Mietinnässä hankkia pieni Diesel-auto työmatka ajoon. Kilometrejä tulisi noin 55 000 km vuodessa, maantie ajoa siis. Millaisia kokemuksia yleensä 1.4 TDI:stä onko luotettava ja kestävä vai kannattaako edes harkita noille kilometri määrille?
POLO 1.4 TDI 55 000 km/vuodessa
13
10791
Vastaukset
- joulu-ukko
kannattaako yleensäkään käydä töissä noin kaukana?
oletus: auto kestää n. 400tkm = 8 vuotta
pääoman poistot n. 2500€/vuosi
pääomakulut n. 1000€/vuosi
verot 500€/vuosi
polttoaineet 2500€/vuosi
vakuutukset 500€/vuosi
huollot 300€/vuosi
rengaskulut 400€/vuosi
yhteensä: 7700€/vuosi
Eli, progressiivinen verotus huomioiden voit ottaa omalta paikkakunnalta vastaan työpaikan jossa bruttoansio on 12000-14000€/vuosi pienempi ja nettoansio pysyy öbaut samana.
Lisäetuna sinun ei tarvitse istua 29 täyttä vuorokautta autossa vuoden aikana.- alk.per.
Riippuu vähän kuinka asiat laskee. Linja-autolla käytynä sama matka kustannetuna 5760 euroa, eli omalla pikku dieselillä kustannustasoksi tulee suunnilleen sama. Tietysti näissä laskelmissa on myös huomioitava,että matkakustannuksia saa vähentää 7000 euroon saakka oma vastuu osuutena 500 euroa. Kustannukset lasketaan linja-auto taksan mukaan. Pikku diesel mielessä hankkia, koska vuoden vaihteen jälkeen linja-auto vuoroja lopetetaan niin paljon tältä väliltä, että työssä käynti ei sillä enään onnistu. Yksin kertaista olisi löytää työpaikka kotipaikkakunnalta, mutta täällä työpaikat ovat kortilla ja hyviä työpaikkoja todella harvassa.
- joulu-ukko jatkaa
alk.per. kirjoitti:
Riippuu vähän kuinka asiat laskee. Linja-autolla käytynä sama matka kustannetuna 5760 euroa, eli omalla pikku dieselillä kustannustasoksi tulee suunnilleen sama. Tietysti näissä laskelmissa on myös huomioitava,että matkakustannuksia saa vähentää 7000 euroon saakka oma vastuu osuutena 500 euroa. Kustannukset lasketaan linja-auto taksan mukaan. Pikku diesel mielessä hankkia, koska vuoden vaihteen jälkeen linja-auto vuoroja lopetetaan niin paljon tältä väliltä, että työssä käynti ei sillä enään onnistu. Yksin kertaista olisi löytää työpaikka kotipaikkakunnalta, mutta täällä työpaikat ovat kortilla ja hyviä työpaikkoja todella harvassa.
Jos hyvä duunipaikka on tiedossa niin kannattaahan sitä ajaa kauempaakin. Entäs jos valinta olisi esim Hyundai Getz 1.1 bensa? Hankintahinta useita tuhansia euroja halvempi, kulutuksessa ei merkittävää eroa eikä käyttövoimaveroa rasitteena.
Varsinkin jos olet hankkimassa autoa rahoituksella niin huomioi, että kalliimpi hankintahinta (VW diesel) käy kukkarollesi myös kalliimpien rahoituskulujen kautta. - alk.per.
joulu-ukko jatkaa kirjoitti:
Jos hyvä duunipaikka on tiedossa niin kannattaahan sitä ajaa kauempaakin. Entäs jos valinta olisi esim Hyundai Getz 1.1 bensa? Hankintahinta useita tuhansia euroja halvempi, kulutuksessa ei merkittävää eroa eikä käyttövoimaveroa rasitteena.
Varsinkin jos olet hankkimassa autoa rahoituksella niin huomioi, että kalliimpi hankintahinta (VW diesel) käy kukkarollesi myös kalliimpien rahoituskulujen kautta.Käteisellä olisi tarkoitus ostaa ja varsinkin nyt kun dieseleiden hinnat tippuvat melko paljon autoverotuksen muuttuessa. Tarkoitus löytää hieman käytetty hyvä yksilö max. 60- 65 thkm ajettu. Tuollaisten käytettyjen hinnat tulevat tippumaan vuoden vaihteen jälkeen kympin pintaan, nyt hinnat 13-14 tuhannen eruon kieppeissä. Toinen vaihtoehto on lähinnä Toyota Yaris. Toyotassa houkuttelee takuu varma kestävyys ja Polossa parempi näkö ja ajettavuus mutta mitä tutuilla VAG tuotteita on ollut niin laatu ollut kestävyyden suhteen melko vaihtelevaa. Bensa auto tulee noilla kilometreillä melko paljon kalliimmaksi ja pikku diesel on yleensä huomattavasti mukavampi ajaa kuin pieni bensa koneinen auto moottorin vääntö ominaisuuksista johtuen.
- Anonyymi
Vastasko tämä jollain tavalla alkuperäiseen kysymykseen? Kysykö hän mielipidettä työssä käynnin kannattavuudesta???
- asdas
nykyään golfi diisseliki on iha samois hinnois ko toi...ja kestää kilometrejä ei pelkoo... toi polo on enempi semmonen kaupunki vemputin esim motarilla voi viedä löpöö yllättävän paljon pienestä koneesta johtuen.osta golf 1.9 tdi koneella, sen parempaa kilometri nielijää ei ookka.
- asdas
toi polo ei oo välttämättä kauheen mukava maantie ajossa siis pitemmän päälle...golf on tukeva ja jos bensan kulutus mietityttää niin ei se todellisuudes enempää paljoka vie.
- asssaa
koet yllätyksen. suosittelen... itse ajan n.70tkm vuodes ja kyl kestää hyvin
- polisti
En suosittele Poloa noin pitkiin ajoihin. Rengasmelu on valtava ja todella rasittava. Itse en nastarenkailla viitsi paljon yli 100 km:n matkoja ajella tuon takia. Kesärenkaillakaan se ei ole hiljaisimmasta päästä. Itsellä 1,4 bensa Trendline vm. 2005, facelift-malli.
Citroen C3 on nykyään todella edullinen dieselinä. Taitaa olla 13490 lähtöhinta. Se on hiljaisempi ja mukavampi pitkällä matkalla.
Katso myös luokkaa isommat Ceed ja i30. - Jusba
Itsellä työautona ko. auto. Ajettu nyt 35tkm. Ainoa vika oli, kun jäähdyttäjän letku katkesi. Tämä johtui jälkiasennus Webastosta, asennuksessa oli jätetty klemmari hankaamaan toista letkua. Muuten ei ole ollut kuin ajaa vaan. Taatusti pärjää myös maantiellä. Ei tuo melu ole kilpailijoihin verrattuna sen suurempi.
- polo1.4tdi2007
olen itse ajellut ko vehkeellä 20tkm toukokuun alusta ja voin suositella. Pisimmät päivämatkat ovat olleet n 800km. Meteli ei haittaa, auto on ihan ok maantiellä ohituskiihtyvyys ihan jees. Ajoergonomia hyvä. Tyylikäs, laadukas fiilis. ei se mikään tykki tietenkään ole. Vaikuttaa isommalta kuin on eli vakaa, hiljainen, tehokas. Kulutus on ienemmän kuin odotin KA (todellinen) on ollut 5,3l/100km. Moottoritietä 90%. Menee 4,5l heti normaalilla maantiellä, eli 80-90kmh.
Suosittelen! - VW Polo 9N vm.2006
polo1.4tdi2007 kirjoitti:
olen itse ajellut ko vehkeellä 20tkm toukokuun alusta ja voin suositella. Pisimmät päivämatkat ovat olleet n 800km. Meteli ei haittaa, auto on ihan ok maantiellä ohituskiihtyvyys ihan jees. Ajoergonomia hyvä. Tyylikäs, laadukas fiilis. ei se mikään tykki tietenkään ole. Vaikuttaa isommalta kuin on eli vakaa, hiljainen, tehokas. Kulutus on ienemmän kuin odotin KA (todellinen) on ollut 5,3l/100km. Moottoritietä 90%. Menee 4,5l heti normaalilla maantiellä, eli 80-90kmh.
Suosittelen!Autobildissä oli bensa-diesel vertailua ja Polo 1,4tdi on edullisempi jo 10tkm ajolla.
- Anonyymi
aiAika pitkä matka lähimpään kelaan. jota työmatkaksi sanot. Tiesitkö että kelan hakemukden voi täyttää netissäkin, ei sitä varten kannata diesel autoa hankkia. Siihen tulee se vuosittainen käyttövoimaverokin .kaiken päälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse5559198Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1656294Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3815350Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli724831Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s1014443Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1664103SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha2064047- 1072211
- 1141578
- 531116