Romaneista taas

kerran........

Isovanhemmat eivät saa romanisääntöjen mukaan tulla edes vasta sairaalasta kotiutunutta kotiin katsomaan =o Sitten kun tulevat, eivät vanhemmat saa tuoda vauvaa esim. lastenhuoneesta sylissään näytille olohuoneeseen. Mutta se passaa, että lapsi jätetään valmiiksi olohuoneeseen esim. matkasänkyyn nukkumaan, ja isovanhemmat menevät sitten olkkariin ja lapsi on siellä valmiina nähtävänä. Kummia sääntöjä kerrassaan. Ja vanhempia ei kutsuta "isäksi" ja "äidiksi" vaan etunimillä. Iäkkäämmät romanit eivät saa asua esim. kerrostalossa alemmassa kerroksessa kuin nuoremmat. Autoissa istumisiinkin on omat älyttömät sääntönsä. Samoin lapset saavat fyysistä kuritusta ja kotona heillä on monia sääntöjä joita on vaikea hyväksyä pikkulasten säännöiksi. Esim. pikkuautoa jolla pieni poika on ajellut automatolla lattialla tai lattialla muuten vain, ei saa laittaa pöydälle (lastenhuoneen pöydälle eikä muillekaan pöydille) koska se on lattialla ollessaan "saastunut". Samoin on muiden lelujen laita. Hei haloo, ei enää eletä alkeellisissa oloissa joissa (maa)lattialla ollut esine tosiaan saattoi olla pöpövarasto jota ei sopinut puhtaammille tasoille nostaa. Minä en kaikkia romanisääntöjä ymmärrä, en. Ja ärsytti kun olin synnyttämässä ja lapsivuodeosastolla, niin aulat tulvivat liian ääneklkäitä romaneja, naiset pitivät kamalaa mölyä omissa ryhmissään, miehet omissaan. Päivystivät kaikki aulan tapaamistilat täyttäen koko sen 8 päivää jotka sairaalassa olin, ja vaikeuttivat muiden sairaalassaolijoiden tapaamisia perheenjäsenten ja sukulaisten kanssa, koska osastoille ei päässyt kuin lähisukulainen (1 kerrallaan) ja muut oli tavattava näissä aulatiloissa, jonne ei nyt mahtunut romanipaljouden tähden. Ilmeisesti oli joku suvun päämies sairaalassa tai jotakin, kun piti tuollaisella määrällä sairaalassa romanien yötäpäivää metakoida? Romaniäidistä ei ollut kyse; isovanhemmathan eivät tule sairaalaan tuoretta lasta katsomaan. Nämä "päivystäjät" olivat vanhempaa väkeä kaikki.
Voisivat romanit antaa joissakin perinteissään ajalle ja kehitykselle ja hyville tavoille myöten, kiitos.

23

4163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ekasta lauseesta

      Ensimmäisen lauseen piti kuulua:"Isovanhemmat eivät saa romanisääntöjen mukaan tulla edes vasta sairaalasta kotiutunutta vauvaa kotiin katsomaan".
      Unohtui välistä tuo sana "vauvaa".

      -ap

    • että, se

      mikä on vierasta ja outoa sinulle, on päivänselvää jollekin toiselle. Ja päinvastoin. Suo kaikille mahdollisuus elää ja toimia kulttuuriensa mukaisesti, kaikesta ei tarvitse mieltään pahoittaa. Mutta jos pahoitat, kerro se ja anna toisten perustella tekemisensä. Kaikkea ei tarvitse ymmärtää, kunnioittusta voi käytöksellään osoittaa vaikkei itse ko tapojen mukaan voisi tai haluaisikaan elää.

      Ajattele myönteisesti ja epäitsekkäästi; romanivanhuksia kunnioitetaan eikä heitä jätetä yksin sairaalaankaan. Voit itse jonain päivänä olla se vanhus.

      • ap.......

        Ymmärrän eri kulttuureja, hyväksynkin tiettyyn pisteeseen. Mutta en hyväksy tapoja jotka aiheuttavat häiriötä ja vahinkoa muille ihmisille. Pitäisikö suvaita sitä että romanit pitivät sairaalan aulatiloja yksin vallassaan ja pitivät myös hirveän kovaa meteliä myös öisin, vain siksi että olivat romaneja? Mielestäni ei, enpä olisi moista hyväksynyt valkolaisiltakaan, en. Tapoja pitää itse kullakin säädyllä ola, omiaankin, mutta sellaisista tavoista jotka häiriötä muille aiheuttavat, pitäisi luopua.


      • saskiaG
        ap....... kirjoitti:

        Ymmärrän eri kulttuureja, hyväksynkin tiettyyn pisteeseen. Mutta en hyväksy tapoja jotka aiheuttavat häiriötä ja vahinkoa muille ihmisille. Pitäisikö suvaita sitä että romanit pitivät sairaalan aulatiloja yksin vallassaan ja pitivät myös hirveän kovaa meteliä myös öisin, vain siksi että olivat romaneja? Mielestäni ei, enpä olisi moista hyväksynyt valkolaisiltakaan, en. Tapoja pitää itse kullakin säädyllä ola, omiaankin, mutta sellaisista tavoista jotka häiriötä muille aiheuttavat, pitäisi luopua.

        Jos kaikista sellaisista tavoista jotka mahdollisesti häiritsevät muita pitää luopua, vaadin että kaikki kristityt lopettavat sen kirkonkellojen paukuttamisen sunnuntai-aamuisin kun haluan nukkua


      • Minä......
        saskiaG kirjoitti:

        Jos kaikista sellaisista tavoista jotka mahdollisesti häiritsevät muita pitää luopua, vaadin että kaikki kristityt lopettavat sen kirkonkellojen paukuttamisen sunnuntai-aamuisin kun haluan nukkua

        Minä taas hyväksyn kirkonkellojen kilkuttamisen mutten sitä että yksi kirkkoväkiseurue kokoontuisi suurta meteliä pitäen kirkon edustalle ja sitten kirkkoon älämölöä pitämään, niin etteivät muut sinne mahtuisi tai jos mahtuisivatkin, eivät saisi tuolta suurelta yhdeltä metakoivalta ja tupakilla jatkuvasti ramppaavalta lössiltä rauhaa. Asioilla on eronsa... *huoh*


    • ...

      kaikkia sääntöjä, pidäpä sitten mölyt mahassa,ja anna kaikkien kukkien kukkia. Suomalainen junttihan ei hyväksy mitään erilaisuutta ja autapa armias jos häiritset suomalaisen omaa pikku rauhaa. Antakaa jo olla!

      • eivät kuulu

        monikulttuurisuuden palstalle.Eihän täällä saamelaisetkaan kirjoittele.


      • -ap-

        Tuollaista yleistävää kielenkäyttöä ja ylipäätään tuollaista kielenkäyttöä jota viljelet.
        Niiden kulttuurillisten "kukkien" joista aiheutuu vahinkoa muille tai häiriötä, ei pidä antaa kukkia. Moniin kulttuureihin kuuluu tapoja ja perinteitä joista olisi jo aika luopua. Se että romaneilla on mielestään oikeus valllata yleisten tilojen tapaamistilat yksin omaan käyttöönsä ja pitää sellaista melua että muut häiriintyvät, on mielestäni epäkohteliasta ja väärin sivullisia kohtaan.
        Muihin kulttuureihin liittyvät vielä vahingollisemmat tavat tyttölasten sulpomisineenja naisten alistamisineen - pitäisikö nekin tavat hyväksyä?


      • ...
        -ap- kirjoitti:

        Tuollaista yleistävää kielenkäyttöä ja ylipäätään tuollaista kielenkäyttöä jota viljelet.
        Niiden kulttuurillisten "kukkien" joista aiheutuu vahinkoa muille tai häiriötä, ei pidä antaa kukkia. Moniin kulttuureihin kuuluu tapoja ja perinteitä joista olisi jo aika luopua. Se että romaneilla on mielestään oikeus valllata yleisten tilojen tapaamistilat yksin omaan käyttöönsä ja pitää sellaista melua että muut häiriintyvät, on mielestäni epäkohteliasta ja väärin sivullisia kohtaan.
        Muihin kulttuureihin liittyvät vielä vahingollisemmat tavat tyttölasten sulpomisineenja naisten alistamisineen - pitäisikö nekin tavat hyväksyä?

        olet sanomaan toisten ihmisten tavoista ja kulttuureista? Heheheheh... Koita vaan kuule kestää, kyllä sinäkin tänne maailmaan mahdut omine ennakkoluuloinesi ja pikkusieluinesi :)

        Ps. tuo otsikko: "En myöskään hyväksy" kertoo sinusta AIKA paljon :):) Ota kuule ihan rennosti, kaikki ihan hyvin, ei mitään hätää... :)


      • -ap-........
        ... kirjoitti:

        olet sanomaan toisten ihmisten tavoista ja kulttuureista? Heheheheh... Koita vaan kuule kestää, kyllä sinäkin tänne maailmaan mahdut omine ennakkoluuloinesi ja pikkusieluinesi :)

        Ps. tuo otsikko: "En myöskään hyväksy" kertoo sinusta AIKA paljon :):) Ota kuule ihan rennosti, kaikki ihan hyvin, ei mitään hätää... :)

        Arvasinkin että tartut provooni "en myöskään hyväksy" ja osoitat oman suvaitsemattomuutesi näin X-)
        Saanen huomauttaa että isänisäni äiti oli romani, olen seurustellut mustaihoisen henkilön kanssa, tehnyt työtä maahanmuuttajien parissa jne. Nähnyt ja kokenut aika paljon ja suvaitsevaiseksikin olen itseni katsonut :) Mutta edelleen: vahingollisia tapoja ja tahallista muista piittaamattomuutta en hyväksy. Romanien keskuudessa muista piittaamattomuus - siis valkolaisista - on hyvin yleistä. Heimoveljistä ja -sisarista piitataan sitten muidenkin kustannuksella. Pitäisi tosiaan romanienkin suvaita sitä, että valkolaisilla on yhtäläinen oikeus yleisiin tiloihin ja oikeus vaatia hiljaisuutta siellä missä hiljaisuutta odotetaan, kuin heillä, romaneilla, jotka eivät tunnu muuta maailmassa huomaavankaan kuin omansa , omat ihmisensä, omat tapansa. Suvaitsevaisuutta ja muiden kunnioitusta perään teiltä, romanit.


      • ...
        -ap-........ kirjoitti:

        Arvasinkin että tartut provooni "en myöskään hyväksy" ja osoitat oman suvaitsemattomuutesi näin X-)
        Saanen huomauttaa että isänisäni äiti oli romani, olen seurustellut mustaihoisen henkilön kanssa, tehnyt työtä maahanmuuttajien parissa jne. Nähnyt ja kokenut aika paljon ja suvaitsevaiseksikin olen itseni katsonut :) Mutta edelleen: vahingollisia tapoja ja tahallista muista piittaamattomuutta en hyväksy. Romanien keskuudessa muista piittaamattomuus - siis valkolaisista - on hyvin yleistä. Heimoveljistä ja -sisarista piitataan sitten muidenkin kustannuksella. Pitäisi tosiaan romanienkin suvaita sitä, että valkolaisilla on yhtäläinen oikeus yleisiin tiloihin ja oikeus vaatia hiljaisuutta siellä missä hiljaisuutta odotetaan, kuin heillä, romaneilla, jotka eivät tunnu muuta maailmassa huomaavankaan kuin omansa , omat ihmisensä, omat tapansa. Suvaitsevaisuutta ja muiden kunnioitusta perään teiltä, romanit.

        jos nyt olet ihan "romaniveren" saanut "isänisän äidin, siskon veljen kaiman.. jne) pitäisihän sinun nyt sitten ymmärtää heimoveljiäsi :)

        Äläs mitään: teen töitä romaneiden parissa päivittäin ja en silti lähde arvostelemaan ja haukkumaan ketään. Mene tuonne romanipuolelle(yhteisöt) ja anna palaa!


      • vaimoke
        eivät kuulu kirjoitti:

        monikulttuurisuuden palstalle.Eihän täällä saamelaisetkaan kirjoittele.

        Miksi siis romanijutut eivät tälle palstalle kuulu? Minun mieheni on romani ja meillä on monikulttuurinen perhe. Keskustellaanhan täällä muistakin kulttuureista, miksi ei siis myös romanien kulttuurista.


      • -ap-.....
        ... kirjoitti:

        jos nyt olet ihan "romaniveren" saanut "isänisän äidin, siskon veljen kaiman.. jne) pitäisihän sinun nyt sitten ymmärtää heimoveljiäsi :)

        Äläs mitään: teen töitä romaneiden parissa päivittäin ja en silti lähde arvostelemaan ja haukkumaan ketään. Mene tuonne romanipuolelle(yhteisöt) ja anna palaa!

        Tuossa juuri näytit oman suvaitsevaisuutesi omistasi poikkeavia mielipiteitä kohtaan. Lisäksi olet täydellinen (et mene "haukkumaan ketään"). Onnea vain, on varmasti fantsua olla noin onnistunut olento kaikin puolin ;-) hih hih.
        Se että teet työtä romanien parissa (itsekin olen tehnyt), on siis saanut sinut ajattelemaan että romaneilta ei tule edellyttää julkisilla paikoilla ja tiloissa samanlaista - muut huomioivaa - käytöstä kuin muilta ihmisiltä? Romanius antaa oikeuden metakoida vaikka keskellä yötä tiloissa joissa pitäisi hiljaisuuden ja rauhan vallita (kuten juuri esim. sairaalan aula- ja tapaamistiloissa)? Ja joihin pitäisi jättää muidenkin tilöaa tulla ja läheisiään tavata? Juupa juu. En ole mielestäni haukkunut ketään, peräänkuulutanpa vain yleisiä hyviä tapoja romaneiltakin. Sinulta en, he he XD


      • ...
        -ap-..... kirjoitti:

        Tuossa juuri näytit oman suvaitsevaisuutesi omistasi poikkeavia mielipiteitä kohtaan. Lisäksi olet täydellinen (et mene "haukkumaan ketään"). Onnea vain, on varmasti fantsua olla noin onnistunut olento kaikin puolin ;-) hih hih.
        Se että teet työtä romanien parissa (itsekin olen tehnyt), on siis saanut sinut ajattelemaan että romaneilta ei tule edellyttää julkisilla paikoilla ja tiloissa samanlaista - muut huomioivaa - käytöstä kuin muilta ihmisiltä? Romanius antaa oikeuden metakoida vaikka keskellä yötä tiloissa joissa pitäisi hiljaisuuden ja rauhan vallita (kuten juuri esim. sairaalan aula- ja tapaamistiloissa)? Ja joihin pitäisi jättää muidenkin tilöaa tulla ja läheisiään tavata? Juupa juu. En ole mielestäni haukkunut ketään, peräänkuulutanpa vain yleisiä hyviä tapoja romaneiltakin. Sinulta en, he he XD

        saat kai kiksejä tästä, joten suodaan se sulle:):) Koita kestää pääs kanssa.

        samaa sullekin -XD ihqudaaa- hahah vasikka-
        :)


      • -ap-
        ... kirjoitti:

        saat kai kiksejä tästä, joten suodaan se sulle:):) Koita kestää pääs kanssa.

        samaa sullekin -XD ihqudaaa- hahah vasikka-
        :)

        Saan kyllä kiksini ihan toisaalta.


      • on faktaa
        -ap- kirjoitti:

        Saan kyllä kiksini ihan toisaalta.

        että romanit luulevat omistamansa koko maailman ja käytöstapoja ei ole pätkääkään. Kuten sanoit, valtaavat sairaaloiden aulat ja pitävät hirveää älämölöä ja lapset..Kiesus ! millaisia ei mitään kunnioitusta muita kohtaa . No, kotoa sekin opittu.


      • sinua pientä
        -ap-........ kirjoitti:

        Arvasinkin että tartut provooni "en myöskään hyväksy" ja osoitat oman suvaitsemattomuutesi näin X-)
        Saanen huomauttaa että isänisäni äiti oli romani, olen seurustellut mustaihoisen henkilön kanssa, tehnyt työtä maahanmuuttajien parissa jne. Nähnyt ja kokenut aika paljon ja suvaitsevaiseksikin olen itseni katsonut :) Mutta edelleen: vahingollisia tapoja ja tahallista muista piittaamattomuutta en hyväksy. Romanien keskuudessa muista piittaamattomuus - siis valkolaisista - on hyvin yleistä. Heimoveljistä ja -sisarista piitataan sitten muidenkin kustannuksella. Pitäisi tosiaan romanienkin suvaita sitä, että valkolaisilla on yhtäläinen oikeus yleisiin tiloihin ja oikeus vaatia hiljaisuutta siellä missä hiljaisuutta odotetaan, kuin heillä, romaneilla, jotka eivät tunnu muuta maailmassa huomaavankaan kuin omansa , omat ihmisensä, omat tapansa. Suvaitsevaisuutta ja muiden kunnioitusta perään teiltä, romanit.

        Olisit siellä sairaalassa mennyt vaatimaan asioita, joita nyt täällä toitottelet...Menikö pupu pöksyyn? Ei nämä asiat täällä kiukuttelemalla parane...


    • Elvira.....

      Ehkä sinullakin on sellaisia tapoja tai piirteitä mistä kaikki eivät tykkää. Ja ehkä sinulle on tarttunut kotoa samoja piirteitä kuin vanhemmissasi on tai tapoja jne..
      Olen valkolainen ja minulla on romani mies. Suhteen alkuaikoina pidin tapoja outoina ja ihmettelin et miten joku voi elää niin. Mutta vuosien päästä huomasin miten pikku hiljaa tavat olivat tarttuneet minuun ja oudot jutut tuntuivat ihan normaaleilta. Omaa tyhmyyttäsi kestit meteliä 8 päivää. Asiasta olisi voinut sanoa sairaalan henkilökunnalle tai itse sanoa suoraan että on liikaa meteliä. Kun itse olin sairaalassa ensimmäisestä lapsesta, minusta oli ihanaa että oli ystäviä ympärillä eikä tarvinnut olla yksin.

    • hauskoja sääntöjä

      Onhan meillä suomalaisillakin hyviä sääntöjä. Kassalle tultaessa tervehdyksenä käy myös että "muovikassi",joskus hiljaisuuskin on ihan hyväksyttävää.Kiitostakaan ei aina tarvitse sanoa,etenkään jos kassalla sattuu istumaan kovin nuori kassaneiti,mitä sitä turhaan kuluttamaan äänihuulia. Tätä sääntöä noudattaa erityisesti 40-70v. jörrikkämiehet.

      Kun näet,että sinua ennen tai sinun jälkeesi on joku tulossa lastenvaunujen,rollaattorin tai pyörätuolin kanssa ovesta,ei ovea suotta kannata pitää auki,ovathan nämä vaunujenkuljettajat päässeet omasta ulko-ovestaankin ihan omin avuin pihalle...

      Jos joku kaatuu/liukastuu kadulla tai muualla julkisella paikalla,ei pidä mennä auttamaan,tyyppihän on varmasti humalassa, miksi se muuten kaatuilisi??

      Autolla ajaessa on meilläkin ihan mahdottomat säännöt.Yksi on ali/ylinopeutta ajaminen,siis 60km/h alueella 80:a ja 80km/h 60:a tai vaikka vähän alempikin kilometrivauhti riitää.
      Vilkkua ei suotta kannata pistää päälle ennenkuin vasta kurvatessa oikealla/vasemmalle. Meikkaaminen aamuruuhkassa liikennevaloissa on ihan ok,mitä sitten jos muilla on kiire.Muutenkaan liikenteen seuraaminen ratin takaa on ihan yliarvostettua.Mielummin voi fiilistellä vaikka JeanS:n tahtiin,meillä on vain yksi elämä.

      Roskat kadulla voi ihan hyvin jättää siihen roskiksen viereen, kyllä joku ne siitä sitten kerää..

      Kun puhutaan kännykkään henkilökohtaisia asioita,käytä ääntäsi vähän sen perusteella,kuinka kaukana puhekumppanisi sillä hetkellä on.Mitä enemmän kilometrejä teidän välissä on,sitä kovempaa voi huutaa.Me suomalaiset ollaan semmoisia piilouteliaita,että kaikkia varmasti kiinnostaa kissasi matokuuri, enosi fudut ryyppäämisen takia,oman lapsesi kakkavaipan sisältö eilen illalla jne.

      Kun jälkikasvusi sitten kasvaa niistä kakkavaipoista ulos,on syytä opettaa heille julkisilla paikoilla meuhkaamisen ja ohikulkijoille huutelun ihmeellinen maailma. Mikäli et ole opettanut alkeellisimpiakaan käytöstapoja heille vielä alle kouluikäisinä,olet ihan oikealla tiellä.
      Äläkä missään nimessä opeta heitä siivoamaan omia jälkiään pikaruokapaikoissa,kuten muut "huonosti kasvatetut" ihmiset tekevät.

      Onhan näitä ihan ihme sääntöjä meilläkin..

      • heh he hee

        Mainiosti löydettyjä "hassuuksia" meidän suomalaisesta kulttuuristamme.Saitpa ainakin hymyn minun huulilleni. Kiva lukea joskus jotain tällaistakin meidän täydellisestä suomalaisesta kulttuuristamme :)


      • vaikka kuinka lisää
        heh he hee kirjoitti:

        Mainiosti löydettyjä "hassuuksia" meidän suomalaisesta kulttuuristamme.Saitpa ainakin hymyn minun huulilleni. Kiva lukea joskus jotain tällaistakin meidän täydellisestä suomalaisesta kulttuuristamme :)

        Kuten asioidessani rautakaupassa,huomasin yhden minulle täysin uuden asian. Seisoskelin kiltisti jonon päässä kassalle menossa ja odotin vuoroani. Yhtäkkiä juuri ennen minun vuoroani takaa rynnisti arviolta 60v pariskunta erikoissuihkusuuttimensa kanssa kassalle selvittämään asiaansa,kiilaten minut melkein päin lehtihyllyä. Siis yksi uusi sääntö lisää,jonottaminen on ajan haaskausta. Kun siihen tiskin kohdalle tulee leveän perseen mittainen väli,silloin oma vuoro on tullut. Mitä sitten,jos kassalle on menossa muitakin. Nopeat syövät hitaat.

        Joissain suomalaisissa perheissä on vallalla myös tällainen sääntö; kun isin ja äitin menojalkaa vipattaa,on ihan luonnollista jättää 0-2v lapsi yksin pinnasänkyyn,ei se sieltä minnekkään karkaa ja lapsethan tunnetusti nukkuvat AINA kaikki yöt läpeensä,eivätkä ikinä sairastu äkkiarvaamatta tai muutenkaan heräile. Varsinkaan tuon ikäiset.Niin että baariin vaan,kyllä vanhempienkin täytyy joskus päästä vähän tuulettumaan. Isompi lapsi voi pärjätä yksin jo ihan muutaman päivänkin. Oppii samalla itsenäisyyttä ja omatoimisuutta.

        Taksia tilatessa on syytä muistaa pitää periaatteistaan kiinni. Jos Volvo ei ole suosikkimerkkisi,sinun ei tarvitse istua volvon kyytiin,vaan tottakai oikeuksiisi kuuluu vaatia Mersua,jotta pääset kotibileistä baariin. Aivan sama,vaikka kuski olisi juuri ajanut 15km keskustasta maaseutualueelle hakemaan juhlaväkeä.Pidä kiinni periaatteistasi.Taksikuskille vittuilu ja muutenkin sikailu ja ördääminen taksissa on ihan luonnollista käytöstä. Nyt on bileet,kuski on asiakaspalvelija,hänen pitää kuunnella ja asiakas on aina oikeassa.

        Tämä sama "asiakas on aina oikeassa" pätee myös ravintoloissa,kioskeilla,kaupoissa ja spudarilla.
        Vaikka oletkin juonut tarjottimellisen salmareita,muutaman litran kaljaa,särkenyt paikkoja,tapellut portsarin kanssa,kussut(ja vähän muutakin) housuusi,oksentanut vessan seinille,kourinut tarjoilijoita jne. ei sinua voida ravintolasta poistaa,koska (ainakin sillä mielentilalla) sinä olet miljonääri ja asiakas,joka on taas aina oikeassa.
        Mitenniin hyvät tavat kuuluu baariin? Jos on massia saa tehdä niinkuin haluaa!


        Siinä vielä lisää..kaikenmoisia kummallisia sääntöjä.


    • naurattaa..

      On sullakin ongelmat. En valitettavasti usko, että olisit yhtä ärsyyntynyt jos valkolaiset näin käyttäytyisivät. :) Selkeää rasismia siis. Kuinka jaksoit tuollaisesta pikku asiasta kirjoittaa noin pitkään?

    • Marutzella*

      Heissan,

      kyseessä on näköjään aika vanha viestiketju mutta ajattelin nyt kuitenkin vastata.
      Olen itse romani, ehkä siis tuon tähän ketjuun toisenlaistakin näkökulmaa.

      Sinusta varmaan tuntuu oudolta nämä meidän tapakulttuuriin liittyvät asiat, mutta usko tai älä, kun on romanikulttuurin keskellä kasvanut ja ikänsä elänyt, niin nämä kaikki asiat on aivan luonnollinen osa elämää, eikä niitä pidä mitenkään monimutkaisina tai hankalina.

      Yleensä isovanhemmat ei mene tosiaan katsomaan vastasyntynyttä lasta tai tuoretta äitiä sairaalaan. Tämä liittyy meillä vanhojen ihmisten kunnioittamiseen ja yleiseen häveliäisyyteen/siveellisyyteen. Tietyistä asioista, kuten seksistä tai siihen liittyvistä asioista ei puhuta. Raskaus ja lapsi on hienoja ja aivan ihania asioita myös meillä, mutta näistä ei puhuta vanhempien ihmisten kanssa, koska nämä molemmat viittaa seksiin. Vanhemmat ihmiset saa kyllä tietää tavallaan kiertoteitse, että joku odottaa lasta.

      Kuitenkin pitää ottaa huomioon se, että vaikka romanikulttuurille ehkä voi vetää jonkun tietyn yhtenäisen linjan, niin jokaisella on omat mietteensä tapakulttuurista ja tapojen merkityksestä ja tärkeydestä. Ja se näkyy sitten siinä, että miten tiukasti ja millä tavoin itse kukin näitä perinteitä haluaa noudattaa.

      On sellaisiakin isovanhempia, jotka sinne sairaalaan menee, mutta voidaan varmasti sanoa, että harvassa nämä on.

      Ja jos nyt nainen on lastenvaunuineen vaikkapa kaupassa ja siellä tulee sitten vaikkapa anoppi vastaan, niin tietenkin siinä tilanteessa on omat juttunsa, miten käyttäytyä. Anoppi ja tuore äiti soveltaa molemmat kulttuuria, eli tuore äiti voi esimerkiksi kääntyä pois siksi aikaa kun anoppi katsoo syntynyttä lasta.

      Isäksi ja äidiksi kutsuminen on luonnollista pienillä lapsilla, mutta etunimillä puhuttelua ja teitittelyä odotetaan vanhemmilta, murrosiän kynnyksellä olevilta lapsilta. Isä ja äiti on nimikkeitä, jotka viittaa myös seksuaalisuuteen. Ja näitä siis vältetään.

      Vanhemmat romanit eivät saa asua nuorempien alapuolella siksi, että vanhemmat ihmiset on meillä aina nuorempia ylempänä niin konkreettisesti ku symbolisestikin. Tämä siksi, että vanhemmat ei saa millään tavalla jäädä nuorempien jalkoihin. Tähän liittyy myös symbolinen puhtaus, jota voin selittää tarkemmin, jos tunnet siihen tarvetta.

      Autossa istumisiin ei ole mitään "älyttömiä" sääntöjä, lähinnä vain se, että isät ei istu tyttöjensä vieressä eikä pojat äitiensä. Myöskään nuori poika ei istu vanhemman naisen vieressä tai nuori tyttö vanhemman miehen vieressä. Nuorilla tytöillä tai pojilla ei tarkoiteta nyt ihan pikku lapsia. Vanhempien ihmisten aikana pariskunta ei istu vierekkäin. Vanhempi pariskunta voi kyllä istua vierekkäin.

      Fyysinen kuritus on asia, joka ei kuulu romanikulttuuriin millään lailla. Se on asia, jonka joku vanhempi ehkä hyväksyy, ja joku toinen sitä sitten ei hyväksy. Itse en ole fyysistä kuritusta saanut, enkä sitä omille lapsillenikaan hyväksyisi.

      Kotona pikkulapsilta ei oleteta täydellisiä tapoja, mutta oletko ottanut huomioon, että niitä tavoja ei varsinaisesti opetella pänttäämällä mistään kirjoista, vaan niihin kasvaa siinä ihan luonnollisesti?

      Ja esim. pikkuauton jolla on lattialla leikitty, voi nostaa sellaselle pöydälle, jossa EI syödä tai pidetä mitään ruokailuastioita. Tämmöselle pöydälle, jossa pidetään lattialta nostettua tavaraa, ei voi sitten pitää sellasta tavaraa, joka ei missään tapauksessa saa olla kosketuksissa lattian kanssa. Tämä liittyy symboliseen puhtauteen myös.

      Romaneita kerääntyy usein sairaaloihin yms. paljon, koska omaista joka on sairaalassa, ei haluta jättää yksin. Häntä pyritään tukemaan isollakin porukalla, tarkoitus on olla sairaan luona mahdollisimman paljon läsnä. Tietenkään siinä ei saisi sitten häiritä muita potilaita tai näiden omaisia, käytöstavat on toki muistettava. Valitettavasti nämä joiltakuilta aina tuppaa unohtumaan, mutta sitä ei voitane laskea vain ja ainoastaan romanien puutteeksi. :)

      On myös romaneja, jotka ovat hyvinkin kehityksen ja edistyksen kannalla, ja asiallakin.

      Itse pidän arvossa perinteisiä käytöstapoja, mutta on myös asioita, joita en pidä kulttuurissamme erityisen tähdellisinä. Romanitaustastani ja päivittäisestä tapakulttuurin noudattamisestani huolimatta olen aivan normaali nuori nainen jolla on aivan normaali nuoren naisen elämä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      191
      2363
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2134
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      184
      2037
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      6
      1215
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1198
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1098
    Aihe