Imetys ja nukahtamislääke

Kokemuksia?

Hei! Onko kellään imettävällä äidillä kokemusta nukahtamislääkkeen käytöstä? Mikä on sellainen lääke, joka passaa imettjäjälle? Vai onko sellaista? Yritin kysyä neuvolalääkäriltä, mutta ei ottanut asiaa tosissaan...

Kärsin unettomuudesta, öisin on vaikea saada unta imetyksen jälkeen ja heräilen aamuisin ennen aikojaan, vaikka vauva antaisi mahdollisuuden nukkua. Alkaa ottamaan voimien päälle, kun en ole synnytyksen jälkeen nukkunut kertaakaan koko yötä tai edes kuutta tuntia. Vauva on nyt 5 kk. Päivisinkään en osaa nykkua...

5

1688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äitee vaan

      Mä kärsin pahoista nukahtamisvaikeuksista. Käytin imettäessä lääkettä nimeltä Stella (=stilnoct), siinä vaan täytyy olla 6 tuntia imettämättä lääkkeen oton jälkeen.

      Itse annoin yöllä pullosta jos vauva heräsi tuon 6 tunnin aikana, onneksi nukkui aina ekan välin pitkään 22-5 joten harvemmin joutui antamaan.

      Onneksi mun neuvolalääkäri oli ymmärtäväinen ja oli sitä mieltä, että jatkuva parin tunnin yöuni on pahempaa kuin lääkitys. Kun tosiaan ei sitten nukahtanut, vaikka vauva nukkui.

    • Sisely

      mulla oli sama ongelma, ötökkä nukkui alusta lähtien hyvin (6-7h kerralla) mutta en itse saanu nukkumattia kiinni sitten millään, pahimmillaan koko yön aikana ja sitten kun viimein olin nukahtanut olikin jo yösyönnin aika. ja taas odotettiin junaa höyhensaarille =( kyllähän pää alkaa temppuilla jos unta ei saa nimeksikään.
      sitten välähti, vuorotöissä ollessa mulla oli myös nukahtamisongelmia, ja sain melatoniinihormonireseptin. kysyin neuvolalääkäriltä joka oli sitä mieltä ettei sen käytöllä pitäisi olla mitään merkitystä ja kirjoitti uuden reseptin, JA VIIMEINKIN SAAN MINÄKIN NUKUTUKSI! kokeilkaa ihmeesä, ei kuulemma toimi kaikilla, mutta jos niin onnellisesti käy on varmaankin parempi ratkaisu kuin nukahtamislääkkeet..

      hyvää, ja uneliaampaa uutta vuotta!

      • moomoo

        Melatoniinia vaan ei suositella raskautta suunnittelevalle, raskaana olevalle tai imettävälle..


      • Lääkkeetön
        moomoo kirjoitti:

        Melatoniinia vaan ei suositella raskautta suunnittelevalle, raskaana olevalle tai imettävälle..

        Juu ja melatoniinia ei saisi ottaa enää puolenyön jälkeen. Melatoniin voi myös uusimpien tutkimusten mukaan edistää 2-tyypin diabeteksen puhkeamista. Itse otan melatoniia harvakseltaan, jos tunnen illalla että uni ei ota tullakseen. Luulen että sillä on jonkinlainen placebovaikutus. :D


      • keinotkeksii
        moomoo kirjoitti:

        Melatoniinia vaan ei suositella raskautta suunnittelevalle, raskaana olevalle tai imettävälle..

        Jaa-a, melatoniinia elimistö normaalisti muodostaa iltaisi-öisin, mihinkähän väittämäsi perustuu? itse käytin resepti-nukahtamislääkettä imettäessä, ja hyödyt olivat ilmeiset.
        Eli jos valvomisesta ja univajeesta alkaa jo olla äidille haittaa, asiaa on hoidettava lääkkeellisesti. Kyse kuitenkin saattaa olla vain muutamasta päivästä jotta pääsee taas normaali-unirytmeihin. Kannattaa toki tehdä pitkä reipas iltalenkki kävellen, hölkäten tai juosten ja kokeilla mitä se auttaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1476
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1194
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe