sanasta kääpiö

kääpiö-man

Itseäni ärsyttää suuresti termi "lyhytkasvuinen" kun kuvataa kääpiökasvuista henkilöä. Itse olen vain 148,7cm pitkä mies ja ainakin omasta mielestäni olen ihan täysikasvuinen!

Siis kääpiö on kääpiö, eikä siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä. En ymmärrä että missä kohtaa sana kääpiö on tullut negatiivikseksi, sitä sanaahan ollaan käytetty kautta historian ilman negatiivista konteksia.

Itseäni ainakin tekisi mieli potkaista jokaista sääreen, joka käyttää sanaa lyhytkasvuinen minun kohdalla. Eihän diabetikoistakaan sanota "insuliiniaineenvaihdunnan häiriöistä kärsivä henkilö" !!

Diabeetikko on diabeetikko ja kääpiö on kääpiö.

31

4645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • =-=-=-

      Kivat sulle, taiat olla Savolainen?

      • Anonyymi

        Kivat Sulle, onneksi et ole musta mies(siis nee**ri).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kivat Sulle, onneksi et ole musta mies(siis nee**ri).

        Siinä toinen äärimmäisyyksiin, mustat ihmisetkuåin ovat ihmisiä siinä kun sinäkin olet ja käytät aina vaan N sanaa vaikka koko maailma on sen lopettanut tietyistä syistä.


    • välikasvuinen

      Kääpiö-sanan syrjiminen on outoa, koska sitä on tosiaankin aina käytetty. Jos joku nyt voisi ystävällisesti kertoa, että mikä siinä sanassa niin pahaa on? Sehän on aivan tavallinen sana! jos joku muuttaa neutraalin sanan omassa päässään negatiiviseksi, niin ei kai se ole muiden ongelma?!

      Englannissa puhutaan "lyhytkasvuisuudesta" sanalla 'dwarfism' (suom. kääpiökasvu, kääpiöisyys) joka siis juontuu sanasta 'dwarf' eli kääpiö!

      • -bertta-

        Eiköhän tämä asia ole jo jankutettu moneen kertaan, jos joku tykkää siitä että häntä kutsutaan kääpiöksi, niin siitä vain. Mutta antakaa meille, jotka emme tuosta sanasta pidä, myös oikeus kantaamme. Jos tekisi gallupin mitä ihmisille tulee mieleen sanasta "kääpiö" niin suurin osa mieltää sen satuolentoa kuvaavaksi termiksi. Eli olennolle, ei oikealle ihmiselle, joka on tasavertainen kansalainen ja joka on uskottava, aikuinen ihminen.Eihän mekään sanota ns. normaali kokoisia ihmisiä jättiläisiksi, vaikka he meidän korkeudelta siltä näyttävätkin.Kun tuolla ihmisten seassa liikkuu, kuulee taas lasten suusta totuuden, kun heistä suurin osa toteaa vanhemmileen että "katso kun pieni ihminen/äiti/nainen/mies/vaimo" Eivät hekään yhdistä meitä kääpiö sanaan jos eivät heidän vanhempansa sitä tee. Onneks vastaani on tullut näin aikuis iällä vain fiksuja ihmisiä, jotka eivät halua loukata minua alentavilla nimityksillä. Toisin oli joskus 60-luvulla kun ei oltu vielä näin sivistyneitä kuin nykyään. Mutta tämä sivistys ei ole kai tavoittanut vielä kaikkia, vaikka te haluattekin brassailla joillakin tiedoilla mitä olette "googlettamalla" löytäneet (jostan syystä te ihme kyllä olette oppineet käyttämään tietokonetta : )))


      • täällä tarvitaan synpatiaa
        -bertta- kirjoitti:

        Eiköhän tämä asia ole jo jankutettu moneen kertaan, jos joku tykkää siitä että häntä kutsutaan kääpiöksi, niin siitä vain. Mutta antakaa meille, jotka emme tuosta sanasta pidä, myös oikeus kantaamme. Jos tekisi gallupin mitä ihmisille tulee mieleen sanasta "kääpiö" niin suurin osa mieltää sen satuolentoa kuvaavaksi termiksi. Eli olennolle, ei oikealle ihmiselle, joka on tasavertainen kansalainen ja joka on uskottava, aikuinen ihminen.Eihän mekään sanota ns. normaali kokoisia ihmisiä jättiläisiksi, vaikka he meidän korkeudelta siltä näyttävätkin.Kun tuolla ihmisten seassa liikkuu, kuulee taas lasten suusta totuuden, kun heistä suurin osa toteaa vanhemmileen että "katso kun pieni ihminen/äiti/nainen/mies/vaimo" Eivät hekään yhdistä meitä kääpiö sanaan jos eivät heidän vanhempansa sitä tee. Onneks vastaani on tullut näin aikuis iällä vain fiksuja ihmisiä, jotka eivät halua loukata minua alentavilla nimityksillä. Toisin oli joskus 60-luvulla kun ei oltu vielä näin sivistyneitä kuin nykyään. Mutta tämä sivistys ei ole kai tavoittanut vielä kaikkia, vaikka te haluattekin brassailla joillakin tiedoilla mitä olette "googlettamalla" löytäneet (jostan syystä te ihme kyllä olette oppineet käyttämään tietokonetta : )))

        Sanoisin näitä"metrin" mittaisia ihmisiä , pikku ihmisiksi.


      • lyhytkasvuinen

        se on välikasvuinen sillä lailla että kääpiö sana ei todellakaan kuulosta kivalta kuulla aikusten eikä lasten suusta eikä yleensäkkään keltään. tiedän sen omasta kokemuksesta koska olen lyhytkasvuinen enkä taatusti sitä haluaisi olla enkä kuulla koko kääpiö sanaa sillä se loukkaa suunnattomasti.


      • Anonyymi

        Ei sana sinänsä mutta miksi se on sanottava joka yhteydessä . En minäkään sano kaksmetriselle että tulepoas tänne ylipitkä , siis miksi se lisätään kun ihminen on vaan ihminen omilla ominaisuuksillaan.
        Entäs vasen kätiselle sitten ei niillekään sanota että hei vasenkätinen , esimerkkejä on paljon. Ja ADHD ihmisille ei myöskään mainita vaan puhutaan ihmiselle ihmisten tavalla.
        Jotenkin tuntuu että näiden ihmisten on aina muistutettava toista asiasta jota hän ei kerta kaikkiaan voi unohtaa .
        Siis pointti oli ainoastaan se että miksi on jankutettava kenenkään pituudesta koska hän sen tietää itsekkin


      • Anonyymi
        täällä tarvitaan synpatiaa kirjoitti:

        Sanoisin näitä"metrin" mittaisia ihmisiä , pikku ihmisiksi.

        Siis ihmisiä kaikki ilman sitä lisäystä jonkun pienuudesta


    • minä vaan...

      taas näitä

    • kielessä

      sana "dwarf" on asiallinen ilmaisu ja "midget" ei, ja tv-sarjojen suomennoksissa se täytyy ilmaista niin, että paheksutaan sanaa "kääpiö" ja korjataan sana lyhytkasvuiseksi. Niin se asenne siirtyy suomenkieleen.

      • dfsdfs34

        No kyl se kääpiö-sanakin vois olla neutraali, mutta kun muut ihmiset sen kuullessaan rupeavat laskemaan leikkiä ja niin edelleen. :( Jos kääpiöisyys olisi kunnioitettava titteli, niin ei sitten olis ongelmaa.


    • ahahhah

      aahahhahahah nii pakko potkasta sääreen ku et yletä turpaan vetämään =D

      • GIMLI93

        Ei, ensin voi lyödä palleille (jos sulla semosia on...?) ja sen jälkeen leegot kurkkuun... :-)


      • Anonyymi

        No niin siinä yksi tyhjä aivo taas näytti miten ollaan nokkelaa ihmistä toisen kustannuksella, raukkamaista touhua


    • K

      Hei

      Etsimme lyhytkasvuista ihmistä Elias Koskimiehen elokuvaan Likainen pommi tänään 27.10.10 keskiviikkona kuvattavaan kohtaukseen.

      Haluaisitko mukaan? Ota yhteyttä samantien niin kerron lisää tästä!

      Kaisa
      040 969 42 84

    • LotrRulettaa

      Mites olis Hobitti tai Umppa-Lumppa?

    • Anonyymi

      Kunniaa kääpiöille!

      • Anonyymi

        Miksi? Eikö yhteiskunta anna tarpeeksi vielä tukiaisia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi? Eikö yhteiskunta anna tarpeeksi vielä tukiaisia?

        Mitä tukiaisia, kerroppa minullekkin jos tiedät??? Kyllä minä, ja kaikki lyhärit joita tunnen, teemme ihan rehellistä työtä. Ja ei missään pilipali ammateissa, akateemisesti koulutettuja meistä on suuri osa. Ja sen jälkeen ansaitulla eläkkeellä, aivan niinkuin kuuluukin.
        Luulisi sinullakin olevan parempaakin tekemistä kuin katkeroitua siitä ettet itse pääse sieltä kaljatuopin äärestä minnekkään, paitsi äidin peräkamariin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tukiaisia, kerroppa minullekkin jos tiedät??? Kyllä minä, ja kaikki lyhärit joita tunnen, teemme ihan rehellistä työtä. Ja ei missään pilipali ammateissa, akateemisesti koulutettuja meistä on suuri osa. Ja sen jälkeen ansaitulla eläkkeellä, aivan niinkuin kuuluukin.
        Luulisi sinullakin olevan parempaakin tekemistä kuin katkeroitua siitä ettet itse pääse sieltä kaljatuopin äärestä minnekkään, paitsi äidin peräkamariin.

        Akateemisuus ei tee kenestäkään parempaa ihmistä eikä näköjään ainakaan tuo sivistystä. Kokeilepa olla töissä pari viikkoa ilman siivoojaa. Jos olisin ilkeä voisin heittää, etteikö lyhytkasvuisista ole tekemään fyysisiä (=pilipali?) töitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi? Eikö yhteiskunta anna tarpeeksi vielä tukiaisia?

        Tuksua ei saa pilkata!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akateemisuus ei tee kenestäkään parempaa ihmistä eikä näköjään ainakaan tuo sivistystä. Kokeilepa olla töissä pari viikkoa ilman siivoojaa. Jos olisin ilkeä voisin heittää, etteikö lyhytkasvuisista ole tekemään fyysisiä (=pilipali?) töitä?

        Kyllä akateemisella on enemmän tietoa päässä kun taviksilla jotka virnuilee toisten kustannuksella .Äja kyllä se akateeminenkin oman konttorinsa saa siivotuksi jos tarttee . Mutta koska tekee muita töitä niin ei tartte


    • Anonyymi

      Mua tökkii lyhyissä ihmisissä se että sieltä ylähyllyltä keksitään otettavaa, mihin ei yllä edes jatkeella... täällä oli eräs muija joka aina, aina halusi ylhäältä jotain... olisi pärjäillyt ilmankin muttakun piti...

      • Anonyymi

        No miksi laitat kioskissas ne sen muijan suosikkikeksit tms. aina ylimmälle hyllylle?


      • Anonyymi

        Jos kauppiaat on niin typeriä etteivät tajua että lyhyet ihmiset eivät ylety sille korkeammalle hyllylle niin silloin vaihdetaan kauppaa jos noin rasittaa että joku haluaa jotain ylähyllyltä , kai se pitkäkin konttii lattia rajassa kun jotain on sillä alimmaisella hyllyllä ja vielä kun ei ole jotka edes kropastaan


    • Anonyymi

      Kunniaa itseään kääpiöinä pitäville kansalaisille!

    • Anonyymi

      Samaa mieltä, ei nimi henkilöä pahenna jne.

      Runkkari on runkkari, juoppo on juoppo jne.

    • Anonyymi

      Tää on taas tätä uuskieltä niinku esim. ikäihminen ku pitäis sanoo vanhus. Oon kuullut tuota ikäihmissanaa käytettävän jonkin verran mutta ei kai se ole vielä kokonaan syrjäyttänyt vanhus-sanaa. Ärsyttää näissä eufemismeissä se mm. että lyhyelle sanalle on pakko keksiä pidempi sana joka on sama asia mutta poliittisesti jostain syystä korrektimpi. Miksi me alistutaan tähän? Ennen sanottiin että sanat ei satuta. Paskapuhettako tuo siis olikin?

    • Anonyymi

      Ihan niin. Minä olen nainen ja olin joskus nuoren 156 pitkä nyt vanhetessa ole kasvanut alaspäin ja olen 150 . Aina kun mieheni otti auton minun jäljiltä niin vitsaili että mikä kääpiö tällä onajnut kun istuin on melkein ratissa kiinni
      . Kerran sanoin että saa lopettaa sen saivartelun , olen se mikä olen enkä voi sille mitään,enkä haluakaan voida .
      Väki on kasvanut pituutta vuosisatojen aikana , kun käy museossa katsomassa joidenkin kuninkaallisten vaatteita niin ne ovat hyvin pieniä .joten kauan aitten olivat ihmiset pienempiä kaikki
      Joten ihme sentään että siitä on huomautettava koska jokainen tietää itse pituutensa. Eikä nuo kaksimetriset miehet ainakaan ole mitenkään miellyttävän näköisiä kengätkin on kun kanootit .
      Joten kukin on se mikä on eikä niistä oikein tarttis huomautella joka välissä

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe