Millaisiin basenjiuskomuksiin

olette törmänneet?

Minä tapasin eilen lenkillä erään villakoiraulkoiluttajan kun itselläni oli mopsi. Siinä juttelimme jonkun verran ja puhe meni basenjeihin joita itselläni on ollut joku vuosi sitten neljä kappaletta. Tämä villakoiran omistaja alkoi puhumaan että basenjithan ovat aivan kammottavia, eivät opi mitään ja ovat vihaisia kaikille. Hän myös valisti minua että basenjit ovat maailman äänekkäimpiä koiria. Hän vielä kertoi että kyllä hän tietää, hänen tutuillaan on basenjeja. Kun kysyin että minkä nimisiä basenjeja ne ovat niin sittenpä villakoiran ulkoiluttaja hiljeni. Kyllä näitä viisaita sikiää jostain!

Miten omat koirani sitten ovat kaikki olleet kuin pieniä enkeleitä? En ole myöskään ikinä törmännyt basenjiin joka olisi koko ajan äänessä, purisi kaikkia eikä oppisi mitään! Omien basenjieni kanssa olen harrastanut mm. agilityä. Että sellainen tyhmä rotu kyseessä.

Piia

7

1131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnellinen Basenjin omistaja

Niinpä niin, viisaita on maailma täynnä. :)
      Oman basenjin kanssa ei ole ollut mitään isompia ongelmia koskaan - mitä nyt pentuiässä meni muutamat kengät. Ei kuitenkaan ole ollut koira helpoimmasta päästä kouluttaa. Kyllähän basenjit oppii, mutta se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.
      En epäile etteikö olisi sellaisia yksilöitä jotka ovat vihaisia, tai ovat äänekkäitä. Monesti se vika on kuitenkin talutushihnan toisessa päässä.
      Olen itsekin törmännyt joskus kovaäänisiin basenjeihin, mutta omani ei tosiaankaan ole sitä.
      Oma uros on nyt 3v. Voin ylpeänä katsoa sitä ja todeta että ei olla kovin helppoa tietä kuljettu että ollaan päästy tähän tilanteeseen.

• bassumos

Hei, mukava kuulla että teillä menee mukavasti alkuvaikeuksien jälkeen. Oman basenjinikin kanssa on välillä ongelmia (koira on nyt vuoden ikäinen) ja tuo lohtua kun kuulee että alkuvaikeuksien jälkeen meilläkin voisi mennä hyvin ;).

Itse olen myös aivan samaa mieltä tuosta että basenjin kouluttaminen hiljaiseksi on vain ihmisestä kiinni. Jos opetat pennun pienestä lähtien hiljaiseksi niin kyllä se on sitä isonakin.

• Äänetön versus haukkumaton
        bassumos kirjoitti:

Hei, mukava kuulla että teillä menee mukavasti alkuvaikeuksien jälkeen. Oman basenjinikin kanssa on välillä ongelmia (koira on nyt vuoden ikäinen) ja tuo lohtua kun kuulee että alkuvaikeuksien jälkeen meilläkin voisi mennä hyvin ;).

Itse olen myös aivan samaa mieltä tuosta että basenjin kouluttaminen hiljaiseksi on vain ihmisestä kiinni. Jos opetat pennun pienestä lähtien hiljaiseksi niin kyllä se on sitä isonakin.

Siis miksi ihmeessä joku haluaisi, että basenjin pitäisi olla "hiljainen"? Tai vielä kauheampi ajatus, että se jollakin konstilla pitäisi vielä kouluttaa pentuna äänettömäksi!

Kun me basenjeja omistavat oikeasti oikein odotamme ja toivomme, että koira käyttäisi ääntään. Eli jos ja kun se tervehtii, ilmaisee mielipiteitään ja tuntemuksiaan, toiveitaan, jodlaamalla, baroottamalla, ärmättämällä, ja niillä lukuisilla muilla äänillä, mitä osaa halutessaan käyttää. Vaan haukkua räkyttäähän niitä ei kiinnosta. Olen kymmenvuotisen basenji-historiani aikana kyllä kuullut basenjin haukkuvankin, mutta vain yksittäisen vuf'fin kerrallaan. Ei niitä kiinnosta räkyttää älyvapaasti. Miksi herrinjee ne pitäisi kouluttaa äänettömiksi? Jos ei luonnonmukainen basenji kelpaa, niin hanki nyt hyvä ihminen lelukoira prismasta, äläkä kiusaa ikivanhaa alkuperäisrotua yrittämällä "kouluttaa sitä äänettömäksi". Voi hyvät hyssykät sentään...

• tuli ihan itku pitkästä nau...
        Äänetön versus haukkumaton kirjoitti:

Siis miksi ihmeessä joku haluaisi, että basenjin pitäisi olla "hiljainen"? Tai vielä kauheampi ajatus, että se jollakin konstilla pitäisi vielä kouluttaa pentuna äänettömäksi!

Kun me basenjeja omistavat oikeasti oikein odotamme ja toivomme, että koira käyttäisi ääntään. Eli jos ja kun se tervehtii, ilmaisee mielipiteitään ja tuntemuksiaan, toiveitaan, jodlaamalla, baroottamalla, ärmättämällä, ja niillä lukuisilla muilla äänillä, mitä osaa halutessaan käyttää. Vaan haukkua räkyttäähän niitä ei kiinnosta. Olen kymmenvuotisen basenji-historiani aikana kyllä kuullut basenjin haukkuvankin, mutta vain yksittäisen vuf'fin kerrallaan. Ei niitä kiinnosta räkyttää älyvapaasti. Miksi herrinjee ne pitäisi kouluttaa äänettömiksi? Jos ei luonnonmukainen basenji kelpaa, niin hanki nyt hyvä ihminen lelukoira prismasta, äläkä kiusaa ikivanhaa alkuperäisrotua yrittämällä "kouluttaa sitä äänettömäksi". Voi hyvät hyssykät sentään...

Haha, kyllä pisti naurattamaan tuo edellinen provo :DDDD. Kyllä kaikenlaisia ihmisiä netissä onkin!

• hah
        tuli ihan itku pitkästä nau... kirjoitti:

Haha, kyllä pisti naurattamaan tuo edellinen provo :DDDD. Kyllä kaikenlaisia ihmisiä netissä onkin!

Minulla on basenji, ja kyllä täytyy myöntää että se on jääräpäinen mutta kyllä se kaiken mailman temppuja osaa.
        Ja basenjin äänekkyys ei ole totta koska basenji ei OSAA haukkua.
        Se pitää omia ääniä, jotka saattaa joskus kuulostaa vihaiseltakin murinalta, mutta minun kohdalla se on ILOISTA tervehdintää, että eiköhän se ollut se Villakoira täti joka tässä nyt oli väärässä

• 0124578

Itselläni on tällähetkellä kaksi vuotias basenjipoika, jota ennen en ole omistanut koiraa.
      Olin aiemmin kuullut näitä kauhutarinoita basenjeista, että ne hajottavat paikat, varastelevat ruokaa pöydältä ja syövät alusvaatteita [ :D ] ja nyt en voi ymmärtää, mistä ne ovat lähtöisin.
      Oma koirani on leikkisä ja välillä vähän rasavillikin, mutta ei ole hajottanu huonekaluja tai aiheuttanut muutakaan harmia ja on hyvin vähän äänessä. En kadu päivääkään että valitsin juuri kyseisen rodun

• 3,5v narttu

ja se on kyllä nuoruudessaan kerennyt hajoittamaan yhden jos toisenkin paikan, oikea tuholainen oli. Ei uskoisi että on kyseessä sama koira joka on nyt todella kiltti eikä tee lainkaan pahojaan enää. Sitä se ikä teettää koirallekin, viisastuu.
        Mutta nuo kauhujutut sopi ainakin meidän basenjiin ja vielä pahemmatkin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      109
      5804
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3803
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3275
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      463
      2670
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1700
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1386
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1363
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1336
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      154
      1245
    Aihe