Kummat otan?

NasKit

Kitkarenkaista ei ole kokemusta mutta nyt kun uusi auto on tilauksessa ne ovat vakavassa harkinnassa. Turvautuako jälleen nastoihin vai kannattaisiko kokeilla kitkoja? Kyseessä 195/65/15 koko.

Nastojen plussat
vuosien kokemus nastarenkailla ajamisesta
pito hyvä jäällä ja lumessa
varma valinta kelistä huolimatta

Nastojen miinukset
- meluisat
- turhat lumettomana talvena
- nastat sinkoilevat tuulilaseihin
- kuluttava vaikutus tiestöön

Pyydän asiallisia kommentteja, ei tarvitse alentua haukkumaan "väärää" rengasta. Siis lähinnä kommentteja sellaisilta jotka ovat ajaneet kitkoilla useamman talven eteläisessä Suomessa. Kiitos.

35

1356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuossa hyvää tavaraa gislaved continental barum, contikestävä, sekä gisla!!! nuoh hyviä mutta unohda ihan saman tien miceliin!!!

    • jo tuossa

      perustelitkin itsellesi asian :) mielestäni kitkat mikäli sinun ei ole pakko lähteä pariin talven pahimpaan keliin pahimpaan mahdolliseen aikaan. muulloin meno on miellyttävää...

      • mutkatielle

        Kitkoillakin pääsee liikkeelle jokaisena päivänä, jos ne on oikein valittu. Älä valitse kitkoja, jos reitilläsi on hitaita jäisiä mäkiä. Noin muutenhan kitkat ovat mitä parhaat "auton kotiinjättökelillä", joka on yleensä se lumimyräkkä.


    • mutkatielle

      En pysy kitkoillani akkojen perässä mutkatiellä...

      Nastat hitaaseen ajoon, kitkat kovaan.

      • Auto,

        niin pääset ohi.


    • Kitkojen miinuksiin

      Kitkojen miinuksiin voisit lisätä vielä sen, että kitkojen lamelleihin jää huomattava määrä irtokiviä, jotka sinkoilevat tuulilaseihin ja ovat huomattavasti pahempia kuin nastat. Nasta ei tuulilasia riko, jättääkö edes jälkeäkään. Ja vielä kitkojen miinuksiin. Ovat ylivoimaisesti pahimpia katupölyn nostattajia varsinkin kaupunkialueella. Ja näin todella paha ilmanpilaaja. Mutta todellinen kitkafani ajatteleekin vain kitkaa, eikä ympäristö eikä ihmisten hengittämä ilma vaikuta mitään.

      • Clear Air Turbulence

        Etpä ole kovin tarkkaan katsellut renkaiden kuviointeja. Nastarenkaiden kuviot eivät nykyään paljoa poikkea kitkapinnoista, joten myytti kitkojen ylenpalttisesta pölynnostattamisesta voitaneen unohtaa. Nastarenkaat lennättävät pölyä ihan siinä missä kitkatkin. Kesärenkaista puhumattakaan.

        Ei myöskään pidä unohtaa sitä tosiasiaa, että kitkat lennättävät sitä katu-/asfalttipölyä, jotka nastat ovat tiestä irti jauhaneet. Kumpi renkaista on siis pahempi???

        Ja jos vielä saivarrellaan, niin eikös se ole liikkuvan auton aikaan saama ilmavirta, joka sitä pölyä lennättää? Pelkät renkaat eivät moisia ilma- ja pölymassoja saa liikkeelle.


      • Saastuttamasta
        Clear Air Turbulence kirjoitti:

        Etpä ole kovin tarkkaan katsellut renkaiden kuviointeja. Nastarenkaiden kuviot eivät nykyään paljoa poikkea kitkapinnoista, joten myytti kitkojen ylenpalttisesta pölynnostattamisesta voitaneen unohtaa. Nastarenkaat lennättävät pölyä ihan siinä missä kitkatkin. Kesärenkaista puhumattakaan.

        Ei myöskään pidä unohtaa sitä tosiasiaa, että kitkat lennättävät sitä katu-/asfalttipölyä, jotka nastat ovat tiestä irti jauhaneet. Kumpi renkaista on siis pahempi???

        Ja jos vielä saivarrellaan, niin eikös se ole liikkuvan auton aikaan saama ilmavirta, joka sitä pölyä lennättää? Pelkät renkaat eivät moisia ilma- ja pölymassoja saa liikkeelle.

        Jos edes hieman viitsisit lukea ajan tasaista tietoa ja päivittää itsesi tälle vuosituhannelle, niin kitkarenkaat ovat tutkitusti ylivoimaisesti pahimmat katupölyn nostattajat. Ja varsinkin kaupunkialueilla hiekoitushiekan nostattajat. Ja tuota hiekoitustahan tarvitaan juuri noita kitkapellejä varten. Ensin hiekoitetaan ja sitten vielä nostatetaan sitä pölyä kaikkien hengitettäväksi. Törkeää ilmanpilausta. Kyse onkin siitä, että kitkarengas on se pahin pölyn nostattaja. Asfalttia saa uutta, mutta kitkojen nostattama katupöly aiheuttaa aivan jotain muuta. Kitkat kiellettävä ilmaa pilaamasta.


      • Verkonpainoksi
        Clear Air Turbulence kirjoitti:

        Etpä ole kovin tarkkaan katsellut renkaiden kuviointeja. Nastarenkaiden kuviot eivät nykyään paljoa poikkea kitkapinnoista, joten myytti kitkojen ylenpalttisesta pölynnostattamisesta voitaneen unohtaa. Nastarenkaat lennättävät pölyä ihan siinä missä kitkatkin. Kesärenkaista puhumattakaan.

        Ei myöskään pidä unohtaa sitä tosiasiaa, että kitkat lennättävät sitä katu-/asfalttipölyä, jotka nastat ovat tiestä irti jauhaneet. Kumpi renkaista on siis pahempi???

        Ja jos vielä saivarrellaan, niin eikös se ole liikkuvan auton aikaan saama ilmavirta, joka sitä pölyä lennättää? Pelkät renkaat eivät moisia ilma- ja pölymassoja saa liikkeelle.

        Kesää varten on kesärenkaat ja talvea varten on talvirenkaat eli nastarenkaat. Mihin kitkoja tarvitaan. Ei mihinkään. No onhan niitäkin ketä on helppo jymäyttää ja myydä mitä vaan. Luulo vaan ei tuo kitkoihin mitään ominaisuuksia. Sama kun söisi oikean lääkkeen sijaan kalkkitabletteja ja luulee paranevan. Kitkathan keksittiin sen takia, että kesärenkaat eivät olisi enää suomen talveen se huonoin vaihtoehto.


      • ...©
        Saastuttamasta kirjoitti:

        Jos edes hieman viitsisit lukea ajan tasaista tietoa ja päivittää itsesi tälle vuosituhannelle, niin kitkarenkaat ovat tutkitusti ylivoimaisesti pahimmat katupölyn nostattajat. Ja varsinkin kaupunkialueilla hiekoitushiekan nostattajat. Ja tuota hiekoitustahan tarvitaan juuri noita kitkapellejä varten. Ensin hiekoitetaan ja sitten vielä nostatetaan sitä pölyä kaikkien hengitettäväksi. Törkeää ilmanpilausta. Kyse onkin siitä, että kitkarengas on se pahin pölyn nostattaja. Asfalttia saa uutta, mutta kitkojen nostattama katupöly aiheuttaa aivan jotain muuta. Kitkat kiellettävä ilmaa pilaamasta.

        ... ja pahasti.

        Jos olisit itse lukenut uusinta tietoa tietäisit että tutkitusti kitkarenkaat nostattavat marginaalisesti enemmän katupölyä kuin nastarenkaat. Lisäksi tietäisit sen, että nastarengaskehitys on em. tutkimustulosten jälkeen mennyt kitkarenkaiden suuntaan, eli ero kitka- ja nastenkaiden välillä on todennäköisesti pienentynyt mitä tulee pölyn nostattamiseen. Lisäksi tietäisit tilastojen ja tutkimusten pohjalta myös sen, että teitä ei hiekoiteta henkilöautokitkojen ehdoilla, vaan tietäisit että hiekkaa tarvittaisiin nykyistä vähemmän jos kaikki käyttäisivät talvirenkaita (kitkoja tai nastoja) talvisin. Tietäisit myös, että ihmisten keuhkoihin päätyvästä pölystä osa on nastarenkaiden irroittamaa asfalttia jolta vältyttäisiin ellei nastoja käytettäisi.

        Sillä ei ole mitään merkitystä, että kitkarengas on pahin pölyn nostattaja, ei vaikka kitkarengas olisi ylivoimaisesti pahin ja merkittävä pölyn nostattaja... koska jos kaikki osaisivat ajaa kitkoilla ei hiekkaa tarvittaisi kuin murto-osa nykyisestä eikä tiestö kuluisi, eli teillä ei olisi pölyä mitä nostattaa.

        Silläkään ei ole merkitystä, että kitkarengas on surkea verkonpaino, mutta vaikka sitä ei siihen tarkoitukseen ole tarkoitettukaan toimii se siinäkin sovelluksessa paljon paremmin kuin esim. huippuunsa viritetyn sveitsiläisen käsintehdyn rannekellon sekuntiviisarin ratas (joka toimii erinomaisesti siinä ympäristössä mihin se on tarkoitettukin, aivan kuten kyvä kitkarengaskin toimii omassa kohdeympäristössään).


      • ...©
        Verkonpainoksi kirjoitti:

        Kesää varten on kesärenkaat ja talvea varten on talvirenkaat eli nastarenkaat. Mihin kitkoja tarvitaan. Ei mihinkään. No onhan niitäkin ketä on helppo jymäyttää ja myydä mitä vaan. Luulo vaan ei tuo kitkoihin mitään ominaisuuksia. Sama kun söisi oikean lääkkeen sijaan kalkkitabletteja ja luulee paranevan. Kitkathan keksittiin sen takia, että kesärenkaat eivät olisi enää suomen talveen se huonoin vaihtoehto.

        ...on todistetusti positiivinen vaikutus moneen psykosomaattiseen oireeseen aivan kuten nastoillakin, mutta kalkkitablettien haittavaikutukset ovat paljon nastojen haittavaikutuksia pienemmät.


      • Perustuu luuloon
        ...© kirjoitti:

        ...on todistetusti positiivinen vaikutus moneen psykosomaattiseen oireeseen aivan kuten nastoillakin, mutta kalkkitablettien haittavaikutukset ovat paljon nastojen haittavaikutuksia pienemmät.

        Kitkafani ei osaa lukea tai ei ymmärrä lukemaansa. Ymmärrettävää kyllä. Kyse oli luulosta johon kitkan pito perustuu aivan kuin kalkkitabletinkin vaikutus. Siis luuloon, ymmärsitkö. Et ymmärtänyt. Kirjoitit vielä asiaakin, sillä kitkan pito ja kalkkitabletti perustuu samaan asiaan, joten olet todennut itsesi psykosomaattiseksi. Tämä selittää kaiken.


      • Välinpitämätön
        ...© kirjoitti:

        ... ja pahasti.

        Jos olisit itse lukenut uusinta tietoa tietäisit että tutkitusti kitkarenkaat nostattavat marginaalisesti enemmän katupölyä kuin nastarenkaat. Lisäksi tietäisit sen, että nastarengaskehitys on em. tutkimustulosten jälkeen mennyt kitkarenkaiden suuntaan, eli ero kitka- ja nastenkaiden välillä on todennäköisesti pienentynyt mitä tulee pölyn nostattamiseen. Lisäksi tietäisit tilastojen ja tutkimusten pohjalta myös sen, että teitä ei hiekoiteta henkilöautokitkojen ehdoilla, vaan tietäisit että hiekkaa tarvittaisiin nykyistä vähemmän jos kaikki käyttäisivät talvirenkaita (kitkoja tai nastoja) talvisin. Tietäisit myös, että ihmisten keuhkoihin päätyvästä pölystä osa on nastarenkaiden irroittamaa asfalttia jolta vältyttäisiin ellei nastoja käytettäisi.

        Sillä ei ole mitään merkitystä, että kitkarengas on pahin pölyn nostattaja, ei vaikka kitkarengas olisi ylivoimaisesti pahin ja merkittävä pölyn nostattaja... koska jos kaikki osaisivat ajaa kitkoilla ei hiekkaa tarvittaisi kuin murto-osa nykyisestä eikä tiestö kuluisi, eli teillä ei olisi pölyä mitä nostattaa.

        Silläkään ei ole merkitystä, että kitkarengas on surkea verkonpaino, mutta vaikka sitä ei siihen tarkoitukseen ole tarkoitettukaan toimii se siinäkin sovelluksessa paljon paremmin kuin esim. huippuunsa viritetyn sveitsiläisen käsintehdyn rannekellon sekuntiviisarin ratas (joka toimii erinomaisesti siinä ympäristössä mihin se on tarkoitettukin, aivan kuten kyvä kitkarengaskin toimii omassa kohdeympäristössään).

        Jos kaikki ajaisivat kitkoilla, tarvittaisiin vielä enemmän hiekkaa ja vielä enemmän pölyhaittoja kitkoista. Eihän sinun mielestä millään kitkojen haittavaikutuksilla ole mitään merkitystä, sillä sinun kitkapuolustus on jo sairasta. Teiden kulumisella ei ole mitään merkitystä, sillä teitä saadaan tehtyä aina uusia, mutta ihmishenkiä ei. Pölyhaitat ovat paljon suurempi riski ja vaarallisempi asia, kuin teiden kuluminen. Taidat syödäkkin sitä kitkaa, sillä onhan se niin turvallinen vaihtoehto. Kitkarengas ei ole edes talvirengas ja sillä ajavat vain luulotautiset. Todella törkeää välinpitämättömyyttä ajaa kitkoilla ja nostattaa ylivoimaisesti eniten katupölyä ja sairastuttaa ihmisiä. Kitkat kiellettävä tai kitkakuskeilta perittävä saastevero.


      • ...©
        Välinpitämätön kirjoitti:

        Jos kaikki ajaisivat kitkoilla, tarvittaisiin vielä enemmän hiekkaa ja vielä enemmän pölyhaittoja kitkoista. Eihän sinun mielestä millään kitkojen haittavaikutuksilla ole mitään merkitystä, sillä sinun kitkapuolustus on jo sairasta. Teiden kulumisella ei ole mitään merkitystä, sillä teitä saadaan tehtyä aina uusia, mutta ihmishenkiä ei. Pölyhaitat ovat paljon suurempi riski ja vaarallisempi asia, kuin teiden kuluminen. Taidat syödäkkin sitä kitkaa, sillä onhan se niin turvallinen vaihtoehto. Kitkarengas ei ole edes talvirengas ja sillä ajavat vain luulotautiset. Todella törkeää välinpitämättömyyttä ajaa kitkoilla ja nostattaa ylivoimaisesti eniten katupölyä ja sairastuttaa ihmisiä. Kitkat kiellettävä tai kitkakuskeilta perittävä saastevero.

        ...mutta tiedät sen varmaan itsekin.


      • ...©
        Perustuu luuloon kirjoitti:

        Kitkafani ei osaa lukea tai ei ymmärrä lukemaansa. Ymmärrettävää kyllä. Kyse oli luulosta johon kitkan pito perustuu aivan kuin kalkkitabletinkin vaikutus. Siis luuloon, ymmärsitkö. Et ymmärtänyt. Kirjoitit vielä asiaakin, sillä kitkan pito ja kalkkitabletti perustuu samaan asiaan, joten olet todennut itsesi psykosomaattiseksi. Tämä selittää kaiken.

        ...on kuitenkin konkreettinen, aivan kuten nastakin, joten vertauskuva sopii paremmin niihin. Terveellä järjellä ajateltuna molemmat ovat yhtä tarpeettomia (niin kalkkitabletit kuin nastatkin), mutta käytännössä ne ovat osoittautuneet hyödyllisiksi johtuen käyttäjien psykosomaattisista oireista. Ellei ole oireita ei tarvitse kalkkitabletteja eikä nastojakaan, mutta saahan niitä toki käyttää jos omaa sellaisia outoja mielihaluja. Ihan vapaasti ei kukaan tuomitse.

        Oletko muuten oikesti kitkafani, kun selvästi viittasit itseesi luetunymmärtämisongelmien tiimoilta?


      • Edelleenkään lukemaasi
        ...© kirjoitti:

        ...on kuitenkin konkreettinen, aivan kuten nastakin, joten vertauskuva sopii paremmin niihin. Terveellä järjellä ajateltuna molemmat ovat yhtä tarpeettomia (niin kalkkitabletit kuin nastatkin), mutta käytännössä ne ovat osoittautuneet hyödyllisiksi johtuen käyttäjien psykosomaattisista oireista. Ellei ole oireita ei tarvitse kalkkitabletteja eikä nastojakaan, mutta saahan niitä toki käyttää jos omaa sellaisia outoja mielihaluja. Ihan vapaasti ei kukaan tuomitse.

        Oletko muuten oikesti kitkafani, kun selvästi viittasit itseesi luetunymmärtämisongelmien tiimoilta?

        Et itse näytä ymmärtävän lukemaasi, kun alat vääristellä tarkoituksella asioita. Se jos joku on luulotautisen merkki. Kyse oli alunperin siitä, että kitkan PITO perustuu samaan luulovaikutukseen kuin kalkkitabletin. En usko että ymmärsit vieläkään, mutta sehän on vain sinun päänvaivasi. Täällä vain monesti huomannut, että kun joku kitkoja kerran kokeillut(itselkkin) ja niistä ei mitään hyvää löytänyt, että ajaisi niillä jatkossakin, niin heti aletaan syytteleen. Se jos joku on alkavan tai jo olemassa olevan sairauden merkki.


      • ...©
        Edelleenkään lukemaasi kirjoitti:

        Et itse näytä ymmärtävän lukemaasi, kun alat vääristellä tarkoituksella asioita. Se jos joku on luulotautisen merkki. Kyse oli alunperin siitä, että kitkan PITO perustuu samaan luulovaikutukseen kuin kalkkitabletin. En usko että ymmärsit vieläkään, mutta sehän on vain sinun päänvaivasi. Täällä vain monesti huomannut, että kun joku kitkoja kerran kokeillut(itselkkin) ja niistä ei mitään hyvää löytänyt, että ajaisi niillä jatkossakin, niin heti aletaan syytteleen. Se jos joku on alkavan tai jo olemassa olevan sairauden merkki.

        Kyse oli alunperin väittämästä, että kitkan PITO perustuu samaan luulovaikutukseen kuin kalkkitabletin. Ymmärsin kyllä väittämän sisällön, havaitsin sen epäjohdonmukaisuuden ja virheellisyyden, ja korvasin sen siitä johdetulla muunnelmalla joka paremmin toimii vertauskuvana todellisuudesta. Se ei ole vääristelyä, vaan alkuperäisen huuhaaväittämän korjausta.

        Ei siinä sen kummempia syyttelyjä tarvita puolin eikä toisin, mutta ellei löydä kitkoista mitään hyvää on kuskissa vikaa tai testattuna on ollut huonot kitkat joiden perusteella ei voi tuomita koko tekniikkaa. Fakta on kuitenkin, että kitkarenkaat yleisesti ottaen ovat hyviä talvirenkaita, eikä siinä itkut auta vaikka yksittäisessä tapauksessa olisikin saanut niistä syystä tai toisesta huonon kuvan.

        Joten kyllä se luetun ymmärtäminen taitaa olla enemmänkin sinun ongelmasi.


      • Ja LUULLEN
        ...© kirjoitti:

        Kyse oli alunperin väittämästä, että kitkan PITO perustuu samaan luulovaikutukseen kuin kalkkitabletin. Ymmärsin kyllä väittämän sisällön, havaitsin sen epäjohdonmukaisuuden ja virheellisyyden, ja korvasin sen siitä johdetulla muunnelmalla joka paremmin toimii vertauskuvana todellisuudesta. Se ei ole vääristelyä, vaan alkuperäisen huuhaaväittämän korjausta.

        Ei siinä sen kummempia syyttelyjä tarvita puolin eikä toisin, mutta ellei löydä kitkoista mitään hyvää on kuskissa vikaa tai testattuna on ollut huonot kitkat joiden perusteella ei voi tuomita koko tekniikkaa. Fakta on kuitenkin, että kitkarenkaat yleisesti ottaen ovat hyviä talvirenkaita, eikä siinä itkut auta vaikka yksittäisessä tapauksessa olisikin saanut niistä syystä tai toisesta huonon kuvan.

        Joten kyllä se luetun ymmärtäminen taitaa olla enemmänkin sinun ongelmasi.

        Luulo ja harhakuva näkyy vaikuttavan kitkakuskiin samanlailla kuin kalkkitabletti. Eli et ymmärrä edelleenkään lukemaasi, vaan lähdet vääristelemään tosiasioita. Ja taas alat syyttelemään, että vika kuskissa, jos ei löydä kitkoista mitään hyvää. Ei hyväkään kuski millään pysty kitkojen ominaisuuksia parantamaan. Kitkat ovat edelleen ja aina se huonoin vaihtoehto ja perustuu omaan kokemukseen. Tuossa eräässä kaleva lehden testissäkin loppukommentti osui juuri oikeaan. Testikuski päätti testin päätteeksi vaihdattaa kaikkiin tuttaviensakkin autoihin keliin sopivat renkaat. Eli kitkat pois. Eli en jostain kumman syystä ole ainoa yksittäinen tapaus, joka ei kitkojen huonoista ominaisuuksista pidä. Faktaa on se ja monesti testeissä(ei sinun) todettua, että kitkat eivät vain yllä ominaisuuksiltaan nastojen tasolle. Kitkan pito perustuu edelleen samaan luulovaikutukseen kuin kalkkitabletin. Sinun kommenttisi ja väittämäsi eivät asiaa miksikään muuta. Voithan sinä aina LUULLA. Minä en enää vaivaa päätäni huonoilla renkailla ja stressaa ajamista kitkoilla.


      • ...©
        Ja LUULLEN kirjoitti:

        Luulo ja harhakuva näkyy vaikuttavan kitkakuskiin samanlailla kuin kalkkitabletti. Eli et ymmärrä edelleenkään lukemaasi, vaan lähdet vääristelemään tosiasioita. Ja taas alat syyttelemään, että vika kuskissa, jos ei löydä kitkoista mitään hyvää. Ei hyväkään kuski millään pysty kitkojen ominaisuuksia parantamaan. Kitkat ovat edelleen ja aina se huonoin vaihtoehto ja perustuu omaan kokemukseen. Tuossa eräässä kaleva lehden testissäkin loppukommentti osui juuri oikeaan. Testikuski päätti testin päätteeksi vaihdattaa kaikkiin tuttaviensakkin autoihin keliin sopivat renkaat. Eli kitkat pois. Eli en jostain kumman syystä ole ainoa yksittäinen tapaus, joka ei kitkojen huonoista ominaisuuksista pidä. Faktaa on se ja monesti testeissä(ei sinun) todettua, että kitkat eivät vain yllä ominaisuuksiltaan nastojen tasolle. Kitkan pito perustuu edelleen samaan luulovaikutukseen kuin kalkkitabletin. Sinun kommenttisi ja väittämäsi eivät asiaa miksikään muuta. Voithan sinä aina LUULLA. Minä en enää vaivaa päätäni huonoilla renkailla ja stressaa ajamista kitkoilla.

        ...pienessä maailmassasi kieltää itseltäsi totuuden jos et pysty sitä käsittelemään, sama se minulle on, mutta älä pelästy jos/kun heräät todelliseen maailmaan ja huomaat olleesi väärässä.

        "Kitkat ovat edelleen ja aina se huonoin vaihtoehto ja perustuu omaan kokemukseen." - Jo yksistään tuo paljastaa että sinulla on sen luokan ongelmia että turha sinun kanssa on renkaista keskustella.

        Kaikki eivät kitkoista pidä, kaikki eivät niiden päälle ymmärrä, mutta ei se tee kitkoista huonoa vaihtoehtoa heille jotka ymmärtävät hyvän päälle.


      • Elää unessa
        ...© kirjoitti:

        ...pienessä maailmassasi kieltää itseltäsi totuuden jos et pysty sitä käsittelemään, sama se minulle on, mutta älä pelästy jos/kun heräät todelliseen maailmaan ja huomaat olleesi väärässä.

        "Kitkat ovat edelleen ja aina se huonoin vaihtoehto ja perustuu omaan kokemukseen." - Jo yksistään tuo paljastaa että sinulla on sen luokan ongelmia että turha sinun kanssa on renkaista keskustella.

        Kaikki eivät kitkoista pidä, kaikki eivät niiden päälle ymmärrä, mutta ei se tee kitkoista huonoa vaihtoehtoa heille jotka ymmärtävät hyvän päälle.

        Olet kyllä kaapin alla kasvanut, kun väität ymmärtäväsi hyvän päälle ja puhut kitkoista samaan aikaan. Eri asia ymmärtää hyvän päälle kuin kitkojen. Kitkakuski on ainoa joka ei hyvän päälle ymmärrä. Kitkakuski ei ymmärrä edes kitkan päälle, sillä kitkarenkaassa sitäkään ei ole. Mahdoton yhtälö ymmärtää hyvän päälle ja kitkan päälle samaan aikaan. Mutta onhan sitä kitkakuski fysiikan lakejakin kumonnut. Siinä vaiheessa kun joku sanoo tai kehtaa sanoa ajavansa kitkoilla on turha keskustella TALVIRENKAISTA. Talvirenkailla ja kitkoilla kun ei ole mitään tekemistä keskenään. Kitkarengas on se huonoin vaihtoehto suomen talveen. Mutta minkäs teet jos joku haluaa sitä huonoa vaihtoehtoa. Se kertoo kuljettajan ongelmista ja pahoista. Sinun maailmasi on vain kitkaa ja se on muuten todella pieni. Lohtuna voidaan sanoa, että kitkakuski elää unessa ja LUULOSSA. toivottavasti et siitä koskaan herää, sillä masennus voi olla ylitsepääsemätön.


      • ...©
        Elää unessa kirjoitti:

        Olet kyllä kaapin alla kasvanut, kun väität ymmärtäväsi hyvän päälle ja puhut kitkoista samaan aikaan. Eri asia ymmärtää hyvän päälle kuin kitkojen. Kitkakuski on ainoa joka ei hyvän päälle ymmärrä. Kitkakuski ei ymmärrä edes kitkan päälle, sillä kitkarenkaassa sitäkään ei ole. Mahdoton yhtälö ymmärtää hyvän päälle ja kitkan päälle samaan aikaan. Mutta onhan sitä kitkakuski fysiikan lakejakin kumonnut. Siinä vaiheessa kun joku sanoo tai kehtaa sanoa ajavansa kitkoilla on turha keskustella TALVIRENKAISTA. Talvirenkailla ja kitkoilla kun ei ole mitään tekemistä keskenään. Kitkarengas on se huonoin vaihtoehto suomen talveen. Mutta minkäs teet jos joku haluaa sitä huonoa vaihtoehtoa. Se kertoo kuljettajan ongelmista ja pahoista. Sinun maailmasi on vain kitkaa ja se on muuten todella pieni. Lohtuna voidaan sanoa, että kitkakuski elää unessa ja LUULOSSA. toivottavasti et siitä koskaan herää, sillä masennus voi olla ylitsepääsemätön.

        ...mutta foorumi on väärä. Hae apua itsellesi.


      • Älä silti masennu
        ...© kirjoitti:

        ...mutta foorumi on väärä. Hae apua itsellesi.

        Olet jo ilmeisesti hakenut apua, mutta ei ole vain auttanut, sillä ajat edelleen kitkoilla. Olet varmaan saanut niitä kalkkitabletteja. Kuule sinua on nyt huijannut lääkäri, että rengasmyyjä. Älä nyt masennu, mutta jonkun se totuus sinullekkin on kerrottava.


    • kitkoilla

      Toissapäivänä ajelin jäisellä sivutiellä kitkarenkailla,jossa oli myös uria. Pitoa löytyi yllättävän hyvin,toisessa autossa on nastat ja samaa varovaisuutta niilläkin joutui pitämään. Joku oli luottanut liikaa nastoihinsa ja päätynyt katolleen ojaan... Tarkoitin vain tällä sitä,että kitkoillakin pärjää huonolla kelillä.

    • ...©

      Turha oikeastaan luetella renkaiden plussia ja miinuksia kun pitäisi luetella kuskin plussia ja miinuksia sekä käyttöolosuhteita.

      Vuosien kokemus nastarenkailla ajamisesta lienee lähinnä miinus jos kitkoja harkitsee, koska kitkoihin siityessä joutuu taas kerran opettelemaan jotain uutta (aivan kuten aikoinaan nastojen käyttöä opetellessa, mutta vanha koirahan ei helpolla uusia temppuja opi). Toisaalta, jos on vuosia ajellut nastoilla tyytymättömänä niiden ominaisuuksiin (pitoa ehkä lukuunottamatta), niin eipä siitä nastarengaskokemuksestakaan haittaakaan ole, onpahan ainakin referenssi kitkoihin siirryttäessä. Pari talvea tai 20-30 tkm siinä kuitenkin menee ennen kuin kitkoista (tai mistä tahansa uudesta rengastyypistä) oikeasti voi sanoa juuta taikka jaata.

      Jos ensimmäisenä testitalvena on mahdollisuus jättää auto kotiin tiukan kelin tullessa, niin ilman muuta kannattaa kokeilla kitkoja. Kun pari kolme talvea on harjoitellut havaitseekin ettei niitä tiukkoja kelejä enää vastaan tulekaan vaan perille päästään kelissä kuin kelissä omalla autolla.

      Ovathan ne hyväkuntoiset nastat usein kitkoja parempia sileällä jäällä, mutta kuinka usein sillä on ratkaiseva merkitys, ja kuinka kauan nastat pysyvät hyväkuntoisina etelän paljailla teillä, sitä sietää jokaisen pohtia ajotaitojensa ja ajo-olosuhteiden mukaan.

      Itse olen pohdintani tehnyt ja päädyin jo vuosia sitten kitkoihin joilla pärjää hyvin rannikkoseudulla ja saaristossa niin pääväylillä kuin kinttupoluillakin, ja ajolenkit suolausrajan pohjoispuolelle ovat suorastaan nautinto. Nastoihin ei taida olla paluuta ellei alalla tapahdu jotain oikeasti mullistavaa, mutta välillä pitää niitäkin kokeilla niin tyytyväisyys kitkoihin vaan kasvaa.

      • NasKit

        Kuitenkin ratkaisu on viime kädessä ratin ja penkin välissä - ei renkaissa. Hengen saa itseltään pois molemmilla.

        Pointtini olikin onko riski (?) liian suuri siirtyä toisen tyyppiseen renkaaseen eli kuinka paljon on ajotottumuksiaan muutettava.

        Siitä lähtien kun loppusyksystä laitoin nastat alle en ole yhtenäkään päivänä niitä vielä tarvinnut ja vuosi on kohta lopussa. Hyvin olisi pärjännyt siis kitkoillakin. Meluttomammin ja ympäristöystävällisemmin.


      • ...©
        NasKit kirjoitti:

        Kuitenkin ratkaisu on viime kädessä ratin ja penkin välissä - ei renkaissa. Hengen saa itseltään pois molemmilla.

        Pointtini olikin onko riski (?) liian suuri siirtyä toisen tyyppiseen renkaaseen eli kuinka paljon on ajotottumuksiaan muutettava.

        Siitä lähtien kun loppusyksystä laitoin nastat alle en ole yhtenäkään päivänä niitä vielä tarvinnut ja vuosi on kohta lopussa. Hyvin olisi pärjännyt siis kitkoillakin. Meluttomammin ja ympäristöystävällisemmin.

        Eipä siinä oikeastaan riskiä ole, jos lähtee muutokseen sillä asenteella että ajotapojaan ja tottumuksiaan ehkä joutuu muuttamaan ja pääsee opettelemaan uutta.

        Jos taas lähtee muutokseen sillä asenteella, että xx vuotta nastarenkailla ajaneena ja täysin oppineena kitkat alle ja menoksi, niin ehkä kannattaa jättää muutos tekemättä...

        Se, että paljonko joutuu ajotottumuksiaan muuttamaan lienee tapauskohtaista, riippuu siitä, että miten on nastoilla tottunut ajamaan. Kokeilemallahan se selviää, ja ellei uskalla heti kitkoja ostaa, niin vaikkapa tuttua automallia autoliikkeeseen liukkailla keleillä koeajamaan (alla on tod.näk. kohtuullisen hyvät kitkat). Riskinähän on, että joutuu testin päätteeksi sen vakuutuksen omavastuun kustantamaan, mutta halvempaa ja vaivattomampaa se on kuin omalla autolla testaaminen. Toinen riski on se, että testikierroksen päätteeksi päätyy kitkojen lisäksi ostamaan itselleen uuden auton...


      • Huonompaan suuntaan
        ...© kirjoitti:

        Eipä siinä oikeastaan riskiä ole, jos lähtee muutokseen sillä asenteella että ajotapojaan ja tottumuksiaan ehkä joutuu muuttamaan ja pääsee opettelemaan uutta.

        Jos taas lähtee muutokseen sillä asenteella, että xx vuotta nastarenkailla ajaneena ja täysin oppineena kitkat alle ja menoksi, niin ehkä kannattaa jättää muutos tekemättä...

        Se, että paljonko joutuu ajotottumuksiaan muuttamaan lienee tapauskohtaista, riippuu siitä, että miten on nastoilla tottunut ajamaan. Kokeilemallahan se selviää, ja ellei uskalla heti kitkoja ostaa, niin vaikkapa tuttua automallia autoliikkeeseen liukkailla keleillä koeajamaan (alla on tod.näk. kohtuullisen hyvät kitkat). Riskinähän on, että joutuu testin päätteeksi sen vakuutuksen omavastuun kustantamaan, mutta halvempaa ja vaivattomampaa se on kuin omalla autolla testaaminen. Toinen riski on se, että testikierroksen päätteeksi päätyy kitkojen lisäksi ostamaan itselleen uuden auton...

        Miksi hemmetissä pitää ajotapojaan lähteä kitkojen takia muuttamaan huonompaan suuntaan. Jos ne kerran ovat niin loistavat nuo kitkat, niin miksi ajotapaa sitten pitää muuttaa. Jos siirtyy parempaan, niin samalla ajotavallahan pitäisi pärjätä tai voisi vähän huolimattomampikin olla. Mutta kun kitkojen ominaisuudet eivät yllä lähellekkään nastarenkaita, niin muuta ajotapaa. Hah hah. Naurettavaa siirtyä huonompaan ja kalliimmalla hinnalla. No, joitakin on vain helppo jymäyttää. Olen tottunut stressittömään ja helppoon ajotapaan kun vaihtoehtona koko ajan stressata ja pelätä ja miettiä tien liukkautta ja voiko tuohon seuraavaan kurviina nyt ajaa samaa vauhtia ja pääsenkö noista valoista liikkeelle ja mitähän takana ajava ajattelee kun ajan näin hiljaa. Kitkat ovat asfaltilla lisäksi todella vetelät ja huonot ajettavat. Kokemusta on muillakin kitkoista kuin vain C- miehellä. Kitkoista ei minulla ole mitään positiivista sanottavaa, enkä kitkoja enää alle laita. Vaikkakin C-mies onkin kitkainsinööri kolmannessa sukupolvessa. Tietää renkaista kaiken, mutta valitettavasti tuo tieto perustuu LUULOON. C-mies kirjoittaakin seuraavaksi LUULO kitkatietosanakirjan.


      • ...©
        Huonompaan suuntaan kirjoitti:

        Miksi hemmetissä pitää ajotapojaan lähteä kitkojen takia muuttamaan huonompaan suuntaan. Jos ne kerran ovat niin loistavat nuo kitkat, niin miksi ajotapaa sitten pitää muuttaa. Jos siirtyy parempaan, niin samalla ajotavallahan pitäisi pärjätä tai voisi vähän huolimattomampikin olla. Mutta kun kitkojen ominaisuudet eivät yllä lähellekkään nastarenkaita, niin muuta ajotapaa. Hah hah. Naurettavaa siirtyä huonompaan ja kalliimmalla hinnalla. No, joitakin on vain helppo jymäyttää. Olen tottunut stressittömään ja helppoon ajotapaan kun vaihtoehtona koko ajan stressata ja pelätä ja miettiä tien liukkautta ja voiko tuohon seuraavaan kurviina nyt ajaa samaa vauhtia ja pääsenkö noista valoista liikkeelle ja mitähän takana ajava ajattelee kun ajan näin hiljaa. Kitkat ovat asfaltilla lisäksi todella vetelät ja huonot ajettavat. Kokemusta on muillakin kitkoista kuin vain C- miehellä. Kitkoista ei minulla ole mitään positiivista sanottavaa, enkä kitkoja enää alle laita. Vaikkakin C-mies onkin kitkainsinööri kolmannessa sukupolvessa. Tietää renkaista kaiken, mutta valitettavasti tuo tieto perustuu LUULOON. C-mies kirjoittaakin seuraavaksi LUULO kitkatietosanakirjan.

        ...mutta vannoutunut nastakuskihan ei paremmasta tiedä kun ei uskallus ja ego ole antanut myöden kokeilla vaihtoehtoja perusteellisesti.

        Kitkojen takiahan ajotavat muuttuvat parempaan suuntaan, mutta alku voi toki olla hankalaa (aivan kuten esim. fillarin apupyöristä luopumisessa, tai uimisessa ilman kellukkeita selässä).

        Ajotapaa pitää ehkä muuttaa koska nastat antavat enemmän anteeksi huonoa käytöstä. Huonosta käytöksestä voi/saa/pitää huomauttaa, ja niin kitkat tekevätkin eikä silloin ole öykkärilläkään enää hauskaa.

        Kitkoilla ajo on todella stressitöntä vuodenajasta riippumatta kunhan oppii niiden tavoille, toiset osaavat sen luonnostaan ja toiset eivät opi sitä ikinä.


      • Riitti minulle
        ...© kirjoitti:

        ...mutta vannoutunut nastakuskihan ei paremmasta tiedä kun ei uskallus ja ego ole antanut myöden kokeilla vaihtoehtoja perusteellisesti.

        Kitkojen takiahan ajotavat muuttuvat parempaan suuntaan, mutta alku voi toki olla hankalaa (aivan kuten esim. fillarin apupyöristä luopumisessa, tai uimisessa ilman kellukkeita selässä).

        Ajotapaa pitää ehkä muuttaa koska nastat antavat enemmän anteeksi huonoa käytöstä. Huonosta käytöksestä voi/saa/pitää huomauttaa, ja niin kitkat tekevätkin eikä silloin ole öykkärilläkään enää hauskaa.

        Kitkoilla ajo on todella stressitöntä vuodenajasta riippumatta kunhan oppii niiden tavoille, toiset osaavat sen luonnostaan ja toiset eivät opi sitä ikinä.

        Kitkoja on kokeiltu perusteellisesti yksi talvi ja se riitti. En todellakaan tarvitse siihen yhtään enempää aikaa todetakseni niiden heikkous. Naurettava ajattelutapa, että pitäisi ajaa esim. kymmenen vuotta kitkoilla ja edelleenkin todeta niiden heikkous. Naurettavaa todella naurettavaa. Vain todella ajattelematon jatkaa kitkoilla ajelua, kun on todennut niiden olevan se huonoin rengas talveen. Kitkojen takia ajotapaa pitää muuttaa löysempään suuntaan ja sitten kun eteen tuleekin se arvaamaton tilanne niin hups, ei tiedäkkään mitä pitäisi tehdä. Nastat todellakin antavat anteeksi huonoa käytöstä ja samalla totesit itsekkin niiden paremman pidon. Kitkoilla ajo on todella stressaavaa ja todella välinpitämätön asenne tuntuu sinullakin olevan, kun väität niiden olevan ympärivuotisen renkaan. Kitkoja ei todellakaan ole tehty kesärenkaaksi. Todella vaaralliset renkaat kesään ja myös talveenkin. Kitkoilla ajavat nössöt, joiden helppo vedota alla olevan kitkat, kun nössöilevät liikenteessä. Nastarenkaat alla nössöilisit, niin johan ne nauraisivat sinun ajotaidoillesi. Pitoa löytyisi, mutta ajotaitoa ei.


      • ...©
        Riitti minulle kirjoitti:

        Kitkoja on kokeiltu perusteellisesti yksi talvi ja se riitti. En todellakaan tarvitse siihen yhtään enempää aikaa todetakseni niiden heikkous. Naurettava ajattelutapa, että pitäisi ajaa esim. kymmenen vuotta kitkoilla ja edelleenkin todeta niiden heikkous. Naurettavaa todella naurettavaa. Vain todella ajattelematon jatkaa kitkoilla ajelua, kun on todennut niiden olevan se huonoin rengas talveen. Kitkojen takia ajotapaa pitää muuttaa löysempään suuntaan ja sitten kun eteen tuleekin se arvaamaton tilanne niin hups, ei tiedäkkään mitä pitäisi tehdä. Nastat todellakin antavat anteeksi huonoa käytöstä ja samalla totesit itsekkin niiden paremman pidon. Kitkoilla ajo on todella stressaavaa ja todella välinpitämätön asenne tuntuu sinullakin olevan, kun väität niiden olevan ympärivuotisen renkaan. Kitkoja ei todellakaan ole tehty kesärenkaaksi. Todella vaaralliset renkaat kesään ja myös talveenkin. Kitkoilla ajavat nössöt, joiden helppo vedota alla olevan kitkat, kun nössöilevät liikenteessä. Nastarenkaat alla nössöilisit, niin johan ne nauraisivat sinun ajotaidoillesi. Pitoa löytyisi, mutta ajotaitoa ei.

        ...tai oikeastaan säälittävää on sinun ajattelutapasi.

        Ilmeisesti luulet myös että olet täysin oppinut uuden kielen kun ostat kielikurssi-CD:n ja kuuntelet sitä ajellessasi tai nukkuessasi.

        Olin minäkin joskus sitä mieltä, että mm. katkaravut ja oliivit ovat syömäkelvottomia ja kahvi sekä olut juomakelvotonta. Pidin myös itsestäänselvyytenä, että talvirenkaissa on nastat. Iän ja kokemuksen myötä olen kuitenkin oppinut uusia asioita, ja ottanut oppimastani kaiken hyödyn irti.

        Takaisin renkaisiin:

        Ei kitkoilla tarvitse kymmentä vuotta ajaa ennen kuin oppii niiden tavoille ja ymmärtää niiden hyödyt, mutta yksi talvi ei useinkaan riitä koska talvet ovat erilaisia ja renkaan kulumiskäyttäytyminen ei vuodessa kerro koko totuutta.

        Kun ajotapaa muuttaa kitkoille sopivaksi havaitseekin ettei eteen tulekaan niitä arvaamattomia tilanteita yhtä usein kuin ennen. Harjoitellessa on rengas ja auto kuitenkin tullut niin tutuksi, että arvaamattoman tilanteen tullessa sittenkin vastaan ei tarvitse miettiä mitä tehdä koska oikea reaktio tulee selkärangasta.

        Nastat antavat anteeksi huonoa käytöstä normaaliolosuhteissa, ne pitävät hieman paremmin selkeissä luistoissa, mutta niillä myös päätyy luistoon herkemmin. Minä ajan mieluummin ilman luistoa, ja omalla ajotyylilläni kitkarengas luistaa huomattavasti harvemmin kuin nastarengas. Jos tykkää luistossa ajamisesta lienee nastarengas parempi vaihtoehto, mutta luistossa ajaminen yleisen liikenteen seassa ei ole hyvää käytöstä. Kitkoilla ajaminen on paljon stressittömämpää ja rauhallisempaa, mutta perille pääsee kuitenkin samassa ajassa.

        Kyse ei ole välinpitämättömyydestä, tietyt kitkat soveltuvat erinomaisesti kesäkäyttöön, toiset ainoastaan kohtalaisesti, mutta kaikki soveltuvat kesäkäyttöön nastarenkaita paremmin. Kitkarengas on huomattavasti laajempi käsite kuin nastarengas, ja se tuntuu monelta nastarengaskiihkoilijalta tuon tuostakin unohtuvan. Itse ajan kesän kesärenkailla, mutta kitkat ovat keväällä alla pitkään ja tulevat syksyllä alle ajoissa, se on turvallisempaa niin. Rengas joka on turvallinen talvella ei ole vaarallinen kesällä kun kuski tietää millä ajaa, muut väitteet ovat lähtöisin lehdistön sensaatiohakuisuudesta.

        Näkee sen päivittäin liikenteessä, että nössöilijät ajavat pääsääntöisesti nastarenkailla talvisin. Asiansa osaava rehellinen kitkakuski ei syytä renkaita jos jostakin syystä sattuu liikenteessä töppäilemään, koska syy on aina kuskin eikä renkaan. Törppöilyistään renkaita syyttävä kuski syyttää renkaitaan oli ne mitkä tahansa.


      • Totuuden murjasit
        ...© kirjoitti:

        ...tai oikeastaan säälittävää on sinun ajattelutapasi.

        Ilmeisesti luulet myös että olet täysin oppinut uuden kielen kun ostat kielikurssi-CD:n ja kuuntelet sitä ajellessasi tai nukkuessasi.

        Olin minäkin joskus sitä mieltä, että mm. katkaravut ja oliivit ovat syömäkelvottomia ja kahvi sekä olut juomakelvotonta. Pidin myös itsestäänselvyytenä, että talvirenkaissa on nastat. Iän ja kokemuksen myötä olen kuitenkin oppinut uusia asioita, ja ottanut oppimastani kaiken hyödyn irti.

        Takaisin renkaisiin:

        Ei kitkoilla tarvitse kymmentä vuotta ajaa ennen kuin oppii niiden tavoille ja ymmärtää niiden hyödyt, mutta yksi talvi ei useinkaan riitä koska talvet ovat erilaisia ja renkaan kulumiskäyttäytyminen ei vuodessa kerro koko totuutta.

        Kun ajotapaa muuttaa kitkoille sopivaksi havaitseekin ettei eteen tulekaan niitä arvaamattomia tilanteita yhtä usein kuin ennen. Harjoitellessa on rengas ja auto kuitenkin tullut niin tutuksi, että arvaamattoman tilanteen tullessa sittenkin vastaan ei tarvitse miettiä mitä tehdä koska oikea reaktio tulee selkärangasta.

        Nastat antavat anteeksi huonoa käytöstä normaaliolosuhteissa, ne pitävät hieman paremmin selkeissä luistoissa, mutta niillä myös päätyy luistoon herkemmin. Minä ajan mieluummin ilman luistoa, ja omalla ajotyylilläni kitkarengas luistaa huomattavasti harvemmin kuin nastarengas. Jos tykkää luistossa ajamisesta lienee nastarengas parempi vaihtoehto, mutta luistossa ajaminen yleisen liikenteen seassa ei ole hyvää käytöstä. Kitkoilla ajaminen on paljon stressittömämpää ja rauhallisempaa, mutta perille pääsee kuitenkin samassa ajassa.

        Kyse ei ole välinpitämättömyydestä, tietyt kitkat soveltuvat erinomaisesti kesäkäyttöön, toiset ainoastaan kohtalaisesti, mutta kaikki soveltuvat kesäkäyttöön nastarenkaita paremmin. Kitkarengas on huomattavasti laajempi käsite kuin nastarengas, ja se tuntuu monelta nastarengaskiihkoilijalta tuon tuostakin unohtuvan. Itse ajan kesän kesärenkailla, mutta kitkat ovat keväällä alla pitkään ja tulevat syksyllä alle ajoissa, se on turvallisempaa niin. Rengas joka on turvallinen talvella ei ole vaarallinen kesällä kun kuski tietää millä ajaa, muut väitteet ovat lähtöisin lehdistön sensaatiohakuisuudesta.

        Näkee sen päivittäin liikenteessä, että nössöilijät ajavat pääsääntöisesti nastarenkailla talvisin. Asiansa osaava rehellinen kitkakuski ei syytä renkaita jos jostakin syystä sattuu liikenteessä töppäilemään, koska syy on aina kuskin eikä renkaan. Törppöilyistään renkaita syyttävä kuski syyttää renkaitaan oli ne mitkä tahansa.

        No nyt puhut kerrankin asiaa. Rengas joka on turvallinen talvella ei ole vaarallinen kesällä. Juuri tänä talvena testissä on todettu kitkarenkaat olevan se huonoin vaihtiehto asfaltilla. Eli tästä voi jokainen tervejärkinen vetää vain yhden ainoan oikean johtopäätäksen. Kitkarengas on todettu jopa vaaralliseksi tai vaarallisimmaksi renkaaksi kesällä. Eli kommentistasi päätellen vaarallinen rengas kesällä ei voi olla turvallinen talvellakaan. Mietihän ensin mitä sanot, ettet taas joudu antamaan niitä seli seli kommenttejasi. Jos meinaat puolustaa kitkoja, niin älä sorru moiseen mihin olet jo niin monesti sortunut. Eihän sinun kanssasi voi kohta enää edes väitellä kitkoista, kun itsekkin alat niiden ominaisuuksia vähätellä.


    • tietenkin

      Turha niitä renkaita on nastoitettuina ostaa, kun niillä ei kuitenkaan viitsisi ajaa ja ne pitäisi sitten itse poistaa.

    • Per Saukko

      Siitä lähtien, kun kitkat tulivat markkinoille, olen niitä käyttänyt. Nastarenkaat möin muuttomiehelle, kun vaihdoin asuntoa.

      Ajan kesät talvet kitkoilla. Ei havaintoa ongelmista talvikeleilläkään. Renkaita on tietysti uusittava useammin ympärivuotisessa käytössä. Mielestäni ajan vakituisesti paremmilla renkailla nykyisin.

    • Rabe-

      hienoa kun keskustelun aloittaja kysyy ihan asiallisesti rengaiden ominaisuuksista niin siitä syntyy mahoton nasta kitka sota. aika lapsellista porukkaa. Jokainen ajaa sillä renkaalla joka on omaan käyttöönsä hyvä.

      • The Rat

        Jos tarkemmin tutkit, huomaat että vastaukset alkuperäiseen kysymykseen olivat pääsääntöisesti asiallisia (pari pelleilyä alkupäässä).

        Vastaukset niihin vastauksiin aloittivat sitten sen perinteisen fleimisodan.

        Siinä olet valitettavasti väärässä, että jokainen ajaisi sillä renkaalla, joka on omaan käyttöönsä hyvä. Tunnen paljon kuskeja, jotka ajavat juuri itselleen väärällä renkaalla, eli tässä tapauksessa nastakuskeja, jotka eivät uskalla lähteä autolla ajamaan, mikäli on yhtään liukkaamman oloista talvella (tai jos lähtevätkin, ajavat niin übervarovaisesti, että kesärenkaallakin olisi ongelmia löytää ongelmia).

        Toivottavaa se tietysti olisi. :)

        Alkuperäisen viestin ongelma, jos sellaista haluaa hakea, oli ehkä siinä, että siinä listattiin nastan hyviä ja huonoja puolia. Hakusessa siis taisi olla vastaava lista kitkarenkaisiin tutustuneelta kuskilta. Tämä ei kuitenkaan selvästi tuosta tainnut ilmetä, tai ainakaan yhtään selkeää vastausta ei tullut. Voisin listan tähän laittaa, mutta... No, siitä alkaisi vain uusi sota. :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkälainen ihminen

      kaivattusi on?
      Ikävä
      135
      2222
    2. Sullahan oli ihan valtavat t...., nainen

      Aivan suunnattomat ja hyvin muodostuneet. Luulisi että olisit uskaltanut tehdä selvän aloitteen jos jotain haluat. Miksi
      Ikävä
      69
      1794
    3. Minkä ikäinen

      Kaivattusi on?.
      Ikävä
      100
      1785
    4. Minkä näköinen

      Kaivattunne on?
      Ikävä
      70
      1545
    5. Mitä haluaisit sanoa

      kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      77
      1369
    6. Miten sulla meni niin tunteisiin yksi mies?

      Hyvässä ja pahassa? Tähän voit tilittää, jos aavistat kuka minä olen.
      Ikävä
      90
      1153
    7. Kepun kansanedustaja Aittakumpu loikkasi persuihin!

      Purran hallitus saa lisävahvistuksen! Oppositiota taatusti kismittää! https://www.is.fi/politiikka/art-2000010774118.
      Maailman menoa
      285
      885
    8. En halua puolustella valheitani

      jne jne... Olen ollut ihan sekaisin sinusta. Haluan vaan vastauksen haluatko minut vai et??? Vain yksi asia on totta ja
      Ikävä
      35
      859
    9. IS Viikonloppu 19.-20.10.2024

      2 ½ -tasoiseksi merkitty Kovis Arto Kuivaselta. Kiva ristikko, jonka vaikeustaso en mielestäni 2+. Pääkuvasta johdetut s
      Sanaristikot
      59
      846
    10. 295
      842
    Aihe