Transsendenttinen meditaatio

rikkaiden salaisuus

Mitähän ihmeen erilaista on maksaa pari tonnia siitä, että saa meditoinnin alkeet?
Jos on kyse meditaatiosta ja hyvin voinnista,
niin minkä kumman takia siitä halutaan rahaa tripla määrä esim. intiaan matkustamiseen verraten,
jossa meditoinnin voi suorittaa gurujen opissa mitättömällä hinnalla.
Ja meditaation vastaista mielestäni täysin,
että ylipäätään mitään pitää maksaa.
Ja eikö muka ihmisen perus hiljentyminen itseensä ole meditaatiota,
vai mikä on niin ihmeellistä?

10

3423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

      Ihan täyttä rahastusta moiset hinnat. Mutta niin kuin vanha sanonta kuuluu, ei tyhmä ole se joka myy vaan joka maksaa. Niin se tuppaa menemään.

      Meditaatiota on itseksen hiljentyminen ja aiheesta voi ihan ilmaiseksi lainata kirjoja esim. kirjastosta. Ihan yhtä "pätevää" kuin jonkun hihhulin hintavalla opastuksella.

      • S-paatti:-)

        Omasta mielestänikin asia on näin. Eräs läheinen ystävä kävi aikoinaan jotain TM-kurssia, joka maksoi maltaita. Kurssilla jokaiselle annettiin "salainen" henkilökohtainen mantra, jota piti toistella mielessään, eikä missään tapauksessa saanut kertoa kellekään. Vähän naurettavaa mystifiointia omasta mielestäni, kun kyse on oikeasti vain hiljentymisestä ja tyhjentymisestä ja sisään päin kääntymisestä. Ystävääni ja hänen elämäänsä ei ainakaan nuo opit vaikuttaneet mitenkään.

        Luulisin että näissä rituaaleissa ja kursseissa on ihan sama mekanismi kuin (muissa) uskonnonharjoituksissakin. Kokoonnutaan samanmielisten ihmisten kanssa jonkun salaperäisen ja vähän tuntemattoman jumalallisia voimia edustavan asian ympärille. Pyritään saamaan toiminnalla jotain positiivista muutosta elämään eli onnea, vaurautta, mielenrauhaa ja ongelmien kaikkoamista. Keksitään joku rituaali ja tässä tapauksessa vielä mystifioidaan sitä määrittelmällä se salaiseksi. Tässä välissä rahat otetaan pois.

        Rituaalia toistetaan ja ihminen alkaakin tuntea mahdollisesti jotain miellyttävää muutosta ainakin rentoutuksen muodossa. Jos ei tunne, ei hän kehtaa sitä muiden eikä varsinkaan ohjaajan kuullen sanoa, koska ajattelee, että vika on hänessä. Ihan sama, jos joku uskollaparantaja parantaa sairaita, eikä parannuksen kohde kehtaa mennä sanomaan saarnaajalle, ettei hän saanut mitään apua lupauksista huolimatta. Netissä joku valitti, että pyörätuolipotilaalle luvattiin parantuminen, mutta hänelle saarnaaja on vastasi, ettei pyörätuolipotilaan usko ollut vahva tai ettei tämä ollut jotenkin kelvollinen.

        Sitten ihminen kokeilee taas jotain muuta onnellisuusreseptiä. Se on kai jotenkin tälle ajalle tyypillistä, että pitää hakea joku ulkopuolinen käskyttäjä ja ruhon liikuttaja, vaikka muutoksen ja terveyden avaimet on jokaisella itsellään.


      • tekstiä taas
        S-paatti:-) kirjoitti:

        Omasta mielestänikin asia on näin. Eräs läheinen ystävä kävi aikoinaan jotain TM-kurssia, joka maksoi maltaita. Kurssilla jokaiselle annettiin "salainen" henkilökohtainen mantra, jota piti toistella mielessään, eikä missään tapauksessa saanut kertoa kellekään. Vähän naurettavaa mystifiointia omasta mielestäni, kun kyse on oikeasti vain hiljentymisestä ja tyhjentymisestä ja sisään päin kääntymisestä. Ystävääni ja hänen elämäänsä ei ainakaan nuo opit vaikuttaneet mitenkään.

        Luulisin että näissä rituaaleissa ja kursseissa on ihan sama mekanismi kuin (muissa) uskonnonharjoituksissakin. Kokoonnutaan samanmielisten ihmisten kanssa jonkun salaperäisen ja vähän tuntemattoman jumalallisia voimia edustavan asian ympärille. Pyritään saamaan toiminnalla jotain positiivista muutosta elämään eli onnea, vaurautta, mielenrauhaa ja ongelmien kaikkoamista. Keksitään joku rituaali ja tässä tapauksessa vielä mystifioidaan sitä määrittelmällä se salaiseksi. Tässä välissä rahat otetaan pois.

        Rituaalia toistetaan ja ihminen alkaakin tuntea mahdollisesti jotain miellyttävää muutosta ainakin rentoutuksen muodossa. Jos ei tunne, ei hän kehtaa sitä muiden eikä varsinkaan ohjaajan kuullen sanoa, koska ajattelee, että vika on hänessä. Ihan sama, jos joku uskollaparantaja parantaa sairaita, eikä parannuksen kohde kehtaa mennä sanomaan saarnaajalle, ettei hän saanut mitään apua lupauksista huolimatta. Netissä joku valitti, että pyörätuolipotilaalle luvattiin parantuminen, mutta hänelle saarnaaja on vastasi, ettei pyörätuolipotilaan usko ollut vahva tai ettei tämä ollut jotenkin kelvollinen.

        Sitten ihminen kokeilee taas jotain muuta onnellisuusreseptiä. Se on kai jotenkin tälle ajalle tyypillistä, että pitää hakea joku ulkopuolinen käskyttäjä ja ruhon liikuttaja, vaikka muutoksen ja terveyden avaimet on jokaisella itsellään.

        Sinulta.
        Jokin aika sitten "joogalentäjät" markkinoivat kurssiaan jonka hinta oli muistaakseni vaivaiset 3600 €. Mainoksessa mainittiin joitain maita (taisi Hollanti olla yksi) joissa on jo Joogalentäjien ansiosta saavutettu "Ylivoimainen ja voittamaton taso". Mietin vaan, mitä kävisi jos pari tällaista ylivoimaista ja voittamatonta valtiota alkaisi kähistä keskenään. Tulisiko uusi 30-vuotinen sota, joka ei jättäisi kiveä kiven päälle.

        Uskonnoista ja uskomuksista olen sitä mieltä, että ne voivat olla yksilölle ja sitä kautta myös koko yhteiskunnalle suuri voimavara. Hyvä moraalifilosofia on vankka pohja elämälle, perustuu se sitten tosiasioihin tai ei.
        Toinen puoli asiaa on lahkojen, lohkojen ja erilaisten oppien harjoittama henkinen väkivalta jäseniään kohtaan. Se saa karvani nousemaan. Esimerkkejä on paljon.
        Kolmas ja ehkä kaikkein halveksittavin on rahastus herkkäuskoisten kustannuksella. Monet näistä "opettajista" eivät edes itse usko asiaansa.

        Milläs nämä sitten erotat toisistaan? Sehän on vähän sama asia, kuin tänään nautiskelemani alkoholin suhteen. Rentouttava aine ja ainakin punkun juomisella on jopa terveyttä edistävää vaikutusta. Hyvä viini tai konjamiini saattaa kruunata mukavan keskusteluhetken ystävien seurassa.
        Sama aine saa kuitenkin ihmiset tarttumaan kättäpidenpään, pahoinpitelemään ja tappamaan toisiaan, laittamaan akan ja kakarat "lasin läpi pakkaseen"
        Voi ku tää elämä on vaikeeta. Jos olisi niinkuin kolmekymmentäluvun länkkäreissä, joissa mustahattuiset olivat pahiksia ja valkohattuiset hyvien puolella, olisi elämä helppoa. Mutta kun ei ole. Mustavalkoinen maailma kuuluu lapsuuteen.

        "Ja katso, tapahtui niinä päivinä..." Näinhän se alkaa. Tähän aikaan vuodesta tulee kuitenkin lapsuus mieleen. Hyvää Joulua sulle.


      • S-paatti:-)
        tekstiä taas kirjoitti:

        Sinulta.
        Jokin aika sitten "joogalentäjät" markkinoivat kurssiaan jonka hinta oli muistaakseni vaivaiset 3600 €. Mainoksessa mainittiin joitain maita (taisi Hollanti olla yksi) joissa on jo Joogalentäjien ansiosta saavutettu "Ylivoimainen ja voittamaton taso". Mietin vaan, mitä kävisi jos pari tällaista ylivoimaista ja voittamatonta valtiota alkaisi kähistä keskenään. Tulisiko uusi 30-vuotinen sota, joka ei jättäisi kiveä kiven päälle.

        Uskonnoista ja uskomuksista olen sitä mieltä, että ne voivat olla yksilölle ja sitä kautta myös koko yhteiskunnalle suuri voimavara. Hyvä moraalifilosofia on vankka pohja elämälle, perustuu se sitten tosiasioihin tai ei.
        Toinen puoli asiaa on lahkojen, lohkojen ja erilaisten oppien harjoittama henkinen väkivalta jäseniään kohtaan. Se saa karvani nousemaan. Esimerkkejä on paljon.
        Kolmas ja ehkä kaikkein halveksittavin on rahastus herkkäuskoisten kustannuksella. Monet näistä "opettajista" eivät edes itse usko asiaansa.

        Milläs nämä sitten erotat toisistaan? Sehän on vähän sama asia, kuin tänään nautiskelemani alkoholin suhteen. Rentouttava aine ja ainakin punkun juomisella on jopa terveyttä edistävää vaikutusta. Hyvä viini tai konjamiini saattaa kruunata mukavan keskusteluhetken ystävien seurassa.
        Sama aine saa kuitenkin ihmiset tarttumaan kättäpidenpään, pahoinpitelemään ja tappamaan toisiaan, laittamaan akan ja kakarat "lasin läpi pakkaseen"
        Voi ku tää elämä on vaikeeta. Jos olisi niinkuin kolmekymmentäluvun länkkäreissä, joissa mustahattuiset olivat pahiksia ja valkohattuiset hyvien puolella, olisi elämä helppoa. Mutta kun ei ole. Mustavalkoinen maailma kuuluu lapsuuteen.

        "Ja katso, tapahtui niinä päivinä..." Näinhän se alkaa. Tähän aikaan vuodesta tulee kuitenkin lapsuus mieleen. Hyvää Joulua sulle.

        Näin se varmasti on. Kaikkea rakentavaa ja terveellistä voi aina käyttää niin, että vaikutus on negatiivinen.

        Ja olen samoilla linjoilla kanssasi siitä, että toisten hyväksikäyttäminen asialla millä hyvänsä on tuomittavaa ja vastenmielistä.

        Kilistämpä Joulun kunniaksi itsekin punaviinilasillisella. Hyvää Joulua myös sinulle!


      • satunnainen lukija
        tekstiä taas kirjoitti:

        Sinulta.
        Jokin aika sitten "joogalentäjät" markkinoivat kurssiaan jonka hinta oli muistaakseni vaivaiset 3600 €. Mainoksessa mainittiin joitain maita (taisi Hollanti olla yksi) joissa on jo Joogalentäjien ansiosta saavutettu "Ylivoimainen ja voittamaton taso". Mietin vaan, mitä kävisi jos pari tällaista ylivoimaista ja voittamatonta valtiota alkaisi kähistä keskenään. Tulisiko uusi 30-vuotinen sota, joka ei jättäisi kiveä kiven päälle.

        Uskonnoista ja uskomuksista olen sitä mieltä, että ne voivat olla yksilölle ja sitä kautta myös koko yhteiskunnalle suuri voimavara. Hyvä moraalifilosofia on vankka pohja elämälle, perustuu se sitten tosiasioihin tai ei.
        Toinen puoli asiaa on lahkojen, lohkojen ja erilaisten oppien harjoittama henkinen väkivalta jäseniään kohtaan. Se saa karvani nousemaan. Esimerkkejä on paljon.
        Kolmas ja ehkä kaikkein halveksittavin on rahastus herkkäuskoisten kustannuksella. Monet näistä "opettajista" eivät edes itse usko asiaansa.

        Milläs nämä sitten erotat toisistaan? Sehän on vähän sama asia, kuin tänään nautiskelemani alkoholin suhteen. Rentouttava aine ja ainakin punkun juomisella on jopa terveyttä edistävää vaikutusta. Hyvä viini tai konjamiini saattaa kruunata mukavan keskusteluhetken ystävien seurassa.
        Sama aine saa kuitenkin ihmiset tarttumaan kättäpidenpään, pahoinpitelemään ja tappamaan toisiaan, laittamaan akan ja kakarat "lasin läpi pakkaseen"
        Voi ku tää elämä on vaikeeta. Jos olisi niinkuin kolmekymmentäluvun länkkäreissä, joissa mustahattuiset olivat pahiksia ja valkohattuiset hyvien puolella, olisi elämä helppoa. Mutta kun ei ole. Mustavalkoinen maailma kuuluu lapsuuteen.

        "Ja katso, tapahtui niinä päivinä..." Näinhän se alkaa. Tähän aikaan vuodesta tulee kuitenkin lapsuus mieleen. Hyvää Joulua sulle.

        Heitän väliin ajatuksen, joka tuli vain mieleeni lukiessani keskusteluanne:

        "Kolmas ja ehkä kaikkein halveksittavin on rahastus herkkäuskoisten kustannuksella. Monet näistä "opettajista" eivät edes itse usko asiaansa. "

        Tuo on aivan totta. Mutta - ihminen parantaa loppupeleissä itse itsensä - hän usein tarvitsee vain jotain kannustusta omalle päätökselleen parantaa elämänlaatuaan.

        Jos tämä ihminen joutuu sitten huijarin kynsiin, joka ei itse usko asiaansa, mutta paranee... mitä väliä sillä sitten on? Siinä mielessä nämä "parantajat" ovat oikeassa, kun sanovat, ettei usko ollut riittävä. Hehän tietävät, että eivät paranna ketään.

        Karmaan uskovana olen joskus miettinyt, saavatko nämä huijariparantajat hyvää vai huonoa karmaa itselleen siitä, että tietoisesti huijaavat ihmisiä, jotka sitten kuitenkin paranevat. Kinkkinen juttu.


      • satunnainen lukija kirjoitti:

        Heitän väliin ajatuksen, joka tuli vain mieleeni lukiessani keskusteluanne:

        "Kolmas ja ehkä kaikkein halveksittavin on rahastus herkkäuskoisten kustannuksella. Monet näistä "opettajista" eivät edes itse usko asiaansa. "

        Tuo on aivan totta. Mutta - ihminen parantaa loppupeleissä itse itsensä - hän usein tarvitsee vain jotain kannustusta omalle päätökselleen parantaa elämänlaatuaan.

        Jos tämä ihminen joutuu sitten huijarin kynsiin, joka ei itse usko asiaansa, mutta paranee... mitä väliä sillä sitten on? Siinä mielessä nämä "parantajat" ovat oikeassa, kun sanovat, ettei usko ollut riittävä. Hehän tietävät, että eivät paranna ketään.

        Karmaan uskovana olen joskus miettinyt, saavatko nämä huijariparantajat hyvää vai huonoa karmaa itselleen siitä, että tietoisesti huijaavat ihmisiä, jotka sitten kuitenkin paranevat. Kinkkinen juttu.

        Kysymykseseen ei varmasti ole mitään yksiselitteistä vastausta. Heitän perään kuitenkin jotain näkökulmaa.

        Riippuu varmaan enimmäkseen huijariparantajan omista motiiveista. Eli oko kyseessä auttamisenhalua yhtään. Jos toimii tavallaan hyvällä asialla, muttei omaa toimivaa työkalua, ei se varmaan niin kamalaa ole.

        Jos taas toimii pelkästään ansaitsemismielessä, eikä kiinnosta pätkääkään paraneeko asiakas, kiinnostaneeko sitten karmaakaan kuinka monta hän oikeasti paransi. Huijaamisesta ei päästä ainakaan karman avulla eroon jos aletaan paapomaan liikaa.. ;) Missä menee raja - en tiedä.


      • satunnainen lukija
        einari3 kirjoitti:

        Kysymykseseen ei varmasti ole mitään yksiselitteistä vastausta. Heitän perään kuitenkin jotain näkökulmaa.

        Riippuu varmaan enimmäkseen huijariparantajan omista motiiveista. Eli oko kyseessä auttamisenhalua yhtään. Jos toimii tavallaan hyvällä asialla, muttei omaa toimivaa työkalua, ei se varmaan niin kamalaa ole.

        Jos taas toimii pelkästään ansaitsemismielessä, eikä kiinnosta pätkääkään paraneeko asiakas, kiinnostaneeko sitten karmaakaan kuinka monta hän oikeasti paransi. Huijaamisesta ei päästä ainakaan karman avulla eroon jos aletaan paapomaan liikaa.. ;) Missä menee raja - en tiedä.

        Niin, ehkä se on kuitenkin se motiivi. Onhan totta, että tuollainen luonteenpiirre, joka hyväksyy heikompien huijaamisen, tulee esille muissakin elämäntilanteissa. Joo, ei tule varmaan hyvää karmaa.


      • Anonyymi
        tekstiä taas kirjoitti:

        Sinulta.
        Jokin aika sitten "joogalentäjät" markkinoivat kurssiaan jonka hinta oli muistaakseni vaivaiset 3600 €. Mainoksessa mainittiin joitain maita (taisi Hollanti olla yksi) joissa on jo Joogalentäjien ansiosta saavutettu "Ylivoimainen ja voittamaton taso". Mietin vaan, mitä kävisi jos pari tällaista ylivoimaista ja voittamatonta valtiota alkaisi kähistä keskenään. Tulisiko uusi 30-vuotinen sota, joka ei jättäisi kiveä kiven päälle.

        Uskonnoista ja uskomuksista olen sitä mieltä, että ne voivat olla yksilölle ja sitä kautta myös koko yhteiskunnalle suuri voimavara. Hyvä moraalifilosofia on vankka pohja elämälle, perustuu se sitten tosiasioihin tai ei.
        Toinen puoli asiaa on lahkojen, lohkojen ja erilaisten oppien harjoittama henkinen väkivalta jäseniään kohtaan. Se saa karvani nousemaan. Esimerkkejä on paljon.
        Kolmas ja ehkä kaikkein halveksittavin on rahastus herkkäuskoisten kustannuksella. Monet näistä "opettajista" eivät edes itse usko asiaansa.

        Milläs nämä sitten erotat toisistaan? Sehän on vähän sama asia, kuin tänään nautiskelemani alkoholin suhteen. Rentouttava aine ja ainakin punkun juomisella on jopa terveyttä edistävää vaikutusta. Hyvä viini tai konjamiini saattaa kruunata mukavan keskusteluhetken ystävien seurassa.
        Sama aine saa kuitenkin ihmiset tarttumaan kättäpidenpään, pahoinpitelemään ja tappamaan toisiaan, laittamaan akan ja kakarat "lasin läpi pakkaseen"
        Voi ku tää elämä on vaikeeta. Jos olisi niinkuin kolmekymmentäluvun länkkäreissä, joissa mustahattuiset olivat pahiksia ja valkohattuiset hyvien puolella, olisi elämä helppoa. Mutta kun ei ole. Mustavalkoinen maailma kuuluu lapsuuteen.

        "Ja katso, tapahtui niinä päivinä..." Näinhän se alkaa. Tähän aikaan vuodesta tulee kuitenkin lapsuus mieleen. Hyvää Joulua sulle.

        Ai, hitto — muistan joogalentäjät 90-luvulta.

        Siskoni kävi "ylimaallisessa" eli transendentaalisessa meditaatiossa ja meni sekaisin. Syö nyt lääkkeitä, saa paniikkikohtauksia ym. mukavaa.


      • Anonyymi
        satunnainen lukija kirjoitti:

        Heitän väliin ajatuksen, joka tuli vain mieleeni lukiessani keskusteluanne:

        "Kolmas ja ehkä kaikkein halveksittavin on rahastus herkkäuskoisten kustannuksella. Monet näistä "opettajista" eivät edes itse usko asiaansa. "

        Tuo on aivan totta. Mutta - ihminen parantaa loppupeleissä itse itsensä - hän usein tarvitsee vain jotain kannustusta omalle päätökselleen parantaa elämänlaatuaan.

        Jos tämä ihminen joutuu sitten huijarin kynsiin, joka ei itse usko asiaansa, mutta paranee... mitä väliä sillä sitten on? Siinä mielessä nämä "parantajat" ovat oikeassa, kun sanovat, ettei usko ollut riittävä. Hehän tietävät, että eivät paranna ketään.

        Karmaan uskovana olen joskus miettinyt, saavatko nämä huijariparantajat hyvää vai huonoa karmaa itselleen siitä, että tietoisesti huijaavat ihmisiä, jotka sitten kuitenkin paranevat. Kinkkinen juttu.

        Ei karmaa ole olemassa ja maailma todellakin on mustavalkoinen: on hyvä ja sitten on paha. Kaikki siinä välillä (harmaan sävyt; eri värit) muodistuvat illuusiona päämme sisällä. Vähän niin kuin puhelinkeskustelu, joka tuntuu siltä että lähettäisit korvasi sinne toisen puhujan huulien luokse, vaikket oikeasti mihinkään liikukaan.

        Toki kannattaa tehdä hyvää vaikka karmaa ei ole. Minä pidän esim. hämähäkeistä, hyönteisistä ja linnuista. Ruokin ja autan niitä aina kun pystyn, Yhtä hyvin voisin ampua lintuja ja repiä pinseteillä raajoja irti pikkuotuksilta tai leikata kynsisaksilla etanalta sarvet poikki.

        Miksi en tee niin? Ehkä kuitenkin jonkinlainen primordiaalinen usko minussakin elää; usko hyvyyteen. Tai vaikkapa kaipaus uskontunnustuksen salaisiin mahdollisiin hyötyihin tai hiljaisen rukouksen voimaan metsän siimeksessä.

        Minä uskon kohtaloon. Kohtalolle ei voi mitään. Se tulee ja tekee temppunsa meille jokaiselle vuorollaan.


    • mietiskelijä n:o 2

      80-luvun lopulla oli halvempaa, silloin kun kävin kurssin. Samat asiat olisi varmaan oppinut jostain kirjastakin, mutta enpä usko että alkuun pääsemiseen tarvittavan motivaation löytää sieltä.

      Pari ensimmäistä kuukautta olivat minulla melko hankalia, sitten homma alkoi sujua, eli motivaatiota todellakin tarvittiin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe