Eletään 2000 vuosilukua ja on saatavissa sähköisiä kynttilöitä, niin miksi ihmisasunnossa poltetaan vaarallisa talikynttilöitä ja onko ne tarpeellisia ollenkaan.
Tällekin joululle olen estänyt yhden miltei varman
tulipalon, kun 80 vuotias vanhus poltteli kynttiläänsä kirjahyllyssä.
Ylemmän hyllyn lakat oli jo palaneet karrelle ja tuon yläpuolella lehtinippu palokuormana. Läheltä piti.
Naapurin halpakaupasta ostama puurunkoinen koristelyhty roihusi liian ison kynttilän kuumentamana rappulaatalla puolenmetrin päässä seinästä. Onneksi saivat sen potkittua etemmäs pihalle.
Tuttava perheessä joulupöydästä nuorin kaatoi kuumat talit kynttilästä syliinsä ja sai palovammoja. Joulutunnelma oli tuosta kaukana.
Milloinka me lopulta opitaan turvallisille tavoille.
Perheessäni on kestomääräys, kynttilää ei tuoda sisätiloihin ollenkaan, se poltetaan vähintään 5 metrin päässä seinästä pihalla, kostealla alustalla. Nukkumaan mennessä ne sammutetaan, kerätään pois roskiin, niitä ei jätetä lasten leikkikaluisksi.
Kuka haluaa talonsa polttaa, tehköön sen muulloin kuin jouluna, palokunnalla on silloin liikaakin hommia.
Helvetin
4
999
Vastaukset
- ei ikinä
Kynttilöiden kanssa, niin ulko- kuin sisäkynttilöiden kanssa pitäis olla tosi varovainen. Tuli leviää kotona tosi äkkiä, kuten varmasti kaikki aikuiset sen ymmärtävätkin.
Sisällä poltettavista kynttilöistä vois mainita sen verran, että kannattaa jättää kaikki steariinikynttilät kauppaan. Ostaa ainoastaan parafiinikynttilöitä. Parafiini kuumuu ainoastaan 60 asteiseksi, steariini 90 asteiseksi. Steariinikynttilät voivat aiheuttaa tosi pahoja palovammoja. Parafiinikynttilät ovat turvallisempia. Eritoten lapsiperheissä pitäis ottaa tämäkin turvallisuusasia huomioon.
Steariinista valmistetut tuikut, jotka on valettu alumiiniastiaan saattavat yleissyttyä (eli leimahtaa) koska kuumuvat todella kuumaksi. Sitä ei sitten puhaltamalla pysty sammuttamaan, vaan se on tukahdutettava.
Kynttilöitä tulisi polttaa vain asiaankuuluvissa, turvallisissa somisteissa. Lapsiperheissä olisi hyvä polttaa kynttilöitä vain seinälle laitettavissa lampeteissa tai niin korkealla hyllyssä, ettei pienet kädet niihin yllä.
Turvallista loppuvuotta kaikille. Oppia ikä kaikki.- kynttilöissä
onkin, että se aine voi olla melkein mitä vaan syttyvää. Yleensä jotain itämaista alkuperää, ei mitään parafiinikynttilöitä. Moniko osaa kiinankieltä?
Kunnollisia kotimaisia havinhyväsydän kynttilöitä ei ole kaupassa, on vaan tätä kiinalaista moskaa, joista nousee musta haiseva käry huoneeseen. Me tyydyttiin sähkökynttilöihin kuusessa ja ikkunanlaudalla sellainen vanha metallinen kynttelikkö, ei yhtään elävää kynttilää. Noi sähkösetkin aina sammutamme yön ajaksi.
Ulkotulia ei osata laittaa sinne yli 3:n metrin päähän seinänvierustasta, olisi siinä tulipaloilta vältytty.
Seinälampetteja en suosittelisi, sillä tapetit ovat tosi tulenarkoja, samoin kattomateriaalit. Tukeva kynttilänjalka pöydällä ja tarpeeksi lastenvahteja. Ja tartteeko niitä kynttilöitä olla ihan ylt´ympäriinsä? - Vampulaaaaa
kynttilöissä kirjoitti:
onkin, että se aine voi olla melkein mitä vaan syttyvää. Yleensä jotain itämaista alkuperää, ei mitään parafiinikynttilöitä. Moniko osaa kiinankieltä?
Kunnollisia kotimaisia havinhyväsydän kynttilöitä ei ole kaupassa, on vaan tätä kiinalaista moskaa, joista nousee musta haiseva käry huoneeseen. Me tyydyttiin sähkökynttilöihin kuusessa ja ikkunanlaudalla sellainen vanha metallinen kynttelikkö, ei yhtään elävää kynttilää. Noi sähkösetkin aina sammutamme yön ajaksi.
Ulkotulia ei osata laittaa sinne yli 3:n metrin päähän seinänvierustasta, olisi siinä tulipaloilta vältytty.
Seinälampetteja en suosittelisi, sillä tapetit ovat tosi tulenarkoja, samoin kattomateriaalit. Tukeva kynttilänjalka pöydällä ja tarpeeksi lastenvahteja. Ja tartteeko niitä kynttilöitä olla ihan ylt´ympäriinsä?Itse käytän kyllä lampetteja. Hyvät lampetit ovat takorautaa ja turvallisia käyttää. Oikein asennettuina ne eivät aiheuta palovaaraa katolle tai tapeteille.
Käytän pelkästään parafiinikynttilöitä, joita ostan kaupasta tai tilaan PartyLiteltä. Oman kodin turvallisuus on minulle niin tärkeää, että olen valmis maksamaan kynttilöistä laadun takia hieman enemmän.
Kynttilän valolla saa tunnelmaa kotiin pitkiin talvi-iltoihin. Jo 1-2 kynttilää riittää tunnelman luomiseksi. Ei niitä tarte koko taloon ripotella. Polttaa kynttilää vaan siinä huoneessa missä itse on.
Roihuja poltan kaukana talosta, enkä osta sellaisia halpoja roihuja, jotka tuuli voi nakata. Eli sellaisia mitkä ovat alumiinisia pohjaltaan. Ne ovat tosi kevyitä ja tuuli voi heittää ne päin taloa. Kannattaa siis ostaa topakampi kuorisia roihuja ja suosia muutenkin ulkokynttilöiden polttamista lyhdyissä.
Monet eivät myöskään ajattele, että millaisella alustalla kynttilöitä polttavat. Oikeanlaiset somisteet ovat turvallisia. Sekundakamaa joiden kestävyydestä ei voi olla niin varma saa alehalleista ja tiimareista. Jokaisen oma valinta millaisia tuotteita haluaa käyttää. Surullisen moni talo on vaan palanut huonojen tuotteiden takia, vaikka paloturvallisuudesta muuten olisikin huolehdittu.
Turvallista uutta vuotta. Välttäkää raketteja. Ne edesauttavat ilmaston lämpenemistä. Lahjoittakaa nekin rahat muualle. - kynttilöitä
Vampulaaaaa kirjoitti:
Itse käytän kyllä lampetteja. Hyvät lampetit ovat takorautaa ja turvallisia käyttää. Oikein asennettuina ne eivät aiheuta palovaaraa katolle tai tapeteille.
Käytän pelkästään parafiinikynttilöitä, joita ostan kaupasta tai tilaan PartyLiteltä. Oman kodin turvallisuus on minulle niin tärkeää, että olen valmis maksamaan kynttilöistä laadun takia hieman enemmän.
Kynttilän valolla saa tunnelmaa kotiin pitkiin talvi-iltoihin. Jo 1-2 kynttilää riittää tunnelman luomiseksi. Ei niitä tarte koko taloon ripotella. Polttaa kynttilää vaan siinä huoneessa missä itse on.
Roihuja poltan kaukana talosta, enkä osta sellaisia halpoja roihuja, jotka tuuli voi nakata. Eli sellaisia mitkä ovat alumiinisia pohjaltaan. Ne ovat tosi kevyitä ja tuuli voi heittää ne päin taloa. Kannattaa siis ostaa topakampi kuorisia roihuja ja suosia muutenkin ulkokynttilöiden polttamista lyhdyissä.
Monet eivät myöskään ajattele, että millaisella alustalla kynttilöitä polttavat. Oikeanlaiset somisteet ovat turvallisia. Sekundakamaa joiden kestävyydestä ei voi olla niin varma saa alehalleista ja tiimareista. Jokaisen oma valinta millaisia tuotteita haluaa käyttää. Surullisen moni talo on vaan palanut huonojen tuotteiden takia, vaikka paloturvallisuudesta muuten olisikin huolehdittu.
Turvallista uutta vuotta. Välttäkää raketteja. Ne edesauttavat ilmaston lämpenemistä. Lahjoittakaa nekin rahat muualle.Monen monta kiloa on tänäkin talvena poltettu. Joulun tietämissä meillä paloi parhaimmillaan toista sataa kynttilää yhtä aikaa sisällä. Ja ulkona vielä lisää. Kuusessakin meillä on aina ollut oikeat kynttilät, myös silloin kun lapset olivat pieniä. Kissanpojat pantiin kyllä suljettuun huoneeseen, kun kuusen kynttilät sytytettiin. Edes yhtä tulipalon poikastakaan emme ole saaneet koskaan aikaan, vaikka tänäkin jouluna meillä oli 12 henkeä juhlistamassa valon juhlaa.
Rakastan kynttilöitä, niiden savun hajua ja niiden sammuttamisen jälkeen leijailevaa stearaatin tuoksua.
Tietysti elävää tulta on valvottava asianmukaisesti ja palovaroittimia voi olla jokunen ylimääräinenkin niiden lain vaatimien lisäksi. Mutta ei tässä(kään) asiassa tarvitse mitenkään kategorisesti kieltää koko iloa, siis kynttilän polttamista sisätiloissa. Terve järki riittää kyllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2434629Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763065- 472473
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 281753
- 801456
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894