Olen 41-vuotias mies, jolla on lapsuudessa (todettu 7-vuotiaana) hoitamatta jäänyt vasemman silmän toiminnallinen heikkonäköisyys eli ns. laiska silmä (ei karsastus). Oikean silmän näön ollessa kutakuinkin normaali. Silmien liian suuren eriparisuuden takia silmälasien/piilolinssien käyttö ei ollut mahdollista. Käytännössä olen siis elänyt yksisilmäisenä ilman tarvetta silmälasien käyttöön. Nyt vanhempana alkaa tietenkin ikänäkö vaivata, lähinnä kun on hämärää.
Vasen silmä ei ole sokea, siinä on ns. liikkumisnäkö, eli en törmäile huonekaluihin, erotan kyllä esineet (kirjat, kynät, paperit) pöydällä, kuten myös värit, mutta lukea en sillä näe. Hajataiton takia myös ääriviivat/muodot ovat epätarkkoja.
Valitettavasti toiminnallista heikkonäköisyyttä ei voida aikuisena leikkauksilla korjata, sillä kyseessä on ennemminkin silmän ja aivojen välisestä toimintahäiriöstä kuin optisesta ongelmasta. Ihmisen näköjärjestelmä kun muotoutuu 10 ikävuoteen mennessä, jonka jälkeen vaillinaisten hermoratojen aiheuttamaa heikkoa näkökykyä on lähes mahdotonta korjata tai edes parantaa.
Kävin eilen tutkituttamassa silmäni laserleikkauksia tekevän yksityisen silmälääkärin luona ja tuloksena silmien osalta seuraavat arvot: vasen silmä 8 d (hajataitto yli 1) ja oikea 2.5 d. Lasikorjattuna vasemman silmän visusarvo on 0.2 (edelleen heikko). Koska vasemman silmän taittovirhe on niin suuri, tarvitaan kaksi leikkausta, jotta päästäisiin lähelle nolla-taittoa. Sarveiskalvot ovat n. 0.530 mm paksuja, joten ne ovat riittävän paksuja kahteenkin leikkaukseen. Sitä paitsi, plus-näön leikkauksessa ei kuulemma tarvitse ”höylätä” niin paljon kuin likinäön yhteydessä.
MUTTA mahdollisella leikkauksella saavutetaan ainoastaan silmän palauttaminen optisesti kuntoon, leikkaus ei tule vaikuttamaan toiminnalliseen näköhäiriöön mainittavasti. Näin väittää koululääketiede ja silmälääkärinkin mukaan leikkauksen jälkeen parhaimmassakin tapauksessa näkökyky voisi parantua tuon 0.2 visusta. Missään tapauksessa siitä ei tule niin hyvää kuin oikeasta silmästä.
KYSYMYS:
Jos sinulla on/oli vastaavanlainen oire (toiminnallinen heikkonäköisyys) ja olet käynyt laserleikkauksessa, miten leikkaus käytännössä vaikutti näkökykyysi?
Toiminnallinen heikkonäköisyys ja laserleikkaus, kokemuksia?
3
4274
Vastaukset
- Anonyymi
Hei, minulla on vastaava vaiva ja huonon silmän leikkausta on väläyelty ja olen jonossa silmäklinikan tutkimuksiin. Leikkautitko silmäsi ja miten pärjäilet silmäsi kanssa nykyisin.
- Anonyymi
Minulla on hieman vastaavanlainen tilanne, mutta plussaa oli laiskemmassa silmässä vähemmän ja näöntarkkuus oli siinä saatu lapsena tehdyn peittohoidon seurauksena paremmaksi (visus lasikorjattuna 0,8). Silmään tehtiin lasik ja lopputulos oli se, että näin sillä silmällä hieman paremmin, kuin silmälasikorjauksella.
Plussanäköä, kun leikataan, niin usein tulee siihen silmään enemmän kaikkea valon siroamis yms halo-ongelmia. Minullekin tuli, mutta silti olen tyytyväinen, koska näkökyky parantui.
Kymmenessä vuodessa tosin leikkauksen vaikutukseen tuli palautumista kohti vanhoja arvoja, koska sekin on vissiin yleisempää, kun plussaa leikataan.
olen kuitenkin tytyväinen, koska en tarvitse niin paksua linssiä tuohon silmään, kuin ennen,
Nykyään tullut sitten vielä ikänäkö molempiin silmiin.
Suunnittelen linssileikkausta molempiin silmiin, eli tekomykiöitä.
Toiseen ehkä monitehomykiö ja toiseen yksiteho. Tai sitten molempiin moniteho.
Pitää ottaa selvää kuinka minulla mikäkin vaihtoehto toimisi. - Anonyymi
HEI MINULLA ON MYÖS NIIN SANOTTU LAISKA SILMÄ NYT OLEN MEOSSA KAIHI LEIKAUKSEEN SILMÄ LÄÄKÄRI SANOI ETTÄ MOLEMMAT SILMÄT MUTTA TAYS SANOI ETTÄ VAAN TOINEN SE LLAISKA SILMÄ KUULEMMA EI MUUTU MIHINKÄÄN VAIKKA LEIKKATAIS ONKO KELÄÄN TIETOA TÄLLÄISESTÄ ASIASTA KIITOS
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83336MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411556Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin771169Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61972Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758