöstä. Olin sairaslomalla masennuksen vuoksi ja pohdin myös vakavasti terapiavaihtoehtoa. Rahat eivät vain riittäneet omavastuuseen. Tämä uravalmennus ei tietysti korvannut terapiaa, mutta sain kuuntelevan ja konkreettisissa asioissa auttavan tahon lisää oman elämäni kaaokseen. Eläkevakuutusyhtiöni maksaa tämän, minulle ei tule mitään omavastuuta. Saan myös matkakulut. En tiedä, jos Noposelle en ois uravalmennukseen päässy, oisin varmaan vieläkin vaan kotona tai ehkä jossain avolaitoksessa hoidossa, kun mulla kotona oikeesti ois hajonnu pää. Nyt mulla on tulossa uusi kevyempi työ ja masennus on ihan hallinnassa. Voin suositella tätä vaihtoehdoksi, minulle se ainakin toimi ja oli riittävä apu.


      • verve ei oo terve

        Älä jää ootteleen että Verve sua mitenkään auttais.

        Mua, keski-ikäistä toimistoduunaria, ne tarjos raksalle kantaan lautoja.
        Siitä se ura urkenee, eiks vaan.

        Tsekatkaa ihan huviksenne muuten Hengitysliitto Helin ja Verven yhteistyö. Verven palvelupäällikkö soittelee Verven asiat Helin numerosta.


    • käsipuolimimmi

      Käsipuolipoika, etenikö sulla asiat vervessä? Minulla ei ole siitä hyvää kokemusta.

    • käsipuolipoika

      No nyt ainakin näyttää siltä että etenis...ihan hyvältä vaikuttaa...tosin en kuitenkaan ihan viä rupeis poksautteleen skumppapulloo auki...:) katotaan ny!!!
      Minkäslaisia kokemuksia ittelläs Vervestä?

      • käsipuolimimmi

        Kiva juttu, että sulla etenee. Mä kävin Vervellä ja mitään ei tapahtunut, eli aika samanlainen juttu kuin nimimerkillä "en mäkään terävä oo". Ehkä ovat saaneet Vervessä palautetta ja alkaneet skarppaamaan. :)


      • selkävaivainenN

        Minä kävin VERVE:ssä ja hyvä kokemus oli kaikinpuolin. Haen nyt koulutukseen jonka maksaa kela,toivottavasti pääsen :) Jos ei kouluun tule hyväksyttyä,niin vaihtoehtoina työkokeilu 4h/pvä taikka jotain selkäkursseja. Toivon että pääsen opiskelemaan uutta ammattia ja terveys kestää,nähtäväksi jää.


      • Sinne ei halua enää.
        selkävaivainenN kirjoitti:

        Minä kävin VERVE:ssä ja hyvä kokemus oli kaikinpuolin. Haen nyt koulutukseen jonka maksaa kela,toivottavasti pääsen :) Jos ei kouluun tule hyväksyttyä,niin vaihtoehtoina työkokeilu 4h/pvä taikka jotain selkäkursseja. Toivon että pääsen opiskelemaan uutta ammattia ja terveys kestää,nähtäväksi jää.

        Mun vervekeikka oli ihan katastrofaalinen, nuori tyttönen ei tiennyt mitään, olin niillä asiakkaana vuoden verran, mitään ei tapahtunut, ehdottelivat ihan järjettömiä työkokeiluja mulle, jotka vakuutusyhtiökin tyrmäsi samantien. Siirsivät minut pois sieltä ja nyt heti alkoi toisella tapahtumaan.


      • Verve kusettaa
        käsipuolimimmi kirjoitti:

        Kiva juttu, että sulla etenee. Mä kävin Vervellä ja mitään ei tapahtunut, eli aika samanlainen juttu kuin nimimerkillä "en mäkään terävä oo". Ehkä ovat saaneet Vervessä palautetta ja alkaneet skarppaamaan. :)

        Eivät ole alkaneet skarppaamaan. Pelkkään alkuhaastatteluun kesti yli 3kk ja sitten yhtä tyhjän kanssa. Huijarifirma.


      • Puljusta, päivää
        selkävaivainenN kirjoitti:

        Minä kävin VERVE:ssä ja hyvä kokemus oli kaikinpuolin. Haen nyt koulutukseen jonka maksaa kela,toivottavasti pääsen :) Jos ei kouluun tule hyväksyttyä,niin vaihtoehtoina työkokeilu 4h/pvä taikka jotain selkäkursseja. Toivon että pääsen opiskelemaan uutta ammattia ja terveys kestää,nähtäväksi jää.

        Voi hellanlettas, Outi! Onko sun työnantaja Verve laittanut sut kehumaan heitä?


        BTW, toi 4h per päivä ei ole Kelan mukaan ok, joten hankipa hieman ammattitaitoa tai koeta vaikka lukea miten asiat ihan oikeasti pitäis mennä.

        "Toivottavasti pääsen", "jotain selkäkursseja","toivon,että..." ja nähtäväksi jää" ei ole mitään konkreettista, vaan lähinnä yhden rivin lottokuponki, joka "toivottavasti voittaa" ja toivoahan on arvontaan asti.


      • selkävaivainenN
        Puljusta, päivää kirjoitti:

        Voi hellanlettas, Outi! Onko sun työnantaja Verve laittanut sut kehumaan heitä?


        BTW, toi 4h per päivä ei ole Kelan mukaan ok, joten hankipa hieman ammattitaitoa tai koeta vaikka lukea miten asiat ihan oikeasti pitäis mennä.

        "Toivottavasti pääsen", "jotain selkäkursseja","toivon,että..." ja nähtäväksi jää" ei ole mitään konkreettista, vaan lähinnä yhden rivin lottokuponki, joka "toivottavasti voittaa" ja toivoahan on arvontaan asti.

        No nimeni ei ole kyllä Outi. Mitä tässä muutakaan voi toivoa kuin että pääsee koulutukseen kun sinne olen halukas menemään,vielä ei ole tullut päätöstä,koulutus alkaisi syksyllä.

        Kyllä 4h/päivässä voi työskennellä hyvinkin jos pystyy,miksi ei? Sitten kun on kokeiltu kaikki niin mietitään asiaa uudestaan. Kyllä vaihtoehtoja on. Vai pitäisikö oottaa että kaikki tuodaan tarjottimella? Kerropa sinä sitten fiksumpana mitä pitäisi tehdä,olla hakematta koulutukseen ja olla kokeilematta eri aloja vai?


      • Hellanlettas
        selkävaivainenN kirjoitti:

        No nimeni ei ole kyllä Outi. Mitä tässä muutakaan voi toivoa kuin että pääsee koulutukseen kun sinne olen halukas menemään,vielä ei ole tullut päätöstä,koulutus alkaisi syksyllä.

        Kyllä 4h/päivässä voi työskennellä hyvinkin jos pystyy,miksi ei? Sitten kun on kokeiltu kaikki niin mietitään asiaa uudestaan. Kyllä vaihtoehtoja on. Vai pitäisikö oottaa että kaikki tuodaan tarjottimella? Kerropa sinä sitten fiksumpana mitä pitäisi tehdä,olla hakematta koulutukseen ja olla kokeilematta eri aloja vai?

        Opettelepa 'selkävaivaneN' nyt ainakin lukemaan ensin. Voit sitten tehdä paljon muutakin kuin jättää elämänsä jonkun huijari-firman hoteisiin.


    • siellä kevään käynyt

      Eivät ole. Minutkin siirrettiin sieltä toisaalle kun mitään ei tapahtunut ja hommat ei edenny mihinkään suuntaan.

    • OO7o

      Sama juttu, olin VKK:n kautta Vervellä lähes kaksi vuotta, työkokeiluja ja muita toimenpiteitä, ei mitään hyötyä. Sitten minut siirrettiin täälläkin kehutulle uravalmentajalle ja mulla on työkokeilun jälkeen nyt tosi hyvä työpaikka muoviteollisuudessa.

      • pienimasis

        Pitääkö mihin työhön vain suostua kun on uravalmentaja etsimässä työtä? Inhottaa kun ehdotellut sellasta työtä missä lääkärieni mukaan terveyteni huonontuu. ja itsekin oman kroppani tuntien niin tulisi käymään pitemmän päälle. Ei jaksa enää toista kertaa tätä alan vaihtoa ja sairastelua :(
        Entäs jos työkokeilupaikka ei ole mielekäs?
        Kouluttautua haluaisin, mutta työkokeilua ja valmennusta vain tarjotaan. Onko mahdollista päästä opiskelemaan vakuutusyhtiön tukemana? Olen alle 30v ja vielä olisi alanvaihto mahdollinen. Kamala stressi :(


    • käsipuolipoika

      Oon kans miettiny monesti tota et mitäs jos kohta alkava työkokeilu ei ookkaan mielekäs tai mikä vielä pahempaa et se olis sellasta mitä ei pystyiskään tekemään...olis meinaan veemäistä alottaa taas koko prosessi alusta...ja tohon kouluttautumiseen on ainakin mulle näytetty koko ajan punasta valoa vakuutusyhtiön suunnasta...välillä kyllä kyrsii niin paljon että tuntuu et jaksaminen on koetuksella ihan tosissaan...no mun ei auta kun toivoo että natsais työkokeilussa...

    • KHU

      Mulla ainakin uravalmentaja kuunteli tosi tarkkaan millaista työtä haluan ja yhdessä mietittiin paikat mihin haetaan. Käytännössä se oli mun apulainen ja mun markkinointimies niihin paikkoihin mihin mä halusin. Työkokeilu on kokeilu, näin mulle sanottiin, jos ei suju, etsitään toinen paikka. Mullakin on toinen kokeilu menossa. Saa nähdä mite tää sujuu.

    • 0PK

      Sama juttu. Mua ei ainakaan ilman mun tahtoa laiteta tai laitettu mihinkään. Multa kysyttiin mitä mä haluan ja ei kyllä yhtään yritetty laittaa sellaiseen mikä ei oo mua varten. Eihän se oo sellaisen uravalmentajankaan etu että laittaa johonkin mihin ei valmennettava halua mennä.

    • ***Taistot***

      Kauan kestää päästä Noposelle? Mun kuntoutustukipäätös päättyy kuukauden päästä, pitäis olla joku suunnitelma, mä en tiedä yhtään mitä voisin tehdä.

      • VERVE ei oo TERVE

        aikas paskaa, jos vaihtoehdot on verve tai noponen.. nykyajan huutolaismarkkinat? laitetaan jengi 9€ per päivä orjaduuniin.. kunhan ovat ensin odottaneet 6-12kk että jotain tapahtuis


    • pohjoisen mikko

      Mä pääsin alle kahdessa viikossa, mutta se oli Oulussa, jossa saattaa olla lyhyemmät jonot kuin etelässä.

      • verve ei oo terve

        Mikko, mistä firmasta on kyse?


      • pohjoisen mikko
        verve ei oo terve kirjoitti:

        Mikko, mistä firmasta on kyse?

        Oulussa olin noposella, mutta nyt olen ollut töissä jo reilun kuukauden uudessa paikassa. Oulussa mulla oli valmentajana vanhempi mies, joka järjesti minulle uuden työn ja siihen koulutuksen, tuntui tietävän asiansa ja jäi hyvä kuva paikasta, hyvin erilainen kuin tuosta täällä puhutusta vervestä.


    • Mistä työkokeilutyö?

      Itsellä kesken prosessi Vervellä. Kävin ensin kuntoutustarvearviossa, siitä ohjattiin työkokeiluun. Nyt olen käynyt työkokeilun suunnittelujakson siellä, ja koin ettei siitä ollut mitään hyötyä. Samat haastattelut tehtiin kuin pari kuukautta sitten kuntoutustarvearviossa. Mitään konkreettista apua työkokeilupaikan etsimiseen en saanut, vaikka sitä olen erityisesti vailla. Nyt sitten yksinäni yritän jostain sitä paikka löytää. Tuntuu hivenen epätoivoselta hommalta, kun omien koulutusteni ja aiemman työkokemukseni pohjalta on vaikeaa sopivaa työkokeilupaikka löytää.

      Tässä vaiheessa olen ainakin melko pettynyt Verveltä saamaani apuun. Sanoin jo suunnittelujaksolla, että tarvitsisin oman alueeni työelämänasiantuntijan apua, mutta ei heillä sellaista ollut tarjolla.

      • Iffitii

        Minut siirrettiin Verveltä Noposelle, kun eläkeyhtiö kyllästyi odottamaan ja minä valitin verven toiminnasta kun mitään ei tapahtunut. En kuulemma ollu ainoa, niin eläkeyhtiö sanoi minulle kun tästä niille valitin. Kannattaa siis olla heti yhteydessä eläkeyhtiöön ja pyytää vaihtoa.


      • Puljusta, päivää!

        Älä tuhlaa aikaasi Verveen. Ei Vervellä ole tarjolla kuin raksa-paikkoja ja nihkeästi sosiaalityöntekijän koulutuksen saanut tyttö muka-ohjaajana.

        Verven touhu vaikuttaa täysin avuttomalta. Voi olla, että tsemppaavat kun toimeksiannot vähenee, mutta älä jää odottamaan.

        Saiskohan tosta puljusta tehtyä jonkun ryhmäkanteen tapaisen valituksen? Himottais kovasti...


      • verve ei oo terve

        Joko on löytynyt apua?


      • hellanlettas
        Puljusta, päivää! kirjoitti:

        Älä tuhlaa aikaasi Verveen. Ei Vervellä ole tarjolla kuin raksa-paikkoja ja nihkeästi sosiaalityöntekijän koulutuksen saanut tyttö muka-ohjaajana.

        Verven touhu vaikuttaa täysin avuttomalta. Voi olla, että tsemppaavat kun toimeksiannot vähenee, mutta älä jää odottamaan.

        Saiskohan tosta puljusta tehtyä jonkun ryhmäkanteen tapaisen valituksen? Himottais kovasti...

        saa tehtyä ryhmäkanteen: http://www.oikeus.fi/41279.htm


      • VERVE ei oo TERVE

        työkokeilutyö on sellainen, jossa halvimman tarjouksen tehnyt saa laittaa sut 9€ per pv tekeen 24/7 mitä mieleen tulee tai sattuu huvittaan käskee


    • Työkokeilurobotti

      Työkokeilu vai orjatyövoima?
      Olen työuupumuksesta ja masennuksesta kuntoutustuella tällä hetkellä ja myös työkokeilu on parhaillaan menossa. Työkokeilupaikkaa hain itsenäisesti kahdeksan kuukautta, ilman työvoimatoismiston tai työeläkevakuutusyhtiön tai minkään muunkaan laitoksen apua. Sitten lopulta sain paikan. Työaika sovittiin 4 h/päivässä kaksi ensimmäistä kuukautta. Ensimmäinen kuukausi meni hyvin, tein ylimääräisenä työntekijänä töitä, kuten kuuluukin. Seuraavalla kuukaudella luin tiedotteesta, että minulle on laitettu oma vastuualue. Vastuualueeni oli sellainen, jonka vakituinen henkilö hoiti 8 tunnin työajalla, minun siitä piti kuitenkin selvitä neljässä tunnissa, tietysti ilman minkäänlaista perehdytystä. Sitten alkoi unettomat yöt. Sain uuden kevyemmän työn samalla työnantajalla ja minusta tuli työnantajalleni "pelkkää ilmaa", kohtelu muuttui kylmäkiskoiseksi ja minut jätetään kaiken yrityksessä tapahtuvan ulkopuolelle. Nyt syön pillereitä pillereitten perään, että jaksan hoitaa työkokeiluni.

      Ihmettelen, että kuinka loppuun ihminen vedetään jonkun työkokeilun takia, ilman, että siihen mikään taho puuttuu.

      Tsemppiä kaikille "kohtalotovereille"!

      • tärisikö tätisi

        Kuka tuota "työkokeilua" valvoo? Onko työsopimusta voimassa?

        Jos ei ole työsopimusta, niin otapa yhteyttä TE-keskukseen ja koeta saada sitä kautta asiallinen työkokeilu. Kelaa voisit hätyytellä myös.

        Jos taas on työsopimus, niin teet sopimuksen mukaiset työt. Jos et jaksa tai sairastut, niin menet työterveyteen ja esität asian siellä.

        BTW, kenelle koetat näyttää tuolla "jaksan hoitaa työkokeiluni"? Saako sillä paikan taivasten valtakunnasta vai muuttuuko tuo "kylmäkiskoinen kohtelu" kun vedät pillereitä ja itsesi piippuun?

        Ei kai työkokeilun tarkoitus ole, että siinä menee loppukin terveys ??


    • Iffitii

      Minulla oli ihan erilainen kokemus työkokeilusta, tosin olin eläkeyhtiön kautta ja minulla oli uravalmentaja tukenani. Uskon, että sillä oli paljon merkitystä sillä uravalmentajani (noposelta) varmisti että tehtävät ovat sellaisia mitä on sovittu ja mitä pystyn tekemään. Työkokeilupaikasta tuli myös minun uusi työpaikkani kokeilun jälkeen.

      • Puljusta, päivää

        Ongelmathan näyttävät olevan vain Vervessä, eikä muissa alan toimijoissa.

        Vervelle lienee yhdentekevää millä keinoilla voittavat tarjouskilpailun, kun toimittaa ei näköjään tarvitse. Muilla aloilla tätä kutsutaan huijaukseksi.


      • deJour
        Puljusta, päivää kirjoitti:

        Ongelmathan näyttävät olevan vain Vervessä, eikä muissa alan toimijoissa.

        Vervelle lienee yhdentekevää millä keinoilla voittavat tarjouskilpailun, kun toimittaa ei näköjään tarvitse. Muilla aloilla tätä kutsutaan huijaukseksi.

        Petos taitaa olla oikeampi oikeustermi. Kansankielellä toki myös vedätys, kusetus ja välistäveto.


    • Mistä työkokeilutyö

      Pääseekö sinne Noposelle mitenkään Kelan kautta. Oma työkokeiluni on Kelan kautta Vervessä tapahtuvaa. Olen ollut jo sen verran kauan (työuupumussairausloma ja kuntoutustuki, opintovapaa ja työttömyys) työelämästä pois etten kuulu työeläkelaitosten palveluiden piiriin enää.

      Työkokeilurobotille viestiksi, että kyllä työkokeilussa tietyt säännöt on. Riippuu osin siitä, minkä systeemin kautta siellä olet. Itse olen menossa Kelan kautta, joten työpäivä on vähintään 5 tuntia, kesto 7 viikkoa ja alussa tehdään kirjallinen sopimus työtehtävistä yms. Lopussa arvioidaan tilanne. Jos olet vain itse ilman mitään tahoa hakeutunut työkokeiluun, niin tilanne on varmaan eri. Mistä saat toimeentulosi työkokeilusi aikana? Kelan kautta toimeentulo on kuntoutusraha, työkkärin kautta kai työttömyyspäiväraha.

      • Työkokeilurobotti

        Olen eläkevakuutusyhtiön kautta työkokeilusssa, eli siis eläkevakuutusyhtiö maksaa minulle korotettua kuntoutustukea. Kyllä minunkin eläkevakuutusyhtiööni työnantaja (yksin) on tehnyt kirjallisen sopimuksen työtehtävistä, tosin ne eivät vain ole pitäneet paikkaansa. Teen siis nyt aivan eri työtä, kuin sopimuksessa sanotaan. Mielestäni kyllä työkokeilun pitäisi olla omaan työkokemukseeni perustuvaa työtä, joka antaisi eläkevakuutusyhtiölle oikean kuvan jaksamisestani.


    • Iffitii

      Minulla valmentaja valvoi kokeilua ja kaikki sopimuksen ulkopuoliset työt poistettiin, sillä oli tärkeää saada onnistunut työkokeilu, jotta voisin löytää aidosti uuden alan jonne työllistyä.Suosittelen tätä valmentajan käyttöä.

    • "verve ei oo terve"

      "verve ei oo terve" - Minne tollasista voi valittaa?

      • verve ei tod terve

        STM / kuntoutusasioiden neuvottelulautakunta


    • kuntoutettuko?

      Verve, jälleen... Olin siellä hiljattain, ihan sama meno jatkui, eivät ole ottaneet mahdollisista palautteista opikseen.

    • haave vakipaikasta

      Sama homma minulla. Pääsin sitten Verveen ja sieltä löytyi mieluinen työ jota lähdettiin kokeilemaan työkokeilulla.
      Tein 4 tuntia päivässä koulunkäyntiavustajan hommia ja sain sitä kautta hyvän todistuksen työkokeilusta,eli sovellun alalle. Hain sen jälkeen alan koulutukseen aikuiskoulutuspuolelle ja valmistuin koulunkäyntiavustajaksi :) Nyt olen ollut määräaikaisessa työsuhteessa puoli vuotta.

    • Mitäs nyt?

      Nyt on takana työkokeilu Verven kautta tai siis oikeasti itse sen paikan yksin etsin ja aikaa meni 6 kk. Valitin asiasta Kelalle, ja työkokeilu-asiast kuulemma aletaan tekemään jotain selvitystä. Siis ainakin siitä, miten kauan kestää löytää se työkokeilupaikka.

      Työkokeilu sujui hyvin, tein 5 tunnin päivää. Mitään jatkoa ei kuitenkaan ko. työpaikassa ole, kun ei ole rahaa palkata ketään. Loppupalaverissa Vervessä tuntin jääväni ihan yksin - paperille koottiin asiat, jotka olivat jo hyvin tiedossani - palkkatukeen olen oikeutettu, etsin töitä itsenäisesti jne. Työkykyni kokoaikatyöhön jäi oikeastaan selvittämättä, väsyin 5 tunnin päivässä melkoisesti.

      Tässä nyt mietin, että mitähän tekisi? Palkkatuellakaan en työpaikkaa ole löytänyt. Verven työkokeilu ei tuottanut ainakaan minulle mitään järkevää jatkosuunnitelmaa työelämään pääsemiseksi ja tuntuu, että työkykynikin jäi epäselväksi ainakin kokopäiväisen työn suhteen.

      • jatkosuunn. tiedossa

        Millä alalla olit työkokeilussa? Minä olen itsenäisesti löytänyt työkokeilupaikat muutamassa päivässä. Soitto työnantajille että kiinnostaako ottaa työkokeiluun,sopimus tehtiin jne.
        Jatkoa ei minullekaan mistään ole tullut kun ei ole alan koulutusta. Se pitäisi sitten hankkia mutten ole vielä kouluun päässyt.


    • sairas100%

      Te-toimistolle viet kopioin lääkärinlausunnosta jossa todetaan, että olet 100% työkyvytön. Sun ei tarvi sen jälkeen osallistua mihinkään ei edes koulutukseen, eikä tule karenssia.

    • 2 vuoden sairaslomal

      Toinen keino työkyvyttömille on hakea 1-2 vuoden sairaslomaa, jos te-toimisto meinaa ruveta hankalaksi. Sairaslomalla kun ei tarvitse osallistua mihinkään te-toimiston tarjoamiin orjatöihin tai koulutukseen. Eikä ole karenssin pelkkoa edes.

      • 2 vuoden sairaslomal

        Sitten vain uusii tuon sairasloman 1-2 vuoden välein kun on työkyvytön.


    • mikseisairauksiahuomioid

      Hm. Mulla on monimutkaiset asiat vielä vähän monimutkaisempana. Tuoll kaupungilla jolla olin tapana lausuu vielä sen 4 tunnin/ pv /kk työkokeiluun ja 6tunnin kanssa kuukauden/en ihan6t/pv montaa vk jaksanut olla monien sairauksien takia, että en tehnyt mitään enkä osannut mitään tehdä. Meno on kauheaa siis
      siellä. Nyt ansiosidonnainen hylötty, siis tk- eläke on tosi tiukassa, valituksia on mennyt ja ihme selityksillä hylätty joissa ollut vain osa sairauksiini, rajoitteisiini liittyvistä asioista huomioituna mutta nyt viimein
      aito tk-eläke b-todistus
      ilman ammatillista kuntoutusta mennyt eläkelaitokseen. Joko tärppää vai pitääkö lähteä kerjäämään elantoa johonkin ojan ja mieron teille, pakkasmailla se voi tietää kuoloa (tai kuolioita ensin)? Työnantajat kun ei halua osa aikatöihin yleensäkään ketään eikä ainakaan yli 45-vuotiasta ja vielä sairasta (ei mitään mahdollisuutta päästä edes haastatteluun)!Kääk eli siis hjälp hjälp

    • klgu

      Kyllä kannattaa asennoitua siten, että joutuu kerjuulle tai jos kykenee, niin pullojen keräilyyn. Ei fyysisten sairauksien vuoksi enää eläkkeelle pääse.
      Kelan asiantuntijalääkäri antaa lausunnon, että toimintakykyä on vielä sen verran jäljellä, jotta kykenee vielä sopiviin kevyihin töihin.
      Heidän on helppo perustellakin asia. Jos on pystynyt eläkehakemuksen rustaamaan, niin ei kaikki toimintakyky ole mennyt.

      • KohtaKerjäläinen

        Näin on. Olen jo sukulaisille ja ystäville sanonut, että kerjuulle on pian lähdettävä, kun kerran ei ole työkykyä jäljellä. Vakuutuslääkäreiden mielestä on, mutta kun ei pysty edes pulloja keräämään, ei marjoja, sieniä eikä kaupan tarjouksia poimimaan. Minkäs teet?
        Kerjuu edessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe