Japaniin lauantaina

Tyttönen1987

Olisi muutamia käytännön kysymyksiä, jos jollain kokeneemmalla liikenisi aikaa vastailla.

Eli kun nyt olemme kaveriporukalla lähdössä näin uuden vuoden aaton kynnyksellä Japaniin (uusi vuosi Tokiossa) niin millainen kaupunki tuo Tokio on uutena vuotena? Onko kaupat kiinni yms.?

Entä sitten maan sisällä matkaamisesta: Olemme ostaneet Japan Rail Passit, mutta nämä ei ilmeisesti käy kuin 'pitkän matkan juniin'. Onko metrolla kallista matkustaa? Vai mikä on hyvä matkustusmuoto lyhyempiä matkoja liikuttaessa?

Minkälainen hintataso on noin yleensä?

Muitakin käytännön vinkkejä otetaan vastaan!

5

1268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Docomo

      Kaupunki on sanalla sanoen, ruuhkainen.
      Kaupat ovat kiinni yleisesti ottaen 31. ja 1. paiva. Pikkukaupat ja supermarketit ovat auki. Joitakin poikkeuksia loytyy myos tavarataloissa.

      Pankit ovat kiinni 31.joulukuuta - 4. tammikuuta, koskee myos automaatteja !!!! Eli vaihda rahaa jo Suomessa tai kentalla saapuessasi. Tosin huhun mukaan Tokyo-Mitsubishi/UFJ pankin ATM:t olisivat kaytossa myos tana aikana. Jonoista ja rahan riittavyydesta tosin en mene takuuseen ao. aikana.

      Tavaratalot aukeavat 2. paiva ja silloin paasette tutustumaan Japanilaiseen aleen. Eli kannattaa menna aamusta katsomaan kun aidit tappelevat parhaista paikoista ovien edessa. Lahes kaikki kaupat kun tarjoavat "lucky bags" eli 10 000 yenin pussi jonka sisalto on yleensa monin kertainen.

      Uusivuosi kannattaa ottaa vastaan Tokyo towerin juurella. Koska olette ulkomaalaisia varautukaa ylenpalttiseen oluen, saken ja pikku purtavan vastaanottoon. Juopuneet japanilaiset kun "rakastavat" pitaa vieraita hyvana, varsinkin kun ovat itse maistissa !!!!

      Uudenvuodenpaivan ihmiset suuntaavat Temppeleihin rukoilemaan ja toivomaan parempaa uutta vuotta, suosittelen.

      Suosittu Uudenvuoden vastaanottotapa on myos ystavien kesken juhliminen ja telkkarin seuraaminen. Vuoden suosituin ohjelma, Kohakuutagassen, NHK:lta. Kaikki Japanin suosituimmat bandit kisaavat silloin kansan suosiosta paikalliseen show-tyyliin, en suosittele...wirn.

      Tokion rail-passista en valitettavasti osaa antaa neuvoja, koska en ole sita koskaan omistanut. Junat ovat taynna, se on varmaa !!! Siita on kokemuksia.

    • ...

      RailPassi on kätevä myös tokion sisällä, nimittäin sillä pääsee kulkemaan myös tosi näppärällä yamanote linjalla, joka on rengaslinja, käyden lähes jokaisella merkittävällä asemalla Tokiossa. Yamanote linja kulkee molempiin suuntiin muutaman minuutin välein, eli aseman "missaus" ei ole katastrofi. Tosin asemia on aika hankala missata, koska junien näytöt ovat selkeitä, samoin kuulutukset. JR:llä on muitakain sisäisiä ratapätkiä, kuten Sobu ja Chuo linjat, jotka ovat yamanoten halkaisevia linjoja. Näihin kaikkiin sisäisiin linjoihin Japan RaillPass käy mainiosti.

      RailPasshan toimii siten, että sillä pääsee aina JR:n asema-alueille miehitettyjen porttien kautta, jonka jälkeen saat huoletta mennä mihin tahansa laitureilta lähteviin juniin. Toisin sanoen et voi edes vahingossa päästä pelkällä Passilla sellaisten raideyritysten asema-alueille, missä RaillPass ei käy.

      Kun menet vaihtamaan ostotodistuksen varsinaiseen RaillPassiin, niin porukkasi koosta riippuean varatkaa aikaa vähintään puolituntia. Nimittäin Japanilaiseen tyyliin "kuponkeja" täytellään ja leimaillaan oikein porukalla. :-)

      Metrolla matkustaminen lähtee 120 jenistä liikenteeseen ja kallistuu sitten matkan pidetessä. Eli hinta muodostuu ohitettavien asemien mukaan. Periaatteessa helpointa on aina ostaa halvin lippu ja sitten poisjääntiasemalla käyttää lippua fare adjustment automaatissa, joka kertoo sinulle paljonko joudut maksamaan lisää. Lisämaksun maksettuasi saat lipun jolla pääset nätisti ulos exit-porteista. Kätevää ja helppoa. Edellä mainittu homma ei siis ole mitään "pummilla" matkustamista. :-) Olemassa on myös erityyppisiä päivälippuja sun muita, mutta kun teillä on RaillPassit, niin tuskin kannattaa ostella metroihin muita kuin yksittäisiä lippuja, kun pistäydytte Yamanote linjan ulkopuoleisissa kaupunginosissa.

      Hintataso on mielestäni varsin edullinen, jos puhutaan esim. ulkona syömisestä. Muutamalla eurolla saa syödä vatsan täyteen ja erillaisia ruokapaikkoja sitten riittää heti reilusti. Tavaratalojen hinnat ovat aikalailla suomen vastaavia. Japanin ja etenkin tokion kalleus on myytti jonka ihan varmasti sinäkin varmasti pystyt reissun jälkeen kumoamaan ilman ongelmia. Onhan siellä tietty Ginzan tyyppisiä eliittikaupunginosia, jossa löytyy uskomattoman hintaisia liikkeitä, mutta ne ovat lähinnä matkailunähtävyyksiä ja ovat tosiaan huvittavan kalliita ns. paremman porukan liikkeitä.

      • Tokiossa

        Hieman tarkennusta edelliseen viestiin. Japan rail pass kelpaa lähes kaikkialla suur-Tokion alueella. Alla on linkki millä linjoilla se passi käy. Ja huomautan, että kartta ei ole metrokartta. Metroverkko on sitten vielä erikseen. Junapassin voi lunastaa jo Naritaan saapuessa, jolloin pääsee sillä keskustaan. Tietty kannattaa harkita ja suunnitella tarkkaan milloin passinsa lunastaa, jos on esim 7 vrk passi ja oleskelu kestää Japanissa vaikka 9 vrk. Itse passin vaihtaminen siihen varsinaiseen junapassiin ei kyllä vie 5-10 minuuttia kauempaa, jos siis ei ole jonoa.

        Oikean hintaisen metrolipun osto on helppoa, kun lippuautomaatin yläpuolella on kartta, missä näkyy asemien nimet myös englanniksi ja hinta.

        http://www.jreast.co.jp/e/info/map_a4ol.pdf


      • ...
        Tokiossa kirjoitti:

        Hieman tarkennusta edelliseen viestiin. Japan rail pass kelpaa lähes kaikkialla suur-Tokion alueella. Alla on linkki millä linjoilla se passi käy. Ja huomautan, että kartta ei ole metrokartta. Metroverkko on sitten vielä erikseen. Junapassin voi lunastaa jo Naritaan saapuessa, jolloin pääsee sillä keskustaan. Tietty kannattaa harkita ja suunnitella tarkkaan milloin passinsa lunastaa, jos on esim 7 vrk passi ja oleskelu kestää Japanissa vaikka 9 vrk. Itse passin vaihtaminen siihen varsinaiseen junapassiin ei kyllä vie 5-10 minuuttia kauempaa, jos siis ei ole jonoa.

        Oikean hintaisen metrolipun osto on helppoa, kun lippuautomaatin yläpuolella on kartta, missä näkyy asemien nimet myös englanniksi ja hinta.

        http://www.jreast.co.jp/e/info/map_a4ol.pdf

        Toki RP käy koko suurtokion alueella ja itseasiassa koko japanin alueella JR:n linjoilla poislukien Nozomi -mallinen shinkansen. JR:n asemalaiturit on muuten tosi helppo löytää asemilta. Opastekyltit ovat vihreitä JR tekstein ja niitä on ainakin riittävästi.


        Voipi olla että Naritassa RP:n vaihtaminen oli noinkin nopeaa, mutta ainakin me saimme neljästään odotella, tietenkin käsin täytettävien, Passien leimailua Shinagawan asemalla runsaat puoli tuntia ilman ensimmäistäkään muuta asiakasta. Tuohon toki sisältyi se että itse pitää myös täyttää yksinkertainen kuponki.


        Noh, yhtä kaikki, eihän tuo puoli tuntiakaan ole mikään maata kaatava juttu. Kunhan mainitsin. :-)

        Todellakin, oikean hintaisen metrolipunkaan ostaminen ei varmasti ole ongelma, vaikka sillä monesti pelotellaan eri lähteissä. Minusta tuo fare adjustment vaan on äärimmäisen kätevä ja järkevä systeemi.


      • Miten sujuu?
        ... kirjoitti:

        Toki RP käy koko suurtokion alueella ja itseasiassa koko japanin alueella JR:n linjoilla poislukien Nozomi -mallinen shinkansen. JR:n asemalaiturit on muuten tosi helppo löytää asemilta. Opastekyltit ovat vihreitä JR tekstein ja niitä on ainakin riittävästi.


        Voipi olla että Naritassa RP:n vaihtaminen oli noinkin nopeaa, mutta ainakin me saimme neljästään odotella, tietenkin käsin täytettävien, Passien leimailua Shinagawan asemalla runsaat puoli tuntia ilman ensimmäistäkään muuta asiakasta. Tuohon toki sisältyi se että itse pitää myös täyttää yksinkertainen kuponki.


        Noh, yhtä kaikki, eihän tuo puoli tuntiakaan ole mikään maata kaatava juttu. Kunhan mainitsin. :-)

        Todellakin, oikean hintaisen metrolipunkaan ostaminen ei varmasti ole ongelma, vaikka sillä monesti pelotellaan eri lähteissä. Minusta tuo fare adjustment vaan on äärimmäisen kätevä ja järkevä systeemi.

        Onko taksi kallista?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      136
      4035
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      88
      1982
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1861
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      57
      1487
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1442
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      133
      1385
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      99
      1312
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1206
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      94
      1067
    10. Mitä toivot

      Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1053
    Aihe