Basenji kasvattajat

tietoa kaipaava

Hei.

Osaisitko suositella jotain Basenji kasavattajaa tai vieläpä tarkeämpänä asiana varoittaa huonosta kasvattajasta, jolta et suosittelisi pentua ottamaan syystä tai toisesta. Ulkopuolisena on vaikea tietää millainen kukin kasvattaja on ja olisinkin kovin kiitollinen, jos joku voisi kertoa hyviä ja huonoja kokemuksiaan basenji kasvattajista. Tiedän, että varsinkin negatiivisten asioiden sanominen voi olla hankalaa, mutta toivoisin niitäkin kuulevan, jos on aihetta.

Tietysti neuvona voi tulla, että ota kasvattajiin yhteyttä, mutta aina ei muutaman puhelinkeskustelun perusteella osaa sanoa millaisesta kasvattajasta on oikeasti kysymys. Joten kokemuspohjainen tieto olisi nyt kultaakin kalliimpaa.

Vastauksia toivoen ja niistä jo etukäteen kiittäen.

-Kysyvä ei tieltä eksy.

12

4222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • basenjikasvattajista

      Itselläni ei ole kenestäkään basenjikasvattajasta huonoja kokemuksia. Kaikki hoitavat hommansa asiallisesti ja ennen kaikkea koiria ajatellen.

      Jos itse alkaisin nyt etsimään uutta basenjia lauman jatkoksi niin ennen kaikkea tutkisin ensin terveystiedot vanhemmista ja soittaisin sitten kasvattajalle jos yhdistelmä kiinnostaa. Parin tunnin tutustumisestakin voi jo päätellä että miltä kasvattaja vaikuttaa. Hyvät kasvattajat vastaavat kaikkiin kysymyksiisi (tai jos se on liian vaikea niin he etsivät tiedon) eivätkä salaile mitään tietoja jotka liittyvät esim yhdistelmään.

      Suosittelen sinulle käymään vaikka basenjikerhon foorumilla lukemassa kasvattajien omia kommentteja ja ajatuksia kun he ovat vastanneet joihinkin aiheisiin. Useat kasvattajat ovat foorumilla omalla kennelnimellään tai sitten omalla nimellään.

      Vielä varoituksen sananen, tiedäthän varmasti että mihin olet ryhtymässä? Basenjit todellakin ovat niin outoja kuin aina sanotaan. Esim. omieni basenjieni kanssa lenkkeilyt ovat usein h*lvettiä kun ne ovat niin reviiritietoisia että hyökkäilevät minun päällekin. Kaikkea olemme yrittäneet tehdä mutta tuo reviiritietoisuus voi olla monien päässä niin syvällä että sitä asiaa ei muutetakkaan.
      Basenjit ovat myös kovia tuhoamaan, useilla basenjinomistajilta ovat sohvat todella syötyjä!

      • Edellisen vastaajan kommentit ovat kaikki minunkin tietojeni ja kokemusteni mukaisia: välinpitämättömiä, ainoastaan pentujen myymisestä kiinnostuneita basenjikasvattajia ei ole ainakaan Suomessa.(Liekö muuallakaan?) Meillä on kasvattajien kuten koirienkin määrä pieni mutta korkealaatuinen.

        Vaan sekin on totta, että basenji on todella omanlaisensa otus. Jos on kovin tärkeää, että talo on aina tiptop -kunnossa ja koriste- ym. esineet omilla paikoillaan ja ehjiä, ei varmaan kannata ottaa basenjia:-(

        Vaan jos kuuluu siihen ihmisryhmään, joka arvostaa omaperäistä ja persoonallista luonnetta sekä omaa aktiivista tahtoa ja sen rohkeata esille tuomista niin eläimissä kuin ihmisissäkin, hänelle basenji on todella passeli rotu. Nöyristelevät joojoo- ja anteeksi-että-olen-olemassa -tyypit eivät ole meidän makuun:-)


      • basenjikasvattajista
        tiinamuori kirjoitti:

        Edellisen vastaajan kommentit ovat kaikki minunkin tietojeni ja kokemusteni mukaisia: välinpitämättömiä, ainoastaan pentujen myymisestä kiinnostuneita basenjikasvattajia ei ole ainakaan Suomessa.(Liekö muuallakaan?) Meillä on kasvattajien kuten koirienkin määrä pieni mutta korkealaatuinen.

        Vaan sekin on totta, että basenji on todella omanlaisensa otus. Jos on kovin tärkeää, että talo on aina tiptop -kunnossa ja koriste- ym. esineet omilla paikoillaan ja ehjiä, ei varmaan kannata ottaa basenjia:-(

        Vaan jos kuuluu siihen ihmisryhmään, joka arvostaa omaperäistä ja persoonallista luonnetta sekä omaa aktiivista tahtoa ja sen rohkeata esille tuomista niin eläimissä kuin ihmisissäkin, hänelle basenji on todella passeli rotu. Nöyristelevät joojoo- ja anteeksi-että-olen-olemassa -tyypit eivät ole meidän makuun:-)

        "Nöyristelevät joojoo- ja anteeksi-että-olen-olemassa -tyypit eivät ole meidän makuun:-)"

        Tuo oli kyllä hyvin sanottu. Itseltäni löytyy yksi urosbasenji joka varmasti murisee sellaisille ihmiselle jotka tulevat silittämään sitä kuin anteeksi pyydellen. Basenji tarvitsee määrätietoisen omistajan ja sellaisen joka ei pienistä vastaantulemisista pelästy.


      • juntit_tympii
        tiinamuori kirjoitti:

        Edellisen vastaajan kommentit ovat kaikki minunkin tietojeni ja kokemusteni mukaisia: välinpitämättömiä, ainoastaan pentujen myymisestä kiinnostuneita basenjikasvattajia ei ole ainakaan Suomessa.(Liekö muuallakaan?) Meillä on kasvattajien kuten koirienkin määrä pieni mutta korkealaatuinen.

        Vaan sekin on totta, että basenji on todella omanlaisensa otus. Jos on kovin tärkeää, että talo on aina tiptop -kunnossa ja koriste- ym. esineet omilla paikoillaan ja ehjiä, ei varmaan kannata ottaa basenjia:-(

        Vaan jos kuuluu siihen ihmisryhmään, joka arvostaa omaperäistä ja persoonallista luonnetta sekä omaa aktiivista tahtoa ja sen rohkeata esille tuomista niin eläimissä kuin ihmisissäkin, hänelle basenji on todella passeli rotu. Nöyristelevät joojoo- ja anteeksi-että-olen-olemassa -tyypit eivät ole meidän makuun:-)

        Alkuperäinen kirjoittaja kyseli suositusta kasvattajasta.

        No tässähän suorastaan esitteli itsensä vapaaehtoisesti sellainen kasvattaja, jollaista ainakin kannattaa kyllä koiranostajan karttaa viimeiseen asti. Miksikö?

        Katsokaas, tämän lukijat, tämän edellisen nimimerkin muutama viesti vaikkapa keskustelupalstan hakutoiminnan kautta, niin pääsette vähän jyvälle, miten mukavasta ja älykkäästä "muorista" on kysymys :)))


      • paikkaansa?
        juntit_tympii kirjoitti:

        Alkuperäinen kirjoittaja kyseli suositusta kasvattajasta.

        No tässähän suorastaan esitteli itsensä vapaaehtoisesti sellainen kasvattaja, jollaista ainakin kannattaa kyllä koiranostajan karttaa viimeiseen asti. Miksikö?

        Katsokaas, tämän lukijat, tämän edellisen nimimerkin muutama viesti vaikkapa keskustelupalstan hakutoiminnan kautta, niin pääsette vähän jyvälle, miten mukavasta ja älykkäästä "muorista" on kysymys :)))

        Just just, muoriko sua harmittaa? Basenjikasvattajina ei ainakaan ole ketään sellaista kasvattajaa kuin Kristiina (muorin profiilitiedoissa on spostiosoite.

        Mitäs rotuja tämä muori sitten kasvattaa ja millä kasvattajanimellä?


      • paikkaansa? kirjoitti:

        Just just, muoriko sua harmittaa? Basenjikasvattajina ei ainakaan ole ketään sellaista kasvattajaa kuin Kristiina (muorin profiilitiedoissa on spostiosoite.

        Mitäs rotuja tämä muori sitten kasvattaa ja millä kasvattajanimellä?

        Suomessa laidasta lukien erittäin luotettavia ja asiansa osaavia, ja basenjit ovat meillä kansainvälisesti korkeatasoisia. Tämän sanoin aikaisemminkin, enkä näe mitään syytä olla tänään eri mieltä itseni kanssa.

        Omistan kolme basenjia, joista yksi on ollut sijoitusnarttu, mutta en tosiaankaan kasvata, en nyt enkä tulevaisuudessa. Aktiivisemmilta dobberiajoiltani minulla kyllä on jopa kennelnimi, kun meille aikoinaan syntyi yksi pentue.

        Mitä lienenkään kirjoitellut, mikä on noin tuohduttanut jonkun lukijan, kovin harvakseltaan täällä käyvänä en muista, enkä edes viitsi omia viestejäni tutkailla takaperin, tuskinpa muuten kukaan muukaan viitsii. Ja jos joku viitsii, niin olen siitä kovin imarreltu:-) Tahallani en ketään ärsytä, enkä ilkeile, mutta minullakin lienee oikeus omiin mielipiteisiin, eikös vain? Sitähän se koirissakin peräänkuuluttamani särmä luonteessa teettää, että heikompia pikku ärmätyskin hirvittää ja tosinynnyillä menee jo katseesta häntä koipien väliin:-))

        Mitä taas tulee sähköpostiosoitteen nimeeni, niin se ei ole sama joka löytyy ajokortistani. Jos ketä kiinnostaa tutustua lähemmin, niin kirjoittamalla äspostiahan se onnistuu. -Tuskinpa minä kovin kamala voin oikeasti olla, kun kolmekymmentä vuotta olen täyspäiväisessä ihmissuhdeammatissa toiminut ilman ihmissuhdekonflikteja.

        Tästähän tuli nyt muoriskan egotrippi ja autobiografi, ja todennäköisesti tämäkin viesti kovin jotakuta ärsyttää. Vaan minkäs sille voi, jos joku haluaa päivänsä turhan takia pilata.

        Rotua tarkasti tutkailleet ja itsensä potentiaaliseksi basenjinomistajaksi arvioineet, hopi hopi rohkeasti ottamaan yhteyttä esim. Suomen basenjikerhon sivuilta löytyviin kasvattajiin. Jokainen heistä esittelee mielellään rotua ja koiriaan ihan kotonaan asti, eikä se tarkoita, että pitäisi olla heti ostamassa. He esittelevät koiria kovin mielellään siksi, että haluavat varmistaa, että ostaja varmasti tietää, mitä on hankkimassa. - - Ja jos sitten päätät hankkia basenjin, niin todennäköisesti sinulle käy kuten meille useimmille on käynyt: muutaman vuoden kuluttua huomaat olevasi useamman ruttunaamaisen sohviasyövän ja aina tilaisuuden tullen ovenraosta karkailevan, pöydältä ruokaa varastavan ihanan persoonallisen älämölöttäjän ympäröimä.

        Terkuin vuonna 1999 myyty muoriska


      • fani täällä :)
        tiinamuori kirjoitti:

        Suomessa laidasta lukien erittäin luotettavia ja asiansa osaavia, ja basenjit ovat meillä kansainvälisesti korkeatasoisia. Tämän sanoin aikaisemminkin, enkä näe mitään syytä olla tänään eri mieltä itseni kanssa.

        Omistan kolme basenjia, joista yksi on ollut sijoitusnarttu, mutta en tosiaankaan kasvata, en nyt enkä tulevaisuudessa. Aktiivisemmilta dobberiajoiltani minulla kyllä on jopa kennelnimi, kun meille aikoinaan syntyi yksi pentue.

        Mitä lienenkään kirjoitellut, mikä on noin tuohduttanut jonkun lukijan, kovin harvakseltaan täällä käyvänä en muista, enkä edes viitsi omia viestejäni tutkailla takaperin, tuskinpa muuten kukaan muukaan viitsii. Ja jos joku viitsii, niin olen siitä kovin imarreltu:-) Tahallani en ketään ärsytä, enkä ilkeile, mutta minullakin lienee oikeus omiin mielipiteisiin, eikös vain? Sitähän se koirissakin peräänkuuluttamani särmä luonteessa teettää, että heikompia pikku ärmätyskin hirvittää ja tosinynnyillä menee jo katseesta häntä koipien väliin:-))

        Mitä taas tulee sähköpostiosoitteen nimeeni, niin se ei ole sama joka löytyy ajokortistani. Jos ketä kiinnostaa tutustua lähemmin, niin kirjoittamalla äspostiahan se onnistuu. -Tuskinpa minä kovin kamala voin oikeasti olla, kun kolmekymmentä vuotta olen täyspäiväisessä ihmissuhdeammatissa toiminut ilman ihmissuhdekonflikteja.

        Tästähän tuli nyt muoriskan egotrippi ja autobiografi, ja todennäköisesti tämäkin viesti kovin jotakuta ärsyttää. Vaan minkäs sille voi, jos joku haluaa päivänsä turhan takia pilata.

        Rotua tarkasti tutkailleet ja itsensä potentiaaliseksi basenjinomistajaksi arvioineet, hopi hopi rohkeasti ottamaan yhteyttä esim. Suomen basenjikerhon sivuilta löytyviin kasvattajiin. Jokainen heistä esittelee mielellään rotua ja koiriaan ihan kotonaan asti, eikä se tarkoita, että pitäisi olla heti ostamassa. He esittelevät koiria kovin mielellään siksi, että haluavat varmistaa, että ostaja varmasti tietää, mitä on hankkimassa. - - Ja jos sitten päätät hankkia basenjin, niin todennäköisesti sinulle käy kuten meille useimmille on käynyt: muutaman vuoden kuluttua huomaat olevasi useamman ruttunaamaisen sohviasyövän ja aina tilaisuuden tullen ovenraosta karkailevan, pöydältä ruokaa varastavan ihanan persoonallisen älämölöttäjän ympäröimä.

        Terkuin vuonna 1999 myyty muoriska

        Mun on pakko sanoa sinusta tiinamuori, että sinun tekstejäsi lukee aina mielellään! Osaat kirjoittaa mielenkiintoisesti, mukavasti ja hauskasti. Osaat myös hyvin sanoa omat mielipiteesi ja perustella ne. Olen kade ;)


      • hmmmm...
        fani täällä :) kirjoitti:

        Mun on pakko sanoa sinusta tiinamuori, että sinun tekstejäsi lukee aina mielellään! Osaat kirjoittaa mielenkiintoisesti, mukavasti ja hauskasti. Osaat myös hyvin sanoa omat mielipiteesi ja perustella ne. Olen kade ;)

        Olisimme ottamassa ehkäpä basenjin. Se olisi ensimmäinen koiramme ja siitä huolehtisi 14 vuotias tyttöni. Tai ainakin pää asiassa. Liikuntaa olisi hyvin paljon tiedossa ja muutenkin hyvä koti. aikaa olisi ja niinedespäin. Tyttäreni haluisi agilityä vähän harrastaa omassa pihassa ja temppuja opettaa. Onko basenji liian vaikea koira???


      • Anonyymi

        itse asiassa minulla on basenji eikä se ole rikkonut sohvia tai tyynyjä joka on hyvä juttu ja yleensä ostanki sille luu mitä saa nakertaa. :)


      • Anonyymi
        hmmmm... kirjoitti:

        Olisimme ottamassa ehkäpä basenjin. Se olisi ensimmäinen koiramme ja siitä huolehtisi 14 vuotias tyttöni. Tai ainakin pää asiassa. Liikuntaa olisi hyvin paljon tiedossa ja muutenkin hyvä koti. aikaa olisi ja niinedespäin. Tyttäreni haluisi agilityä vähän harrastaa omassa pihassa ja temppuja opettaa. Onko basenji liian vaikea koira???

        itse olen lukenut tietoa basenjista ja kuulostaa mukavalta mutta tarkoitettu metsästys,harrastus ja seura koiraksi meillekin on tulossa basenji pentu ja aijomme tutustuttaa sen meidän toiseen koiraan. ne minun mielestä kuulostaa ehkä haastaville mutta jos pentuna opettaa sitä kunolla ja hyvin voi siitä tulla mukava harraste koira.


    • Anonyymi

      Kyllä Suomesta löytyy myös kasvattajia, jotka teettävät pentuja siten että koiria on enemmän kuin kasvattajalla riittää mielenkiintoa, luonteiden osalta sitten lopputulos onkin mitä on. Jälkikäteen käykin sitten ilmi, että luonneongelmia on ollut suvussa paljonkin mutta pennun ostajien kustannuksella toivotaan että kyllä sieltä hyviäkin osasta tulee. Kertoo paljon, ettei kasvattajaa kiinnosta koiriensa kuulumiset pentuajan jälkeen - lukuunottamatta titteleiden mainostusta ja somessa esiintymistä.

      Harmillista on myös se, ettei kuolinsyitä ilmoita rekisteriin kuin murto-osa ja sitten rodussa puhutaankin yleisimpänä kuolinsyynä auton alle jäämistä. Mihin faktaan tuollainen sitten perustunee? Ei kumpaakaan oman koiran kasvattajaa tämän asian ilmoittamisesta muistuttaminen tuntunut kiinnostavan, toinen ei kysynyt kuulumisia viimeiseen viiteen vuoteen joten en minä kuolemastakaan hänelle viitsinyt ilmoittaa - eikä ole kasvattajaa kiinnostanutkaan. Kyseisen koiran sukulinja jatkuu ja onkin helppo varmasti sanoa että terveysongelmia ei ole :D

      Hyviäkin kasvattajia löytyy, kannattaa tutustua mm. luustokuviin lähisuvussa ja kysellä terveydestä ylipäätään. Luonteiden suhteen aion olla itse tarkkana, yksi oikein kiva nyt kotona on - ehkäpä vielä kaverin otan :)

      • Anonyymi

        Samaa mieltä, luonteissa on edelleen työtä tai ainakin niissä toivoisi rehellisyyttä pennun ostajaa kohtaan. Paljon voi pennun ostaja ”pilata” mutta ihan kaikesta ei heitäkään voi syyttää. Aggressiivisuus ei ole rodussa vierasta vieläkään ja sitä asiaa ei pitäisi vähätellä.

        Kuolonsyyasiaa ihmettelin itsekin, tilastot eivät ole kyllä ajantasalla ja on kyllä harmi kuulla jos kasvattajissa on sellaisia jotka eivät seuraa omia kasvattejaan edes terveystietoa kerätäkseen.

        Tuo luustokuvaus on nyt viime aikoina noussut (HYVÄ!!) ja kyllähän siellä pääosa priimaa on. On kuitenkin tärkeää huomioida että vaikka kyse on kevyestä koirasta niin huonoista nivelistä aiheutuu aivan varmasti jossain vaiheessa kipua jne.. Tämän vuoksi olisi tärkeää tutkia myös jalostukseen käytettävät lähisukulaiset jos kuvissa sanomista on. Ja suoraan sanoen sellaiset koirat hetimmiten pois jalostuksesta, tähän rotuun ei kaivata luusto-ongelmia.

        Oma kokemukseni kasvattajista on positiivinen, mutta ainahan kokemukset vaihtelevat. Pennunostajan kannattaa kyllä pyrkiä jututtamaan basenjien omistajia ja kokemuksia omiensa kasvattajista - näin saa hieman lisä näkökulmaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2013
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1660
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe