Sony a100 - apua?

aloittelija.....

Sain kameran tänään ja ongelmana on se
etten saa kuvaa näkymään näytöllä kuvattaessa.
Playback toimii kyllä ja kaikki muu, mutta onko vika minussa vai kamerassa kun en saa sitä näkymään kuvaushetkellä?

Kiitos jos osaatte auttaa!

9

1661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika....

      ... oikea järkkäri eikä siinä voi käyttää näyttöä etsimenä.

      • Fotari

        Hei Mika.
        Sony 100:ssa ei tosin ole, mutta Panasonic DMC-L10 on järkkäri ja siinä on kääntyvä LCD näyttö. Tämän luin viimeisestä Kamera lehdestä.


      • Mika.....
        Fotari kirjoitti:

        Hei Mika.
        Sony 100:ssa ei tosin ole, mutta Panasonic DMC-L10 on järkkäri ja siinä on kääntyvä LCD näyttö. Tämän luin viimeisestä Kamera lehdestä.

        ... ja taitaa olla myös olympuksen E330 mallissa (uusimmista ompuista en tiedä, mutta varmaan ainakin joissakin on). Muutamiin muihinkin malleihin tuo ominaisuus on tuotu enemmän tai vähemmän rajoitettuna vissiin Fuji S5 mallissa ja canon 1DMk3. Olen itse sen verran asenteellinen näiden uusien vitkuttimien suhteen, että tulen usein turhankin kärkkäästi kommentineeksi. Uskon, että tulevaisuudessakin kameroita tehdään joka makuun ja kuvaustapaan sopivia.

        Asenteellisuuteni on pitkälti sitä, että vierastan kaikkia aktiivisia järjestelmiä kameroissa eikä kyse ole pelkästään teknisten ratkaisujen paremmuudesta vaan kuvaustavasta. Se johtuu osaltaan siitä, että mielestäni aktiivinen kamera johtaa kuvaajan passivoitumiseen ja mielestäni kameran ektiviteetit eivät vapauta luovuutta vaan rajaavat sitä. Esimerkkeinä voi mainita esim. minun mielestä jalusta on parempi kuin kuvanvakaaja tai optinen etsin on parempi kuin lcd tai käsitarkennus on parempi kuin autofocus (tässä asiassa kyllä olen huomannut olevani sen verran sokea, että itselleni autofogus on alkanut olemaan kullan arvoinen). Kysymys ei siis ole mistään faktoista vaan omista mielipiteistäni.

        Luulen, että ammattilaiset monessa kohdin voivat arvostaa monia automaattisia ratkaisuja koska nehän ovat työtä helpottavia juttuja.

        No tulipa avauduttua:-) kai tämä on mullva vähän vastareaktiota sille kun kaiken mailman vitkuttimet rupaa olemaan monille kirjoittajille niitä elämää suurempia ominaisuuksia että se itse kuvaaminen kohta unohtuu.


    • Teidän touhuistanne

      Niitä katsellessa.
      Et ole varmaan ennen nähnyt järjestelmää.
      Siinä kuva näkyy vasta kun se on otettu.
      Olisi hauska nähdä millaista vauhtiviivaa kuvasi olisi, jos haaveesi toteutuisi.

      • LCD-näyttö välttämätön

        > Et ole varmaan ennen nähnyt järjestelmää.
        > Siinä kuva näkyy vasta kun se on otettu.

        Heh, nythän on Canikonin uutuusmalleissa nimenomaan mahdollisuus käyttää LCD-näyttöä etsimenä.

        Niinpä tästä onkin suunnilleen yhdessä yössä erittäin tarpeellinen ominaisuus, kun se aiemmin oli nimenomaan se juttu josta erotti pokkariräpsyttelijät ja tonnin kittizoomipaketilla kuvaavat mestarikuvaajat.


      • Vieläkin erotin
        LCD-näyttö välttämätön kirjoitti:

        > Et ole varmaan ennen nähnyt järjestelmää.
        > Siinä kuva näkyy vasta kun se on otettu.

        Heh, nythän on Canikonin uutuusmalleissa nimenomaan mahdollisuus käyttää LCD-näyttöä etsimenä.

        Niinpä tästä onkin suunnilleen yhdessä yössä erittäin tarpeellinen ominaisuus, kun se aiemmin oli nimenomaan se juttu josta erotti pokkariräpsyttelijät ja tonnin kittizoomipaketilla kuvaavat mestarikuvaajat.

        Tiedätkös miten hankala tuo ominaisuus on?


    • Miguel1983

      Toi on ihan aito järkkäri, eli siinä on kunnon peilikoneisto ja prisma, joka heijastaa aidon kuvan objektiivistä etsimelle.

      Se on huomattavasti tarkempi, väripuhtaampi ja huonossa valossa selvempi kuin joku halpa LCD-näyttö.

      Opettele sitä käyttämään, niin et kyllä kaipaa sitä mokomaa lcd-näyttöä ;)

      • Fotari

        Tietenkin hyvä etsin on paras monessa paikassa.
        Kääntyvä LCD näyttö on kuitenkin hyvä apu tähtäilyssä ja sommittelussa kun kuvailee maanrajassa vaikkapa sieniä altapäin... ,ei tarvitse olla rähmällään kuraisessa maassa. Ominaisuudet eivät ole etsimen tasoa, mutta voi vähän ominaisuuksista tinkiä ennenkuin painaa poskensa lätäkköön.
        Kulmaetsin on myös yksi hyvä ja laadukas lisä.


      • Huono..
        Fotari kirjoitti:

        Tietenkin hyvä etsin on paras monessa paikassa.
        Kääntyvä LCD näyttö on kuitenkin hyvä apu tähtäilyssä ja sommittelussa kun kuvailee maanrajassa vaikkapa sieniä altapäin... ,ei tarvitse olla rähmällään kuraisessa maassa. Ominaisuudet eivät ole etsimen tasoa, mutta voi vähän ominaisuuksista tinkiä ennenkuin painaa poskensa lätäkköön.
        Kulmaetsin on myös yksi hyvä ja laadukas lisä.

        Päivänvalossa. Olen tehnyt pokkariini mustan pahviputken myötävalosuojaksi. Muuten ei siitä kirkkaalla säällä näe yhtään mitään.

        Vanha neljään asentoon käännettävä optinen urheiluetsin oli paras, mutta pidetään luultavsti liian kalliina valmistaa.
        Pnasonic lienee ainut, joka on uskaltanut tehdä kääntyvän näytön. Jos näyttö on kiinteä ei siitä ole juuri mitään iloa, koska sitä ei näe ilman peiliä esim. "sieniä altapäin kuvatessa".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. 132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe