Kirjojen

käsittelystä

Suivauttaa suunnattomasti hyvinkin yleinen tapa kirjoitella huomautuksia lainakirjojen marginaaleihin. Toinen vähintäänkin yhtä "hieno" tapa on merkitä kynällä kohta mihin saakka on viimeksi luettu.
Eikä ne sivistyneet tavat vieläkään lopu, sillä hyvin usein olen lukenut kirjoja joista on alleviivattu tärkeitä kohtia, sinänsä hyvä tapa opiskella mutta vain omissa kirjoissa käytettynä.

7

861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosin oli

      ihan avartavaa opiskella juttuja kirjasta, johon yksi edeltäjä oli korostanut kohtia lyijykynällä, toinen kuulakärkikynällä ja kolmas tussilla.

      • asiallista

        Minusta on kohteliasta ja suotavaa korjata lyijykynällä selkeä asia- tai käännösvirhe.

        Tuon asiavirheen tulee olla sitten objektiivisesti todennettavissa vääräksi; ei henkilökohtaista kommentointia.


      • korjaus
        asiallista kirjoitti:

        Minusta on kohteliasta ja suotavaa korjata lyijykynällä selkeä asia- tai käännösvirhe.

        Tuon asiavirheen tulee olla sitten objektiivisesti todennettavissa vääräksi; ei henkilökohtaista kommentointia.

        on ehkä jossain määrin suotavaakin mutta riippuu teoksesta.
        Eli jos on joku juuri ilmestynyt oppikirja niin ehkä siihen voi korjata. Jos taas on jo vanhempi oppikirja niin sen korjaaminen taas ei kovin järkevää ole, koska ei ole kovinkaan viisasta lukeakaan opiskelun kannalta niitä vanhoja teoksia.


      • ehkä...
        korjaus kirjoitti:

        on ehkä jossain määrin suotavaakin mutta riippuu teoksesta.
        Eli jos on joku juuri ilmestynyt oppikirja niin ehkä siihen voi korjata. Jos taas on jo vanhempi oppikirja niin sen korjaaminen taas ei kovin järkevää ole, koska ei ole kovinkaan viisasta lukeakaan opiskelun kannalta niitä vanhoja teoksia.

        Jos todella on varma siitä, että se korjaus menee oikein. Mutta romaanien kommentaattorit voisivat kyllä ostaa kirjat omikseen ja raapustella sitten mielin määrin.

        Luin just kirjaa, jossa joku neropatti oli korvannut käännöksen epätarkkuuden toisella epätarkkuudella. Ja siis joka kerran, kun se tekstissä esiintyi. Sepä hieman sapetti.


    • Periaatteessa merkintöjen tekeminen kirjastojen kirjoihin on kirjojen turmelua, joista joutuu korvausvastuuseen. Ikävä kyllä turmelijoita on vaikea saada kiinni.

      • lukutoukkas

        turmelijat voisi saada kiinni mikäli kaikki työntekijät tarkastaisivat kirjat huolella...mutta kaikkihan sitä eivät tee..


      • Kirjastotyöntekijä
        lukutoukkas kirjoitti:

        turmelijat voisi saada kiinni mikäli kaikki työntekijät tarkastaisivat kirjat huolella...mutta kaikkihan sitä eivät tee..

        Miten se kaikkien kirjojen huolellinen tarkastaminen jokaisen lainauskerran jälkeen olisi mahdollista? Missä ajassa se tehtäisiin, että käytäisiin joka sivu läpi?

        Otamme mielellämme vastaan asiakkaitten informaation sotketusta kirjasta.

        Äänitteet ja moniviestimet tarkastamme aina lainastatulon jälkeen, että kaikki on tallessa ja suht. kunnossa, mutta kirjan selaaminen sivu sivulta on mahdoton tehtävä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe