tietoa LENTOKONEMEKAANIKOISTA! -kaikki tieto tarpeen

..kikka..

Elikkäs, jos haluaa opiskella lentokonemekaanikoksi, pitääkö tietää jotain moottoreista ym. (siis ennen opintoja) vai opetetaanko kaikki vasta koulutuksessa? Jos jotain pitää tietää, niin paljon/mitä suurinpiirtein..?
Lisäksi, mitä pääsy-ja soveltuvuuskokeissa on? (siis lentokonmekaanikoksi haettaessa?)

ja sitten ihan perustietoa, paljonko lentokonemekaanikot tienaavat kuukaudessa esim. finnairilla?

yllämaiittu ja kaikki muukin tieto on tervetullutta!

8

3257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastauksia

      Ensinnäkin, 3 vuotisen koulutuksen jälkeen, olet ammatiltasi lentokoneasentaja. Lentokonemekaanikoksi pääsee vasta riittävällä työkokemuksella, vähintään viisi vuotta alalla. Kolussa opetetaan kaikki, eli sinun ei tarvi tietää enempää kuin sika joulusta.

      Pääsykokeet sisältävät melko helppoja matematiikan ja fysiikan tehtäviä, taisi mukana olla myös englannin kielen tehtäviä.

      Palkkahaitari on todella laaja, Tulot riippuvat paljon siitä teetkö päivä vai vuorotöitä. Vuorotöitäkin on monenlaisia. Kolmivuorossä tienaa parhaiten, kuten muillakin aloilla. Esim finnairilla aloitus palkka päivävuorohommassa voi olla alle 2000€/kk kun taas kokenut mekaanikko voi kolmivuorossa tienata 3-4 tuhatta/kk

      Finnair on suomessa ainoa kunnon työnantaja alalla. Armeijan puolellakin on työmahdollisuuksia, mutta palkat ovat selkeästi siivilipuolta jäljessä.

      • työnantaja

        Itse olen muuttamassa erääseen jenkkiläiseen halliin ja kun fyrkkaa on tarpeeksi koossa, hakeudun lentäjän ammattiin, työsopimus, ja muut paperit sekä asunto on jo kunnossa ja palkat on paljon paremmat ainakin tässä kyseisessä yhtiössä. Meen ainakin koettamaan finnairilla testattuja siipiäni.


      • kun oot
        työnantaja kirjoitti:

        Itse olen muuttamassa erääseen jenkkiläiseen halliin ja kun fyrkkaa on tarpeeksi koossa, hakeudun lentäjän ammattiin, työsopimus, ja muut paperit sekä asunto on jo kunnossa ja palkat on paljon paremmat ainakin tässä kyseisessä yhtiössä. Meen ainakin koettamaan finnairilla testattuja siipiäni.

        päässy kiinni leivänsyrjään, jos hyvin pyyhkii, täällä olis pari muuta tulossa.


    • Flyfear

      Niin tiedän vältellä kyseisen yhtiön koneita...

    • vertailu

      Lentokonemekaanikon koulutus kestää vähintään 6v päästäkseen n.2000€/kk alkupalkkaan. 3-vuoro, sekä kokemuslisät nostavat palkan mainittuun 3000-4000€/kk. Mutta vasta usean kokemusvuoden sekä tyyppikoulutuksien jälkeen. Mielenkiintoista on, että peruslääkärinkoulutus kestää noin saman. Loppupalkka lääkärillä on kuitenkin eriluokkaa. Lentäjän koulutus kestää parhaimmillaan pari vuotta ja pääsevät lääkäritason ja ylikin palkkoihin. Eli kannattaa hyvinkin harkita mille alalle...

      • Piippolis

        Lentokonemekaanikon koulutus kestää kylläkin 3 vuotta.


      • ex rasvari
        Piippolis kirjoitti:

        Lentokonemekaanikon koulutus kestää kylläkin 3 vuotta.

        Koulutus kestää 3 vuotta lentokoneasentajaksi joka mahdollistaa töihin pääsyn teknisille aloille kuten mikä tahansa muukin koulutus Työhon päästyä joutuu kouluttautumaan lisää sekä jatkuvasti koko työuran ajan eri kone tyypeille ja järjestelmille. Pyssy-yhtiö maksaa lentokonemekaanikoille vuodessa n.45000-60000€ päivätöistä lisineen.


    • 27v Mekaanikkona

      Eli asiahan menee niin, että Opiskelet ensin 3 vuotta Lentokoneasentajaksi, kun omaat vähintään 5 vuotta työkokemusta esimerkiksi Finnairilta, voit kouluttautua Lentokonemekaanikoksi.
      Koulutus mekaanikoksi kestää pari kuukautta ja aloitupalkka on reilu 2000e/kk.
      Kokeneen mekaanikon palkka riippuu työajoista ja esimerkiksi siitä että lentääkö koneen mukana ympäri maailmaa, koneen mekaanikkona.
      Silloin tienaa todella hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      189
      11058
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      38
      7897
    3. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

      Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      109
      7603
    4. Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle

      Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht
      Maailman menoa
      5
      7409
    5. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      91
      5802
    6. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      54
      5252
    7. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

      Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      15
      5059
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      38
      5032
    9. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

      – Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      6
      3326
    10. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      19
      1932
    Aihe