Pesin tänään traktorin ja nyt ei toimi nostolaite ja joitain valoja palaa kojetaulussa. Mikä voisi olla vikana? Onko jokin johto irronnut tai jotain ja mistä? En ole uskaltanut sanoa isälle vielä jos se vaikka korjaantuisi huomiseen. Korjaantuuko? Isä kyllä suuttuu jos saa tietää että olen rikkonut meidän uuden traktorin!
Apua!
15
7981
Vastaukset
- tietoja
voisit kertoa. Merkki ja malli? Onko sähkönostolaite? Saatko lämpimään talliin? Jos saat niin sinne ja joku puhallin kierrättämään ilmaa.
- Petri S
Valtra vm.2001. En saa ajetuksi kun perälevy on maassa. Puhallin meillä on mutta mihin puhaltaisin sillä?
- Ongelmia
Petri S kirjoitti:
Valtra vm.2001. En saa ajetuksi kun perälevy on maassa. Puhallin meillä on mutta mihin puhaltaisin sillä?
Ei kai vaan Valtran maanmainio, herkkä, jämäkkä, edistyksellinen, korvaamaton ja kaikki muut mahtisanat omaava AutoControl ole pettänyt ???
Sama laitteisto oli jo 80-luvun puolvälin jälkeen MF 3000 sarjassa johon tuli samanlaisiin onkelmii pesun jälkeen, ja siin sai nostolaiteventtiilistöä käytettyä käsin ulkopuolelta ja sai varret ylös jos oli sähköt kadoksissa.
Mut tuskin samat sähkötekniset viat voi sentään Valtraa tulla kun onhan siinä sentään AutoControl
jota ilman ei elämästä tule mitään.
Vaik ei kait siit rikkinäisemmäksikään sitä saa jos noin näppäränä poikana otat paineilmapistoolinkin käteen ja availet vetovastustunnustimilta tulevien johtojen ja varsien korkeusanturin pistokkeet ja puhaltelet kuivaksi, ni eiköhän taas pelaile !! - kostunut
Ongelmia kirjoitti:
Ei kai vaan Valtran maanmainio, herkkä, jämäkkä, edistyksellinen, korvaamaton ja kaikki muut mahtisanat omaava AutoControl ole pettänyt ???
Sama laitteisto oli jo 80-luvun puolvälin jälkeen MF 3000 sarjassa johon tuli samanlaisiin onkelmii pesun jälkeen, ja siin sai nostolaiteventtiilistöä käytettyä käsin ulkopuolelta ja sai varret ylös jos oli sähköt kadoksissa.
Mut tuskin samat sähkötekniset viat voi sentään Valtraa tulla kun onhan siinä sentään AutoControl
jota ilman ei elämästä tule mitään.
Vaik ei kait siit rikkinäisemmäksikään sitä saa jos noin näppäränä poikana otat paineilmapistoolinkin käteen ja availet vetovastustunnustimilta tulevien johtojen ja varsien korkeusanturin pistokkeet ja puhaltelet kuivaksi, ni eiköhän taas pelaile !!ei maksa paljoo, löytyy hyvin varustelluista rautakaupoista
- malli kyseessä?
Petri S kirjoitti:
Valtra vm.2001. En saa ajetuksi kun perälevy on maassa. Puhallin meillä on mutta mihin puhaltaisin sillä?
Tämä nyt on ihan järjetöntä hakuammuntaa, kun ei tiedetä mikä malli on kyseessä.
Mikä vikakoodi on kyseessä, graafinen numerokoodi pilarinäytöltä vai impulssikoodi ledivalolta?
Ota nyt ensin ohjekirja käteen ja lue sieltä ne vikakoodit niin saat tietää missä vika on. Vika ei varmasti ole missään piirikortissa ja tuskin ulkopuolisissa kaapeliliittimissäkään.
Ainut suojaamaton käyttökytkin tuon ikäisessä koneessa on ohjaamon Autocontrol-keinuvipu. Itse epäilen vahvasti sitä, joten klipsautat sen irti ja puhdistata paineilmalla. Mitään CRC-kemikaaleja et mene ruskuttamaan minnekään, ne kun ovat tarkoitettu vanhojen sähkölaitteiden hapettumien sulatteluun. Tässä ei nyt ole siitä kyse, vaan vettä tai savea on mennyt luultavimmin sen AutoControl -painikkeen väliin ja tämä häiritsee milliampeereissa suusruusluokkaa olevan ohjaussignaalin siirtymistä. Onhan kalvokytkimien kalvot ehjät?
Koneen saat siirrettyä halliin joko niitä kalvopainikkeita käyttämällä tai sitten ohjaamon alla, vaihteistokotelon kyljessä olevan nostolaiteventtiilin karaa meisselillä painaen. Ks. sivu 16
http://valtramme.valtra.fi/main/nossl/fin/services/Manual/6200_1.pdf
Kun saat koneen halliin, niin sitten otat sen keinuvivun auki ja puhdistat sen. Ja lue se vikakoodi. - johdinongelmat
Ongelmia kirjoitti:
Ei kai vaan Valtran maanmainio, herkkä, jämäkkä, edistyksellinen, korvaamaton ja kaikki muut mahtisanat omaava AutoControl ole pettänyt ???
Sama laitteisto oli jo 80-luvun puolvälin jälkeen MF 3000 sarjassa johon tuli samanlaisiin onkelmii pesun jälkeen, ja siin sai nostolaiteventtiilistöä käytettyä käsin ulkopuolelta ja sai varret ylös jos oli sähköt kadoksissa.
Mut tuskin samat sähkötekniset viat voi sentään Valtraa tulla kun onhan siinä sentään AutoControl
jota ilman ei elämästä tule mitään.
Vaik ei kait siit rikkinäisemmäksikään sitä saa jos noin näppäränä poikana otat paineilmapistoolinkin käteen ja availet vetovastustunnustimilta tulevien johtojen ja varsien korkeusanturin pistokkeet ja puhaltelet kuivaksi, ni eiköhän taas pelaile !!Äläpä nyt PerkinsPertti liikoja iloitse. Valtrassa tuo nostolaitteen sähköinen käyttöautomatiikka, AutoControl, on toteutettu paljon huolellisemmin ja laadukkaammin kuin näissä Beauvaisilaisissa. Ohjausautomatiikkahan näissä kaikissa länsitraktoreissa on sinänsä sama Boschin valmistama, mutta toteutuksessa on suunnattoman suuria eroja. Näistä korostuvat etenkin äärilaidat MF ja Valtra.
MF:ssä se ohjauslaatikko sijoitettiin silloin 80-luvun puolivälissä sinne lokasuojan ja laattiamaton väliin, järjettömään paikkaan kosteutta ajatellen. Tästä johtuvat ne lukuisat käyttöhäiriöt. Lisäksi kaapeloinnit ovat tehdyt suojaamatomilla liittimillä Epsanjan aurinkoisia päiviä ajatellen. Beauvaisissa työn laatu on ollut aina sitäsuntätä, Coventryssä asiat ovat olleet paremmin.
Valmetissa, niinikään 80-luvun puolivälissä, tähän AutoControl asiaan paneuduttiin jo paljon enemmän. Ohjausyksikkö on konsolin sisällä, suojassa kosteudelta ja lialta. Lisäksi ulkopuoliset johdotukset on alusta alkaen toteutettu laadukkailla Clics-O-Set -liittimillä.
Eli vetovastusantureiden liittimiä ei pidä nyt kosteina mennä avaamaan, sillä ne ovat kuivina kootut ja suojattuina vika ei voi olla niissä. Muutenkaan vetovastussäädon anturitiedon mahdollinen virheellisyys ei vaikuttaisi asennonsäädön toimintaan millään tavoin, saatikka toimintahäiriöinä. Et selvästikään tiedä Autocontrol II ja IV:n toiminasta paljoakaan...
Edelleen olen sitä mieltä, että vika on melkoisen varmasti siellä ohjaamon Autocontrol -painikkeessa. Se kun on järjestelmän ainut suojaamaton kytkin, ja sinne saattaa likaisissa oloissa kertyä pölyä tai kosteutta. Pistokkeisiin ei pidä koskea.
Mutta pohjimmiltaan tässä on nyt kyse täydellisestä hakuammunnasta, kun vikakoodin näyttämää ei ole noteerattu mitenkään. Se sen vian sijainnin kertoo.
Sinänsä sekin on ymmärrettävää, että taas Valtra jne. jne. Onhan maamme traktorikannasta yli 60% kotimaista valmistetta, ja niillä tehdään töitä myös talvella. - rhjephk<öm
kostunut kirjoitti:
ei maksa paljoo, löytyy hyvin varustelluista rautakaupoista
Totta varmasti on että piirikortti on nyt kastunut. Mutta kenen, ja henkilökohtainen piirikortti onkaan nyt kosteana. Sitä voidaan miettiä.
- ......
CRC:tä kun sumutat mahdollisiin vikokohteisiin, ensimmäisenä tulee mieleen painonapit lokasuojiensivuilla. Kyllä ne itsestäänkin korjaantuvat, kun maltat odottaa paikkojen kuivumista. Nyt luvassa kuivempaa ilmaa. Nostolaite kyllä pelaa siitä ei- automattiikkanapista. Siis pistät sen normaalisti käyttämäsi keinuvivun laskuasentoon ja käytät sitä toista nappia, joka pelaa siten, että joutuu koko noston tai laskun ajan painamaan nappia.
On tässä pyhiä aikaa kuivattaa, ei se faija kait konetta nyt tarvitse.- ei Valtraan
Tää kosteudenpoistoaerosoli on niit Nyykkärimiesten taikavoiteita. Sitä suitsutetaan Nyykkäriin kuin tarttipilottia entisajan Majoriin konsanaan. Sen huomaa kun katselee ja haistelee liikkeissä NH vaihdokkeja; haisevat petroolille kuin vanhat 99 saapit :) :)
Huom. Ferkku ja Nh -miehet: teitä molempia yhdistävä tekijä on MagnetiMarelli ja Veglia Borletti. ;)
Valtraan ei tarvitse, eikä pidä ruiskutella tuollaisia. Nääs suojatut liittimet nääs. ;)
- Juxu
Kerro vain isällesi, ei varmastikaan vika ole siinä että sinä pesit traktorin, eikä hän siitä voi sinulle suuttua. Parempi oli että vika ilmeni siinä kotona, kuin jossain korvessa. Varmasti siinä koneessa on jonkinlainen takuu, jos se on ostettu liikkeestä ja liike on velvollinen sen korjaamaan. Nuo sähkövempaimet on sellaisia, niissä saattaa näitä ilmetä
- Nyt kandee
Nyt kandee ottaa käyttäjän kirja kätteen ja kahtoo misä se vika o.
Eee se tiälä netisä roikkumalla korjauvu. Tiälä sua ku vittuiluu. - vianmäärityksessä
Valtava keskusteluryöppy muutamasa tunnisa!! Tää on sitä Valmetin ylivoimaa vianmäärityksessä. Heti löytyy järkevää (myös toki vähempi järkevää) neuvoa.
Ei esmes ferkkun etuakselinvaihtohuolloista tähän sorttiin huikita. Homma tehään yön pimeydesä salaa, ainiinjoo, samalla vaihdettiin kausihuolto-ohjelmaan kuuluva nostolaitekotelo. Juu ja se se aluevaihtaja JOUSI. Se se ja se koko laatikkovaihto kuuluu 750 tunni määräaikaiskuntohuoltoon.
Juhuu!!! - varoketaulusta
Oletko Petri tarkastanut varokkeet? Valtran varoketaulu sijaitsee kojelaudan alaosassa, siellä minne ohjausakseli menee ja suurissa malleissa polkimet
Mikä malli on kyseessä? Tuolla vuosimallilla kun voi olla 22 eri mallivaihtoehtoa ja eroa niiden välillä on.- traktorit
ovat kaikki samanlaisia niillä on ns" vesikauhu.
- Petri S
Keskiviikkona haetaan firmalle korjattavaksi kun siinä on muutakin vikaa kuulemma. Niin se on 6400 Valtra
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752