kasvattajat/kokemusta omaavat

minä en siis ole mikään kasvattaja ja tuskin aikomusta tullakkaan. koirat on vaan minun rakkaus. mutta olen kuitenkin todella kiinnostunut tästä kasvatus/jalostuspuolestakin siis ainakin teoriassa.
mietin sellaista juttua että kun ostin minun viimeisen Chihun. on hyvältä omistajalta ja koiran vanhemmat hyvästä kennelistä sieltä Suomesta.
minulla ja minun pojalla ja tyttöystävällä on koirat/sisarukset samoilta vanhemmilta jotka syntyneet siis samaan aikaan.

Hugo on kilon pienempi kuin meidän Nicodemus.
meillä Nico on syönyt kolme kertaa päivässä. ja saanut lisää ruokaa jos on halunnut.
on myös saanut paljon liikuntaakin. monien tuntien lenkkejä.
Hugo taas on saanut sen mitan ruokaa mitä nyt saa. ei suurempia kävelyitä/liikuntaa.

kysymys siis: vaikuttaako tämä todella niin paljon koiran kehitykseen? el. lääkärin mielestä Nicodemus on aivan täydellinen koira. hyvät lihakset, liikkeet. ei liian lihava jne.
mutta on pikkusen vaille sallitun rajan.

minua ei haittaa yhtään tuleeko siitä joku näyttelykoira jos koira pitää pitää nälässä!
liikalihavaa en aio tehdä kuitenkaan.

niin siis: olisiko Nicosta tullut 2-kiloinen jos olisin antanut sille vähemmän ruokaa ja liikuntaa?

7

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niksu

      ne geenit "päätä" kuinka iso tai pieni koirasta aikuisena tulee.
      Samaa ruokaa ja yhtä paljon liikuntaa mulla on koirat saaneet. Epäyhtenäisenä rotuna toisista tulle isoja ja toista pienempiä.

      • kysymys saman rodun ja saman pentueen sisaruksista. pentuna ihan saman kokoisia. vanhempana suuri ero.
        kuinka paljon siis ruoka/liikunta voi vaikuttaa?

        onhan niitä ihmisiäkin millä on tosi suuria eroja vaikka siskoksia ovatkin. tämä vaan ihmetyttää minua suuresti.


    • voi olla huomattavia koko eroja. Toki lihava koira painaa enemmän kuin hoikka, mikäli ne ovat samankokoisia luustoltaan. Mielestäni antamasi ruoka ja liikunta ei ole pelkästään syynä koiran kokoon.
      Onhan meilläkin esim. Jussi, joka on melkoisen suuri verrattuna rodun rotumääritelmään. Meillähän ei ole säkäkorkeutta rotumääritelmässä määritetty paino vain. Ja paino sanoo 6 kiloa enimmillään, Jussi painaa yli 8 kiloa. Huolimatta koostaan se on erittäin rodunomainen.
      Jos se olisi kaksi kiloa kevyempi painoltaan, olisi se selkeesti liian laiha.
      Jussin pentuesisar on jo inttivalio ja kooltaan OK.

      • Ärrieri

        painosta ei tosiaan kannata olla niin huolissaan jos koira on vaan sopusuhtainen.
        Meilläkin koissut on rotumääritelmän mukaan hiukan ylipainoisia mutta mielestäni juuri sopivassa kunnossa.
        Myös pentueessa oli painoeroja luovutushetkellä vaikka jokainen kyllä söi hyvin.
        Sepä aiheuttikin eräässä surkeassa ketjussa joskus taannoin ihmetystä kun arvioin erään menehtyneen uroksen painon.Keskustelu kääntyikin koiran painoon ja ajotaitoihin..-pyörittelee silmiään vieläkin-


    • Davan mielestä...

      koirasta tulee sitä mitä resurssit antaa myöten.Tunnettua ainakin omissa piireissäni on,että hyvin ja laadukkaasti ruokittu jätti on monesti jäänyt heikommaksi ja pienemmäksi kuin jopa erittäin huonoissa oloissa kasvanut tuskin juuri ruokittu lajitoverinsa,josta on silti saattanut tulla hoikka(mutta jättikokoinen)ja ihan terve.Sama lienee pätee molemmin päin.Choweissa mulla on siskokset venäjältä...kaunotar 41cm ja suht kaunis 48cm...molemmat syöneet samaa ruokaa,samat geenit...silti komea ero koossa =)huom,rodun minimi 46 cm.Pikkuinen on oikea lady,todella kaunotar ja täysin sopusuhtainen.isompikaan ei ole hullumpi,moni kasvattaja siihen on ihastunut ja jos on terve niin seuraavat(ja ekat) pari keskimääräisen kokoista (3)pentuettakin on varattu jo kasvattajille.En siis usko että ruokinnalla ja liikunnalla voidaan ohittaa geeniperimää...

      • manta-elviira

        sen sanoi.
        Multa lähtenyt yksi pentue maailmalle monen monituista vuotta sitten ja jo luovutusiässä pennuilla oli kokoeroja.
        Saivat tasapuolisesti emon maitoa -kaikille riitti oma nisä, tasapuolisesti samaa kiinteää ruokaa, tasapuolisesti liikuntaa.

        Geeniperimä avainsana. Rodussa oli/on aikuisiälläkin huomattavia kokoeroja.


    • Hyvin simppeliä.Koiran koko,luuston vahvuus,pään koko ym.tulee geeneistä.Siihen ei voi vaikuttaa.
      Ainoastaan jos koira on kasvun ajan pidetty suoranaisella eläinrääkkäyksellä ruuan suhteen,se saattaa vaikuttaa sen lopulliseen kehitykseen.

      Se,miten terveesti koira kehittyy,siihen voi vaikuttaa osaltaan.Kuin myös osaltaan lihaksien kehitykseen ja muodostumiseen.Massaroduilla osa massasta tulee myös geeneistä,osa muuten.Läskinhän kaikki tietää miten se tulee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      280
      6640
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3793
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      146
      2698
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      345
      2522
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2082
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      84
      1689
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1681
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1526
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1341
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      109
      1188
    Aihe