höyläpenkistä pöydäksi

krisnina

Minulla on vanha puinen höyläpenkki vajassa, jolle löysin uuden käyttökohteen katosessani Inno-ohjelmaa neloselta.
Löysin melko vastaavasta kuvan, mutta omassani on vielä alhaalla kaappeja ja laatikoita.

Tarkoitus on kunnostaa se ja asentaa se TV:n aluseksi.

Tiedän, että se pitää hioa, mutta löytyykö siihen jotain vinkkejä, ettei rystyset ole entiset kyseisen työn jälkeen?
Tarviiko puupinta hiomisen jälkeen käsitellä jollain öljyllä esimerkiksi?


http://www.aijaa.com/v.php?i=1379042.jpg

13

3756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon...

      työtä teettää siistiminen. Sähköhöylällä pöytätasoa voisi tasoitella aluksi. Voisi onnistua nauhahiomakoneellakin. Tasohiomakoneella saattaisi saada sivut ja jalat. Käsipelillä ruuvi. Voisi yrittää petsata hyvin tummaksi. Näyttää olevan rasvaläikkä/läikkiä? jotka imeytyneet puuhun. Sitä ei ehkä saa millään pois.

      Maalata voisi yrittää, olisi helpompi, mutta petsausta kokeilisin ensin. Nykyään on hyviä vesiliukoisia petsejä, joita on helppo käyttää. Sitten himmeä lakka päälle.

      Jalkoja pitäisi lyhentää tai tehdä uudet, muuten tv tulee liian korkealle.

      • edelliseen

        en lukenut (= ymmärtänyt) kunnolla heti, että kuva ei olekaan sinun penkistäsi. Jos se on kanneltaan siistimpi, niin saattaa petsaus lakkaus hyvinkin onnistua. Huomaa, että lakkaus yleensä tummentaa petsin sävyä.


      • krisnina
        edelliseen kirjoitti:

        en lukenut (= ymmärtänyt) kunnolla heti, että kuva ei olekaan sinun penkistäsi. Jos se on kanneltaan siistimpi, niin saattaa petsaus lakkaus hyvinkin onnistua. Huomaa, että lakkaus yleensä tummentaa petsin sävyä.

        kiitos neuvoista.

        kuvassa oleva ei ole juuri tämä ´ýksilö', joten minun penkistä ei onneksi löydy noita rasvaläikkiä. Mutta ilmeisesti se silti teettää melko lailla työtä.

        Joten kevättä odotellessa täytyy laittaa höylät ja hiomapaperit kuntoon.


      • hohhoijjaa.........

        Kaikenlaisia amatöörejä täällä ohjeitaan jakelee... Luulin ensin että joku ihan vitsinä ehdottelee nauhahiomakoneita, sähköhöyliä, himmeitä lakkoja sun muuta jalkojen lyhentelyä vanhaan ruuvipenkkin. Ilmeisesti ihan tosissaan tässä kuitenkin tarinoitiin.

        Kuvitteleeko kirjoittaja että vanhasta ruuvipenkistä joku haluaa tehdastekoisen kalusteen? Suosittelen alan harrastamista vielä jonkin aikaa, ennen kuin ryhdyt jakelemaan täällä tai missään muuallakaan neuvojasi.


      • olla...
        hohhoijjaa......... kirjoitti:

        Kaikenlaisia amatöörejä täällä ohjeitaan jakelee... Luulin ensin että joku ihan vitsinä ehdottelee nauhahiomakoneita, sähköhöyliä, himmeitä lakkoja sun muuta jalkojen lyhentelyä vanhaan ruuvipenkkin. Ilmeisesti ihan tosissaan tässä kuitenkin tarinoitiin.

        Kuvitteleeko kirjoittaja että vanhasta ruuvipenkistä joku haluaa tehdastekoisen kalusteen? Suosittelen alan harrastamista vielä jonkin aikaa, ennen kuin ryhdyt jakelemaan täällä tai missään muuallakaan neuvojasi.

        ottanut tai naisystäväsi on pettänyt sinua uudenvuodenyönä, kun tuolla tavalla kirjoittelet!


      • hohhoijjaan moittima
        hohhoijjaa......... kirjoitti:

        Kaikenlaisia amatöörejä täällä ohjeitaan jakelee... Luulin ensin että joku ihan vitsinä ehdottelee nauhahiomakoneita, sähköhöyliä, himmeitä lakkoja sun muuta jalkojen lyhentelyä vanhaan ruuvipenkkin. Ilmeisesti ihan tosissaan tässä kuitenkin tarinoitiin.

        Kuvitteleeko kirjoittaja että vanhasta ruuvipenkistä joku haluaa tehdastekoisen kalusteen? Suosittelen alan harrastamista vielä jonkin aikaa, ennen kuin ryhdyt jakelemaan täällä tai missään muuallakaan neuvojasi.

        Kyllä höyläpenkistä aluksi nauhahiomakoneella karkealla, myöhemmin tasohiomakoneella hienolla paperilla hiomalla saa hyvinkin siistin. Ja kun sen vielä käsittelee antiikkipetsillä ja lakkaa himmeästi, se on edukseen olohuoneessa. Mikä pakko sen on oltava karkea, kun saa siistinkin, vaikka nyt ihan pianokiilto ei höyläpenkkiin sovikaan.

        Laatikot/kaapit penkin alaosassa estävät sen mataloittamisen, vaikka se matalana olisi paremmin edukseen tv-tasona.

        Suosittelen nimimerkille tutustumista esineiden uusiokäyttöön, se on hyvinkin suvaitsevaa ja monipuolista. Harrastus on suuresti lisääntynyt viime aikoina.

        Itse olen yli 30 vuoden aikana muuntanut vanhoja esineitä huonekaluiksi aina suhteutettuna muuhun kalustoon ja teettäjän toivomukset huomioiden. Silppumylly ja viskuri (jos tiedät, mitä ovat?) ovat erikoisimmat esineet, joista olen muuntamalla huonekaluja tehnyt.


      • hohhoijjaa.............
        hohhoijjaan moittima kirjoitti:

        Kyllä höyläpenkistä aluksi nauhahiomakoneella karkealla, myöhemmin tasohiomakoneella hienolla paperilla hiomalla saa hyvinkin siistin. Ja kun sen vielä käsittelee antiikkipetsillä ja lakkaa himmeästi, se on edukseen olohuoneessa. Mikä pakko sen on oltava karkea, kun saa siistinkin, vaikka nyt ihan pianokiilto ei höyläpenkkiin sovikaan.

        Laatikot/kaapit penkin alaosassa estävät sen mataloittamisen, vaikka se matalana olisi paremmin edukseen tv-tasona.

        Suosittelen nimimerkille tutustumista esineiden uusiokäyttöön, se on hyvinkin suvaitsevaa ja monipuolista. Harrastus on suuresti lisääntynyt viime aikoina.

        Itse olen yli 30 vuoden aikana muuntanut vanhoja esineitä huonekaluiksi aina suhteutettuna muuhun kalustoon ja teettäjän toivomukset huomioiden. Silppumylly ja viskuri (jos tiedät, mitä ovat?) ovat erikoisimmat esineet, joista olen muuntamalla huonekaluja tehnyt.

        Veikkaanpa että kokoelmiisi kuuluu myös längistä tehty peili ja kärrynpyörästä lamppu.
        Edelleen, jo pelkän kuvan perusteella voidaan sanoa, että mitään sähköhöyliä tai nauhahiomakoneita ei tarvita....


      • oikeassa
        hohhoijjaa............. kirjoitti:

        Veikkaanpa että kokoelmiisi kuuluu myös längistä tehty peili ja kärrynpyörästä lamppu.
        Edelleen, jo pelkän kuvan perusteella voidaan sanoa, että mitään sähköhöyliä tai nauhahiomakoneita ei tarvita....

        Minulla ei itsellä ole, mutta olen rakentanut monista kovakärrynpyörien keskiöistä asiakkaille lamppuja. Hyvin ovat sopineet kulloiseenkiin sisustukseen. Hevosenlänkiä en ole toistaiseksi materiaalina käyttänyt, tukkireen takarekeä ja kirkkorekeä kylläkin.

        Vanhoista riihen seinähirsistä on sahattu lautoja, joita olen käyttänyt saunan sisustuksessa. Näkisitpä, kuinka kaunis on höylätty käsittelemätön honkapinta. Samoin vanhat riihen lattialaudat on höylätty, liimattu yhteen ja käytetty lipastojen, kaappien ja tv-tasojen materiaalina. Kaikki naulan- ja toukanreiät ym. ovat jääneet näkyviin, niitä ei ole mitenkään korjattu.

        Sinunkin olisi syytä lisätä suppeaan ajatusmaailmaasi enemmän suvaitsevaisuutta esineiden monipuolista uusiokäyttöä kohtaan. Tällainen on nykyään lisääntymässä. Parempi on esim. viskuri astia/kirja/baarikaappina kuin purettuna ja poltettuna.

        Nykyajan nuoret ovat ymmärtämässä uusiokäytön mahdollisuudet, toisin kuin osa meistä vanhoista kalkkiksista.

        P.S. olet lukenut yhtä huolimattomasti alkuperäisen viestin kuin minäkin ensin. Luehan uudelleen ja esitä sitten kommenttisi nauhahiomakoneen käytöstä.


      • krisnina
        oikeassa kirjoitti:

        Minulla ei itsellä ole, mutta olen rakentanut monista kovakärrynpyörien keskiöistä asiakkaille lamppuja. Hyvin ovat sopineet kulloiseenkiin sisustukseen. Hevosenlänkiä en ole toistaiseksi materiaalina käyttänyt, tukkireen takarekeä ja kirkkorekeä kylläkin.

        Vanhoista riihen seinähirsistä on sahattu lautoja, joita olen käyttänyt saunan sisustuksessa. Näkisitpä, kuinka kaunis on höylätty käsittelemätön honkapinta. Samoin vanhat riihen lattialaudat on höylätty, liimattu yhteen ja käytetty lipastojen, kaappien ja tv-tasojen materiaalina. Kaikki naulan- ja toukanreiät ym. ovat jääneet näkyviin, niitä ei ole mitenkään korjattu.

        Sinunkin olisi syytä lisätä suppeaan ajatusmaailmaasi enemmän suvaitsevaisuutta esineiden monipuolista uusiokäyttöä kohtaan. Tällainen on nykyään lisääntymässä. Parempi on esim. viskuri astia/kirja/baarikaappina kuin purettuna ja poltettuna.

        Nykyajan nuoret ovat ymmärtämässä uusiokäytön mahdollisuudet, toisin kuin osa meistä vanhoista kalkkiksista.

        P.S. olet lukenut yhtä huolimattomasti alkuperäisen viestin kuin minäkin ensin. Luehan uudelleen ja esitä sitten kommenttisi nauhahiomakoneen käytöstä.

        kiitos neuvoista. Kuten mainitsinkin, niin kuvan höyläpenkki oli vain mallikuvana, josta näkee myös minun kohteeni olevan ruuveineen täysin puuta.
        Omastani puuttuvat rasvaläikät, ja siinä on lisäksi laatikot ja kaapit varsinaisen työtason alla.
        Eli työtä on kevääksi tiedossa.
        Jalkoja en aijo madaltaa, ja pinnastakin neuvojen mukaan höylään(käsin ja tasohiomakoneella) vain pahimmat tikkukohdat pois.

        ´Valmis´pöytä sijoitetaan TV-tasoksi paikkaan, jossa asuu useita iäkkäitä ihmisiä, joten oletan heidän arvostavan myös höyläpenkin uusiokäyttöä.


      • viskurista
        hohhoijjaan moittima kirjoitti:

        Kyllä höyläpenkistä aluksi nauhahiomakoneella karkealla, myöhemmin tasohiomakoneella hienolla paperilla hiomalla saa hyvinkin siistin. Ja kun sen vielä käsittelee antiikkipetsillä ja lakkaa himmeästi, se on edukseen olohuoneessa. Mikä pakko sen on oltava karkea, kun saa siistinkin, vaikka nyt ihan pianokiilto ei höyläpenkkiin sovikaan.

        Laatikot/kaapit penkin alaosassa estävät sen mataloittamisen, vaikka se matalana olisi paremmin edukseen tv-tasona.

        Suosittelen nimimerkille tutustumista esineiden uusiokäyttöön, se on hyvinkin suvaitsevaa ja monipuolista. Harrastus on suuresti lisääntynyt viime aikoina.

        Itse olen yli 30 vuoden aikana muuntanut vanhoja esineitä huonekaluiksi aina suhteutettuna muuhun kalustoon ja teettäjän toivomukset huomioiden. Silppumylly ja viskuri (jos tiedät, mitä ovat?) ovat erikoisimmat esineet, joista olen muuntamalla huonekaluja tehnyt.

        Minullakin on hyväkuntoinen sellainen.


      • halkaistiin
        viskurista kirjoitti:

        Minullakin on hyväkuntoinen sellainen.

        Toiseen puoliskoon leikattiin/pantiin ovet ja hyllyt. Siitä tuli keittiöön astia/kuivauskaappi ja ympyränmuotoinen maustehyllykkö. Se kiinnitettiin seinälle.

        Toiseen puoleen leikattiin ovet ja pantiin osaan hyllyt, osaan ovet ja osaan peili ja samettisisus ja ympyränmuotoinen lasiovi. Siitä tuli olohuoneeseen hyllyn tapainen, kirjakaappi ja ympytänmuotoinen baarikaappi. Seinälle kiinnitettiin sekin.

        Tuo tuli maalaistaloon, ei se muualle sopisikaan. Jos ajattelet sellaista kaupunkiasuntoon, luovu ajatuksesta.

        Asiansa osaavia puuseppiä kyllä löytyy.


      • huh huh...
        halkaistiin kirjoitti:

        Toiseen puoliskoon leikattiin/pantiin ovet ja hyllyt. Siitä tuli keittiöön astia/kuivauskaappi ja ympyränmuotoinen maustehyllykkö. Se kiinnitettiin seinälle.

        Toiseen puoleen leikattiin ovet ja pantiin osaan hyllyt, osaan ovet ja osaan peili ja samettisisus ja ympyränmuotoinen lasiovi. Siitä tuli olohuoneeseen hyllyn tapainen, kirjakaappi ja ympytänmuotoinen baarikaappi. Seinälle kiinnitettiin sekin.

        Tuo tuli maalaistaloon, ei se muualle sopisikaan. Jos ajattelet sellaista kaupunkiasuntoon, luovu ajatuksesta.

        Asiansa osaavia puuseppiä kyllä löytyy.

        Siis ei hirveämpiä tekeleitä voi olla! Lakkasithan myös ne tekeleesi vielä kiiltävällä lakalla? Varmaan olet pahkastakin "taiteillut" jotain yhtä etovaa, vai mitä? Pahkasta tehty lamppu tai baarikaappi vois olla hieno, vai mitä...


    • ammattientisöijä

      käsittääkseni haluat höyläpenkin tuovan sisutukseesi jotain krouvia ja rosoista. tällöin ei ole olennaista että höyläpenkki näyttää siistiltä pyökkiviilutetulta pikku lipastolta pikku entraamisen jälkeen. Itse hioisin käsin vain ne paikat, joista kädellä sivelemällä voisi jäädä käteen tikkuja yms karkea rosot jotka myöhemmin esim siivotessasi tarkertuisivat siivousliinan kuituihin yms.. Samoin jos sinä on jotain kökkötahroja maalia liimaa yms. Ne lähtee ensin kuumailmapuhaltimella, loput voi kevyesti hioa. sen jälkeen pesisin höyläpenkin juuri/tiskiharjalla ja pesusoodalla ja huuhtelisin kunnolla. Varo kuitenkin lotraamasta jotta liimaukset ei irtoa, pyyhi vaikka liika vesi aina välikkä rievulla pois. Mikäli penkki tämän jälkeen ei vielä miellytä, laita päälle mieleisesi sävyinen sisustukseesi sopiva osmocolor öljyvaha, niitä saa myös tummina, jolloin sitä jäisi enemmän kolhuihin yms naarmuihin, ja höyläpenkki näyttäisi patinointuneemmalta. voit myös laittaa alle vaaleamman värin/kirkkaan ja päälle juuri tummemman patinaksi. Mielestäni on tärkeää että itse mietit hetken mitä siltä höyläpenkiltä haluat. Älä kunnosta vain sen vuoksi että äkkiseltään luulet että niin kuuluu tehdä. Omasta mielestäni höyläpenkin sisustusesineenä kuuluukin olla hieman kulunut ja kolhuinen. kiilto yms jutut on sitten makuasioita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe