ruusukaijaset

................

Oppivatko ruusukaijaset helposti puhumaan? ja tulevatko ne kesyiksi, jos niitä on kaks? kuin pitkä aika menee?

5

1890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marikaa95

      Hei,

      taidatkin olla sama jolle olen aiemminkin vastaillut.. No vastaan kuitenki tähänki. Ruusukaijaset oppivat huonommin puhumaan kuin undulaatit. Eli suoraan sanoen ne eivät opi. Ei kannata myöskään ajatella että ''otan yhden linnun, siitä tulee kesympi, ku se on yksin'', kaksikin kesyyntyy jos vain on aikaa.. Ja se kuinka kauan kesyyntymisessä menee riippuu ihan siitä, kuinka paljon vietät niiden kanssa aikaa ja totuttelet niitä sinuun. Mulla linnut on jo yli 1 ja puol vuotiaita, eikä oo paljon kesyyntyny vaikka oon yrittäny siitä asti ku ne oli parin kuukauen ikäsiä.. Enkä kyllä edes välitä siitä onko ne kesyjä.. Ku mulla on undulaattiki ja oon ettimässä sille kaveria ku se on nyt ollu jonku aikaa yksin. Vaikka seki on yksin, niin ei oo siitäkään tullu kesympää.. Ei se yksin olo kovin kesyyntymiseen vaikuta. Se on enimmäkseen linnun luonteesta kii, et kesyyntyykö vai ei. :DD

      • TaikaröNsy

        Pitkälle linnun luonteesta ja omistajan kärsivällisyydestä.
        Minulla on yli 10 undua ja muutamia muita lintuja.Olen vain niiden kanssa,kun ne ovat vapaana,istun ja juttelen.
        Yhdestä on tullut aivan kesy..odottaa,että menen joku korppu kädessä huoneesen ja lentää heti kohti ja kämmenelle.En ole kesyttänyt millään lailla,sen poikakaveri ja lasten isä on myös kesyyntynyt matkimalla.
        Yhden lempipaikka on hiukseni ja yhden selkä,eräs tulee polvelle itse,mutta en näitä silittele.Annan olla ja keskustelen.
        Nyt on vauvoja tulossa,mutta vasta rääpäle vaiheessa.
        Mistä Marika etsii lintua kumpaa ja sukupuolta ?


    • apuatarvitseva999

      Meillä on ollut ruusukaijasia jo vähän yli vuoden. Saimme ne vasta kaksivuotiaina, ja tosi arkoina eläin kaupasta. Olimme jo pitemmän aikaa harkinneet liinnun ostoa, mutta lajia emme olleet ajatelleet yhtään. Lompsimme siis suoraan eläinkauppaan katsomaan minkä näköisiä piipittäjiä sieltä löytyy. Näimme nykyiset papukaijamme, je päätimme ostaa sellaisia. emme olleet ennen kuullut koko lajista hölkäsen pöläystä! Yhtä virhettä emme silti tehneet: ostaneet liian pientä häkkiä. Myyjä suositteli kaksi kertaa nykyistä häkkiä pienempää, onneksi ostimme sen kaikkein isoimman joka oli saatavilla.Veimme linnut kotiin, ja annoimme niiden olla paripäivää ihan omissa oloissaan. Sitten päästimme ne irti. Ne eivät olleet varmaankaan lentäneet paljon yhtään, tai jotain oli sattunut, sillä toinen ei osannut lainkaan lentää. Olemme yrittäneet kesyttää niitä vaikka kuinka, ja yhdessä vaiheessa teimme maailman suurimman virheen: ootimme lentotaidottoman väkisillä kädelle. Nyt siitä on jonkin aikaa, mutta kumpikaan ei ole kesyyntynyt! ne kavahtavat heti peränurkkaan häkissään, jos ihminen tulee kymmenen sentin päähän häkin toisesta seinästä! Kepillekkään ne eivät tule! Tilanne on toivoton.. osaatteko auttaa?

      • -M-

        Oletteko ruoan avulla kokeilleet? Oikein aroilla tapauksilla voi olla tarpeen alussa ottaa ensin muutamaksi tunniksi ruoka kokonaan pois ennen kesytysharjoituksia että kiinnostus ruokaan voittaisi arkuuden. Sitten vaan tarvitaan mehevä hirssintähkä ja hyvät istumalihakset ja runsaasti kärsivällisyyttä. Ja eteneminen ihan pikkupikkuaskelin, muistaen että hyvin aralle linnulle suurin palkka on alussa se että se pääsee rauhaan ihmiseltä.

        Noinkin väistelevillä itse aloittaisin niin että tökkäisin vaan pienen hirssin pätkän pinnojen väliin ja linnoittautuisin tuolille häkin viereen sen tähkän kohdalle ihan vaan istumaan, etäisyys sen mukaan missä kohdin tiput alkaa edes vähän tulla kohti. Ensimmäisillä kerroilla jopa vaikka niin että seisoo vähän matkan päässä ja kun linnut uskaltavat edes askeleen liikahtaa ihmistä kohti, voi sitten kehua kovasti rauhalliseella ja iloisella äänellä ja varovasti vetäytyä kauemmas. Ja hiljalleen sitten korottaa vaatimustasoa niin että linnun on tultava lähemmäs/pysyttävä lähellä/ihmisen oltava lähempänä häkkiä ennen kuin palkka tulee (alussa siis se poistuminen ja rauhaan jättäminen, myöhemmin herkkupala) . Toistoa mahdollisimman usein suht lyhyitä pätkiä kerrallaan, ja mahdollisuuksien mukaan se palkkaus/tuokion lopetus aina jonkunlaiseen onnistumiseen, lintua ei siis missään nimessä pidä palkata arkailusta ("menet häkin viereen, linnut lentävät poispäin, luovutat ja menet pois ja jätät ne rauhaan" = linnut on palkattu siitä säikkymisestä ja poispäin menosta ja vahvistetaan kyseistä käytöstä).
        Jos lähestymistä ei tule tai vahingossa säikytät linnut niin pienennä sillä kerralla vaatimustasoa niin että aina viimeiseksi pääset palkaamaan linnut siitä kohti tulosta.

        Sitten kun/jos linnut tulevat jo suht rohkeasti syömään hirssiä kun istut ihan häkin vieressä voit koittaa laittaa sormen sen hirssin häkin ulkopuolella olevaan päähän, ja jos sekin onnistuu niin ottaa hirssin kokonaan käteen ja käsi häkin luukulle ja siitä hiljalleen sisäpuolelle jne. Väkisin käteen ei lintua todellakaan kannata ottaa muuten kuin välttämättömissä hoitotoimissa (kynsienleikkuu, lääkintä tms). Semmoista "lempeää painostusta" voi kokeilla niin että koittaa ujuttaa keppiä tai sormea jalan alle tai kevyesti painaa tai silitellä lintua vatsasta jalkojen yläpuolelta (ei todellakaan niin voimalla että tipi tuupataan väkisin pois orrelta tasapainosta niin kuin joku on joskus asian tulkannut...), mutta tarkasti linnun reaktioita seuraten kestääkö se moista ja vasta sitten kun lintu jo syö kädestä hirssiä suht levollisesti ja sietää sormien lähelletulon.

        Jos vaan aikaa ja kärsivällisyyttä riittää ja palkan saa ajoitettua oikein niin ihme on jossei mitään edistystä tapahdu.


    • kaijanen

      Hei kaijasista kyselevät! Minulla ollut kaksi kaijastan.4 vuotta ja alkuun kun tulivat minulle olivat molemmat arkoja. En tiedä pitääkö paikkaansa kun jossain papukaijaohjelmassa sanottiin, että papukaijat tunnistavat ihmisen sukupuolen (itse olen nainen) niin uros kaijaseni on kesyyntynyt melkein heti tulonsa jälkeen ja hyväksyy minut, on hyvin käsikesy minulle muttei kovin miehelleni. Kaijaseni uskovat minua jopa pihalla kesäisin irti ollessaan ja tulevat kutsusta takaisin. Naarasta saan sillointällöin sormella siirrettyä häkkiin, mutta yleensä vain orrella.

      Kesytyksessä on auttanut ehkä hyvin paljon se, että kun esim nuorempana tein koulutehtäviä kaijaset lensivät huoneessani vapaasti ja ruoka oli työpöydälläni jossa sitten kävivät syömässä. Nykyään nukun päiväunia korvatulpat korvissa lintujen omassa huoneessa, uros köpöttelee päälläni ja "juttelee" minulle kun höpötän sille päivän tapahtumia. Rentoutuminen ja kaijasten kanssa oleileminen auttavat paljon kesyyntymisessä. Uros on hyvin oppimishaluinen. Kaijaseni tulevat minua aina häkin reunaan vastaan kun tulen niiden huoneeseen ja uros ensimmäisenä tunkee melkein väkisin ulos häkistä. Olen kyllä onnellinen kaijasistani ja toivon niiden elävän vielä pitkän aikaa perheeni kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      452
      3284
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      411
      2909
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2789
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2162
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      1990
    6. 176
      1390
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1337
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      77
      1181
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1030
    Aihe