Kesä on koittanut ja siivoustyössä tarvitaan taas sijaisia. Mukavaa kun vakituiset työntekijät pääsevät lomalle raskaasta työstä ja sijaiset saavat työtä muutamaksi viikoksi tai kuukaudeksi.
Mukavaa muuten, mutta miksi vakituiset siivoojat jättävät sijaiselle kaikki ns. inhottavimmat työt, joita itse eivät ole tehneet ennen lomille lähtöä? Sijaisille tuottaa jo vaikeuksia tottua siivottavan kohteen rytmiin ja siihen ei tarvittaisi enää mitään ylimääräisiä töitä. Toiset sijaiset tekevät tunnollisesti kaikki työt mitä vakituinen siivooja on pyytänyt tekemään ja toiset jättävät ne tekemättä. Ymmärrän varsin hyvin sijaista joka ei uskalla jättää niitä tekemättä, toisaalta on myös hyvä, ehkä parempi, jos sijainen jättäisi tekemättä vakituisen määräämät työt. Saattaa olla, että ne eivät kuulu ylläpitosiivoukseen vaan perussiivoukseen, esim. ikkunanpesut. Sijaisten kannattaa varmistaa esimiehiltä pitääkö tietyt työt tehdä vai ei.
Toisaalta on myös sellaisia sijaisia, jotka eivät tee edes sitä normaalia ylläpitosiivousta kohtuullisesti. Puhdistusaineita käytetään raakana, töitä jätetään tekemättä, työvälineet ovat likaisia, siivouskomerot epäjärjestyksessä ja vakituisen työskentelyä arvioidaan negatiiviseen sävyyn työkavereille. Vakituisen tullessa takaisin töihin hän saa tehdä kaksinkertaisen työn "siivotessaan" sijaisen jälkiä.
Valitettavasti olen huomannut näitä epäkohtia enemmän laitoshuoltajan tutkinnon suorittaneissa kuin sellaisissa, joilla on laitossiivoojan koulutus sekä työkokemusta useita vuosia. En yleistä tätä kaikkiin, koska niin meidän ammattikunnassa kuin muissakin löytyy todellisia helmiä ja sitten niitä "hällä väliä" tekijöitä. Työntekijöitä valitessani nämä "hällä väliä" tekijät jotka eivät tee edes kohtuullisesti töitään eivät tule takaisin töihin palautteen saatuaan. Sijaisten pitäisi alkaa ymmärtää oma asemansa jos haluavat mahdollisesti töitä vielä jatkossakin.
Ammattitaitoisia sijaisia on vaikeaa saada puhdistuspalvelualalle, mutta nykyisin pyritään ottamaan alalle halukkaat töihin ja kouluttamaan heidät ammattiin työn ohella. Täytyy sanoa, että monta hyvää työntekijää on talossa tällähetkellä ja he opiskelevat innokkaasti tietäen, että palkankorotus odottaa kun koulutus on ohi.
Työniloa, rohkeutta ja vastuuta tuntien sijaisuutta tekeville oikein mukavaa kesää sekä kaikille vakituisille aurinkoista rentouttavaa lomaa!
Sijaiset
4
783
Vastaukset
- kesäsiivooja
Tuo vaihtelee todella paljon saako siitä koulutuksesta ja kokemuksesta korotuksia vai ei. Firmassa jossa siivoan nyt kesän on vakituisten työntekijöiden palkka sama kuin kesätyöntekijöiden eli ihan se TES:n mukainen minimi.(joillakin tosin jotain minimaalisia korotuksia tyyliin 0,20e. Vakituisilla on monella laitoshuoltajan tutkinto sekä työkokemusta ja kokemattomat sijaiset saavat suunnilleen saman palkan. Ymmärtää kyllä ettei työ kovin motivoi. Ja kyse on kuitenkin aika isosta firmasta.
Ja noista että jätetään "inhottavat työt" sijaisille. Tässä voisi olla kyseessä myös se että vakituisen työntekijän aika ei yksinkertaisesti riitä. Jos teet samaa työtä ympärivuoden tulee paljon tarkemmaksi ylitöistä koska niistä ei makseta. On helppo ajatella, että ei se nyt sitä sijaista haittaa kun ei se tätä kauaa tee.
Olen useampana kesänä ollut siivoamassa ja missään ei kyllä vakituiset siivoojat ole olleet kertomassa mitä tehdään ja mitä ei. Palveluohjaaja tai sitten ihan esimies on ollut opastamassa mitä tehdään ja vakituinen on saattanut näyttää paikkoja tms.
Ja tuo sijaisten arvosteleminen että ollaan "hällä väliä", ei välttämättä tarkoita sitä että hän oikeasti suhtautuisi huonosti ja olisi tunnoton työntekijä. Kyse voi olla oikeasti siitä ettei häntä olla opastettu tarpeeksi hyvin tehtäviinsä. Parin päivän opastus ei ehkä riitä ja pitäisi myös tehdä selväksi millaisia seuraksia esim. pesuaineen raakana käytöllä voi olla. Itse olen saanut (olen melkein joka kesä ollut samassa firmassa) saanut perusteellista koulutusta käytännössä sekä käynyt päivän kestävän opetussysteemin jossa kerrotiin aineiden käytöstä tms. Myöskään ei ole oikein reilua odottaa sijaiselta samaa panosta kuin vakituiselta joka on mahdollisesti lisäksi suorittanut laitoshuoltajan tai jopa siivousteknikon koulutuksen.
Esimiesten tulisi tietää missä mennään ja jos jossain paikoissa ei yksinkertaisesti ehdi tiettyjä töitä tehdä esim. ikkunanpesuja tms. niin niihin tulisi kesällä palkata erillisiä sijaisia niin kuin firmassa jossa työskentelen.
Toki aina on ihmisiä joille siivoustyö ei yksinkertaisesti sovi. Vaatii tietynlaista luonnetta että siivoaa päivästä toiseen toisten ihmisten pissoja ja käytettyjä terveyssiteitä, ja kun jotkut ihmiset eivät oikeasti osu millään vessan pönttöön niin siitä vaan virtsaa siivoamaan. Siksi arvostan siivoojia aika korkealla, mutta olisi aika että muukin yhteiskunta alkaisi arvostaa. Kyllä ihmiset ymmärtävät että siivoojat tekevät arvokasta työtä, mutta monet saavat kohdalleen ylimielistä kohtelua.
Luulisin että yksi merkittävä tekijä toimistosiivouksessa sijaisten ylitöiden tekemiseen ovat ihan toimiston omat työntekijät. Tiedetään että vakituinen siivooja ei ole suostunut tekemään jotain työtä niin pyydetään sijaista. Sijainen ei välttämättä tiedä että hänen tehtäviinsä ei kuulu biojätteen tai karkean jätteen tyhjennys saati jonkun johtajan auton imurointi tai tiskaaminen.
Nättiä kesää kaikille siivoojille ja siivojien työstä nauttiville :)- nuori siivooja
mun työpaikassa on just tämmönen kesälomansijainen ja voi että mennee hermo.Siis hän ei ole koskaan kanssani samaan aikaan töissä.Mutta esim.siivouskomero on hirveässä kunnossa hänen jäljiltään.Vessoihin hän on ilmeisesti laiska laittamaan käsipyyherullia ja vessapapereita ja roskasäkit hän antaa tulla aivan äärimmilleen täyteen(jäävät sitten minun kannettavakseni).Yhden ystävällismieleisen lapun olen hänelle jättänyt,sitten oli pari päivää homma hoidettu kunnolla ja taas tapahtu repsahdus.Esimiehelle en aio valittaa,kesälomittaja ei ole kuitenkaan työssä enää kuin 2viikkoa,eiköhän sen ajan kestä..Ja ymmärrän kyllä tosi hyvin ettei aluksi voi kaikkea muistaa ja työkin rasittaa aluksi tosi pahasti,ennenkuin kroppa tottuu.Siis pointti oli se että tää kesäsijainen ei todellakaan saa mitään ekstrahommia vaan sälyttää itelleen kuuluvia hommia muille.
- Siivooja
Näin,olin tässä 3 vkoa lomalla jolloin hommiani hoiti luonnollisesti sijainen ja kun palasin töihin rupesi oikein harmittamaan että olin yleensäkkään ollut lomalla koska todellakin olen nyt joutunut tekemään tosi paljon hommia jotta paikat näyttäis siltä miltä ne näytti ennen lomaani.Ja lisäksi olen saanut kuulla valituksia siitä miten koko 3 viikon aikana ei oltu siivoojaa nähty kohteissa ollenkaan...ja siltä siellä kieltämättä kyllä näyttikin...Siis nyt hyvät sijaiset ja kesäsiivoojat tehkää työnne huolella ja tunnollisesti,niin teille on myös töitä jatkossa...itse en enään hyväksy kyseistä sijaista tekemään lomiani,mieluummin sitten jätän loman pitämättä kun korjailen monta päivää sijaisen tekemiä siis tekemättömiä töitä...
- Toinen siivooja...
Työskentelen suuressa siivousfirmassa, ja olen vierestä nähnyt kesätyöntekijöiden perehdytystä. Se ei todellakaan ole samanlainen parin viikon jakso, kuin joillain vakituisilla siivoojilla jossain. Itse sain jokunen vuosi sitten pikaisen kahden tunnin opastuksen hommaan, vaikka yleensä opastuksen pitäisi kestää muutamia päiviä. Vai olenko täysin väärässä?
Usein kuvitellaan, että siivoamisessa pärjää kuka vain, mutta näinhän asia ei kuitenkaan ole. Jotta laatu olisi hyvä, täytyy olla jonkin verran silmää siivoamiseen. Itse olen oppinut siivoamisen jalon taidon muutaman vuoden aikana, ja koen olevani hyvä työssäni. En lainkaan ihmettele, että kesätyöläiset siivoavat huolimattomasti, kun työhön ei edes opasteta kunnolla! Toimisto-, varasto-, rappu-, ym. siivous ole suinkaan sama asia kuin kotisiivous. Eli ei pidä haukkua suotta kesäihmisiä, vaikka toki on niitäkin, jotka osaavat vain lusmuilla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793