Ajattelin kysästä täällä minua askarruttavaa asiaa. Olen jo jonkin aikaa miettinyt, että miksi suomenruotsalaiset puhuvat välillä suomen kiletä ja välillä taas ruotsin kieltä. Joskushan se on ihan luontevaa, mutta olen havainnut, että esim. ruokalinjastolla kaksi suomenruotsalaista keskustelevat ja välillä lauseet tulevat ruotsiksi ja välillä suomeksi. Miki näin on? Kyseessä oli ihan parikymppisiä nuoria. Tänään puolestaan junassa kaksi n. 10-vuotiasta lasta puhuivat aluksi keskenään ruotsiksi, mutta sitten yhtäkkiä muuttivat suomen kielelle. Mitä järkeä siinä on?
suomenruottalaiset
6
808
Vastaukset
- Ank dam
Me suomenruotsalaiset elämme niin kaksikielisessä maailmassa. Itse ei aina tiedä kumpaa kieltä suusta tulee kun suuni avaan, joskus tulee epähuomiossa väärää.
Kaksikielinen hlö voi suvereenisti surffailla kahden kielen välillä ja noukkia niistä ne parhaat nyanssit ja sanonnat. Kielten sekoittaminen on tosin valitettavasti usein myös huolimattomuutta.
Olisi kuitenkin tärkeätä osata myös oikein vaikka välillä puhuukin huolimattomasti.- muaninkalainen
asiallisesta vastauksesta. Se on vain aika hassun kuuloista kun välillä puhutaan suomea ja vällillä ruotsia. Mutta hyvää joulua sinulle ja muillekin suomenruottalaisille.
- Ank dam
muaninkalainen kirjoitti:
asiallisesta vastauksesta. Se on vain aika hassun kuuloista kun välillä puhutaan suomea ja vällillä ruotsia. Mutta hyvää joulua sinulle ja muillekin suomenruottalaisille.
Tässä ihan virallistakin tietoa kielivariantistamme.
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1292
P.S.
Minäkin välillä puhun 'hassusti' mutta osaan kyllä ihan hyvääkin ruotsia. Riippuu tilanteesta mitä puhuu, varsinkin työpaikoilla syntyy paljon sitä sekakieltä kun ammattitermit ja työpaikan omat slangisanat puuttuvat ruotsiksi. - surullista
Kyseessä on puolikielisyys, joka tulee esiin erityisesti pääkaupunkiseudulla. Ei kertakaikkiaan osata ruotsinkieltä, vaikka olisi fiiniä puhua ruottinkielellä.
Suomea osataan hyvin, koska se on valtakunnankieli ja sitä käytetään käytännöllisesti katsoen aina mutta mutta.... ja mutta. Kun pitää olla niin suomenruotsalaista että. Sisu ei riitä myöntämään, että ei "aikuisten oikeasti" osata ruotsia.
Tosin varsinkin kaupassa on suomenkielisillä hauskaa, kun kuuntelee kuinka ensin puhutaan hienostuneesti ruotsia ja kun tulee vaikea sana niin se sanotaankin suomeksi. Esim. elintarvikkeiden kohdalla se on aika hupaisaa.
"Käsitettä puolikielisyys käytettiin Ruotsissa jo 60-luvun alussa, jolloin tehtiin tutkimuksia tornionjokilaakson suomalaisten ja saamelaisten kielitilanteesta ja koulutuksesta.
Håkan Ringbom kirjoitti Finsk Tidskriftissä 1962: “…jos yksilö jatkuvasti luopuu äidinkielestään toisen kielen vuoksi, syntyy lopulta ‘kaksinkertaisen puolikielisyyden’ tilanne, kun kielet haittaavat toisiaan.”
Myös termiä ‘semi-lingualism’ on käytetty kuvaamaan puolikielisyyttä."
Olen suomenkielinen, mutta käytän enemmän ruotsia kuin suomea, kun asun täällä Ahvenanmaalla. Kyllä minäkin voin joskus (jopa ajatellessani) vaihtaa kieltä yhtäkkiä. Ei siinä varmaan mitään järkeä ole, mutta ei kaikki mitä ihminen tekee aina ole niin järkevää.
- Lukenut II
Minä taas ajattelen ja puhun aina suomeksi. Joskus tulee hieman käytettyä englantia.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1739933Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523275Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja483041- 632764
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012135- 1142093
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251963Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä641576Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121326Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221286