Millaisiin basenjiuskomuksiin

olette törmänneet?

Minä tapasin eilen lenkillä erään villakoiraulkoiluttajan kun itselläni oli mopsi. Siinä juttelimme jonkun verran ja puhe meni basenjeihin joita itselläni on ollut joku vuosi sitten neljä kappaletta. Tämä villakoiran omistaja alkoi puhumaan että basenjithan ovat aivan kammottavia, eivät opi mitään ja ovat vihaisia kaikille. Hän myös valisti minua että basenjit ovat maailman äänekkäimpiä koiria. Hän vielä kertoi että kyllä hän tietää, hänen tutuillaan on basenjeja. Kun kysyin että minkä nimisiä basenjeja ne ovat niin sittenpä villakoiran ulkoiluttaja hiljeni. Kyllä näitä viisaita sikiää jostain!

Miten omat koirani sitten ovat kaikki olleet kuin pieniä enkeleitä? En ole myöskään ikinä törmännyt basenjiin joka olisi koko ajan äänessä, purisi kaikkia eikä oppisi mitään! Omien basenjieni kanssa olen harrastanut mm. agilityä. Että sellainen tyhmä rotu kyseessä.

Piia

7

1120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnellinen Basenjin omistaja

      Niinpä niin, viisaita on maailma täynnä. :)
      Oman basenjin kanssa ei ole ollut mitään isompia ongelmia koskaan - mitä nyt pentuiässä meni muutamat kengät. Ei kuitenkaan ole ollut koira helpoimmasta päästä kouluttaa. Kyllähän basenjit oppii, mutta se vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä.
      En epäile etteikö olisi sellaisia yksilöitä jotka ovat vihaisia, tai ovat äänekkäitä. Monesti se vika on kuitenkin talutushihnan toisessa päässä.
      Olen itsekin törmännyt joskus kovaäänisiin basenjeihin, mutta omani ei tosiaankaan ole sitä.
      Oma uros on nyt 3v. Voin ylpeänä katsoa sitä ja todeta että ei olla kovin helppoa tietä kuljettu että ollaan päästy tähän tilanteeseen.

      • bassumos

        Hei, mukava kuulla että teillä menee mukavasti alkuvaikeuksien jälkeen. Oman basenjinikin kanssa on välillä ongelmia (koira on nyt vuoden ikäinen) ja tuo lohtua kun kuulee että alkuvaikeuksien jälkeen meilläkin voisi mennä hyvin ;).

        Itse olen myös aivan samaa mieltä tuosta että basenjin kouluttaminen hiljaiseksi on vain ihmisestä kiinni. Jos opetat pennun pienestä lähtien hiljaiseksi niin kyllä se on sitä isonakin.


      • Äänetön versus haukkumaton
        bassumos kirjoitti:

        Hei, mukava kuulla että teillä menee mukavasti alkuvaikeuksien jälkeen. Oman basenjinikin kanssa on välillä ongelmia (koira on nyt vuoden ikäinen) ja tuo lohtua kun kuulee että alkuvaikeuksien jälkeen meilläkin voisi mennä hyvin ;).

        Itse olen myös aivan samaa mieltä tuosta että basenjin kouluttaminen hiljaiseksi on vain ihmisestä kiinni. Jos opetat pennun pienestä lähtien hiljaiseksi niin kyllä se on sitä isonakin.

        Siis miksi ihmeessä joku haluaisi, että basenjin pitäisi olla "hiljainen"? Tai vielä kauheampi ajatus, että se jollakin konstilla pitäisi vielä kouluttaa pentuna äänettömäksi!

        Kun me basenjeja omistavat oikeasti oikein odotamme ja toivomme, että koira käyttäisi ääntään. Eli jos ja kun se tervehtii, ilmaisee mielipiteitään ja tuntemuksiaan, toiveitaan, jodlaamalla, baroottamalla, ärmättämällä, ja niillä lukuisilla muilla äänillä, mitä osaa halutessaan käyttää. Vaan haukkua räkyttäähän niitä ei kiinnosta. Olen kymmenvuotisen basenji-historiani aikana kyllä kuullut basenjin haukkuvankin, mutta vain yksittäisen vuf'fin kerrallaan. Ei niitä kiinnosta räkyttää älyvapaasti. Miksi herrinjee ne pitäisi kouluttaa äänettömiksi? Jos ei luonnonmukainen basenji kelpaa, niin hanki nyt hyvä ihminen lelukoira prismasta, äläkä kiusaa ikivanhaa alkuperäisrotua yrittämällä "kouluttaa sitä äänettömäksi". Voi hyvät hyssykät sentään...


      • tuli ihan itku pitkästä nau...
        Äänetön versus haukkumaton kirjoitti:

        Siis miksi ihmeessä joku haluaisi, että basenjin pitäisi olla "hiljainen"? Tai vielä kauheampi ajatus, että se jollakin konstilla pitäisi vielä kouluttaa pentuna äänettömäksi!

        Kun me basenjeja omistavat oikeasti oikein odotamme ja toivomme, että koira käyttäisi ääntään. Eli jos ja kun se tervehtii, ilmaisee mielipiteitään ja tuntemuksiaan, toiveitaan, jodlaamalla, baroottamalla, ärmättämällä, ja niillä lukuisilla muilla äänillä, mitä osaa halutessaan käyttää. Vaan haukkua räkyttäähän niitä ei kiinnosta. Olen kymmenvuotisen basenji-historiani aikana kyllä kuullut basenjin haukkuvankin, mutta vain yksittäisen vuf'fin kerrallaan. Ei niitä kiinnosta räkyttää älyvapaasti. Miksi herrinjee ne pitäisi kouluttaa äänettömiksi? Jos ei luonnonmukainen basenji kelpaa, niin hanki nyt hyvä ihminen lelukoira prismasta, äläkä kiusaa ikivanhaa alkuperäisrotua yrittämällä "kouluttaa sitä äänettömäksi". Voi hyvät hyssykät sentään...

        Haha, kyllä pisti naurattamaan tuo edellinen provo :DDDD. Kyllä kaikenlaisia ihmisiä netissä onkin!


      • hah
        tuli ihan itku pitkästä nau... kirjoitti:

        Haha, kyllä pisti naurattamaan tuo edellinen provo :DDDD. Kyllä kaikenlaisia ihmisiä netissä onkin!

        Minulla on basenji, ja kyllä täytyy myöntää että se on jääräpäinen mutta kyllä se kaiken mailman temppuja osaa.
        Ja basenjin äänekkyys ei ole totta koska basenji ei OSAA haukkua.
        Se pitää omia ääniä, jotka saattaa joskus kuulostaa vihaiseltakin murinalta, mutta minun kohdalla se on ILOISTA tervehdintää, että eiköhän se ollut se Villakoira täti joka tässä nyt oli väärässä


    • 0124578

      Itselläni on tällähetkellä kaksi vuotias basenjipoika, jota ennen en ole omistanut koiraa.
      Olin aiemmin kuullut näitä kauhutarinoita basenjeista, että ne hajottavat paikat, varastelevat ruokaa pöydältä ja syövät alusvaatteita [ :D ] ja nyt en voi ymmärtää, mistä ne ovat lähtöisin.
      Oma koirani on leikkisä ja välillä vähän rasavillikin, mutta ei ole hajottanu huonekaluja tai aiheuttanut muutakaan harmia ja on hyvin vähän äänessä. En kadu päivääkään että valitsin juuri kyseisen rodun

      • 3,5v narttu

        ja se on kyllä nuoruudessaan kerennyt hajoittamaan yhden jos toisenkin paikan, oikea tuholainen oli. Ei uskoisi että on kyseessä sama koira joka on nyt todella kiltti eikä tee lainkaan pahojaan enää. Sitä se ikä teettää koirallekin, viisastuu.
        Mutta nuo kauhujutut sopi ainakin meidän basenjiin ja vielä pahemmatkin :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe