Maistraattiin ja kirkkoon?

Kumpi ja kampi

Mieheni ei halua tehdä avioliittolupausta Jumalan nimeen, kun ei Jumalaan usko. Minä haluaisin kuitenkin kirkkoon ja suorittaa siellä kaikki rituaalit, jotka kirkkovihkimiseen kuuluukin.

Nyt olemme yrittäneet etsiä vastausta ristiriitaamme ja löytäneet kompromissivaihtoehdoksi sen, että meidät siviilivihitään esim. klo 13 ja menemme kirkkoon klo 14 hakemaan avioliitollemme siunauksen. Siunaus on melkein kuin vihkiminen, mutta ei kuitenkaan. Voikohan tuon siunauksen pyytää samanlaisena kuin vihkiminenkin eli seremoniaan kuuluisi silloin sormusten laittamiset yms.? Eli olisimme kirkossa kuin emme vielä olisi naimisissa...

12

1838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei suostu

      ihmisten hömpötyksiin. joko sinulle kelpaavat kirkon tarjoamat palvelut sellaisenaan tai sitten olet ilman.

      • tuntuu kuuntelevan

        No kirkosta itse asiassa ehdotettiin ennen kuin kerkesin itse edes kysyä, että tuomme siviilivihkijän mukaan kirkkoon. Hän vihkii meidät siellä ja pappi siunaa liittomme heti siihen perään. Eli loppu hyvin, kaikki hyvin.


      • Kirschikka
        tuntuu kuuntelevan kirjoitti:

        No kirkosta itse asiassa ehdotettiin ennen kuin kerkesin itse edes kysyä, että tuomme siviilivihkijän mukaan kirkkoon. Hän vihkii meidät siellä ja pappi siunaa liittomme heti siihen perään. Eli loppu hyvin, kaikki hyvin.

        Jos miehesi ei kuulu kirkkoon, niin joka tapauksesa teidän olisi pitänyt tehdä niin, että olisitte ensin käyneet maistraatissa vihittävänä ja sitten pappi olisi siunannut teidät kirkossa (mikäli olisit saanut miehesi raahattua sinne). Kirkkoseremoniat ovat tällöin muutoin aivan samat, paitsi että pappi jättää aviopuolisoiksi julistamisen väliin.

        Mutta mutta... Miltä tuntuu miehestäsi olla kirkossa papin siunattavana? Entä miltä tuntuu sinusta, kun tiedät että miehesi mielessä velloo kiukku ja ärtymys seremonian aikana? Onko kirkkosiunaus sinulle oikeasti tärkeää vai haluatko vain ne ulkoiset puitteet? Jos näin on, koko hommassa ei ole paljoakaan järkeä. Minä en pakottaisi miestä kirkkoon kanssani.


      • Aloittaja
        Kirschikka kirjoitti:

        Jos miehesi ei kuulu kirkkoon, niin joka tapauksesa teidän olisi pitänyt tehdä niin, että olisitte ensin käyneet maistraatissa vihittävänä ja sitten pappi olisi siunannut teidät kirkossa (mikäli olisit saanut miehesi raahattua sinne). Kirkkoseremoniat ovat tällöin muutoin aivan samat, paitsi että pappi jättää aviopuolisoiksi julistamisen väliin.

        Mutta mutta... Miltä tuntuu miehestäsi olla kirkossa papin siunattavana? Entä miltä tuntuu sinusta, kun tiedät että miehesi mielessä velloo kiukku ja ärtymys seremonian aikana? Onko kirkkosiunaus sinulle oikeasti tärkeää vai haluatko vain ne ulkoiset puitteet? Jos näin on, koko hommassa ei ole paljoakaan järkeä. Minä en pakottaisi miestä kirkkoon kanssani.

        Mistä päättelit, että mieheni mielessä velloisi kiukku ja ärtymys kirkossa? Jos näin olisi, ei sinne todellakaan mentäisi vaan miettisimme edelleen muita vaihtoehtoja. Olemme asiasta moneen kertaan keskutelleet ja hän on vakuuttanut, että järjestely on hänelle ok ja myös muistuttanut, että itse sitä vähän ehdottikin. Minulle on tärkeätä, että tämä menee molempien mielen mukaan. Ketään ei raahata minnekään.

        Kyse on siis siitä, etät mieheni ei halua vannoa avioliittoa Jumalan nimeen, koska ei usko ja haluaa siksi siviilivihkimisen. Minä voisin vannoa avioliiton Jumalan nimeen ja menisin mieluusti kirkossa naimisiin. Aluksi yritin suostua siviilivihkimiseen, mutta asia alkoi vaivata mieltäni. Siksi mies ehdotti siunaamista vihkimisen ohelle, joka sopi minulle. Kompromissi, joka on molemmille mieleen.


    • kaavan mukaan

      Siunaus menee kaavan mukaan ilman hollywood-suudelmia ja sormuksia ja muita juttuja, ellei pappi sitten ylitä valtuuksiaan.

      Serkku väänsi vuosi sitten kättä papin kanssa siitä eikö "I will" vastausta saisi mitenkään "I do" vastaukseksi, brittimiehen kun meni naimaan. Ja ei saanut.

      • me ainakin

        suudeltiin siunaamisen päälle. Että näin.


    • ¨Maxi¨

      Meidät vihittiin vajaa vuosi sitten maistraatissa ja kirkossa oli avioliiton siunaus jossa myös vaihdettin sormukset. Eli pitäisi onnistua näinkin. Muuten ei tavallisesta kirkkovihkimisestä poikennut paitsi pappi vaan totesi että "olette tulleet hakemaan siunausta avioliitollenne..." eikä siis julistanut meitä aviopuolisoiksi.

      • aloittaja

        Tuntuupa olevan vaihtoehtoja, kun vain älyäisi selvittää.

        Sitäpä vaan vielä jäin pohtimaan, että kun menemme naimisiin vahassa kotikirkossani ja olemme kirjoilla toisaalla, niin tarvitseeko kirkosta maksaa jotain?


      • LapamatoLiero
        aloittaja kirjoitti:

        Tuntuupa olevan vaihtoehtoja, kun vain älyäisi selvittää.

        Sitäpä vaan vielä jäin pohtimaan, että kun menemme naimisiin vahassa kotikirkossani ja olemme kirjoilla toisaalla, niin tarvitseeko kirkosta maksaa jotain?

        Kyllä kirkosta pitää aina maksaa. Kristinuskonto on alkujaan perustettu rahastustarkoitukseen.


      • Tirpanainen
        aloittaja kirjoitti:

        Tuntuupa olevan vaihtoehtoja, kun vain älyäisi selvittää.

        Sitäpä vaan vielä jäin pohtimaan, että kun menemme naimisiin vahassa kotikirkossani ja olemme kirjoilla toisaalla, niin tarvitseeko kirkosta maksaa jotain?

        Jos kirkolle maksetaan jäsenmaksuja kirkollisveron muodossa keskimäärin 500 €/vuosi, niin johan se nyt on kumma, jos kirkosta vielä pitäis maksaa jotakin.

        PS. Erosin kirkosta, kun laskin, että 25000€ elämän aikana on liian kallis kustannus hautapaikasta.


      • Gagagaga
        Tirpanainen kirjoitti:

        Jos kirkolle maksetaan jäsenmaksuja kirkollisveron muodossa keskimäärin 500 €/vuosi, niin johan se nyt on kumma, jos kirkosta vielä pitäis maksaa jotakin.

        PS. Erosin kirkosta, kun laskin, että 25000€ elämän aikana on liian kallis kustannus hautapaikasta.

        Mustakin tuntuu, että jumala ei välitä, olenko minä kuulunu kirkkoon, vai enkö...


      • tiaj
        Gagagaga kirjoitti:

        Mustakin tuntuu, että jumala ei välitä, olenko minä kuulunu kirkkoon, vai enkö...

        Me ollaan tämä ratkaistu niin , että paikassa jossa meillä on varattu juhlasali on myös toinen tila jossa voi vihkiä ja vihkimisen jälkeen siirrymme vain samassa talossa olevaan juhlasaliin.
        Toki myös juhlasalissa voi vihkiä , mutta me haluttiin näin.
        Kumpikaan ei halunnut myöskään mitään kirkkovihkimistä.


        http://www.salmisali.fi/tilojen_vuokraus.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1555
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe