Elikkäs, jos haluaa opiskella lentokonemekaanikoksi, pitääkö tietää jotain moottoreista ym. (siis ennen opintoja) vai opetetaanko kaikki vasta koulutuksessa? Jos jotain pitää tietää, niin paljon/mitä suurinpiirtein..?
Lisäksi, mitä pääsy-ja soveltuvuuskokeissa on? (siis lentokonmekaanikoksi haettaessa?)
ja sitten ihan perustietoa, paljonko lentokonemekaanikot tienaavat kuukaudessa esim. finnairilla?
yllämaiittu ja kaikki muukin tieto on tervetullutta!
lentokonemekaanikko opinnoista! - kaikki tieto tarpeen!
24
35324
Vastaukset
- markus.-.91
Ennen lentokonemekaanikko koulutusta pitää käydä lentokoneasentaja
koulutus(kolme vuotinen) jossakin suomen muutamasta koulusta.Lentokoneasentaja pääsykokeet ovat vaikeat, mutta kouluun pääsee jos ovat tavoitteet korkealla ja MOTIVAATIOTA on olemassa sekä kirjalliset kokeet menevät hyvin.Mekaanikoksi voi hakea vasta sitten, kun on saanut tarpeeksi kokemusta asentajana esim. Finnairilla. Ammattikoulusta annetaan siis
yleisesti kaikki tieto lentokonetekniikasta. Mekaanikkokoulutukseen kun hakee,
kokeet ovat koko ammattikoulu ajalta olevia tehtäviä (kaikki aiheet), joista pitää mennä oikein jokin % määrä, jotta sinne pääsee. Toivottavasti vastauksesta oli apua! -opiskeleva lentokoneasentaja-- kyselee
missäköhän lentokoneasentajaksi voi opiskella?
- Ammattilainen
kyselee kirjoitti:
missäköhän lentokoneasentajaksi voi opiskella?
Eli lentokone asentajaksi voi opiskella porin, kuopion, rovaniemen tai vantaan ammattikoulussa sekä avioniikka(sähkö)asentajaksi tampereen ammattikulussa. Ilmeisesti kaikilla kouluilla alkaa jo olla PART 147 hyväksytyt kolutus ohjelma. (kannattaa varmistaa ennen koulun aloittamista asia ko. koululta.)Älä aloita jos ei ole kunnossa!!!!!! Koulutus on siis ammattikoulu pohjainen ja sen kesto on 2-3 vuotta riipuen onko jo aikasempaa koulutusta pohjall esim YO. Kaikki tekniset kurssit tulee läpäistä vähintään siten, että joka kokeen tulos on vähintään 75%. Kokeita voi myös uusia mutta tietyin rajoituksin. (aika/kerta).Koulutus sisältää 1/3 työharjoittelua. SE riittää että olet motivoitunut ja innostunut, aiempi tekninen tietämys ei tietty ole haitaksi kouluun pääsemiseksi. Kolutuksen jälkeen sinun tulee saada työkokemusta jostain alan yhtiöstä, ilmavoimat ei kelpaa. Eli teoriassa 3v ammattkoulua ja 3v työkokemusta yht=6v niin joko sinä itse tai yhtiösi jossa olet silloin töissä hakee mekaanikon lupakirjaa ilmailulaitoksen lupakirja osastalta. MUISTA jos yhtiö ei hae NIIN VOIT MYÖS HAKEA ITSE SITÄ lupakirjaa, KOSKA SILLÄ ON MERKITYSTÄ SUN PALKKAUKSEEN. Eli ammatikoulusta valmistuu lentokone asentajia ja työkokemuksen ja hakuprosessin kautta voi mekanikon papereita hakea ilmailu laitokselta aikanaan. Asentajan on hiukan hankalampi hakea tai saada hyvä palkkaista ulkomaan sopimusta, mutta mekaanikoilla tilanne on toinen.Mekaanikon lupakirja on yhtä kuin PART 145 B1/B2 not limited or limited. Palkkauksen mailmalta näet kun katsot: PART145 B1/B2 ( google). Suomessa varteen otettavia työpaikoja: FINNAIR, BLUE1, FINNCOM, FAM, AIRFIX , JETFLITE ja NYAK( hollanti/saksa?).
Palkkaus : lentokone asentajan palkka luokka 7 on noin 1850-2000e kk vuorolisät jotka ovat noin 30-40% palkasta eli yht: 2500-2700ekk TÄMÄ SIIS ON SUOMESSA.
Mekaanikko PART145 B1/B2 palkkaus: PALKKALUOKKA 8,9 on noin 2300-2950e kk vuorolisät 30-40% yht. 3200e-4060e kk riippuen tykokemuksesta ja ammtiosaamisesta. Tämä siis suomessa. Toki on joitakin mekaanikkoja joiden palkkaus voi olla reilusti tuon yli mutta niitä on vähemmälti. Näillä on niin sanottuja omia palkka sopimuksia..
Euroopassa lupkirjamekaanikot ansaitsevat 5500e -6500e kk noin ja osalla voi mennä vielä tuonkin yli. Toki jos sulla on mekaanikon lupakirja ja ei ole sopivia tyypikursseja käyty sinun markkina arvo on huonompi.Tyyppi kurssien kautta saat REALESATA lentokoneen jos teet tai korjaat sitä. Tyyppi kurrsit voi olla eritetty B1,B2 tai tai sitten ne ovat samassa pötkössä. B1=sisältää kaiken muun paitsi avioniikan. B2= avioniikka eli hienosähkö. Tyyppikurssin teoria kesto on noin 6-8 viikkoa ja 75 %läpäisy vaatimus. Läpäisty kurssi merkitään lupakirjaan joista voi CV ottaa liitteen jos mailmalle on pyrkyä.
Eli tämmöistä tämä touhu lentotekniikan parissa on nykypäivänä 15.OCT.2008. - ersu
Ammattilainen kirjoitti:
Eli lentokone asentajaksi voi opiskella porin, kuopion, rovaniemen tai vantaan ammattikoulussa sekä avioniikka(sähkö)asentajaksi tampereen ammattikulussa. Ilmeisesti kaikilla kouluilla alkaa jo olla PART 147 hyväksytyt kolutus ohjelma. (kannattaa varmistaa ennen koulun aloittamista asia ko. koululta.)Älä aloita jos ei ole kunnossa!!!!!! Koulutus on siis ammattikoulu pohjainen ja sen kesto on 2-3 vuotta riipuen onko jo aikasempaa koulutusta pohjall esim YO. Kaikki tekniset kurssit tulee läpäistä vähintään siten, että joka kokeen tulos on vähintään 75%. Kokeita voi myös uusia mutta tietyin rajoituksin. (aika/kerta).Koulutus sisältää 1/3 työharjoittelua. SE riittää että olet motivoitunut ja innostunut, aiempi tekninen tietämys ei tietty ole haitaksi kouluun pääsemiseksi. Kolutuksen jälkeen sinun tulee saada työkokemusta jostain alan yhtiöstä, ilmavoimat ei kelpaa. Eli teoriassa 3v ammattkoulua ja 3v työkokemusta yht=6v niin joko sinä itse tai yhtiösi jossa olet silloin töissä hakee mekaanikon lupakirjaa ilmailulaitoksen lupakirja osastalta. MUISTA jos yhtiö ei hae NIIN VOIT MYÖS HAKEA ITSE SITÄ lupakirjaa, KOSKA SILLÄ ON MERKITYSTÄ SUN PALKKAUKSEEN. Eli ammatikoulusta valmistuu lentokone asentajia ja työkokemuksen ja hakuprosessin kautta voi mekanikon papereita hakea ilmailu laitokselta aikanaan. Asentajan on hiukan hankalampi hakea tai saada hyvä palkkaista ulkomaan sopimusta, mutta mekaanikoilla tilanne on toinen.Mekaanikon lupakirja on yhtä kuin PART 145 B1/B2 not limited or limited. Palkkauksen mailmalta näet kun katsot: PART145 B1/B2 ( google). Suomessa varteen otettavia työpaikoja: FINNAIR, BLUE1, FINNCOM, FAM, AIRFIX , JETFLITE ja NYAK( hollanti/saksa?).
Palkkaus : lentokone asentajan palkka luokka 7 on noin 1850-2000e kk vuorolisät jotka ovat noin 30-40% palkasta eli yht: 2500-2700ekk TÄMÄ SIIS ON SUOMESSA.
Mekaanikko PART145 B1/B2 palkkaus: PALKKALUOKKA 8,9 on noin 2300-2950e kk vuorolisät 30-40% yht. 3200e-4060e kk riippuen tykokemuksesta ja ammtiosaamisesta. Tämä siis suomessa. Toki on joitakin mekaanikkoja joiden palkkaus voi olla reilusti tuon yli mutta niitä on vähemmälti. Näillä on niin sanottuja omia palkka sopimuksia..
Euroopassa lupkirjamekaanikot ansaitsevat 5500e -6500e kk noin ja osalla voi mennä vielä tuonkin yli. Toki jos sulla on mekaanikon lupakirja ja ei ole sopivia tyypikursseja käyty sinun markkina arvo on huonompi.Tyyppi kurssien kautta saat REALESATA lentokoneen jos teet tai korjaat sitä. Tyyppi kurrsit voi olla eritetty B1,B2 tai tai sitten ne ovat samassa pötkössä. B1=sisältää kaiken muun paitsi avioniikan. B2= avioniikka eli hienosähkö. Tyyppikurssin teoria kesto on noin 6-8 viikkoa ja 75 %läpäisy vaatimus. Läpäisty kurssi merkitään lupakirjaan joista voi CV ottaa liitteen jos mailmalle on pyrkyä.
Eli tämmöistä tämä touhu lentotekniikan parissa on nykypäivänä 15.OCT.2008.onkos nuo palkat nettoa vai bruttoa...?
voiskos joku vielä kertoa että mikä on sen koulun nimi vantaalla jossa voi opiskella lentokone-mekaanikoksi:)
Onko lentokone-mekaanikolla/asentajalla yleisesti ottaen hyvä palkka..? - Lentokonemekaanikko
ersu kirjoitti:
onkos nuo palkat nettoa vai bruttoa...?
voiskos joku vielä kertoa että mikä on sen koulun nimi vantaalla jossa voi opiskella lentokone-mekaanikoksi:)
Onko lentokone-mekaanikolla/asentajalla yleisesti ottaen hyvä palkka..?Nuo palkat ovat bruttopalkkoja.
Vantaan koulun nimi on Varia. Tällä hetkellä, sieltä valmistuu lentokoneasentajia, koska koulu ei ole saanut Ilmailuhallinnolta mekaanikko tason hyväksyntää.
Koulu sijaitsee Rälssitiellä, lentokentän kupeessa.
Palkalla kyllä elää, muttaei se nyt mikään ihmeellinen ole. - rasva-apina
Lentokoneasentajakoulutus voi olla myös kaksivuotinen jos taustalla on suoritettu lukion opinnot ja pääsee YO-pohjaiselle lekoasentajaluokalle..
- asentaja hangaarissa
Opiskelu onnistuu myös aikuiskoulutuksena Mäntän Seudun Koulutuskeskuksessa, joka on yksi vuotinen. Kun on suorittanut kaikista moduuleista tentit ja saanut A-lupakirjan hakuprosessin jälkeen niin voi työssä oltuaan vuoden hakea lentokonemekaanikon lupakirjaa.
Jotta alaa jaksaa opiskella täytyy olla todella kiinnostunut ilmailusta, huvikseen ei kannata hakea. Jos omaat jonkin verran teknistä tietämystä esim. auton moottorista on siitä jonkin verran apua, mutta leko-moottorit ovat oma maailmansa.
Ala on erittäin mielenkiintoinen, jota suosittelen. - Ällistynyt
Ammattilainen kirjoitti:
Eli lentokone asentajaksi voi opiskella porin, kuopion, rovaniemen tai vantaan ammattikoulussa sekä avioniikka(sähkö)asentajaksi tampereen ammattikulussa. Ilmeisesti kaikilla kouluilla alkaa jo olla PART 147 hyväksytyt kolutus ohjelma. (kannattaa varmistaa ennen koulun aloittamista asia ko. koululta.)Älä aloita jos ei ole kunnossa!!!!!! Koulutus on siis ammattikoulu pohjainen ja sen kesto on 2-3 vuotta riipuen onko jo aikasempaa koulutusta pohjall esim YO. Kaikki tekniset kurssit tulee läpäistä vähintään siten, että joka kokeen tulos on vähintään 75%. Kokeita voi myös uusia mutta tietyin rajoituksin. (aika/kerta).Koulutus sisältää 1/3 työharjoittelua. SE riittää että olet motivoitunut ja innostunut, aiempi tekninen tietämys ei tietty ole haitaksi kouluun pääsemiseksi. Kolutuksen jälkeen sinun tulee saada työkokemusta jostain alan yhtiöstä, ilmavoimat ei kelpaa. Eli teoriassa 3v ammattkoulua ja 3v työkokemusta yht=6v niin joko sinä itse tai yhtiösi jossa olet silloin töissä hakee mekaanikon lupakirjaa ilmailulaitoksen lupakirja osastalta. MUISTA jos yhtiö ei hae NIIN VOIT MYÖS HAKEA ITSE SITÄ lupakirjaa, KOSKA SILLÄ ON MERKITYSTÄ SUN PALKKAUKSEEN. Eli ammatikoulusta valmistuu lentokone asentajia ja työkokemuksen ja hakuprosessin kautta voi mekanikon papereita hakea ilmailu laitokselta aikanaan. Asentajan on hiukan hankalampi hakea tai saada hyvä palkkaista ulkomaan sopimusta, mutta mekaanikoilla tilanne on toinen.Mekaanikon lupakirja on yhtä kuin PART 145 B1/B2 not limited or limited. Palkkauksen mailmalta näet kun katsot: PART145 B1/B2 ( google). Suomessa varteen otettavia työpaikoja: FINNAIR, BLUE1, FINNCOM, FAM, AIRFIX , JETFLITE ja NYAK( hollanti/saksa?).
Palkkaus : lentokone asentajan palkka luokka 7 on noin 1850-2000e kk vuorolisät jotka ovat noin 30-40% palkasta eli yht: 2500-2700ekk TÄMÄ SIIS ON SUOMESSA.
Mekaanikko PART145 B1/B2 palkkaus: PALKKALUOKKA 8,9 on noin 2300-2950e kk vuorolisät 30-40% yht. 3200e-4060e kk riippuen tykokemuksesta ja ammtiosaamisesta. Tämä siis suomessa. Toki on joitakin mekaanikkoja joiden palkkaus voi olla reilusti tuon yli mutta niitä on vähemmälti. Näillä on niin sanottuja omia palkka sopimuksia..
Euroopassa lupkirjamekaanikot ansaitsevat 5500e -6500e kk noin ja osalla voi mennä vielä tuonkin yli. Toki jos sulla on mekaanikon lupakirja ja ei ole sopivia tyypikursseja käyty sinun markkina arvo on huonompi.Tyyppi kurssien kautta saat REALESATA lentokoneen jos teet tai korjaat sitä. Tyyppi kurrsit voi olla eritetty B1,B2 tai tai sitten ne ovat samassa pötkössä. B1=sisältää kaiken muun paitsi avioniikan. B2= avioniikka eli hienosähkö. Tyyppikurssin teoria kesto on noin 6-8 viikkoa ja 75 %läpäisy vaatimus. Läpäisty kurssi merkitään lupakirjaan joista voi CV ottaa liitteen jos mailmalle on pyrkyä.
Eli tämmöistä tämä touhu lentotekniikan parissa on nykypäivänä 15.OCT.2008.Hyvä jum-la,
miten lentokonemekaanikon palkka voi olla noin pieni Suomessa????? - Anonyymi
Ammattilainen kirjoitti:
Eli lentokone asentajaksi voi opiskella porin, kuopion, rovaniemen tai vantaan ammattikoulussa sekä avioniikka(sähkö)asentajaksi tampereen ammattikulussa. Ilmeisesti kaikilla kouluilla alkaa jo olla PART 147 hyväksytyt kolutus ohjelma. (kannattaa varmistaa ennen koulun aloittamista asia ko. koululta.)Älä aloita jos ei ole kunnossa!!!!!! Koulutus on siis ammattikoulu pohjainen ja sen kesto on 2-3 vuotta riipuen onko jo aikasempaa koulutusta pohjall esim YO. Kaikki tekniset kurssit tulee läpäistä vähintään siten, että joka kokeen tulos on vähintään 75%. Kokeita voi myös uusia mutta tietyin rajoituksin. (aika/kerta).Koulutus sisältää 1/3 työharjoittelua. SE riittää että olet motivoitunut ja innostunut, aiempi tekninen tietämys ei tietty ole haitaksi kouluun pääsemiseksi. Kolutuksen jälkeen sinun tulee saada työkokemusta jostain alan yhtiöstä, ilmavoimat ei kelpaa. Eli teoriassa 3v ammattkoulua ja 3v työkokemusta yht=6v niin joko sinä itse tai yhtiösi jossa olet silloin töissä hakee mekaanikon lupakirjaa ilmailulaitoksen lupakirja osastalta. MUISTA jos yhtiö ei hae NIIN VOIT MYÖS HAKEA ITSE SITÄ lupakirjaa, KOSKA SILLÄ ON MERKITYSTÄ SUN PALKKAUKSEEN. Eli ammatikoulusta valmistuu lentokone asentajia ja työkokemuksen ja hakuprosessin kautta voi mekanikon papereita hakea ilmailu laitokselta aikanaan. Asentajan on hiukan hankalampi hakea tai saada hyvä palkkaista ulkomaan sopimusta, mutta mekaanikoilla tilanne on toinen.Mekaanikon lupakirja on yhtä kuin PART 145 B1/B2 not limited or limited. Palkkauksen mailmalta näet kun katsot: PART145 B1/B2 ( google). Suomessa varteen otettavia työpaikoja: FINNAIR, BLUE1, FINNCOM, FAM, AIRFIX , JETFLITE ja NYAK( hollanti/saksa?).
Palkkaus : lentokone asentajan palkka luokka 7 on noin 1850-2000e kk vuorolisät jotka ovat noin 30-40% palkasta eli yht: 2500-2700ekk TÄMÄ SIIS ON SUOMESSA.
Mekaanikko PART145 B1/B2 palkkaus: PALKKALUOKKA 8,9 on noin 2300-2950e kk vuorolisät 30-40% yht. 3200e-4060e kk riippuen tykokemuksesta ja ammtiosaamisesta. Tämä siis suomessa. Toki on joitakin mekaanikkoja joiden palkkaus voi olla reilusti tuon yli mutta niitä on vähemmälti. Näillä on niin sanottuja omia palkka sopimuksia..
Euroopassa lupkirjamekaanikot ansaitsevat 5500e -6500e kk noin ja osalla voi mennä vielä tuonkin yli. Toki jos sulla on mekaanikon lupakirja ja ei ole sopivia tyypikursseja käyty sinun markkina arvo on huonompi.Tyyppi kurssien kautta saat REALESATA lentokoneen jos teet tai korjaat sitä. Tyyppi kurrsit voi olla eritetty B1,B2 tai tai sitten ne ovat samassa pötkössä. B1=sisältää kaiken muun paitsi avioniikan. B2= avioniikka eli hienosähkö. Tyyppikurssin teoria kesto on noin 6-8 viikkoa ja 75 %läpäisy vaatimus. Läpäisty kurssi merkitään lupakirjaan joista voi CV ottaa liitteen jos mailmalle on pyrkyä.
Eli tämmöistä tämä touhu lentotekniikan parissa on nykypäivänä 15.OCT.2008.Sori vaan mutta B1 tai B2 lupakirjalla ET releasaa mitään konetta. C lupakirjalla toimivat hyväksyvät lentokoneen koko huollon tehdyksi ja antaa lentoluvan sille. B1 saa antaa huoltotodisteen vain sellaisille vioille jotka ei vaadi huoltoa tms elikkä vain toimivuuden toteamista.
Lukisit hiukan tarkemmin ilmailulakia ja siitä osa 66
- jep, jep
Kuinka nuo koneet pysyy edes ilmassa, kun niitä korjaa ihmiset joilla ei ole tekniikasta mitään hajua??
Itse koulutan työkseni autosähkäräitä, autosähköinssejä, jne, ja lähestulkoon kaikilla kolutettavilla on huomattavasti parmempi tietämys nyky-tekniikasta ja vianhausta kun useimilla lentokonemekaanikoilla...
No löytyyhän se vika lentokoneestkin, kun vaihtaa riittävän paljon osia, mutta lentokoneosien hinnoilla siitä voi tulla suht kallista kun yritys-erehdys menetelmällä vaihdetaan esim 18k eur ilmastontilaite.. Ja se on sentääntään vielä halpa osa, koska ei kovin kovasti vaikuta lentoturvallisuuteen.
Oli miten oli, niin ihmettelen silti miten kotimaiselle lentoyhtiöllemme ei ole sattunut kovin pahoja onnetomuuksia..
Lentäjät (kapteenit, perämiehet, ym) ovat yleensä erittäin päteviä, mutta kuten jo aimmin mainitsin, niin huoltohenkilökuntaan en kovin paljoa luottaisi.- lupakirjamekaanikko
Olen mekaanikkona Finnairilla. Aikoinani kävin autonasentajakoulun(2v). Seuraavaksi luin lentokoneasentajaksi(3v). Pääsin Finnairille töihin, 5 vuoden työkokemuksen jälkeen pääsin mekaanikkokurssille joka kesti 3 kuukautta. Sen perään tyyppikursseja joka kukin kesti 2 kuukautta, jossa keskitytään kyseiseen koneen järjestelmiin.
Ja kyllä lentokone opinnoissa käydään tarkemmin aihetta läpi, kuin autopuolella.
Tyyppikurssilla, jonka läpäistyään saa releasaus oikeuden kyseiseen tyyppiin on todella tarkka ja haastava.
Vian hausta sen verran, että siinä kyllä saa tarkasti selville mikä osa on viallinen, joten vääriä vaihtoja ei juuri tule. Ja osan vaihdettuahan aina tehdään testit perään, jolla näkee että taas toimii.
Lentäjät kyllä näkevät heti mitä vika aiheuttaa, mutta ei ne kyllä tiedä mikä laite on viallinen. Heillehän vikä selviää, kun viasta tulee ilmoitus näyttöön :)
Ja jos koneesta jokin laite menee epäkuntoon, ei onnettomuus ole vielä lähelläkään, sillä jokaisella kriittisellä järjestelmällä on varmistus joka korvaa viottuneen laitteen.
Jotain kuvaa Finnairin huoltojan laadusta saa, kun katsoo yhtiöitä, jotka käyttävät koneitä huollossa. Muutamia mainitakseni Lufthansa, MartinAir, Aeroflot,World, Gemini, Condor, TAP, Utair, Airfinland ja moni muu
ps.Saako kysyä, mistä saamasi kuva huoltohenkilöstöstä on peräisin? - Näin opiskelijan näkökulmasta
Olisi mielenkiintoista kuulla oletko itse opettanut leko-opiskelijoita? Meillä täällä Porissa on ainakin se ongelma, että opettaja on täysin kykenemätön opettamaan meille kaikki tutkintoon liittyvät ja vaadittavat asiat. Ymmärrän kyllä että kaikkia asioita ei ehditä käymään läpi, mutta sitä voisi _ehkä_ edes yrittää tai edes jakaa materiaalit joiden avulla olisi mahdollisuus päästä moduulikokeista läpi. Nykymalli on se että jumitetaan liikaa samassa aiheessa -> aiheita jää käsittelemättä -> loput jutut opiskellaan omatoimisesti Wikipediasta, joten en yhtään ihmettelisi jos niitä koneita vaikka tippuisikin...
Jos jotain vinkkiä voisi lekoja opettaville sähköopettajille antaa, niin pyytäisivät linjan koulutuspäälliköltä koulutuskäsikirjan moduulikokeita käsittelevän osion. Sieltä näkee mitä lekoasentajan pitäisi siellä koulussa oppia, koska niistä pidetään myös erilliset kokeet (muuten ei heru mekaanikon lupakirjoja). Ainakaan tähän mennessä menestys niissä kokeissa (nimenomaan sähkömoduuleissa) ei ole ollut järin kummoinen, juurikin vähäisen ja suppean opetuksen takia. Lentokoneasentajalinja/Ilmailuhallinto/EASA määrittelee tarkkaan mitä meidän tulee osata ja siinä kohtaa randomeilla sähköopettajilla ei ole oikeutta arvostella asentajan/mekaanikon taito- ja tietotasoa.
Lentokoneasentajalinjaa voi kyllä suositella jos ala kiinnostaa. Täältä ne rautaisimmat ammattilaiset tulevat. - Lekomies
Näin opiskelijan näkökulmasta kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista kuulla oletko itse opettanut leko-opiskelijoita? Meillä täällä Porissa on ainakin se ongelma, että opettaja on täysin kykenemätön opettamaan meille kaikki tutkintoon liittyvät ja vaadittavat asiat. Ymmärrän kyllä että kaikkia asioita ei ehditä käymään läpi, mutta sitä voisi _ehkä_ edes yrittää tai edes jakaa materiaalit joiden avulla olisi mahdollisuus päästä moduulikokeista läpi. Nykymalli on se että jumitetaan liikaa samassa aiheessa -> aiheita jää käsittelemättä -> loput jutut opiskellaan omatoimisesti Wikipediasta, joten en yhtään ihmettelisi jos niitä koneita vaikka tippuisikin...
Jos jotain vinkkiä voisi lekoja opettaville sähköopettajille antaa, niin pyytäisivät linjan koulutuspäälliköltä koulutuskäsikirjan moduulikokeita käsittelevän osion. Sieltä näkee mitä lekoasentajan pitäisi siellä koulussa oppia, koska niistä pidetään myös erilliset kokeet (muuten ei heru mekaanikon lupakirjoja). Ainakaan tähän mennessä menestys niissä kokeissa (nimenomaan sähkömoduuleissa) ei ole ollut järin kummoinen, juurikin vähäisen ja suppean opetuksen takia. Lentokoneasentajalinja/Ilmailuhallinto/EASA määrittelee tarkkaan mitä meidän tulee osata ja siinä kohtaa randomeilla sähköopettajilla ei ole oikeutta arvostella asentajan/mekaanikon taito- ja tietotasoa.
Lentokoneasentajalinjaa voi kyllä suositella jos ala kiinnostaa. Täältä ne rautaisimmat ammattilaiset tulevat.Ensinnäkin kaikki ketkä opettaa 147-organisaatiossa pitäis mun mielestä läpäistä ensin itse ainakin opettamansa aihealueen moduulikoe.
Moduulikokeessa mitataan todella suuren aihekokonaisuuden osaamista ja läpäistäkseen kokeen ei ainakaan oman kouluni opetuksen taso vastannut mitenkään näitä vaatimuksia.
Mutta kun on tarpeeksi motivaatiota niin kyllä ne kokeet pystyy läpäisemään, eikä se porin koulu ole ainoa paikka jossa noita kokeita voi tehdä.
Esim ALMT(almt.fi) järjestää mahdollisuuden tehdä noita kokeita Suomessa ja tietenkin ulkomailla monessakin paikkaa voi niitä tehdä Part-kokeethan on hyväksiluettava jokaisessa EASA-maassa.
Tsemppiä sulle niihin kokeisiin, netistä kannattaa etsiä harjoituskokeita jos ei koulu pysty auttamaan edes sen vertaa.
Tuskin kukaan kokenutkaan mekaanikko pystyisi ekalla yrityksellä läpäisemään noita moduulikokeita.. odotan innolla sitä päivää kun EASA tajuaa että osoittaakseen pätevyytensä mekaanikon pitää tasaisin väliajoin tehdä niitä moduulikokeita uudestaan. - Alallepyrkivä
Lekomies kirjoitti:
Ensinnäkin kaikki ketkä opettaa 147-organisaatiossa pitäis mun mielestä läpäistä ensin itse ainakin opettamansa aihealueen moduulikoe.
Moduulikokeessa mitataan todella suuren aihekokonaisuuden osaamista ja läpäistäkseen kokeen ei ainakaan oman kouluni opetuksen taso vastannut mitenkään näitä vaatimuksia.
Mutta kun on tarpeeksi motivaatiota niin kyllä ne kokeet pystyy läpäisemään, eikä se porin koulu ole ainoa paikka jossa noita kokeita voi tehdä.
Esim ALMT(almt.fi) järjestää mahdollisuuden tehdä noita kokeita Suomessa ja tietenkin ulkomailla monessakin paikkaa voi niitä tehdä Part-kokeethan on hyväksiluettava jokaisessa EASA-maassa.
Tsemppiä sulle niihin kokeisiin, netistä kannattaa etsiä harjoituskokeita jos ei koulu pysty auttamaan edes sen vertaa.
Tuskin kukaan kokenutkaan mekaanikko pystyisi ekalla yrityksellä läpäisemään noita moduulikokeita.. odotan innolla sitä päivää kun EASA tajuaa että osoittaakseen pätevyytensä mekaanikon pitää tasaisin väliajoin tehdä niitä moduulikokeita uudestaan.Osaisiko joku oikeasti sanoa noista koulujen pääsykokeista? Itse olen hakemassa yhteishaun kautta Tampereelle lentokoneasentaja koulutukseen avioniikka puolelle ja pääsykokeet ovat 28.04.09!
Sen verran tiedän että pääsykokeiden alueet ovat englanti, matematiikka ja fysiikka... ja että peruskoulun tiedoilla pitäisi pärjätä... Ogelmani on itse asiassa siinä että en tiedä onko kouluni opetustaso kuitenkaan tarpeeksi korkealla vai onko se liian alhainen kun tällaisesta tuppukylästä tulen... Esim. millaisia laskuja matikan osuteen tulee ja millainen on Englannin osuus?
Fysiikan puolelta olisi tosi hyvä jos joku vastaisi mitä siihen tulee suurinpiirtein että tietäisin mistä alkaa lukea ja mitä tietoja hakea, kun minulle kävi sillein että vaihdoin koulua enne kuin fysiikkaa sen enempää käsiteltiin ja nyky koulussani sitten taas käsiteltiin juuri viimeisiä fysiikan tunteja (siiryimme suoraan kemiaan) ja seuraava fysiikan jakso tulee vasta pääsykokeiden jälkeen...
Itsestäni sen verran enemmän että olen viimeistä luokkaa käyvä suomenruotsalainen tyttö jonka keskiarvo on suurinpiirtein 8. matematiikan numero on 8, englannin 7 ja fysiikan numeroksi on heitetty vissiin 8... Lentomekanikon alalle olisin todellakin kiinostunut! Eli olisiko minulla mitään mahdollisuuttakaan päästä sisään vaikka kokeet menisivät perseelleen? tai ylipäätään?
Kiitoksia näin ennakkoon vastaaville! apu todellakin olisi suuri!!! - "Nimimerkki on jo reki...
Alallepyrkivä kirjoitti:
Osaisiko joku oikeasti sanoa noista koulujen pääsykokeista? Itse olen hakemassa yhteishaun kautta Tampereelle lentokoneasentaja koulutukseen avioniikka puolelle ja pääsykokeet ovat 28.04.09!
Sen verran tiedän että pääsykokeiden alueet ovat englanti, matematiikka ja fysiikka... ja että peruskoulun tiedoilla pitäisi pärjätä... Ogelmani on itse asiassa siinä että en tiedä onko kouluni opetustaso kuitenkaan tarpeeksi korkealla vai onko se liian alhainen kun tällaisesta tuppukylästä tulen... Esim. millaisia laskuja matikan osuteen tulee ja millainen on Englannin osuus?
Fysiikan puolelta olisi tosi hyvä jos joku vastaisi mitä siihen tulee suurinpiirtein että tietäisin mistä alkaa lukea ja mitä tietoja hakea, kun minulle kävi sillein että vaihdoin koulua enne kuin fysiikkaa sen enempää käsiteltiin ja nyky koulussani sitten taas käsiteltiin juuri viimeisiä fysiikan tunteja (siiryimme suoraan kemiaan) ja seuraava fysiikan jakso tulee vasta pääsykokeiden jälkeen...
Itsestäni sen verran enemmän että olen viimeistä luokkaa käyvä suomenruotsalainen tyttö jonka keskiarvo on suurinpiirtein 8. matematiikan numero on 8, englannin 7 ja fysiikan numeroksi on heitetty vissiin 8... Lentomekanikon alalle olisin todellakin kiinostunut! Eli olisiko minulla mitään mahdollisuuttakaan päästä sisään vaikka kokeet menisivät perseelleen? tai ylipäätään?
Kiitoksia näin ennakkoon vastaaville! apu todellakin olisi suuri!!!Kannattaisiko ensin käydä niissä pääsykokeissa kokeilemassa vasta sitten murehtia? Itselläni ei ole järin hyvät muistikuvat fysiikan osuudesta (olen toisen vuoden leko-opiskelija), mutta asiat oli peruskamaa. Newtonin lait kannattaa noin yleensäkin opetella ja sitten perehtyä nopeuden ja kiihtyvyyden kaavoihin, tasapainojuttuihin, vääntömomentti jne. Matikka on myös ihan perussettiä (plus-, miinus-, kerto- ja jakolaskuja eri muodoissa, kuvioiden pinta-ala ja taisi jotain trigonometrisia funktioita olla). Äidinkieli ja englanti oli muistaakseni lähinnä luetun ymmärtämistä. Haastatteluun kannattaa panostaa! Vaikka pääsykoemenestys muuten olisikin hyvä, niin jotkin ihmiset eivät todellakaan vain sovi alalle, joten kannattaa antaa hyvä kuva itsestään.
Kysele vaan jokin asia lekolinjassa mietityttää, niin innoissani vaan vastailen. Mese voisi olla kätevä ;) - alalle pyrkivä
"Nimimerkki on jo reki... kirjoitti:
Kannattaisiko ensin käydä niissä pääsykokeissa kokeilemassa vasta sitten murehtia? Itselläni ei ole järin hyvät muistikuvat fysiikan osuudesta (olen toisen vuoden leko-opiskelija), mutta asiat oli peruskamaa. Newtonin lait kannattaa noin yleensäkin opetella ja sitten perehtyä nopeuden ja kiihtyvyyden kaavoihin, tasapainojuttuihin, vääntömomentti jne. Matikka on myös ihan perussettiä (plus-, miinus-, kerto- ja jakolaskuja eri muodoissa, kuvioiden pinta-ala ja taisi jotain trigonometrisia funktioita olla). Äidinkieli ja englanti oli muistaakseni lähinnä luetun ymmärtämistä. Haastatteluun kannattaa panostaa! Vaikka pääsykoemenestys muuten olisikin hyvä, niin jotkin ihmiset eivät todellakaan vain sovi alalle, joten kannattaa antaa hyvä kuva itsestään.
Kysele vaan jokin asia lekolinjassa mietityttää, niin innoissani vaan vastailen. Mese voisi olla kätevä ;)oi kiitoksia! Tuosta oli oikeasti tosipaljon apua!
Ja kyllä mieluisti kyselen lisää :D mesen voin mielusti antaa :) - Nimimerkki on jo rekisteröi...
alalle pyrkivä kirjoitti:
oi kiitoksia! Tuosta oli oikeasti tosipaljon apua!
Ja kyllä mieluisti kyselen lisää :D mesen voin mielusti antaa :)No hmhmhmh.. Tökkää vaikka jotain meiliä osoitteeseen sekalainenkama[dingdong]gmail.com jos siltä tuntuu. :)
- voi voi
Huomaa kyllä, että et ole perillä paljoakaan ko. jutuista. Eihän sulle kaikkia alan juttuja ole edes lupa paljastaa. - Mahtaa tuokin olla joku kahvipöytärupattelu juttuja.
Lentomatkustamisen vaarallisin vaihe on ohi, kun olet ajanut autolla lentokentän parkkiin. ;-) - Technician
No joko herra opettajalla on käsityksetmuuttuneet?
- olisi kiva tietää
Technician kirjoitti:
No joko herra opettajalla on käsityksetmuuttuneet?
Niin eli tuli vaan mieleen että saakos noi lentokoneasentajat ja mekaanikot ale-hintaisia lentolippuja jos on töissä lentoyhtiössä esim. Finnairilla
- Anonyymi
Jos tietäisit jotain lentokoneesta voisit kommentoida.
Ei oo kyl yksikään autosähkäri saanu mun autosta pienet sähköviat korjattu kun eivät osanneet sanoa mistä johtuu.
Lentokoneessa on tietokoneet johon tallentuu vika ja siitä lähdetään osaa vaihtaa. Menee monesti nopeemmin kun autohuolto.
Ja sitäpaitsi lentäminen ei ole persaukisten hommaa.
Winnovassa tänä syksynä aloittavia?
Ja työllistyminen tällä alalla oikeasti noin kehnoa?- 2534
Millaiset terveysvaatimukset lentokoneasentajille/mekaanikoille on? Haittaako jos on diabetes kakkonen tms?
- Huuhilo
No ei kai nuo palkat noin huonot ole. Tuttu on töissä lentokonemekaanikkona suomessa ja saa 4 päivän työstä n,1000euroa... Työ on yö työtä,hänellä on 2viikkoa töitä putkeen ja sitten aina 2 viikkoa vapaata... Vapaata ei ole tietenkään pakko pitää noin, hänkin on nyt ollut töissä 2viikkoa ja1viikon loma aina väliin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019