Mitkä ohjelmat ovat käynnissä?

Loneybumpop

Mistä mie näen mitkä ohjelmat ovat koko aika päällä? ja vie niitä koneen tehoja? Tuntuu että tää mun macbookki on välillä mega hidas! Ajattelin vaan et käynnistyykö aina jotain sellaisia ohjelmia mitä en edes käytä? Hyvää joulua kaikille!

12

7593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikki Hiili

      elikkäs Applications--->Utilities--->Activity Monitor

      tuolta näät mitä kaikkee on käynnissä, jos sulla on palio tavaraa Dashboardilla niin ne voi hidastaa konetta aika lailla elikkä ne Widgetit.

      • Loneybumpop

        No mulla ei kyl oo ku toi dock tossa työpöydällä ja onko tässä mun koneessa tuo monitor homma niinku asenettuna? Olen niin huono näissä tietokone asioissa..mitäköhän noi sun ohjeet on suomeksi?


      • Mikki Hiili
        Loneybumpop kirjoitti:

        No mulla ei kyl oo ku toi dock tossa työpöydällä ja onko tässä mun koneessa tuo monitor homma niinku asenettuna? Olen niin huono näissä tietokone asioissa..mitäköhän noi sun ohjeet on suomeksi?

        on se asennettu käyttiksen mukana, elikkäs se on sielä ohjelmat laatikossa ja sen alla on toinen laatikko joka sisältää erillaisia työkaluja käyttikselle, en o varma millä nimellä se on suomeksi, ehkä joku työkalut tai lisäohjelmat ja sen alla on tuo Activity Monitor mutta en tiiä millä nimellä se on suomeks.

        dashboard elikkä widgetit pyörii siellä taustalla jos olet käynnistänyt ne edes kerran sinä aikan kun kone on ollut päällä viimeisen buutauksen jälkeen. ja jos on palio widgettejä niin ne kyllä äkkiä syö koneesta muistia riippuen tietenkin että mitä widgettejä siellä on päällä.


      • 1stMacFinn
        Loneybumpop kirjoitti:

        No mulla ei kyl oo ku toi dock tossa työpöydällä ja onko tässä mun koneessa tuo monitor homma niinku asenettuna? Olen niin huono näissä tietokone asioissa..mitäköhän noi sun ohjeet on suomeksi?

        Ohjelmat kansiossa on Lisäohjelmat niminen kansio. Siellä avaat Järjestelmän valvonta nimisen ohjelman. Se kertoo mitä sulla on käynnissä, miten muistia käytetään, millaista verkkoliikennettä on menossa.

        Lisäksi kannattaa vieraisiin asioihin törmätessä lukea sieltä valikkopalkista se Ohjeet. Sieltä löytyy oikeasti hyviä juttuja.


      • Loneybumpop
        1stMacFinn kirjoitti:

        Ohjelmat kansiossa on Lisäohjelmat niminen kansio. Siellä avaat Järjestelmän valvonta nimisen ohjelman. Se kertoo mitä sulla on käynnissä, miten muistia käytetään, millaista verkkoliikennettä on menossa.

        Lisäksi kannattaa vieraisiin asioihin törmätessä lukea sieltä valikkopalkista se Ohjeet. Sieltä löytyy oikeasti hyviä juttuja.

        Oho, löysin tuon , mut en kyllä ymmärrä siitä tuon taivaallista :) Mistä minä tiedän mikä on sellainen minkä voi sammuttaa ja minkä ei?? ehkä on parempi antaa olla vaan. Menee koko kone ihan sekaisin!!

        Mitä tuo muiden käyttäjien prosessit tarkoittaa? apua! Siellä on joku windowserver?? Niin täa 2GHz ja tota muistii on 2 GT, eikö noiden pitäis ihan hyvin tätä pyörittää siis ku ihan vaan surffaan...Menee hermo ton rantapallon kans,,,pyörii ja pyörii! PRKL


      • Loneybumpop kirjoitti:

        Oho, löysin tuon , mut en kyllä ymmärrä siitä tuon taivaallista :) Mistä minä tiedän mikä on sellainen minkä voi sammuttaa ja minkä ei?? ehkä on parempi antaa olla vaan. Menee koko kone ihan sekaisin!!

        Mitä tuo muiden käyttäjien prosessit tarkoittaa? apua! Siellä on joku windowserver?? Niin täa 2GHz ja tota muistii on 2 GT, eikö noiden pitäis ihan hyvin tätä pyörittää siis ku ihan vaan surffaan...Menee hermo ton rantapallon kans,,,pyörii ja pyörii! PRKL

        Nyt järki käteen siellä. Järjestelmän valvonnasta painat ylhäältä kohtaa "kuorma", jolloin prosessit tulee käyttöasteen mukaan. Jos järjestys on käänteinen, paina toinen kerta jotta kuluttavin on ylhäällä. (Se voi olla Safari.) Sitten kerrot meille tänne mitkä ovat eniten tehoa käyttävät prosessit ja paljonko suunnilleen vievät tehoa prosentteina.

        OS X:iä et saa sekaisin kuin kovasti yrittämällä tai erittäin huonolla tuurilla. Se ei todellakaan ole mikään Windows, joka voi seota vain varomattomasta normaalikäytöstä.


      • 1stMacFinn
        Loneybumpop kirjoitti:

        Oho, löysin tuon , mut en kyllä ymmärrä siitä tuon taivaallista :) Mistä minä tiedän mikä on sellainen minkä voi sammuttaa ja minkä ei?? ehkä on parempi antaa olla vaan. Menee koko kone ihan sekaisin!!

        Mitä tuo muiden käyttäjien prosessit tarkoittaa? apua! Siellä on joku windowserver?? Niin täa 2GHz ja tota muistii on 2 GT, eikö noiden pitäis ihan hyvin tätä pyörittää siis ku ihan vaan surffaan...Menee hermo ton rantapallon kans,,,pyörii ja pyörii! PRKL

        Vaimo otti jouluksi pois tuon kristallipallon, joten kerro sinä, mitä Omia prosesseja on käynnissä, varsinkin ne joiden kuorma on suuri. Nehän saa näkyviin kun valitsee lajittelujärjestykseksi sen Kuorman.

        Viisi suurinta riittää hyvin.

        Ja mitä softia on asennettuna ja mitä oheislaitteita. Usein esim. HP:n monitoimikoneen ajurit jäävät jumiin ja tuovat rutosti prossukuormaa.


      • mikään.ei.mene.rikki
        Loneybumpop kirjoitti:

        Oho, löysin tuon , mut en kyllä ymmärrä siitä tuon taivaallista :) Mistä minä tiedän mikä on sellainen minkä voi sammuttaa ja minkä ei?? ehkä on parempi antaa olla vaan. Menee koko kone ihan sekaisin!!

        Mitä tuo muiden käyttäjien prosessit tarkoittaa? apua! Siellä on joku windowserver?? Niin täa 2GHz ja tota muistii on 2 GT, eikö noiden pitäis ihan hyvin tätä pyörittää siis ku ihan vaan surffaan...Menee hermo ton rantapallon kans,,,pyörii ja pyörii! PRKL

        Hyvä neuvo tähän on, että huoletta sammutettavia ovat tietenkin ohjelmat ja ne tunnistaa siitä (nimen lisäksi), että niiden kohdalla näkyy myös ohjelmakuvake. Ja taitaa olla niin, että pakolliset palvelut/prosessit käynnistyvät välittömästi automaattisesti uudelleen vaikka ne sammuttaisi.

        Joka tapauksessa: mitään ei tuolta rikki saa.


    • OSXuser

      milläs nimellä tämä Utilities-kansio on suomen kielellä?

      • 1stMacFinn

        Lisäohjelmat, Ohjelmat-kansiossa.


    • LöytyyMyösMies

      löytyy myös dockin raketti nappia, eli launchpadia. sieltä "lisäohjelmat" ja sieltä "järjestelmän valvonta".
      oikotie sinne, ja vaikka minne... on spotlightissa.. eli ruudun oikeassa ylänurkassa on suurennuslasi. kirjoita siihen "järjestelmän valvonta" ja klikkaa sitä. spotlightissa voit hakea kaikkea koneesta. löytää sähköpostiliitteiden sisällöistä jne jne. toimii myös laskukoneena.

    • Topi.H

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1631
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1289
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1277
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe