Japaniin lauantaina

Tyttönen1987

Olisi muutamia käytännön kysymyksiä, jos jollain kokeneemmalla liikenisi aikaa vastailla.

Eli kun nyt olemme kaveriporukalla lähdössä näin uuden vuoden aaton kynnyksellä Japaniin (uusi vuosi Tokiossa) niin millainen kaupunki tuo Tokio on uutena vuotena? Onko kaupat kiinni yms.?

Entä sitten maan sisällä matkaamisesta: Olemme ostaneet Japan Rail Passit, mutta nämä ei ilmeisesti käy kuin 'pitkän matkan juniin'. Onko metrolla kallista matkustaa? Vai mikä on hyvä matkustusmuoto lyhyempiä matkoja liikuttaessa?

Minkälainen hintataso on noin yleensä?

Muitakin käytännön vinkkejä otetaan vastaan!

5

1250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Docomo

      Kaupunki on sanalla sanoen, ruuhkainen.
      Kaupat ovat kiinni yleisesti ottaen 31. ja 1. paiva. Pikkukaupat ja supermarketit ovat auki. Joitakin poikkeuksia loytyy myos tavarataloissa.

      Pankit ovat kiinni 31.joulukuuta - 4. tammikuuta, koskee myos automaatteja !!!! Eli vaihda rahaa jo Suomessa tai kentalla saapuessasi. Tosin huhun mukaan Tokyo-Mitsubishi/UFJ pankin ATM:t olisivat kaytossa myos tana aikana. Jonoista ja rahan riittavyydesta tosin en mene takuuseen ao. aikana.

      Tavaratalot aukeavat 2. paiva ja silloin paasette tutustumaan Japanilaiseen aleen. Eli kannattaa menna aamusta katsomaan kun aidit tappelevat parhaista paikoista ovien edessa. Lahes kaikki kaupat kun tarjoavat "lucky bags" eli 10 000 yenin pussi jonka sisalto on yleensa monin kertainen.

      Uusivuosi kannattaa ottaa vastaan Tokyo towerin juurella. Koska olette ulkomaalaisia varautukaa ylenpalttiseen oluen, saken ja pikku purtavan vastaanottoon. Juopuneet japanilaiset kun "rakastavat" pitaa vieraita hyvana, varsinkin kun ovat itse maistissa !!!!

      Uudenvuodenpaivan ihmiset suuntaavat Temppeleihin rukoilemaan ja toivomaan parempaa uutta vuotta, suosittelen.

      Suosittu Uudenvuoden vastaanottotapa on myos ystavien kesken juhliminen ja telkkarin seuraaminen. Vuoden suosituin ohjelma, Kohakuutagassen, NHK:lta. Kaikki Japanin suosituimmat bandit kisaavat silloin kansan suosiosta paikalliseen show-tyyliin, en suosittele...wirn.

      Tokion rail-passista en valitettavasti osaa antaa neuvoja, koska en ole sita koskaan omistanut. Junat ovat taynna, se on varmaa !!! Siita on kokemuksia.

    • ...

      RailPassi on kätevä myös tokion sisällä, nimittäin sillä pääsee kulkemaan myös tosi näppärällä yamanote linjalla, joka on rengaslinja, käyden lähes jokaisella merkittävällä asemalla Tokiossa. Yamanote linja kulkee molempiin suuntiin muutaman minuutin välein, eli aseman "missaus" ei ole katastrofi. Tosin asemia on aika hankala missata, koska junien näytöt ovat selkeitä, samoin kuulutukset. JR:llä on muitakain sisäisiä ratapätkiä, kuten Sobu ja Chuo linjat, jotka ovat yamanoten halkaisevia linjoja. Näihin kaikkiin sisäisiin linjoihin Japan RaillPass käy mainiosti.

      RailPasshan toimii siten, että sillä pääsee aina JR:n asema-alueille miehitettyjen porttien kautta, jonka jälkeen saat huoletta mennä mihin tahansa laitureilta lähteviin juniin. Toisin sanoen et voi edes vahingossa päästä pelkällä Passilla sellaisten raideyritysten asema-alueille, missä RaillPass ei käy.

      Kun menet vaihtamaan ostotodistuksen varsinaiseen RaillPassiin, niin porukkasi koosta riippuean varatkaa aikaa vähintään puolituntia. Nimittäin Japanilaiseen tyyliin "kuponkeja" täytellään ja leimaillaan oikein porukalla. :-)

      Metrolla matkustaminen lähtee 120 jenistä liikenteeseen ja kallistuu sitten matkan pidetessä. Eli hinta muodostuu ohitettavien asemien mukaan. Periaatteessa helpointa on aina ostaa halvin lippu ja sitten poisjääntiasemalla käyttää lippua fare adjustment automaatissa, joka kertoo sinulle paljonko joudut maksamaan lisää. Lisämaksun maksettuasi saat lipun jolla pääset nätisti ulos exit-porteista. Kätevää ja helppoa. Edellä mainittu homma ei siis ole mitään "pummilla" matkustamista. :-) Olemassa on myös erityyppisiä päivälippuja sun muita, mutta kun teillä on RaillPassit, niin tuskin kannattaa ostella metroihin muita kuin yksittäisiä lippuja, kun pistäydytte Yamanote linjan ulkopuoleisissa kaupunginosissa.

      Hintataso on mielestäni varsin edullinen, jos puhutaan esim. ulkona syömisestä. Muutamalla eurolla saa syödä vatsan täyteen ja erillaisia ruokapaikkoja sitten riittää heti reilusti. Tavaratalojen hinnat ovat aikalailla suomen vastaavia. Japanin ja etenkin tokion kalleus on myytti jonka ihan varmasti sinäkin varmasti pystyt reissun jälkeen kumoamaan ilman ongelmia. Onhan siellä tietty Ginzan tyyppisiä eliittikaupunginosia, jossa löytyy uskomattoman hintaisia liikkeitä, mutta ne ovat lähinnä matkailunähtävyyksiä ja ovat tosiaan huvittavan kalliita ns. paremman porukan liikkeitä.

      • Tokiossa

        Hieman tarkennusta edelliseen viestiin. Japan rail pass kelpaa lähes kaikkialla suur-Tokion alueella. Alla on linkki millä linjoilla se passi käy. Ja huomautan, että kartta ei ole metrokartta. Metroverkko on sitten vielä erikseen. Junapassin voi lunastaa jo Naritaan saapuessa, jolloin pääsee sillä keskustaan. Tietty kannattaa harkita ja suunnitella tarkkaan milloin passinsa lunastaa, jos on esim 7 vrk passi ja oleskelu kestää Japanissa vaikka 9 vrk. Itse passin vaihtaminen siihen varsinaiseen junapassiin ei kyllä vie 5-10 minuuttia kauempaa, jos siis ei ole jonoa.

        Oikean hintaisen metrolipun osto on helppoa, kun lippuautomaatin yläpuolella on kartta, missä näkyy asemien nimet myös englanniksi ja hinta.

        http://www.jreast.co.jp/e/info/map_a4ol.pdf


      • ...
        Tokiossa kirjoitti:

        Hieman tarkennusta edelliseen viestiin. Japan rail pass kelpaa lähes kaikkialla suur-Tokion alueella. Alla on linkki millä linjoilla se passi käy. Ja huomautan, että kartta ei ole metrokartta. Metroverkko on sitten vielä erikseen. Junapassin voi lunastaa jo Naritaan saapuessa, jolloin pääsee sillä keskustaan. Tietty kannattaa harkita ja suunnitella tarkkaan milloin passinsa lunastaa, jos on esim 7 vrk passi ja oleskelu kestää Japanissa vaikka 9 vrk. Itse passin vaihtaminen siihen varsinaiseen junapassiin ei kyllä vie 5-10 minuuttia kauempaa, jos siis ei ole jonoa.

        Oikean hintaisen metrolipun osto on helppoa, kun lippuautomaatin yläpuolella on kartta, missä näkyy asemien nimet myös englanniksi ja hinta.

        http://www.jreast.co.jp/e/info/map_a4ol.pdf

        Toki RP käy koko suurtokion alueella ja itseasiassa koko japanin alueella JR:n linjoilla poislukien Nozomi -mallinen shinkansen. JR:n asemalaiturit on muuten tosi helppo löytää asemilta. Opastekyltit ovat vihreitä JR tekstein ja niitä on ainakin riittävästi.


        Voipi olla että Naritassa RP:n vaihtaminen oli noinkin nopeaa, mutta ainakin me saimme neljästään odotella, tietenkin käsin täytettävien, Passien leimailua Shinagawan asemalla runsaat puoli tuntia ilman ensimmäistäkään muuta asiakasta. Tuohon toki sisältyi se että itse pitää myös täyttää yksinkertainen kuponki.


        Noh, yhtä kaikki, eihän tuo puoli tuntiakaan ole mikään maata kaatava juttu. Kunhan mainitsin. :-)

        Todellakin, oikean hintaisen metrolipunkaan ostaminen ei varmasti ole ongelma, vaikka sillä monesti pelotellaan eri lähteissä. Minusta tuo fare adjustment vaan on äärimmäisen kätevä ja järkevä systeemi.


      • Miten sujuu?
        ... kirjoitti:

        Toki RP käy koko suurtokion alueella ja itseasiassa koko japanin alueella JR:n linjoilla poislukien Nozomi -mallinen shinkansen. JR:n asemalaiturit on muuten tosi helppo löytää asemilta. Opastekyltit ovat vihreitä JR tekstein ja niitä on ainakin riittävästi.


        Voipi olla että Naritassa RP:n vaihtaminen oli noinkin nopeaa, mutta ainakin me saimme neljästään odotella, tietenkin käsin täytettävien, Passien leimailua Shinagawan asemalla runsaat puoli tuntia ilman ensimmäistäkään muuta asiakasta. Tuohon toki sisältyi se että itse pitää myös täyttää yksinkertainen kuponki.


        Noh, yhtä kaikki, eihän tuo puoli tuntiakaan ole mikään maata kaatava juttu. Kunhan mainitsin. :-)

        Todellakin, oikean hintaisen metrolipunkaan ostaminen ei varmasti ole ongelma, vaikka sillä monesti pelotellaan eri lähteissä. Minusta tuo fare adjustment vaan on äärimmäisen kätevä ja järkevä systeemi.

        Onko taksi kallista?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      57
      3729
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2327
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2039
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1924
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      402
      1350
    6. 79
      1221
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      136
      1118
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1040
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      1000
    Aihe