Kerroksen vaikutus

hintaan

Miten kerrostaloissa asuinkerros vaikuttaa neliöhintoihin ? Ajatellaan jotain 6-kerroksista taloa, niin poikkeaako neliöhinnat 1,3 ja 6 kerroksen välillä paljonkin ?

Nykyäänhän lisäksi monessa uudehkossa kohteessa ensimmäisessä kerroksessa saattaa olla omaa puutarhaa ja toisaalta ylimmissä kerroksissa "patioita", niin onko näillä vaikutusta hintaan ?

Löytyisikö näistä tilastoja ?

9

3578

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikuttaa

On sillä kerroksella iso merkitys. Ylemmissä kerroksissa on valoisampaa, paremmat maisemat ja näkymät ja ympäristön hälyä kuuluu vähemmän. Jossain stadin vanhoissa taloissa alimmista sisäpihakerroksista näkyy matontamppaustelinettä ja roskista, kun ylimmistä näkyy jo vähän taivaallekin. Ja kadun puolella ovat sitten autot, baarit ja muut.

Lisäksi porraskäytävä on paljon hiljaisempi ylimmissä kerroksissa, kun kulkijoita on ylempänä vähemmän.

• stadilainen

Ai niin, edellinen koski lähinnä isoja kerrostaloja. Rauhallisella alueella olevissa matalissa pienkerrostaloissa tilanne on luultavasti juuri toisin päin, kun alimmassa kerroksessa asuvilla voi olla omaa pihaa, ja lisäksi raputon siirtyminen maatasosta asuntoon.

• voi 1. kerroksessa
        stadilainen kirjoitti:

Ai niin, edellinen koski lähinnä isoja kerrostaloja. Rauhallisella alueella olevissa matalissa pienkerrostaloissa tilanne on luultavasti juuri toisin päin, kun alimmassa kerroksessa asuvilla voi olla omaa pihaa, ja lisäksi raputon siirtyminen maatasosta asuntoon.

tosiaan olla viihtyisä pihakin. Tosin sen käyttöä rajoittaa tosiasia, että kerrostalopiha on siinä vieressä, eli samanlaista omaa rauhaa ja mahdollisuutta itsensä toteuttamiseen ei siinä toisten katseiden alla ole kuin rivitalossa (ei kunnollista omaa rauhaa kyllä löydy kaikista rivareistakaan). Muuten allekirjoitan sen, että ylemmät kerrokset ovat usein arvostetumpia: ei ole ikkunasta sisään kurkkijoita, on vähemmän hälyä ja valoisampiakin asunnot voivat olla. Jos on vielä tilava lasitettu parveke, niin mikäs on ollessa.

• -mallu

Asuin joskus 2. kerroksessa ja muistan miten suorastaan säikähdin ensi alkuun, kun hanasta tuli aina melkein heti kuumaa/ kylmää vettä. Muuten olen jotakin kumman syystä aina asunut aika korkealla, haalean veden vyöhykkeellä. Nykyisessäkin kodissa (1900-luvun alun) 5. kerroksessa muuta kuin haaleaa vettä saa aina odotella.

Ja oli sekin kivaa, kun kotiin/kotoa pääsi nopeasti portaat kipaisemalla. Ratikkaankin ehti juosta, jos vaikka näki ikkunasta, että se on tulossa. No, voi olla, että juoksinkin 20 vuotta sitten lujempaa. Nyt pitää laskea 5:n minuutin portaissa köntystely matka-aikaan mukaan meni minne meni (ei hissiä..)

Tiedän kyllä, että on ihmisiä jotka pitävät alhaalla asumisesta enemmän, vaikka ylemmistä kerroksista maksetaan kai vähän enemmän. Enkä yhtään ihmettele, alhaalla asumisessa on omat hyvät puolensa (vaikka olisi hissitalokin).

• ja taas
        -mallu kirjoitti:

Asuin joskus 2. kerroksessa ja muistan miten suorastaan säikähdin ensi alkuun, kun hanasta tuli aina melkein heti kuumaa/ kylmää vettä. Muuten olen jotakin kumman syystä aina asunut aika korkealla, haalean veden vyöhykkeellä. Nykyisessäkin kodissa (1900-luvun alun) 5. kerroksessa muuta kuin haaleaa vettä saa aina odotella.

Ja oli sekin kivaa, kun kotiin/kotoa pääsi nopeasti portaat kipaisemalla. Ratikkaankin ehti juosta, jos vaikka näki ikkunasta, että se on tulossa. No, voi olla, että juoksinkin 20 vuotta sitten lujempaa. Nyt pitää laskea 5:n minuutin portaissa köntystely matka-aikaan mukaan meni minne meni (ei hissiä..)

Tiedän kyllä, että on ihmisiä jotka pitävät alhaalla asumisesta enemmän, vaikka ylemmistä kerroksista maksetaan kai vähän enemmän. Enkä yhtään ihmettele, alhaalla asumisessa on omat hyvät puolensa (vaikka olisi hissitalokin).

ylhäällä kuumaa kesäisin. Ja ylhäällä kylmää talvisin. Itse asun alhaalla ja olen hyvin tyytyväinen. Pääsee kauppakassien kanssa nopeasti sisään, eikä tarvitse hissiä.

• tilastoija_ _

1/3_____2031_____ 0,0 %
      2/3_____1896_____-7,1 %
      3/3_____1968_____-3,2 %

1/4_____2489_____ 0,0 %
      2/4_____2582_____ 3,6 %
      3/4_____2558_____ 2,7 %
      4/4_____2571_____ 3,2 %

1/5_____2425_____ 0,0 %
      2/5_____2621_____ 7,5 %
      3/5_____2792_____ 13,1 %
      4/5_____2682_____ 9,6 %
      5/5_____2796_____ 13,3 %

1/6_____2394_____ 0,0 %
      2/6_____2828_____ 15,3 %
      3/6_____2852_____ 16,1 %
      4/6_____2908_____ 17,7 %
      5/6_____2878_____ 16,8 %
      6/6_____3057_____ 21,7 %

1/7_____2158_____ 0,0 %
      2/7_____2393_____ 9,8 %
      3/7_____2604_____ 17,1 %
      4/7_____2633_____ 18,0 %
      5/7_____2799_____ 22,9 %
      6/7_____2681_____ 19,5 %
      7/7_____2708_____ 20,3 %

1/8_____2139_____ 0,0 %
      2/8_____2586_____ 17,3 %
      3/8_____2487_____ 14,0 %
      4/8_____2570_____ 16,8 %
      5/8_____2701_____ 20,8 %
      6/8_____2658_____ 19,5 %
      7/8_____2889_____ 26,0 %
      8/8_____2550_____ 16,1 %

1/9_____1976_____ 0,0 %
      2/9_____1925_____-2,6 %
      3/9_____2252_____ 12,3 %
      4/9_____2231_____ 11,4 %
      5/9_____2521_____ 21,6 %
      6/9_____2282_____ 13,4 %
      7/9_____2701_____ 26,8 %
      8/9_____2305_____ 14,3 %
      9/9_____2230_____ 11,4 %

• aapeee

tilasto peräisin ? Hassuja notkahduksia hinnassa toiseksi ylimmässä kerroksessa. Mutta kiitos, pistän talteen jos tulee joskus mahdollisuus arvailla oman kämpän hintaa naapurin myydessä omaansa...

Itse muuten olen omalla melko suojaisella pihalla varustetun ekan kerroksen asukki (1/6), ja otaksuisin että esim. koira/viherpeukaloperheelle kämpän hintaa voisi perustella siten että oltaisiin melkolailla samoissa kuin ylemmissä kerroksissa.

Mutta lähinnä tämä uteliaisuudesta, ei aikeita myydä lähimpään 10 vuoteen...

• tilastoija_ _
        aapeee kirjoitti:

tilasto peräisin ? Hassuja notkahduksia hinnassa toiseksi ylimmässä kerroksessa. Mutta kiitos, pistän talteen jos tulee joskus mahdollisuus arvailla oman kämpän hintaa naapurin myydessä omaansa...

Itse muuten olen omalla melko suojaisella pihalla varustetun ekan kerroksen asukki (1/6), ja otaksuisin että esim. koira/viherpeukaloperheelle kämpän hintaa voisi perustella siten että oltaisiin melkolailla samoissa kuin ylemmissä kerroksissa.

Mutta lähinnä tämä uteliaisuudesta, ei aikeita myydä lähimpään 10 vuoteen...

asuntojen.hintatiedot.fi -palvelun perusteella. Hassut notkahdukset johtuvat paljolti siitä, että yhdeksän (9) kerroksen taloissa kauppoja tehty vain noin 30-40 kpl per kerros.

Lukujen perustella voi mielestäni päätellä, että yli viiden kerroksen taloissa maatason asunto maksaa 10-20% vähemmän kuin muut kerrokset keskimäärin. Toinen huomionarvoinen seikka on se, että uudistuotannossa ylempien kerrosten asunnoista maksetaan turhaan ylimääräistä, kun jälkimarkkinoilla jo kolmannen kerroksen jälkeen hinta on suurin piirtein sama mitä ylemmissä kerroksissa.

• mumme li

et mitä korkeemmal asut, sitä enemmän maksat taloyhtiön kuluja,on nääs niitä osakekirjaan merkittyjä osakkeita enemmän kuin alemmissa kerroksissa.Monesti rempat jyvitetään osakkeiden määrän mukaan ei neliöiden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe