Kanin lopetus...

Lilli

Milloin on aika lopettaa kani (siis eläinlääkärillä)? Kun mulla löytyy 6-vuotias hermu, jolla on alkanut olla nyt useammin yskää ja eläin alkaa pikku hiljaa sokeutua. Eläinlääkärillä on käytetty vähän väliä ja vatsasta löytyi kasvain :(. Eläinlääkäri sanoi, että kani on yllättävän hyvässä kunnossa muuten ja tosi terveen ja valppaan näköinen ja elin aikaakin lupasi pari vuotta, jos kasvain ei lähde leviämään pahemmin. Kuivan heinän lekuri käski jättää pois epäillen sitä yskän aiheuttajaksi -> mikä korvaisi heinän talvella? Kesällä olen antanut nyt tuoreta ruohoa, voikukan lehtiä ja muuta.
Ja toinen asia mikä jäi vaivaamaan niin kanini kaveri jää todennäköisesti yksin kaverinsa lähdettyä (ikää vasta kaksi vuotta) ja nyt jo pelkkä parin tunnin ero kaverista on kanille aika iso pala (etsii häkin jokaisesta nurkasta kaveriaan) mietin, että olisiko kaveri järkevämpää ottaa jo nyt vai vasta toisen kanin kuoltua? Kun olen punninnut vaihtoehtoja niin molemmat ovat tuntuneet ihan yhtä huonoilta... Koska arvelin, että kaksi kania kumminkin hyväksyvät uuden tulokkaan huonommin joukkoonsa kuin yksi ja toisaalta yksinäisyys on toisella kanille aika kova pala, jos joutuu pidempään olla ilman kavereita. Ja toisaalta en halua eläinkaupasta ostaa lemmikkejäni vaan suoraan kasvattajalta, koska takuu eläimen hyvin voinnista on näin ollen parempi. Mutta pistäkää vastauksia ja ajatuksianne...

12

1269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elli

      Vai kuiva heinä pois? ohhoh!

    • hgjk

      voi

    • .....

      Toivottavasti kanin kasvain ei ala leviämään... Pienemmälle kanille siitä tulee varmaan kova paikka, kun vanhempi joskus kuolee.

      Varmaan kannattaa ottaa se toinen kani vasta, kun nuorempi on jo jäänyt yksin. Käsittääkseni kaksi kania ei kovin helposti hyväksy seurakseen uutta kania, mutta en ole ihan varma asiasta.

    • Muovipussiin

      auton pakoputkesta kivuton ja halvempi tapa

    • jonna

      Harmittava tilanne.. :(

      Heinäpellettiähän on olemassa, mutta sanotaan että se ei korvaisi kanin heinäntarvetta, sehän on kuitenkin tämän perusruokaa. Eikö lekuri sanonut mitään tähän?

      Itse ehkä kuitenkin pitäisin kaneja viimeiseen hetkeen asti yhdessä, ja sitten jos toisen täytyy lähteä, niin itse olisin lähes koko ajan toisen seurana.. sitten kun kani ja ihminen ovat päässeet toisen kanin pois lähdön yli, voisin harkita kanille kaveria, mutta oikean löytäminen on kyllä hankalaa.. :/

      paljon tsemppiä :)

      • coffey

        Heinäpellettiä voi tosiaan syöttää heinän korvikkeena. Eihän se tosin korvaa heinän syömistä, kun on eri muodossakin.
        Sanoisin, että tiedät itse kyllä milloin kanin on aika lähteä. Jos kasvain rupeaa häiritsemään sen liikkumista tai muuten, huomaat sillä kipuja tai se lopettaa syömisen/juomisen, uskoisin, että on aika tehdä viimeinen palvelus.
        Voitko tehdä niin, että erotat tämän kasvaimellisen kanin ja hankit toiselle uuden kaverin? Silloin kaikki kolme eivät joutuisi olemaan yhdessä, ts. totuttaminenki olisi kenties helpompaa.


      • Emma
        coffey kirjoitti:

        Heinäpellettiä voi tosiaan syöttää heinän korvikkeena. Eihän se tosin korvaa heinän syömistä, kun on eri muodossakin.
        Sanoisin, että tiedät itse kyllä milloin kanin on aika lähteä. Jos kasvain rupeaa häiritsemään sen liikkumista tai muuten, huomaat sillä kipuja tai se lopettaa syömisen/juomisen, uskoisin, että on aika tehdä viimeinen palvelus.
        Voitko tehdä niin, että erotat tämän kasvaimellisen kanin ja hankit toiselle uuden kaverin? Silloin kaikki kolme eivät joutuisi olemaan yhdessä, ts. totuttaminenki olisi kenties helpompaa.

        ..kannattais tehdä niin, että varaat itsellesi kanin ja kun/jos lopetat kanisi niin haet sen ja annat niiden hiljalleen tottua toisiinsa esim. pitämällä niitä ei häkeissä mutt häkit vierekkäin ja hiljalleen voit päästää niitä toistensa seuraan kunnolla.. toinen vaihtoehto olis et sit kun se nuorempi kani on sopivas iäs, niin astuttaisit sen ja pitäisit yhden tai kaksi poikasta..? miltä kuulostaisi?


      • Emma
        Emma kirjoitti:

        ..kannattais tehdä niin, että varaat itsellesi kanin ja kun/jos lopetat kanisi niin haet sen ja annat niiden hiljalleen tottua toisiinsa esim. pitämällä niitä ei häkeissä mutt häkit vierekkäin ja hiljalleen voit päästää niitä toistensa seuraan kunnolla.. toinen vaihtoehto olis et sit kun se nuorempi kani on sopivas iäs, niin astuttaisit sen ja pitäisit yhden tai kaksi poikasta..? miltä kuulostaisi?

        siis eri häkeissä eikä ei häkeissä ;)


    • KANIFANI

      Munki mielestä sun kannattais ottaa toinen kani vasta toisen kuoltua. :)

      • KANIFANI

        Auttaisitteko mua!?! Mulla on kolme kania joista yksi on uros ja kaksi naarasta. Yksi naaras luultavasti odottaa.Kantavan naaraan rotua en tiedä mutta se on aika iso. Kantava naaras on isompi kuin uros ja eikö näin kuulukkin olla?Montako poikasta naaras voi keskimäärin synnttää? Kantava naara yskii,mistä tämä johtuu? Valittavasti emme voi käydä eläinlääkärilläkään,koska isäni ja äitini eivät pidä sitä parhaimpana ajatuksena. Kanieni häkissä ei ole puruja. Miten yskää voi hoitaa? En voi vaihtaa heiniäkään koska on vain yksi paikka mistä saan heinää. Ja sitten vielä on yksi naaras ketä on urosta aika reilusti pienempi. Tämä naarashan voi kuolla jos saa poikaset mahaansa. Ja kantavaa naarastahan ei voi pitää uroksen kanssa kun sillä on poikaset.Tämä toinen naaras,ketä ei siis ole kantavana.niin voiko tätä pitää kantavan naaraan kanssa.sitten kun sillä on poikaset? ISO kiitos kaikille ketkä osaavat ja uskaltavat vastata.(Vaikka tekstistä tuli todella sekava) =)


      • KANIFANI
        KANIFANI kirjoitti:

        Auttaisitteko mua!?! Mulla on kolme kania joista yksi on uros ja kaksi naarasta. Yksi naaras luultavasti odottaa.Kantavan naaraan rotua en tiedä mutta se on aika iso. Kantava naaras on isompi kuin uros ja eikö näin kuulukkin olla?Montako poikasta naaras voi keskimäärin synnttää? Kantava naara yskii,mistä tämä johtuu? Valittavasti emme voi käydä eläinlääkärilläkään,koska isäni ja äitini eivät pidä sitä parhaimpana ajatuksena. Kanieni häkissä ei ole puruja. Miten yskää voi hoitaa? En voi vaihtaa heiniäkään koska on vain yksi paikka mistä saan heinää. Ja sitten vielä on yksi naaras ketä on urosta aika reilusti pienempi. Tämä naarashan voi kuolla jos saa poikaset mahaansa. Ja kantavaa naarastahan ei voi pitää uroksen kanssa kun sillä on poikaset.Tämä toinen naaras,ketä ei siis ole kantavana.niin voiko tätä pitää kantavan naaraan kanssa.sitten kun sillä on poikaset? ISO kiitos kaikille ketkä osaavat ja uskaltavat vastata.(Vaikka tekstistä tuli todella sekava) =)

        Tämä kantava naaras ei ole edes samasta poikueesta kuin toinen naaras,vaan uroksen kanssa samasta poikueesta. AUTTAKAA!!! Naaras voi synnyttää muutaman päivän sisällä!!! Ja muuten pitääkö naarasta hoivata ja helliä nyt? =)


      • xxxxxxxxxxx
        KANIFANI kirjoitti:

        Tämä kantava naaras ei ole edes samasta poikueesta kuin toinen naaras,vaan uroksen kanssa samasta poikueesta. AUTTAKAA!!! Naaras voi synnyttää muutaman päivän sisällä!!! Ja muuten pitääkö naarasta hoivata ja helliä nyt? =)

        Itselläni ei ole kania, kesyhiiriä kaksi kappaletta kylläkin. Jos ajattelet miten kani luonnossa toimisi? Kantava naaras kannattaisi eristää nyt omaan häkkiinsä rauhassa synnyttämään ja hoitamaan poikasiaan. Näin poikaset saisivat olla rauhassa kuten emäkin. Vastaukseni tosin taitaa tulla aikalailla myöhässä =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      285
      3023
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      216
      1921
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1582
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1370
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1241
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      266
      1178
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1041
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      981
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      143
      841
    Aihe