format komento Ubuntulla

Pate Puhdistaja

Ei varmaa tietoa aiheesta, osiointi sovellus, komentorivi?

Minulla on kiintolevy 160 gigatavua, nopeammin kait tyhjentäminen sujuu Ubuntun LiveDVD 7.04 kuin ylikirjoittaminen.
Tarkoituksena on tuhota kiintolevyn sisältö, eihän mihinkään katoa vaikka poistaisit osiot.


ostin kiintolevyn huuto.net kautta kevväällä, melko uusi takuutakin vielä jäljellä, siitä tutkimaan tiedonpalautusohjelmilla. Sain palautettua ainaskin 42 gigatavua elokuvia, kiintolevy 120 Gt. Sitten piti lopettaa kun oma levytila ei riitä...

10

833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta poistaa normaalit "nuuskijat", kirjoita dd:llä random dataa levylle... (nopeampi versio dd:llä, kirjoita 0/1-tietoa levy täyteen)!?

      • Puhdistelija

        Kommenttina vielä että on aika outoa että eivät
        ylikirjoita käyttämiänsä kiintolevyjä, tämä oli jo toinen kerta kun ostan kiintolevyä huuto.net,
        kiintolevy jyväskylästä, sisälsi aika paljon digikuvia, musiikkia, tietojen kaivelu vei aika
        paljon aikaa 250 gt levyltä. Mutta piti tarkistaa.

        En tiedä oliko sitten sen arvoista, 24 kt virheellistä dataa ostaa...

        Eikö ole tietoa tuhoamiseen. Jäi kirjoittamattta
        eikös ne siinä tuhoudu kun ext3 vaihtaa...


    • helpostikin.

      Linuxissa ei kovoja formatoida samalla tavalla kuin Windowsissa ja toisaalta eihän se formatoiminen mitään tyhjennä, se vain pyyhkii tilanvaraustaulukon tyhjäksi mutta itse data leijuu edelleen levyllä.

      Tässä tehokas konsti pyyhkiä linuxissa levy tyhjäksi, oikeesti:
      komentoriville komennat, komentorivin saat eteesi kun avaat root terminalin:

      dd if=/dev/zero of=/dev/hda

      ja enteriä perään. Jos valikossa ei löydy erillistä root terminalia, tämähän vaihtelee versiosta riippuen, niin voit ensin komentaa sudo su jolloin muututkin yllättäen rootiksi. :)

      Ja muista: levyä EI tarvitse mountata, oikeastaan on parempi että irrotat levyn ensin ennen tyhjäämistä se tapahtuu näin:

      umount -t vfat /dev/hda1

      Huomaa että tuokin täytyy tehdä roottina ja huomaa sekin että -t valitsimen jälkeen tuleva vfat on esimerkkinä ja tarkoittaa FAT32:sta, sen tilalla voi olla myös ntfs. Sitten tuo hda1 tarkoittaa sitä että hda on ide-kiintolevy 1. väylässä masterina, 1 sen perässä tarkoittaa että se on ensimmäinen osio elikkä windowsissa c-asema. Jos levy on SATA levy niin hda:n tilalla käytä sda.
      Numero perässä siis ilmaisee osiota, numerot 1-4 on primääriosioita mutta käytännössä vain 1 käytetään, sitten 5-> eteenpäin on jatko-osioita elikkä käytännössä loogisia asemia, esim. D, E jne. osio numero 2 onkin erikoinen, se on se virallinen jatkettu osio mutta se ei näy suoraan vaan sisältää heti alkuunsa nuo osiot 5:stä eteenpäin eli nuo loogiset asemat. Selitän ehkä vähän epäselvästi mutta koska ite handlaa nää hommat niin vaikee enää osata selittää vasta-alkajalle. :)

      • PCLinuxOS:n käyttäjä

      • Wolf
        PCLinuxOS:n käyttäjä kirjoitti:

        Moi imuta tää live-cd ja mulkkaa tällä kovalevyä
        GParted live CD

        http://www.linux.com/articles/53924

        helppo ja näppärätyökalu ...suosittelen

        Gparted löytyy ubununtussa ja debian jakeluissa suoraan paketin hallinnasta.


      • PCLinuxOS
        Wolf kirjoitti:

        Gparted löytyy ubununtussa ja debian jakeluissa suoraan paketin hallinnasta.

        ... tarkoitin live-cd:tä sillä on hyvä tehä muutoksia jo toimivaan XP:n ilman että asentaa mitään linuksia ja toi live on tehty partition magic tyyliin ... ehoton työkalu ... jos haluu mulkata osioiten kokoa ja muuta sälää ... kattokaa ite ja nauttikaa ... niin ja aivan ehoton jos alate ite kasaan koneita ja ei oo vielä mitään käyttistä sisällä eli kovalevyy ei oo alustettu kaan ....


      • %~[

        Nyky-distroissahan on myös selkeäkielisempiä vaihtoehtoja osioiden määrittelemiseen udev:in(?) luomien linkkien avulla. Esim itselläni USB-tikun ykkösosion laitetiedosto löytyisi paikoista

        /dev/disk/by-id/usb-Kingston_DataTraveler_2.0_5B771190018E-0:0-part1
        /dev/disk/by-label/KINGSTON
        /dev/disk/by-path/pci-0000:00:10.4-usb-0:5:1.0-scsi-0:0:0:0-part1
        /dev/disk/by-uuid/30E9-B6BD

        jotka kaikki ovat linkkejä varsinaiseen laitetiedostoon "/dev/sdb1".

        Mielestäni nuo linkit ovat ihan käyttökelpoinen ominaisuus, ainakin ulkoisten usb-kiintolevyjen/muistitikkujen ja -korttien kanssa pelatessa. Niihin voi lisäksi viitata vaikka suoraan fstabissa, jolloin tietty osio mounttautuu aina haluttuun hakemistoon. Perinteisiä "/dev/sdX#" määrittelyjä käytettäessä näin ei tapahdu kuin parhaimmassa tapauksessa...


      • selkokielisiä ole
        %~[ kirjoitti:

        Nyky-distroissahan on myös selkeäkielisempiä vaihtoehtoja osioiden määrittelemiseen udev:in(?) luomien linkkien avulla. Esim itselläni USB-tikun ykkösosion laitetiedosto löytyisi paikoista

        /dev/disk/by-id/usb-Kingston_DataTraveler_2.0_5B771190018E-0:0-part1
        /dev/disk/by-label/KINGSTON
        /dev/disk/by-path/pci-0000:00:10.4-usb-0:5:1.0-scsi-0:0:0:0-part1
        /dev/disk/by-uuid/30E9-B6BD

        jotka kaikki ovat linkkejä varsinaiseen laitetiedostoon "/dev/sdb1".

        Mielestäni nuo linkit ovat ihan käyttökelpoinen ominaisuus, ainakin ulkoisten usb-kiintolevyjen/muistitikkujen ja -korttien kanssa pelatessa. Niihin voi lisäksi viitata vaikka suoraan fstabissa, jolloin tietty osio mounttautuu aina haluttuun hakemistoon. Perinteisiä "/dev/sdX#" määrittelyjä käytettäessä näin ei tapahdu kuin parhaimmassa tapauksessa...

        ainoa noista mitä sanoit selkokielisemmäksi on tuo /dev/disk/by-label/KINGSTON

        nuo muut ovat /dev/sdb1 :stäkin hankalampia!

        /dev/disk/by-id/usb-Kingston_DataTraveler_2.0_5B771190018E-0:0-part1

        /dev/disk/by-path/pci-0000:00:10.4-usb-0:5:1.0-scsi-0:0:0:0-part1

        /dev/disk/by-uuid/30E9-B6BD

        Kuka tuollaisia edes muistaa, helpompi on muistaa lyhyt ja ytimekäs sdb1 tai Kingston


      • %~[
        selkokielisiä ole kirjoitti:

        ainoa noista mitä sanoit selkokielisemmäksi on tuo /dev/disk/by-label/KINGSTON

        nuo muut ovat /dev/sdb1 :stäkin hankalampia!

        /dev/disk/by-id/usb-Kingston_DataTraveler_2.0_5B771190018E-0:0-part1

        /dev/disk/by-path/pci-0000:00:10.4-usb-0:5:1.0-scsi-0:0:0:0-part1

        /dev/disk/by-uuid/30E9-B6BD

        Kuka tuollaisia edes muistaa, helpompi on muistaa lyhyt ja ytimekäs sdb1 tai Kingston

        Sehän onkin yksi Linuxin hienouksista: asioiden tekemiseen on monta tapaa, joista voi sitten valita mieleisensä.

        En sano etteikö perinteinen "/dev/sdX#" tyyli osioiden käsittelyyn toimisi. Totta kai se toimii ja on aika yksinkertainen muistaa.

        Mutta jos koneessa on kiinni sisäisen kiintolevyn osioiden lisäksi monta ulkoista tallennuslaitetta, ainakaan allekirjoittaneen ei ole kovin helppoa muistaa mikä "/dev/sdX#" -laitetiedosto sitten kuuluu sillä kertaa millekin laitteelle/osiolle. Varsinkin, kun laitetiedostot vielä tuppaavat vaihtelemaan laitteiden kytkemisjärjestyksessä...

        Jos vaikka haluaisin muokata USB-kovoni osiotaulua cfdiskillä, niin voin aina käyttää suoraan linkkiä

        "/dev/disk/by-id/usb-Myson_Century__Inc._USB_Mass_Storage_Device_100"

        ilman sen kummempia muistelemisia ja tarkistelemisia, että mikä "/dev/sdX" laitetiedosto kuuluu millekin laitteelle.


      • Mika0800
        PCLinuxOS:n käyttäjä kirjoitti:

        Moi imuta tää live-cd ja mulkkaa tällä kovalevyä
        GParted live CD

        http://www.linux.com/articles/53924

        helppo ja näppärätyökalu ...suosittelen

        esim. Knoppixissa tulee QtParted.

        Perinteisten IDE -levyjen kanssa näppärä työkalu (mutta vaatii KNOPPIXin buuttiriville tämän:

        noswap

        )

        Sensijaan uudehkossa koneessa, jossa on emolevyllä vain 1 ainao IDE -väylä, ja loput SATA -väyliä, niissä IDE -kiintolevyn käsittelyn kanssa voikin tulla ikävä BUGI vastaan:

        Jos koneen ainoassa IDE -liitännässä on MASTERina (eli /dev/hda ) DVD-RW -asema ja SLAVEna ( eli /dev/hdb ) IDE -kiintolevy, niin tässä tilanteessa ainakin KNOPPIX 5.1.1:n mukana tuleva QtParted menee täysin jumiin.

        Kokeiltu tällaisella kokoonpanolla:

        emo: GIGABYTE GA-M56S-S3
        CPU: AMD Dual core X2 64 / 2,3 GHz / 45W
        hda = DVD-RW
        hdb = Maxtor IDE, 40 Gtavua
        sda = SATA 500n Gtavua

        käyttöjärjestelmä: Knoppix 5.1.1

        ja jumiin meni QtParted.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      132
      1387
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe