Jarrupalat sitten lopulta loppui....

Tojo-Kölli

....402tkm kohdalla.

Jos lähdetään siitä, että palat on vaihdettu 90tkm määräaikaishuollossa siitäkin huolimatta, että olisivat loppu, kuten eräs Toyota-myyjä kertoi näin olleen tehtäneen tuohon aikaan ainakin, niin kohtuullinen suoritus tuo rapiat 310tkm:kin on.

Ostin "Tojota Optifit"-palasarjan 35e ja kinasin sitten myyjän kanssa, että mites asennussarjaa ja ei kuulemma saa! -ei ole mitään vaihdettavaa....

Kuitenkin Motonetissa sellainen on myytävänä, joten osaako joku sanoa, mitä sarjaan kuuluu??? Motonet-palat 26,5e ja asennussarja 8,5e Onko palat erilaiset kuin merkkiliikkeessä?

PS. "tehdas"-alkuperäistä palaakin oli myytävänä lähtöhintaan 77e, aika suolaiset...

24

10277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jukk

      Olisikohan tuossa asennussarjassa ne tappien pultit mukana? Alkuperäisissä paloissahan taitaa vieläkin tulla ne liimatöhkään kastetut pultit samassa levyssä palojen kanssa. Oikein hyvällä tuurilla saattaa asennussarjaan sisältyä myös noin gramman rasvatuubi tappien rasvaukseen. Eli yhtä tyhjän kanssa.

      Haepa piliteemasta kuparirasvaa ja voitele uusien palojen selkäpuoli ja päädyt sillä kuin armeijan näkkäri, kalva moralla kaikki vastinpinnat satuloista puhtaaksi ja rasvaa nekin, hae sähköliikkeestä silikonivaseliinia tuubi ja rasvaa sillä (puhdistetut) tapit yltä päältä unohtamatta tapin reikien putsausta sekä kasaa jarrut. Mikäli männän liikkeet epäilyttävät, niin ujuta joko silikonirasvaa tai kirkasta aerosolivaseliinia kumien alle, niin sekin tulee hoidettua. Eiköhän noilla taas puolisen milliä purjehdi... Eikä muuten vingu tai rahise. Kannattaa samalla kalvaa levyistä kulumien reunat veks ja vaikka pyöräyttää pinnat jollain 80 hiomapaperilla läpi niin saat takapyörät nousemaan ilmaan ekalla kunnon polkaisulla :-)

      • Jukk

        Niin se putkistoissa virtaava musta liemi kannattaa samalla uusia. En olisi itse aikoinaan uskonut, millaiseksi kuraksi se voi muuttua, mutta aikani Volvolla ajaneena voin vakuuttaa, että kahden vuoden vaihtoväli ei ole tuulesta temmattua. Ehkä vuosi olisi sopivampi väli. Vetinen kumimössö pilaa sylinterit ja oikeassa jarrutuksessa jarrunesteen kiehuminen ei tunnu yhtään kivalta.


      • Kahden toyotan loukussa
        Jukk kirjoitti:

        Niin se putkistoissa virtaava musta liemi kannattaa samalla uusia. En olisi itse aikoinaan uskonut, millaiseksi kuraksi se voi muuttua, mutta aikani Volvolla ajaneena voin vakuuttaa, että kahden vuoden vaihtoväli ei ole tuulesta temmattua. Ehkä vuosi olisi sopivampi väli. Vetinen kumimössö pilaa sylinterit ja oikeassa jarrutuksessa jarrunesteen kiehuminen ei tunnu yhtään kivalta.

        Ei kannata ostaa kuparirasvaa, vaan alumiinitahnaa korroosion välttämiseksi. Ovat samanhintaisia. Itsellä kokemus 80-luvun autosta jossa samat jarrunesteet 18 ikään (430 tkm) saakka. Vielä 3 vuotta ennen paalausta huoltoaseman ilmaisessa jarrunesteen testauksessa arvosanaksi tuli hyvä. Tosin litku joka testattiin otettiin jarrunestesäiliöstä. Pyöräsylinterissä tulos olisi voinut olla huonompi. Anyvei jarruissa ei mitään ongelmaa ikinä. Ei -33 pakkasessa, ei kesällä. Ottivat tasaisesti ja hyvin ja jarrutustehoa riitti ainakin arkiajoon. Turbottomalla dieselillä nyt ei harrastettu kovin paljoa rata-ajoa. Huollon tarve aivan minimaalinen. Jarrupalojen vaihto neljän vuoden välein riitti.

        Erään VAG-puljussa pitkään työskennelleen huoltomiehen näkemyksen mukaan Toyotan jarrunesteiden yhden vuoden vaihtoväli on rahan hukkaa. Neljä vuotta menee kuulemma ihan hyvin. On ABS:llä varustettuja autoja (olikohan saab?) joissa jarrunesteiden vaihtoväli on neljä vuotta. Kyllä jonkun on täytynyt selvitellä asiaa. Jarruneste ei tiedä onko se saabin vai toyotan sylintereissä ja pumpussa. Omassa corolla jarrunesteen vaihtoväli on omalla päätöksellä 4 vuotta.


      • Jukk kirjoitti:

        Niin se putkistoissa virtaava musta liemi kannattaa samalla uusia. En olisi itse aikoinaan uskonut, millaiseksi kuraksi se voi muuttua, mutta aikani Volvolla ajaneena voin vakuuttaa, että kahden vuoden vaihtoväli ei ole tuulesta temmattua. Ehkä vuosi olisi sopivampi väli. Vetinen kumimössö pilaa sylinterit ja oikeassa jarrutuksessa jarrunesteen kiehuminen ei tunnu yhtään kivalta.

        -Ei sieltä tullut likasta mustaa litkua, kuin korkeintaan ekalla polkaisulla....

        Kiitti kuitenkin! Voi viddu meinaan! Katselin huoltohistoriaani ja jarrunesteen vaihdon maininta löytyi kirjanpidostani 200tkm kohdalta. Muistin, että olis vaihdettu jakohihnan kanssa, kuten olikin, mutta että kolme vaihtoa taaksepäin! -Ajassa tuo tarkoittaa noin VIISI vuotta, että oli jo aikakin....


      • Kahden toyotan loukussa kirjoitti:

        Ei kannata ostaa kuparirasvaa, vaan alumiinitahnaa korroosion välttämiseksi. Ovat samanhintaisia. Itsellä kokemus 80-luvun autosta jossa samat jarrunesteet 18 ikään (430 tkm) saakka. Vielä 3 vuotta ennen paalausta huoltoaseman ilmaisessa jarrunesteen testauksessa arvosanaksi tuli hyvä. Tosin litku joka testattiin otettiin jarrunestesäiliöstä. Pyöräsylinterissä tulos olisi voinut olla huonompi. Anyvei jarruissa ei mitään ongelmaa ikinä. Ei -33 pakkasessa, ei kesällä. Ottivat tasaisesti ja hyvin ja jarrutustehoa riitti ainakin arkiajoon. Turbottomalla dieselillä nyt ei harrastettu kovin paljoa rata-ajoa. Huollon tarve aivan minimaalinen. Jarrupalojen vaihto neljän vuoden välein riitti.

        Erään VAG-puljussa pitkään työskennelleen huoltomiehen näkemyksen mukaan Toyotan jarrunesteiden yhden vuoden vaihtoväli on rahan hukkaa. Neljä vuotta menee kuulemma ihan hyvin. On ABS:llä varustettuja autoja (olikohan saab?) joissa jarrunesteiden vaihtoväli on neljä vuotta. Kyllä jonkun on täytynyt selvitellä asiaa. Jarruneste ei tiedä onko se saabin vai toyotan sylintereissä ja pumpussa. Omassa corolla jarrunesteen vaihtoväli on omalla päätöksellä 4 vuotta.

        Lainaus:
        "Erään VAG-puljussa pitkään työskennelleen huoltomiehen näkemyksen mukaan Toyotan jarrunesteiden yhden vuoden vaihtoväli on rahan hukkaa. Neljä vuotta menee kuulemma ihan hyvin."

        Kyllä tuo jarrunesteen vaihto on Toyotan huoltokirjan mukaan enemmän... Ulkoa en muista, mutta veikkaisin 3v./60tkm.
        Ainakaan itselleni vaihdettu max. joka kolmas (45tkm)huolto.

        Ja OT:
        Itse kärsin vinkuvista (etu)jarruista...
        Jarrujen putsaus, viilasin palojen reunat pyöreiksi ja kuparitahnaa kiinnityspintoihin (ei tietenkään levyn ja palan väliin), vinkuminen pysynyt ainakin vielä poissa (8tkm)


      • Kahden toyotan loukussa
        einarise72 kirjoitti:

        Lainaus:
        "Erään VAG-puljussa pitkään työskennelleen huoltomiehen näkemyksen mukaan Toyotan jarrunesteiden yhden vuoden vaihtoväli on rahan hukkaa. Neljä vuotta menee kuulemma ihan hyvin."

        Kyllä tuo jarrunesteen vaihto on Toyotan huoltokirjan mukaan enemmän... Ulkoa en muista, mutta veikkaisin 3v./60tkm.
        Ainakaan itselleni vaihdettu max. joka kolmas (45tkm)huolto.

        Ja OT:
        Itse kärsin vinkuvista (etu)jarruista...
        Jarrujen putsaus, viilasin palojen reunat pyöreiksi ja kuparitahnaa kiinnityspintoihin (ei tietenkään levyn ja palan väliin), vinkuminen pysynyt ainakin vielä poissa (8tkm)

        http://www.toyota.fi/Images/Corolla_bens_huolto_tcm304-483844.pdf

        Itse ajan 30 tkm vuosittain. Nesteiden vaihto ohjelman mukaan kerran vuodessa. Onko järkee vai ei? Entäs toyota esim Vantaan taksissa. Nesteiden vaihto 2 kk välein. No huh-huh.

        Vinkuviin jarruihin auttaa värähdyksenvaimenninkumin liimaaminen jarrupalan taakse. kumia saa mm biltemasta, jossa tavara on nimeltään "kitinänvaimennuslaatta".


    • vm. -97:n

      Carinan muutama viikko sitten.
      Alkuperäisillä jarrupaloilla ( niin on iskarit, pakoputki, nivelet yms. kaikki alkuperäisiä)
      Kilometrejä mittarissa 245 000.
      Katsastusmies oli sitä mieltä, että paloilla ajaa vielä pitkästi.

    • kehut

      kun käytännössä olet ajanut huonoilla jarruilla jo vuosia. Mitäs jos tiukassa tilanteessa olis pinnat irronneet? Älä hitossa osta kunnollisia paloja jatkossakaan vaan etsi aina ne halvimmat. Onnea matkaa!

    • vai käyttö

      minulla ainakin pelkästään jarruttelu.

    • - MOK -

      ... pojalle piti syksyllä ostaa halpa pösö opetteluautoksi. Etujarruja siitä sitten kerran putsailin ja huomasin, että siinähän on samannäköiset ATE:n jarrut kuin minun avessa, tosin jarrulevy on halkaisijaltaan pienempi. Huoltotyön edetessä huomasin, että toisen puolen jarrusatulan päästä puuttui se mutkainen jousenvänkyrä.

      Sitä sitten tarvikeliikkeestä ostamaan. Jousia ei ollut muuten myytävänä, mutta kauppias tiesi, että JARRUPALOJEN ASENNUSSARJAN mukana sellaiset tulee. Tuollainen sarja tilattiin ja sieltä tuli muovipussi jossa oli 2 kpl niitä jarrusatulan jousia eikä mitään muuta...

      • ...olisin veikannut "7 oikein", eli tuollaisia jousiahan nämä tarvikepaketit yleensä sisältää.

        Nyt kun minullekin on selvinnyt (tieto merkkiliikkeen Tojo-mekaanikolta), että Aven jarrut on ATEN valmistamat, niin onkohan nämä Motonetin palat sittenkin samanlaiset, kuin merkkiliikkeen myymät "alkuperäiset 77e"??? -ainakin Motonetin palat pitäisi olla ATEN valmistamat......

        PS. Helvetin isot risut Suomen katsastuslaitokselle! Katsastin auton 2vkoa sitten enkä saanut edes huomautusta noista jarruista. Ja palat oli kuluneet jo metallia myöden. -Ymmärtänet huoleni, että olisiko sittenkin pitänyt sijoittaa roposia myös uusiin levyihin, kärsinyt ne jo sisäpuolelta oli...


    • ile D4D

      90 tkm takuuna levyt ja palat eteen

      180 tkm kaikki palat (tarvikepalat Varakiristä, saattoi olla mukana asennussarja, jouset ja tapit)

      250 tkm kaikki jarrut putsattu/herkistetty ja levyjen jäysteet viilattu, levyjen ja palojen kunto ok

      Seuraava suunniteltu tarkistus/herkistys 330 tkm (nyt 279tkm)

      Nesteenvaihtoväli n. 2v, 90 tkm

      Putsaus/herkistys vähintään kahden vuoden välein (riippuen kitinästä ja tärinästä)

      Eli oma vakaa käsitykseni on se, että ilman putsauksia jarrupalat ja-levyt kuluvat ennen aikojaan (kuten minulla palat 180tkm kohdalla olivat kuluneet toispuoleisesti jäätyään kantamaan).

      Ovatko muuten Kölli jarrulevysi tasapainossa jarrutettaessa 120-kympin nopeudessa? Ja ihmettelen kyllä, jos autosi jarrut ovat olleet avaamatta koko ajohistoriasi ajan. Hyvä palojen kestävyys kielii vähäisestä jarrujen käytöstä ja silloin riski ennenaikaiseen kulumiseen vain kasvaa. Ja jarrujen kesto/huoltotarve ei riipu automerkistä.

      • Tarkennus tästä: "Ovatko muuten Kölli jarrulevysi tasapainossa jarrutettaessa 120-kympin nopeudessa?"

        -tarkoitat "ravistusta" vai "puoltoa"? -pientä ravistusta on ollut joskus, mutta jarrutan niin harvoin 120km/h vauhdista (=osaan ennakoida ja käytän moottorijarrutusta tai vaihdan vapaalle)

        Tämän remontin jälkeen en ole vielä päässyt kokeilemaan, koska kahden ylinopeussakon alaisena en tohdi ajella moisia nopeuksia 80km/h alueella. Alemmilla nopeuksilla (80-100) ainakin vaikuttaa lupaavalta, autossani on taas jarrut :-)

        Faktoja:

        A) kaikki palat olivat kuluneet saman verran symmetrisesti molemmilla puolilla autoa, eli sisempi pala metallissa (=liian kulunut prkl) ja ulommassa noin 1mm jäljellä.

        B) Yksikään neljästä liukutapista ei ollut jumissa, toki ne notkistuivat putsauksella ja rasvauksella liukkaammiksi.

        C) levyt olivat kärsineet, näin jälkeenpäin olisin vaihtanut ne, jos sellaisia olisi jostain lauantai-iltapäivällä saanut.

        Mielipiteitä:

        -ajan paljon maantieajoa ja jarrutan harvoin, mutta voimakkaasti. -silloin tällöin. Tämä pitänee tekniikan kunnossa.

        -olen samaa mieltä, että ajotapani säästää paloja, mutta pieni provokatiivisuus tarvitaan suomi24:llä, jotta keskustelua syntyy.

        -en tiedä, mitä herkistelyllä tarkoitat, mutta minulla on tapana putsailla noita levyjä ja satulaa renkaan kausivaihdon yhteydessä. (prkl. vielä kun olisi paineilmaa kotona)

        -toimivuuteen ja huolettomuuteen auton merkillä ja mallilla on väliä. Kestävyyteen ei. Vaaditaan kuitenkin jotakin "laatua", jos etujarruni ovat olleet avaamatta 8 vuotta???

        -nesteen vaihtoa pidän jarrujen vakuutuksena. Itsellä on pääsyt lipsahtamaan sekin asia, mielipiteestäni riippumatta. (Kuten moni muukin asia, tunnun toimivani, niinkuin autoni olisi 300tkm ajettu, mutta nelosella se pirskatti alkaa....

        "Eli oma vakaa käsitykseni on se, että ilman putsauksia jarrupalat ja-levyt kuluvat ennen aikojaan (kuten minulla palat 180tkm kohdalla olivat kuluneet toispuoleisesti jäätyään kantamaan)." -munun vakaa käsitykseni on että toimiva tekniikka ei käyttäydy noin. Minusta: "90 tkm takuuna levyt ja palat eteen"-huollossa jotakin on mennyt pieleen.....


      • ile D4D
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Tarkennus tästä: "Ovatko muuten Kölli jarrulevysi tasapainossa jarrutettaessa 120-kympin nopeudessa?"

        -tarkoitat "ravistusta" vai "puoltoa"? -pientä ravistusta on ollut joskus, mutta jarrutan niin harvoin 120km/h vauhdista (=osaan ennakoida ja käytän moottorijarrutusta tai vaihdan vapaalle)

        Tämän remontin jälkeen en ole vielä päässyt kokeilemaan, koska kahden ylinopeussakon alaisena en tohdi ajella moisia nopeuksia 80km/h alueella. Alemmilla nopeuksilla (80-100) ainakin vaikuttaa lupaavalta, autossani on taas jarrut :-)

        Faktoja:

        A) kaikki palat olivat kuluneet saman verran symmetrisesti molemmilla puolilla autoa, eli sisempi pala metallissa (=liian kulunut prkl) ja ulommassa noin 1mm jäljellä.

        B) Yksikään neljästä liukutapista ei ollut jumissa, toki ne notkistuivat putsauksella ja rasvauksella liukkaammiksi.

        C) levyt olivat kärsineet, näin jälkeenpäin olisin vaihtanut ne, jos sellaisia olisi jostain lauantai-iltapäivällä saanut.

        Mielipiteitä:

        -ajan paljon maantieajoa ja jarrutan harvoin, mutta voimakkaasti. -silloin tällöin. Tämä pitänee tekniikan kunnossa.

        -olen samaa mieltä, että ajotapani säästää paloja, mutta pieni provokatiivisuus tarvitaan suomi24:llä, jotta keskustelua syntyy.

        -en tiedä, mitä herkistelyllä tarkoitat, mutta minulla on tapana putsailla noita levyjä ja satulaa renkaan kausivaihdon yhteydessä. (prkl. vielä kun olisi paineilmaa kotona)

        -toimivuuteen ja huolettomuuteen auton merkillä ja mallilla on väliä. Kestävyyteen ei. Vaaditaan kuitenkin jotakin "laatua", jos etujarruni ovat olleet avaamatta 8 vuotta???

        -nesteen vaihtoa pidän jarrujen vakuutuksena. Itsellä on pääsyt lipsahtamaan sekin asia, mielipiteestäni riippumatta. (Kuten moni muukin asia, tunnun toimivani, niinkuin autoni olisi 300tkm ajettu, mutta nelosella se pirskatti alkaa....

        "Eli oma vakaa käsitykseni on se, että ilman putsauksia jarrupalat ja-levyt kuluvat ennen aikojaan (kuten minulla palat 180tkm kohdalla olivat kuluneet toispuoleisesti jäätyään kantamaan)." -munun vakaa käsitykseni on että toimiva tekniikka ei käyttäydy noin. Minusta: "90 tkm takuuna levyt ja palat eteen"-huollossa jotakin on mennyt pieleen.....

        Tuolla tasapainolla tarkoitin ravistusta. Puoltoon en ole vielä törmännyt. Meikäläisellä 90 tkm:n ja 180 tkm:n oireet olivat samat, pieni ravistus yli 100km/h-nopeuksilla. Merkkihuolto reagoi uusimalla kaikki osat, itse budjettivastaavana vain palat. Lopputulos sama, eli tärinätön jarrutus ja kuntoon tuli. Molemmilla kerroilla syy oli sama, eli 90 tkm ajettuna ilman jarrujen putsausta/herkistystä.

        Meikäläisen herkistys/putsaus on jotakin mitä ensimmäinen ketjuusi vastaaja kuvaili. Lisäksi vielä sylinteriä puristetaan pirunpihdeillä edestakaisin täyden liikeradan varmistamiseksi. Kuparitahnaa ei säästellä, ruosteet veks paineilmalla ja viilalla.

        Tuo jarruissa säästäminen muistuu mieleen ensimmäiseltä Budapestin reisultani 90-luvun alusta. Siellä helteellä korvia vihloi, kun autot jarruttelivat matalli vasten metallia.

        Ja edelleen olen sitä mieltä, että jarrut ovat identtiset kaikissa merkeissä. Huoltamattomuus kostautuu samalla tavalla, merkistä riippumatta.


      • Tojo-Kölli kirjoitti:

        Tarkennus tästä: "Ovatko muuten Kölli jarrulevysi tasapainossa jarrutettaessa 120-kympin nopeudessa?"

        -tarkoitat "ravistusta" vai "puoltoa"? -pientä ravistusta on ollut joskus, mutta jarrutan niin harvoin 120km/h vauhdista (=osaan ennakoida ja käytän moottorijarrutusta tai vaihdan vapaalle)

        Tämän remontin jälkeen en ole vielä päässyt kokeilemaan, koska kahden ylinopeussakon alaisena en tohdi ajella moisia nopeuksia 80km/h alueella. Alemmilla nopeuksilla (80-100) ainakin vaikuttaa lupaavalta, autossani on taas jarrut :-)

        Faktoja:

        A) kaikki palat olivat kuluneet saman verran symmetrisesti molemmilla puolilla autoa, eli sisempi pala metallissa (=liian kulunut prkl) ja ulommassa noin 1mm jäljellä.

        B) Yksikään neljästä liukutapista ei ollut jumissa, toki ne notkistuivat putsauksella ja rasvauksella liukkaammiksi.

        C) levyt olivat kärsineet, näin jälkeenpäin olisin vaihtanut ne, jos sellaisia olisi jostain lauantai-iltapäivällä saanut.

        Mielipiteitä:

        -ajan paljon maantieajoa ja jarrutan harvoin, mutta voimakkaasti. -silloin tällöin. Tämä pitänee tekniikan kunnossa.

        -olen samaa mieltä, että ajotapani säästää paloja, mutta pieni provokatiivisuus tarvitaan suomi24:llä, jotta keskustelua syntyy.

        -en tiedä, mitä herkistelyllä tarkoitat, mutta minulla on tapana putsailla noita levyjä ja satulaa renkaan kausivaihdon yhteydessä. (prkl. vielä kun olisi paineilmaa kotona)

        -toimivuuteen ja huolettomuuteen auton merkillä ja mallilla on väliä. Kestävyyteen ei. Vaaditaan kuitenkin jotakin "laatua", jos etujarruni ovat olleet avaamatta 8 vuotta???

        -nesteen vaihtoa pidän jarrujen vakuutuksena. Itsellä on pääsyt lipsahtamaan sekin asia, mielipiteestäni riippumatta. (Kuten moni muukin asia, tunnun toimivani, niinkuin autoni olisi 300tkm ajettu, mutta nelosella se pirskatti alkaa....

        "Eli oma vakaa käsitykseni on se, että ilman putsauksia jarrupalat ja-levyt kuluvat ennen aikojaan (kuten minulla palat 180tkm kohdalla olivat kuluneet toispuoleisesti jäätyään kantamaan)." -munun vakaa käsitykseni on että toimiva tekniikka ei käyttäydy noin. Minusta: "90 tkm takuuna levyt ja palat eteen"-huollossa jotakin on mennyt pieleen.....

        ...autoissamme eivät ole samat jarrut:

        Avensis Eteen 98--7.00 (156x55mm/ATE=Ø260mm-levy). . . . . 22-1611 26.57 ???
        Avensis Eteen 7.00--7.01 (141x57mm/Aisin=Ø275mm). . . . . . 22-1496 27.50 ???
        Avensis Eteen 8.01--03 (156x68mm/ATE=Ø275mm-levy). . . . . 22-1694 34.50 ???

        Kummat sinulla on, ATEN vai Aisinin?

        Vielä siitä kestävyydestä. Onkohan sittenkin tässäkin merkillä väliä? Katsastin siis noilla jarruilla 2vkoa sitten läpi meni. Kulumasta päätellen toinen pala metallia.

        :-) Lainatakseni "etsivä Nicke Knattertonia: -johtopäätös" -Aven jarrut on reilusti ylimitoitetut ja siksi kestävät....


      • ile D4D kirjoitti:

        Tuolla tasapainolla tarkoitin ravistusta. Puoltoon en ole vielä törmännyt. Meikäläisellä 90 tkm:n ja 180 tkm:n oireet olivat samat, pieni ravistus yli 100km/h-nopeuksilla. Merkkihuolto reagoi uusimalla kaikki osat, itse budjettivastaavana vain palat. Lopputulos sama, eli tärinätön jarrutus ja kuntoon tuli. Molemmilla kerroilla syy oli sama, eli 90 tkm ajettuna ilman jarrujen putsausta/herkistystä.

        Meikäläisen herkistys/putsaus on jotakin mitä ensimmäinen ketjuusi vastaaja kuvaili. Lisäksi vielä sylinteriä puristetaan pirunpihdeillä edestakaisin täyden liikeradan varmistamiseksi. Kuparitahnaa ei säästellä, ruosteet veks paineilmalla ja viilalla.

        Tuo jarruissa säästäminen muistuu mieleen ensimmäiseltä Budapestin reisultani 90-luvun alusta. Siellä helteellä korvia vihloi, kun autot jarruttelivat matalli vasten metallia.

        Ja edelleen olen sitä mieltä, että jarrut ovat identtiset kaikissa merkeissä. Huoltamattomuus kostautuu samalla tavalla, merkistä riippumatta.

        Mitä minä en ole nyt oikeastaan ymmärtänyt????

        Vihjaat nimittäin, että vähäisestä jarruttamisesta ja huollon puutteesta johtuen 8v/300tkm ajetut jarrupalat kuluivat ennenaikaisesti?

        Minä muuten olen aina ollut sitä mieltä, että toimivia teknisiä laitteita ei kannata tarpeettomasti purkaa. Siitä seuraa ennemmin tai myöhemmin aina joku näistä:

        -tiivisteet alkaa vuotamaan
        -jengat tai ruuvin kannat kuluvat
        -joku hilavitkutin katkeaa tai hajoaa


      • ile D4D
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...autoissamme eivät ole samat jarrut:

        Avensis Eteen 98--7.00 (156x55mm/ATE=Ø260mm-levy). . . . . 22-1611 26.57 ???
        Avensis Eteen 7.00--7.01 (141x57mm/Aisin=Ø275mm). . . . . . 22-1496 27.50 ???
        Avensis Eteen 8.01--03 (156x68mm/ATE=Ø275mm-levy). . . . . 22-1694 34.50 ???

        Kummat sinulla on, ATEN vai Aisinin?

        Vielä siitä kestävyydestä. Onkohan sittenkin tässäkin merkillä väliä? Katsastin siis noilla jarruilla 2vkoa sitten läpi meni. Kulumasta päätellen toinen pala metallia.

        :-) Lainatakseni "etsivä Nicke Knattertonia: -johtopäätös" -Aven jarrut on reilusti ylimitoitetut ja siksi kestävät....

        Mutta varmaan tuo keskimmäinen Aisin sattuu autoni valmistusajankohtaan. Otin silloin mukaan vanhat palat ja vertasin niitä uusiin Varakirin tiskillä, jotta ei tulisi yllätyksiä.

        Noilla paloilla ja meikäläisen ajotavalla kestoikä asettunee 150 tkm:in hujakoille. Ihan sopiva, jos levyt kestävät kieroitumatta kahdet palat.

        Ja tiedätkö mikä on yleisin syy katsastuksessa hylkäykselle ja mistä se johtuu? Koskee varmasti myös Toyotoita.


      • ile D4D kirjoitti:

        Mutta varmaan tuo keskimmäinen Aisin sattuu autoni valmistusajankohtaan. Otin silloin mukaan vanhat palat ja vertasin niitä uusiin Varakirin tiskillä, jotta ei tulisi yllätyksiä.

        Noilla paloilla ja meikäläisen ajotavalla kestoikä asettunee 150 tkm:in hujakoille. Ihan sopiva, jos levyt kestävät kieroitumatta kahdet palat.

        Ja tiedätkö mikä on yleisin syy katsastuksessa hylkäykselle ja mistä se johtuu? Koskee varmasti myös Toyotoita.

        ...ja perustuu 87-mallisen Carinan ja AKEN tietoihin. (jakoivat extratietoa 90-luvun lopussa, jos kävi niiden katsastuskonttuurilla)

        1. yleisin hylkäyssyy katsastuksessa kaikki autot on jarrut, myös Carinassa

        2. Carinan hykäysprosentti erittäin pieni verrattuna kaikkiin merkkeihin (samanikäisiin)

        3. Carinalla oli ajettu silloin keskimäärin 20% enemmän kuin kaikki samanikäiset autot keskimäärin

        PS. kävisin muuten vieläkin AKEN konttorilla, jos jakaisivat vieläkin tuon "tietoiskun" (siitä muka tulee turhia kustannuksia)

        Paluu tähän päivään....

        Katsastusmies oikein ihmetteli, että Tojoissa ei yleensä ole tällaisia vikoja, mutta jouduin käymään Avellani merkkiliikkeen pikahuollossa, koska takajarruissa oli eroa liikaa katsastuksessa. -Luulin ensin koonneeni hilut väärin tai että säätö ei ole sen jälkeen toiminut, kun vaindoin käsijarruvaijerin. Olin kuitenkin väärässä :-). Porin paras Toyota-mekaanikkokaan ei saanut ko. jarrua pitämään paremmin. Kertoi Tojossa on itsetehostavat ??? jarrukengät ja loppuviimeksi ero saatiin poistumaan vain "heikentämällä" parempaa jarrua eli käytännössä avaamalla ja puhdistamalla se jarrupölystä.


      • ...tuosta "ravistuksesta".

        En usko, että sinunkaan autosi jarrut temppuilivat kulumisen tai herkistyksen puutteesta. "Diagnoosisi" kertoo kaiken.....

        Tojotan jarruissa oli ravistusongelma vuosina 98-01. Vasta tämän jälkeen Toyota sai selville ongelman -syy väärässä jarrupalojen materiaalissa.

        Innokkaimmat täälläkin hehkuttaa kieroista jarrulevyistä plää plää, mutta homma menee näin:

        jarrupaloista irtosi lämpimänä jäämiä jarrulevyyn. Tämä aiheutti ravistusta, minulla myös vinkunaa kuumina kesäpäivinä (minullahan oli noi liimapalat siis 8 vuotta!)

        Kalliiksi tuli Tojolle nuo "liimapalat", koska noita levyjä vaihdettiin ihan turhaan, kieroja ne ei olleet. Itse en kantanut huolta asiasta, koska omilla kevyillä jarrutuksilla jäämät kuluivat pois. Palan mustat ääriviivat oli havaittavissa levyssä, jos osani katsoa.....

        Ilmeisesti toi "Aisin"-kokeilu johtui juuri näistä kalliista takuu korjauksista?


      • ile D4D
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...ja perustuu 87-mallisen Carinan ja AKEN tietoihin. (jakoivat extratietoa 90-luvun lopussa, jos kävi niiden katsastuskonttuurilla)

        1. yleisin hylkäyssyy katsastuksessa kaikki autot on jarrut, myös Carinassa

        2. Carinan hykäysprosentti erittäin pieni verrattuna kaikkiin merkkeihin (samanikäisiin)

        3. Carinalla oli ajettu silloin keskimäärin 20% enemmän kuin kaikki samanikäiset autot keskimäärin

        PS. kävisin muuten vieläkin AKEN konttorilla, jos jakaisivat vieläkin tuon "tietoiskun" (siitä muka tulee turhia kustannuksia)

        Paluu tähän päivään....

        Katsastusmies oikein ihmetteli, että Tojoissa ei yleensä ole tällaisia vikoja, mutta jouduin käymään Avellani merkkiliikkeen pikahuollossa, koska takajarruissa oli eroa liikaa katsastuksessa. -Luulin ensin koonneeni hilut väärin tai että säätö ei ole sen jälkeen toiminut, kun vaindoin käsijarruvaijerin. Olin kuitenkin väärässä :-). Porin paras Toyota-mekaanikkokaan ei saanut ko. jarrua pitämään paremmin. Kertoi Tojossa on itsetehostavat ??? jarrukengät ja loppuviimeksi ero saatiin poistumaan vain "heikentämällä" parempaa jarrua eli käytännössä avaamalla ja puhdistamalla se jarrupölystä.

        Näin minäkin muistelen, että jarruistahan suurin osa hylkäyspäätöksiä tulee.

        Kun mainitsit AKE:n vikaraportin, niin hyvähän se oli. Yritin googlettaa katsastusvikatilastoja, mutta en millään löytänyt. En AKE:n, Ruotsin enkä Saksankaan.


      • jarrumies
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...tuosta "ravistuksesta".

        En usko, että sinunkaan autosi jarrut temppuilivat kulumisen tai herkistyksen puutteesta. "Diagnoosisi" kertoo kaiken.....

        Tojotan jarruissa oli ravistusongelma vuosina 98-01. Vasta tämän jälkeen Toyota sai selville ongelman -syy väärässä jarrupalojen materiaalissa.

        Innokkaimmat täälläkin hehkuttaa kieroista jarrulevyistä plää plää, mutta homma menee näin:

        jarrupaloista irtosi lämpimänä jäämiä jarrulevyyn. Tämä aiheutti ravistusta, minulla myös vinkunaa kuumina kesäpäivinä (minullahan oli noi liimapalat siis 8 vuotta!)

        Kalliiksi tuli Tojolle nuo "liimapalat", koska noita levyjä vaihdettiin ihan turhaan, kieroja ne ei olleet. Itse en kantanut huolta asiasta, koska omilla kevyillä jarrutuksilla jäämät kuluivat pois. Palan mustat ääriviivat oli havaittavissa levyssä, jos osani katsoa.....

        Ilmeisesti toi "Aisin"-kokeilu johtui juuri näistä kalliista takuu korjauksista?

        No liekkö jo sekundaa ostaessa, kun n. 1,5kk sitte vaihdoin levyt ja palat, niin nyt jo paikoitellen täristää?! Kaupunkiolosuhteissa huomaa hyvin, kun 50:stä lähtee jarruttamaan niin nytkyttelee. Kokeilin eile jarruttaa voimakkaammin, nii sillon ei täristäny/nytkytelly. On ruvennu tässä joulukuun aikana ilmenemään. Viikonloppuna kattelin levyjä, nii eipä tuola näy mitään jäämiä jotka ois paloista irronnu. Ostin AD:stä levyt ja palat, levyt on Brembon mutten muista minkä merkkiset on palat.


      • miten selität tämän`?
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        ...tuosta "ravistuksesta".

        En usko, että sinunkaan autosi jarrut temppuilivat kulumisen tai herkistyksen puutteesta. "Diagnoosisi" kertoo kaiken.....

        Tojotan jarruissa oli ravistusongelma vuosina 98-01. Vasta tämän jälkeen Toyota sai selville ongelman -syy väärässä jarrupalojen materiaalissa.

        Innokkaimmat täälläkin hehkuttaa kieroista jarrulevyistä plää plää, mutta homma menee näin:

        jarrupaloista irtosi lämpimänä jäämiä jarrulevyyn. Tämä aiheutti ravistusta, minulla myös vinkunaa kuumina kesäpäivinä (minullahan oli noi liimapalat siis 8 vuotta!)

        Kalliiksi tuli Tojolle nuo "liimapalat", koska noita levyjä vaihdettiin ihan turhaan, kieroja ne ei olleet. Itse en kantanut huolta asiasta, koska omilla kevyillä jarrutuksilla jäämät kuluivat pois. Palan mustat ääriviivat oli havaittavissa levyssä, jos osani katsoa.....

        Ilmeisesti toi "Aisin"-kokeilu johtui juuri näistä kalliista takuu korjauksista?

        Carina -94, vaihdettu kesällä alkuperäiset jarrulevyt palat, 3viikon ajon jälkeen ruvennut täristää, vaihdettu uudet levyt.... 3vkon ajon jälkeen viety tojohuoltoon tarkistettavaksi mikä mättää=> vaihdettu merkkiliikkeessä uudet levyt=====>ruvennut täristää. Noh, hermot meni ja testasin vielä kerran levyjen merkitystä: Menin AD-Varaosiin, ostin levyt ja vaihdoin itse: Ei mitään ongelmaa ole ollut 3kuukauteen!
        Ihmettelen kyllä kun lukee näitä palstoja...onko vika siis ollut levyissä vaiko paloissa?


      • JML82
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Tarkennus tästä: "Ovatko muuten Kölli jarrulevysi tasapainossa jarrutettaessa 120-kympin nopeudessa?"

        -tarkoitat "ravistusta" vai "puoltoa"? -pientä ravistusta on ollut joskus, mutta jarrutan niin harvoin 120km/h vauhdista (=osaan ennakoida ja käytän moottorijarrutusta tai vaihdan vapaalle)

        Tämän remontin jälkeen en ole vielä päässyt kokeilemaan, koska kahden ylinopeussakon alaisena en tohdi ajella moisia nopeuksia 80km/h alueella. Alemmilla nopeuksilla (80-100) ainakin vaikuttaa lupaavalta, autossani on taas jarrut :-)

        Faktoja:

        A) kaikki palat olivat kuluneet saman verran symmetrisesti molemmilla puolilla autoa, eli sisempi pala metallissa (=liian kulunut prkl) ja ulommassa noin 1mm jäljellä.

        B) Yksikään neljästä liukutapista ei ollut jumissa, toki ne notkistuivat putsauksella ja rasvauksella liukkaammiksi.

        C) levyt olivat kärsineet, näin jälkeenpäin olisin vaihtanut ne, jos sellaisia olisi jostain lauantai-iltapäivällä saanut.

        Mielipiteitä:

        -ajan paljon maantieajoa ja jarrutan harvoin, mutta voimakkaasti. -silloin tällöin. Tämä pitänee tekniikan kunnossa.

        -olen samaa mieltä, että ajotapani säästää paloja, mutta pieni provokatiivisuus tarvitaan suomi24:llä, jotta keskustelua syntyy.

        -en tiedä, mitä herkistelyllä tarkoitat, mutta minulla on tapana putsailla noita levyjä ja satulaa renkaan kausivaihdon yhteydessä. (prkl. vielä kun olisi paineilmaa kotona)

        -toimivuuteen ja huolettomuuteen auton merkillä ja mallilla on väliä. Kestävyyteen ei. Vaaditaan kuitenkin jotakin "laatua", jos etujarruni ovat olleet avaamatta 8 vuotta???

        -nesteen vaihtoa pidän jarrujen vakuutuksena. Itsellä on pääsyt lipsahtamaan sekin asia, mielipiteestäni riippumatta. (Kuten moni muukin asia, tunnun toimivani, niinkuin autoni olisi 300tkm ajettu, mutta nelosella se pirskatti alkaa....

        "Eli oma vakaa käsitykseni on se, että ilman putsauksia jarrupalat ja-levyt kuluvat ennen aikojaan (kuten minulla palat 180tkm kohdalla olivat kuluneet toispuoleisesti jäätyään kantamaan)." -munun vakaa käsitykseni on että toimiva tekniikka ei käyttäydy noin. Minusta: "90 tkm takuuna levyt ja palat eteen"-huollossa jotakin on mennyt pieleen.....

        "-toimivuuteen ja huolettomuuteen auton merkillä ja mallilla on väliä. Kestävyyteen ei. Vaaditaan kuitenkin jotakin "laatua", jos etujarruni ovat olleet avaamatta 8 vuotta???"

        Suurin ero on juuri toimivuudessa ja huolettumuudessa. Mutta myöskin kestävyydessä on eroa. Edellisessä autossa kesti palat samanlaisella ajolla mitä nyt, niin 100tkm. Joissan autoissa minusta ainakin materiaali on hiukan "pehmeämpää"


      • kanssa,
        miten selität tämän`? kirjoitti:

        Carina -94, vaihdettu kesällä alkuperäiset jarrulevyt palat, 3viikon ajon jälkeen ruvennut täristää, vaihdettu uudet levyt.... 3vkon ajon jälkeen viety tojohuoltoon tarkistettavaksi mikä mättää=> vaihdettu merkkiliikkeessä uudet levyt=====>ruvennut täristää. Noh, hermot meni ja testasin vielä kerran levyjen merkitystä: Menin AD-Varaosiin, ostin levyt ja vaihdoin itse: Ei mitään ongelmaa ole ollut 3kuukauteen!
        Ihmettelen kyllä kun lukee näitä palstoja...onko vika siis ollut levyissä vaiko paloissa?

        En onneksi ruvennut laittamaan paloja tms.
        Tuli talvikeli ja vaihdoin talvirenkaat, siinä vaiheessa huomattiin, että yhdestä kesärenkaasta oli runko viallinen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on sinun ja rakkaasi ikäero?

      Kirjoita, jos rakkaasi on nuorempi/vanhempi 🥰
      Ikävä
      189
      3372
    2. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      290
      2725
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      138
      2360
    4. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      183
      2275
    5. Mies minkälaisista naisista yleensä

      Tykkäät? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
      Ikävä
      101
      1976
    6. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      104
      1810
    7. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      14
      1747
    8. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1552
    9. Voihan J-mies

      Olet ajatuksissani jatkuvasti, voisitko poistua sieltä kun en saa mitään tehdyksi. Seuraavaa kohtaamista odottaessa.. 🤭
      Ikävä
      91
      1432
    10. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      13
      1333
    Aihe