koiran synnytys

sekarotu..

Niin kun narttuni sai pennut. Niin ennen kuin eka pentu tuli. Narttu tuli luokseni ja työnsi päänsä kainalooni ennenkuin ponnisti..minusta se oli liikuttavaa..ilmeisesti turvaa haki kipuun?
synnytys sujui hyvin,tosin jouduin hiukan auttamaan 3 ekan pennun kohdalla rikkomaan pussin ja limaa poistamaan mutta sitten kuin tiks narttu tajusi mitä piti tehdä ja hoiti kaiken niinkuin oikean mammakoiran kuuluukin.Narttu siis sieti minua koko synnytyksen ajan.välillä katseli minua sekä pentuja ihmeissään ja haki turvaa..

muita ei huoneeseen päästetty,kun narttu hermostui jos näki jonkun edes kurkaavan ovesta..Vasta kaikkien pentujen synnyttyä kurkkasivat varovasti..sen jälkeen on kyllä päästänyt katsomaan pentuja ja pitämään kädessä. Mutta jos joku muu kuin minä ottaa pennun, narttu katsoo tosi luimusti eikä oikein pidä siitä..johtuuko siitä että olen koiran läheisin ihminen,että sain olla synnytyksessä ja koskea pentuja miten vaan?

ja narttu kyllä ennen pentuja tuli kaikkien ihmisten kanssa toimeen,on ystävällinen,tykkää rapsutuksista jne..

Olisi kiva kuulla muilta miten koiranne synnytys sujui?

3

540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n.sorsa

mitään tiedä sattumoisin koirastamme johtuvien syiden takia mistä lie johtuu, kun ei pentuja saa.

Mutta olen kuullut huhupuheita, että imettävien narttujen kanssa menee mukavasti aika kahden ensinmäisen viikon aikana.

Kuulemansa pentuja joutuu ruokkimaan kahden ensinmäisen viikon aikana 2-3 tunnin välein vuorokaudessa ja pentueiden pieninmät kuulemansa kannattaa ensijaisena laittaa imemään emän nisiä jos kaikille pennuille ei nisistä maito riitä ja isonmat pennut keinoruokinnalla.

Näähän on vain huhuja ja tarinoita mitä olen joskus kuullut narttukoiran omistajilta joilla on pennut ollut, meillä ei tuomoista ihmettä tapahdu, että syntyisi pennut vaikka vähän epäilyttää vatsanmallista päätellen.

Asiat mistä kirjoitin jos pitää paikkansa, niin rattosasti menee kaksi seuraavaa viikkoa.

Onnea äiskälle pienistä sokeista jälkeläisistä mitkä kohta simmut aukaisevat ja ihmettelevät pienillä sinertävillä silmillä maailmaa.

• meillä näin

Minä olin mukana koko synnytyksen ajan. Punnitsin jokaisen pennun, että pystyin seuraamaan viikoittain painon kehitystä.
      Mittasin emolta lämpöä, ettei kohtutulehdus pääse yllättämään synnytyksen jälkeen.

Emo vuoti synnytyksen jälkeen muutamia päiviä, joten alusia vaihdoin usein. Emolla oli vierashuoneessa vesikuppi, jossa koko ajan raikasta vettä. Lisäksi emo sai imetyksen ajan penturuokaa tuplasti, että jaksoi imettää pentuja.

Itse nukuin pentulaatikon vieressä, ettei emo vahingossa makaa pennun päälle ja ettei pentu tukehdu (suuri rotu). Hyvin emo huolehti pennuistaan eikä tukehduttanut pentuja asentoaan vaihtaessa.
      Eka vuorokauden aikana vahdin, ettei emo innoissaan putsaa napanuoraa ihan tyngäksi, ettei pennulla ala napa vuotamaan... tai ettei tule napatyrää. Lisäksi seurasin emoa, ettei kalkin puute iske... sai synnytyksen aikana kalkkipiikin ja heti synnytyksen päätyttyä sai toisen piikin.

Lisäksi joskus laitoin pienimmän hyville taka tisseille, ennen kuin muut ehti vallata tissejä.

Pennut alkoi syödä lisäruokaa vasta 3vk iässä. Sinne asti pennut oli tyytyväisiä ja pullakoita pelkällä emonmaidolla.

Kynsiä leikattiin ahkerasti, ettei pikku piikit raavi emon mahaa verille.

Ja ennen lähtöä opeteltiin ulkoilemaan päivittäin pieniä hetkiä matokuuri oli annettu jo 3 kertaa niin emolle kuin pennuille. Lisä ruokintaan siirryttiin 3vk jälkeen vähitellen. Kun pennut oli 6vk iässä emo ei enää imettänyt pentuja ollenkaan vaan pennut sai penturuokaa, vettä ja jauhelihaa.

Emo ei ollut vihainen kellekään, ei luiminut kellekään (ei edes pentujen katsojille). Oma uroskin sai käydä pentuja haistelemassa ihan rauhassa, emo vain tyytyväisenä imetti pentujaan.

• on erilainen kuin ennen synnytystä luonteeltaan. Narttu puolustaa nyt pentujaan ja pennut ovat sille kaikkein tärkeimmät maailmassa.
      Meilläkin on ollut sellaisia narttuja jotka periaatteessa antavat vain yhden ihmisen koskea varauksetta pentuihinsa, ja niitä jotka antavat kosketella pentujaan kenen vain perheestämme. Ilmeisesti teillä on kysymys ns. luotto ihmisestä.
      Nyt on tärkeintä antaa emolle rauha, eli taata sille rauhallinen paikka hoidella pentujaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      307
      7740
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      86
      6031
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3581
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2077
    5. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1916
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1699
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      59
      1486
    10. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    Aihe